Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 16:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: een afstandsbediening!
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2009 20:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
En zo gaan we langzaam een stapje per keer,

Afbeelding

heb via marktplaats een Robbe F-14 voor een meer dan redelijke prijs op de kop kunnen tikken. Helass bij aankomst ook duidelijk waarom zo goedkoop, hij is blijkbaar een keer gestuiterd. De bovenkant is meer dan netjes weer in elkaar gezet, maar de twee schuifjes (die de afstandbediening dicht houden) aan de onderkant zijn helaas zowat kapot, dus die zal ik even uit messing opnieuw maken, maar dat is geen drama.

Voor de rest besloten om het geheel 12 volt te maken vanwege de toegevoegde optie die het geeft bij het bouwen van de elektronica.

En volgende week gaat er een bestelling uit voor drie speed 700BB motoren. Deze zijn gekozen omdat ik op een forum gelezen had dat iemand die de zelfde boot had gebouwd ze ook had en er erg tevreden mee was. Weet niet meer welk forum, maar had de data van de motor's opgeschreven, en had eigenlijk geen vervangers kunnen vinden met die data en die prijs, dus we gaan er voor.

Met een beetje geluk zijn ze dan rond de zelfde tijd binnen als de tekeningen, wat betekend dat we dan eerst lekker kunnen gaan knutselen voor er over een maand weer een beetje geld uitgegeven gaat worden.

en @ Pergotje, mijn "She Who Must Be Obayed" leest dit inderdaad ook mee, ze is ook overtuigt mini-schilderaar, dus ze kent het wereldje en kon hartelijk lachen om mijn gereken en gepruttel, naar een avond lang was ze het zat en hakte de knoop door (oftewel, gaf me gewoon het laatste duwtje richting de grote maat waar ik toch al naar neigte)

mvg Gérard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2009 19:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
en jippiekaijee :P

de tekeningen zijn binnen gekomen. Zoals al aangegeven gekocht via NVM op de maat 1:75. De tekeningen van de bovenbouw zijn netjes en makkelijk te gebruiken, details zijn een beetje schaars, en je moet zeker al een paar keer met tekeningen hebben gewerkt om er om te kunnen gaan.

De spanten tekening daar in tegen is zuinig te noemen, net iets te klein en duidelijk gewoon gekopieerd van de grote werft tekeningen tot ze de juiste maat hadden, dit betekend dat alle maten en aanduideingen niet te lezen zijn.

Citaat:
Ik denk dat je met 1:50 heel goed zit.
Ik heb de Lehnkering 16 gehad in 1:50 en dat was een mooi handzaam formaat, lekker stabiel en genoeg ruimte van binnen.
Daar komt bij dat er voor veerhaven ook genoeg tekeningen en zelfs complete rompen zijn in die schaal.


Maar als ik zou kogen vragen Pergotje, zou je me kunnen vertellen waar ik zou moeten zoeken naar die komplete rompen? heb een hakve avond lopen te googlen, dus nu wel een hele bak tekenen meer, maar nergens een plek kunnen vinden voor complete rompen.

Ik zal eerst maar dit weekend beginnen de tekening digitaal te maken, misschien kan ik de spanten tekening zo schoon krijgen dat ik er toch een redelijke romp van kan maken.

mvg Gerard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2009 21:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 15:46 pm
Berichten: 9
Stop stop stop even. Ga eens naar het modelbouw forum. En kijk eens naar de veerhaven VIII en naar de IX. Want die zijn al eens gebouwt.

Want die motoren die jij besteldt hebt zijn veel te zwaar. Het klopt wat jij zei. Het gewicht aan opbouw en inbouw mag niet meer dan 2 tot 3 kg zijn. Je moet echt op je gewicht letten. En als ik jou was zou ik hem 1:50 bouwen. Dan komt de boot nog maar 3.5cm diep te liggen

Ik heb zelf de veerhaven IX gebouwt. En ik echt met het gewicht lopen klootzakken.

En waar ga jij de romp van maken en de opbouw?

Gr Huub


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2009 23:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 jan, 2009 21:48 pm
Berichten: 66
En daar is Huub al.
Huub kan je zeker verder helpen.

@Huub,
De planning was al aangepast aan de schaal 1:50, alleen de tekening was nog 1:75 (Als ik alles goed heb begrepen.)

@Gerard
Op het Modelbouwforum(.nl) staan meerdere verslagen van de Veerhavens, waaronder ook zijn verslagen.


Er zijn meerdere mensen die zelf rompen hebben gemaakt en daar de mal nog voor hebben.
Ook heeft dacht is SMB (WWW.SCHEEPSMODELBOUW.BE) die romp wel, maar ik weet niet hoe die van kwaliteit en detailering is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2009 11:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
@ Huub:

Goededag, heel mooi verslag wat je daar hebt op het modelbouwforum zeg, ik ben onder de indruk, en hoop dat mijn boot ook maar een beetje in de buurt kan komen van wat jij gebouwd hebt.

Maar inderdaad als aangegeven word de boot 1:50, dit was besloten toen de tekeningen al besteld waren. Maar gezien ik de tekening helemaal digitaal plan te maken maakt het niet zo veel uit wat de maat van de tekening is voor mij, zolang hij maar duidelijk is. En bij 1:50 komen de motoren die ik besteld heb een beetje in de zelfde maat als die jij dus blijkbaar gebruikt hebt, dus kan ik beter jou vragen hoe ze bevallen?

Romp wil ik gaan maken door middel van een plug, mal van maken, en dan met glasvezel de eigenlijke romp bouwen. Maar als ik hem ergens vandaag kan krijgen vind ik het ook geen persoonlijke ramp. Bestaat de mal die jij gemaakt hebt nog en verkoop je ook rompen?

De dekken worden slagvast PVC (1.5mm) als ook alle houders onder dek voor motoren, elektra etc.

Bovenbouw word Polystyreen (1mm) ramen worden plexiglas. Reling, trappen, radarhouders, lieren, luchtroosters etc worden messing.

@pergotje

Bedankt voor de tips, de belgen hadden wel wat, maar hebben winterstop tot april, Huub die schrijft een mal te hebben heeft mij al gevonden, dus misschien wil hij me verder helpen, en anders pech, ga ik hem lekker zelf bouwen, dat hele zoeken is niet mij ei heb ik al ontdekt.

mvg en bedankt voor de intresse tot nu,

Gerard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2009 13:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 15:46 pm
Berichten: 9
Hoi Gerard

Ik vind het mooi dat de VIII gaat bouwen. Jovis die heeft de acht gebouwt en ik zelf heb de negen gebouwt.

Ik zou je aan een romp kunnen helpen. Want ik heb de mal.

En zelf heb ik speed 500 motoren erin liggen. Op iedere motor een vaarregellaar.

Laat maar eens van je horen wat je wilt.

Gr Huub


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2009 18:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
zo,

een aangenaam telefoontje met Huub verder en ik ben de gelukkige toekomstige bezitter van een "rompje".

Aangezien ik blijkbaar nummer tig ben die dit bootje gaat bouwen heb ik maar besloten om er de 7 van te maken, kunnen we eens met een floot erop uit trekken :lol:

Hierbij maar meteen een woord van waarschuwing voor de mensen die meelezen en verwachten dat ik een perfecte op schaal gekopieerde boot ga bouwen. Dat ga ik dus niet doen. Ten eerste zijn de tekeningen bij verre niet goed genoeg ervoor, dus ik zal veel moeten invullen met fantasie en ervaringen uit andere vlakken, en tevens wil ik zelf wat dingen toevoegen om mijn vaar plezier te vergroten, waaronder bijvoorbeeld naast een boegschroef ook de flanking roeders uit de oudere modelen. Dit betekend dat de bovenkant waarschijnlijk aardig getrouw gaat zijn, de onderkant niet.

En jup, ik weet dat het toevoegen van flanking roeders naast een boegschroef complete onzin is, maar heb er nog nooit mee gewerkt laat staan gevaren, dus wil het eens proberen.

Na mijn gesprek met Huub weer aan het twijfelen over de motoren, zijn opmerking dat de 700BB wel sterk is maar geen toerental heeft die je nodig hebt voor een model is een sterk punt...ik hou jullie hierover op de hoogte...

Maar gezien de romp pas begin dit jaar pas opgehaald kan worden als het weer weer wat beter is, ga ik me nu storten op het omzetten van de verschillende onderdelen van de boot naar digitale bestanden zodat ik de bovenbouw alvast kan beginnen.

Voor de nieuwsgierigen onder uw, ben inderdaad van plan alles uit te fraisen uit plastiek kaart, tevens wil ik voor onderdelen zoals de luchtroosters stempels gaan maken, iets meer werk in het begin, mooier eindresultaat.

Tevens eens kijken of ik iets verzonnen krijg om twee boogschroeven op een motor te laten lopen, aangezien er geen ruimte is voor twee in het model, maar de echte er wel twee heeft.

Tot zover het nog steeds niet erg spannende verslag van de aanloop naar een model, hoop dat het jullie allemaal nog een beetje kan boeien en dat ik misschien zelfs nog leerzaam materiaal neerschrijf. Hoop dus over een week of twee a drie de eerste onderdelen te kunnen laten zien.

MvG Gérard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2009 23:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 15:46 pm
Berichten: 9
We gaan je volgen. Met of zonder commetaar

gr huub


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2009 17:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
een verse update voor de kerst

(stel je maar voor dat er een strikje omheen zit)

Gisteren en vandaag aan de gang geweest om mijn idee om alles uit te fraisen te proberen.

Dus gisteren de tekening laten scannen bij een copyshop, het 95mb grote bestand op de comp uitgepluist en vergroot naar 1:50, even iets snels getekend en omgezet naar EPS bestanden. Dat dus vandaag in de machine geduwt.

Afbeelding

de hele zooi in de machine gegooit en wat dingen geprobeerd om ervoor te zorgen dat het plastiek niet smolt.

Afbeelding

Hier de machine bezig met de hele zooi uitfraisen, de blauwe waas die je ziet is spiritus om ervoor te zorgen dat alles koud genoeg bleef en de spanen niet om het gereedschap heen bleven plakken. Het resultaat was erg mooi en niet niet doorgefraist, waardoor alles op zijn plek bleef.

Afbeelding

Daarnaar was het alleen nog maar een kwestie van alles schoonmaken en in elkaar plakken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Resultaat heeft amper randjes en geen gaten, dus ik hoef alleen nog maar een vijltje er langs te halen als alles droog is en dan zijn we er.

Blij dat het werkt, dit is namelijk een snelle manier van werken, ik denk dat ik voor het geheel met tekenen erbij nog geen 20 minuten bezig ben geweest.

een prettige kerst aan iedereen gewenst.

mvg Gerard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2009 19:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
mijn geheim?

vier jaar opleiding en 10 jaar ervaring als graveur....


geintje, technische data frezen ABS:

gereedschap:

twee schnijder met een enkele schuinte van 0 grade (duh), achterslijp van 40 grade en een helling van 25 grade. Secondiare achterslijp (de punt) 15 grade.

waardes:

spindel 14000 toeren
x,y snelheid 120cm/min
z snelheid 30cm/min, als je het kunt instellen insteek van 60 grade.

koeling

Spiritus

hier hing het bij mij op, olie en water werkte niet, afzuiging kreeg niet genoeg spanen weg en die bleven dus plakken, alleen spititus koelde de zooi genoeg om met de hoge snelheden de kleine spanen direkt af te koelen. langzamere snelheden geven grotere spanen die weer de neiging hebben om te blijven plakken. Dus hoge spindelsnelheid en veel koeling, ik vermoed dat de frais er niet zoveel toedoet zolang de achterslijp maar groot genoeg is.

hoop dat je er iets aan hebt.

mvg Gerard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement