Naar het maken van de pijpjes voor de schoorsteen en de basis van de schoorsteen had ik het op mijn heupen en moest het af. Dit resulteerde in een bouw-frenzy die een zowat compleet achterdek, een schoorsteen, een heleboel luiken en een dak heeft opgeleverd. En dus zijn we weer wat verder richting de veerhaven 7
eerst maar eens een plaatje van hoe het geheel er nu uitziet:
Voor de duidelijkheid, dit is de eerste verdieping en de stuurhut, er hoort hier nog een verdieping onder.
Bij de schoorsteen heb ik de beslissing gemaakt om de plaat waar de pijpen uit komen verdiept te laten liggen, ik heb geen flauw idee of dit klopt, op de foto's van de schepen op de website van de eigenaar ziet het er wel naar uit dat ze daar iets lager zitten. Geen flauw idee of de plek waar ik het heb aangelegt (op de overgang van de onderste stuk van de schoorsteen naar de bovenste) correct is. Het ziet er op het model nu een beetje laag uit, maar zeker niet lelijk.
Pas later ben ik bij mij twee voorgangers gaan kijken hoe hun het gedaan hebben op hun modellen en zag ik dat eentje ervan, en waarschijnlijk beide als ik het goed kan zien op hun foto's tot boven de schoorsteen afgesloten hebben...hmmm, lastig...maar ik blijf maar even bij het knutselwerk wat ik heb gedaan, mocht ik toch andere foto's tegenkomen met beter bewijs kan ik het altijd nog veranderen.
Ik zal eerst maar wat foto's van de schoorsteen neerzetten, kunnen jullie zelf oordelen en beoordelen hoe het geworden is.
Van het dak van de stuurhut ben ik eigentlijk vergeten verder foto's te maken, maar dat zal ik inhalen als de stuurhut verder opgebouwd word.
Als laatste een paar worden over het achterdek:
Hier heb ik ten eerste twee trapjes neer gezet naar de onderhoudsluiken, hoewel ik ze niet op de tekening heb terug gezien, waren ze duidelijk te zien op de foto's die ik gekregen had. De meeste modelen van de veerhaven hadden ze zitten en het leek me niet meer dan logisch eigentlijk. Ze zijn gemaakt uit 1mm messing draad via een spijkermalletje gebogen (plankje met kleine messing spijkers waar ik de trap in een keer overheen kan buigen). Gaatjes geboord op de plek waar ze moesten komen, de hele zooi vastgelijmt, en toen een dag later ietsjes omlaag gebogen. Die heb ik pas op het model gedaan zodat ze makkelijker allemaal in de zelfde stand te krijgen waren.
De onderhoudsluiken zelf hebben schanieren gekregen van 1x0.25mm evergreen en handvaten van messing 0.7mm draad, spreekt allemaal verder voor zich denk ik.
Voor de luiken zijn wederom uit 0.7mm messingdraad de haakjes gemaakt waaraan ze opgetild kunnen worden...
en toen ging het bij mij jeuken....
want op foto's is te zien dat de luiken niet echt vast zitten met schroeven of zo, maar er is wel een rij met punten te zien. Zonder die punten zagen de luiken er erg kaal uit. Dus naar wat zoeken heb ik bij Modelbrouwers hele kleine boutjes gevonden (die normaal gebruikt worden voor het afwerken van motoren) die net rond de 1mm zitten. Deze heb ik rondom de luiken gezet (maken het alsnog bouten van 5cm in het echt hoor...) door het styreen een stukje in te boren, druppel secondenlijm erin, boutje erachter aan.
Het ziet er misschien iets "te veel" uit ten opzichten van het echte schip, maar het brengt de achterkant van het model zeker tot leven.
Ohja, de schoorsteen heeft ook boutje gekregen, daar deze naar wat ik gok ook verwijderd kan worden, want beide luiken liggen over te twee buitenste motoren, en de schoorsteen over de middeste...
"it's all elementry dear Watson..."
Voor zover weer mijn geouwehoer, en tot de volgende keer...
mvg Gérard
p.s.
blijf ik met een vraag zitten die me al heel lang plaagt....
hebben ze zulke mooie en grote schoorstenen op die boten zitten...trekken ze er alleen maar een paar lijnen op...
Waarom hebben ze niet het logo van de reder erop zitten...of een gestileerde Walrus? (de naam van het schip is Walrus)
Maar ik zie op meer foto's dat een kale schoorsteen mode is tegenwoordig.
Jammer