Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2009 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
Dus zoals al aangegeven bij mijn kennismaking heb ik het plan opgezet om de veerhaven te bouwen en daarvan een bouwverslag te maken zodat jullie kunnen meegenieten van mijn geploeter.

eerst maar eens een plaatje van hoe het er misschien uit zou kunnen komen te zien:

Afbeelding


Dus even de plannen:

in tegenstelling van mijn eerste plannen gaat ie 1:75 worden, dat heet dus net iets meer dan 50cm. De bouwplannen zijn al besteld maar nog niet binnen gekomen via het NVM-Modelbouw Informatie Centrum. Hoewel ik eerst op 1:50 wou bouwen ging me dat allemaal iets te groot worden, gezien mijn erg grote ervaring in miniaturen lijkt het me dat ik de door mij gewenste details ook op 1:75 kan maken, en anders heb ik weer iets over mij zelf geleerd.

verdere plannen zijn dus om van de romp een mal te maken en de romp dan uit glasvezels te maken, er drie motoren in te leggen (sterk genoeg om ook 6 bakken te duwen), 1 a 2 boegschroeven, de eerste verdieping van het huis word vast aan de romp gemaakt zodat ie iets meer geschikt is voor ruiger water.

De hele opbouw word uit plastiek gebouwd en uit messing. Waar nodig ben ik van plan mallen te maken om onderdelen met grote stuks aantallen in araldiet te kunnen gieten.

Tevens wil ik me gaan uitleven met mijn soldeer kunsten en ben van plan om de motorregellaars zelf te maken, als ook de komplete verlichting schakelbaar in Led, een rookgenerator en geluidgenerator te gaan knutselen en ik wil kijken of ik de stuurcabine helemaal uit kan werken.

Als dit als een groot plan klinkt, mooi, dat was ook de bedoeling, het moet me een aardig tijdje zoet kunnen houden en ik wil veel technieken die ik beheers verder beoefenen en verfijnen, en als dit lang duurt dat is het maar zo, ik wil veel plezier hier uit halen, en iets erg moois maken (binnen mijn kunnen), en dat kan nu eenmaal niet in een paar maanden.

Ik hoop dat ik jullie hier een beetje een bruikbaar verslag kan laten lezen en dat jullie ervan genieten zoals ik van vele andere verslagen heb genoten,

mvg Gérard


Laatst bijgewerkt door Artimes op ma 21 dec, 2009 18:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2009 14:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
Dank je voor de wensen,

en dat is inderdaad de website die ik in het oog had om het een en ander van te gaan bouwen in elektronica, ik ben er te lang uit om zelf nog schakelingen te kunnen bouwen (zelf te ontwerpen bedoel ik dan), en heb daar eigenlijk ook geen zin meer in. Als er andere mensen zijn die het wiel hebben uitgevonden is het niet nodig dat zelf ook nog een keer te doen.

De maat is inderdaad nog steeds een dobber, ik ben nog steeds tussen 1:50 en 1:75 aan het wisselen, wat voor mij een erg grote reden was om toch voor 1:75 te maken is dat als ik ook ooit eens de 6 bakken in 1:50 erbij ga maken, mijn vriendin toch wel eens met mij zou willen spreken lijkt me.

De veerhaven 8 is een boot met boegschroeven en zonder de terugvaar-roeren (geen idee hoe ze echt heten). Maar ik vind ze erg mooi, dus misschien dat ik ze er toch op zet....maken we er de veerhaven 5 van...maarja, boegschroeven kunnen bedienen is ook erg leuk....

keuzes, keuzes...

mvg Gerard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2009 19:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 jan, 2009 21:48 pm
Berichten: 66
De afmetingen qua lengte x breedte zal wel meevallen om app. kwijt te kunnen.
Het is tenslotte een vierkante bak.....

Het probleem gaat ws liggen in de diepgang, in een kleine schaal kom je op enkele centimeters waarbij elke milimeter telt.
Ga hier eerst eens mee rekenen, dit gaat tegenvallen in schaal 1:75

Je boot zal snel te zwaar worden en te diep gaan steken.

Keuze is aan jou, maar in de tekenfase zijn aanpassingen nog het makkelijkste.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2009 20:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 jan, 2009 21:48 pm
Berichten: 66
Overigens, regelaars in zelfbouw heb je ook in nederland:

www.mdg-rc-electronics.nl
Hier worden kant en klare componenten geleverd, of zelf te solderen pakketjes.
Deze site is nog in aanbouw, maar er is al genoeg info op te vinden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2009 20:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
Je hebt daar misschien wel een punt waar ik nog niet erg hard over nagedacht had... dus:

40,00(l)x14,98(b)x1,94(d) m in het echt maakt 530x200x26mm is 2756000mm3 waarvan denk ik 30% verloren gaat aan ruimte in de boeg en steven wat overlaat 1818960mm3 waterverplaatsing, oftewel een kleine 2 kilo....

2 kilo! :shock: heb ik hier nou geen rekenfout gemaakt?....

De vraag is dus of ik een boot kan bouwen die onder de twee kilo gaat wegen....

van de andere kant....

snelle rekensom...bij 1:50 zou het geheel 8 kilo kunnen wegen...dat is nogal een verschil :shock:

hmmm, ik denk dat ik hierover eens een goede nacht moet gaan slapen...


mvg Gérard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2009 22:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Gerard,

Als de motoren, schroeven, accu's etc. aangepast zijn aan het formaat van het model is dat prima te doen.
De lege romp met opbouw zal echt geen kilo wegen op zo'n formaat, tenzij je messing gebruikt.
Een groter formaat maakt het wel mogelijk om langer te varen wegens de grotere ruimte en gewicht voor accu's (al het gewicht aan ballast kan je prima met accu's opvullen, dan heb je nuttige ballast), en ligt stabieler in het water, kan meer hebben.
Groter formaat heeft dus wel flinke voordelen, en aangezien het om 3D gaat hoeft het formaat niet zo heel veel groter te zijn om zichtbaar resultaat te boeken.
Schaal 1:50 is erg makkelijk rekenen, 1:75 niet, daar heb je een rekenmachine of schaalstok voor nodig.
Dit laatste argument is voor mij eigenlijk de belangrijkste reden geweest om bij de Josse I voor schaal 1:50 te kiezen.

Persoonlijk denk ik dat 1:75 een te klein model oplevert om met een enigszins gerust hard met een paar flinke bakken met een beetje wind te gaan varen, terwijl het model dat in schaal 1:50 prima moet kunnen hebben.
Zelf heb ik gemerkt dat hoe veel er ook voor nodig is om je model onder de golven te laten verdwijnen, diep van binnen maak je je echt wel zorgen of het wel goed gaat, het is toch een beetje als een kind.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2009 22:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Artimes schreef:
Je hebt daar misschien wel een punt waar ik nog niet erg hard over nagedacht had... dus:

40,00(l)x14,98(b)x1,94(d) m in het echt maakt 530x200x26mm is 2756000mm3 waarvan denk ik 30% verloren gaat aan ruimte in de boeg en steven wat overlaat 1818960mm3 waterverplaatsing, oftewel een kleine 2 kilo....

2 kilo! :shock: heb ik hier nou geen rekenfout gemaakt?....

De vraag is dus of ik een boot kan bouwen die onder de twee kilo gaat wegen....

van de andere kant....

snelle rekensom...bij 1:50 zou het geheel 8 kilo kunnen wegen...dat is nogal een verschil :shock:

hmmm, ik denk dat ik hierover eens een goede nacht moet gaan slapen...


mvg Gérard


Die 30% verlies zou best wel eens aardig kunnen kloppen.
Kijk eens naar het deplacement van het echte schip, en vergelijk dat met de inhoud van een rechthoekige bak van hetzelfde formaat.
Dit schip mist vooral een hoop inhoud aan de achterkant om de schroeven nog water te kunnen geven en ook nog flink power te kunnen krijgen, maar de boeg is zo stomp als maar kan, dus 30% zal ongeveer goed zitten, het zal in ieder geval niet veel meer moeten zijn (dus 40% is waarschijnlijk te veel).
Vermoedelijk zal het ergens tussen de 20 en 35% zitten.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2009 23:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
so...de kogel is door de kerk...

naar een veel gereken, het opgooien van muntjes, het opmeten van mijn hobbykamer, soulsearching en plek in de woonkamer waar ie zou moeten komen te staan op te meten...

...heeft mijn vriendin verteld dat ik hem in 1:50 moet gaan bouwen :lol:

Ik denk dat jullie allemaal goede redenen hebben, maar ik denk dat ik gewoonweg te weinig dingen erin kan verwerken op de kleine maat, een grotere maat geeft me net wat meer ruimte en speling om van alles en nog wat functionerend te kunnen krijgen, en dat is wat ik graag wou dus.

Heb namelijk een beetje zitten te rekenen en dingen zoals de radar en radarhouders worden net te klein, wel te bouwen, maar niet meer bewegend zoals ik van plan was.

En daar de bij, als ie dan eenmaal af is, ga ik de beperking van mijn meisje dat ik nooit en te nimmer die 6 bakken erbij mag bouwen waarvan ik vind dat die erbij horen wel aanvechten....(weet iemand nog een goede advocaat?)

mvg Gérard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 16 dec, 2009 18:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 aug, 2009 13:19 pm
Berichten: 185
Artimes schreef:
(weet iemand nog een goede advocaat?)


moskofiets :D

_________________
De San Francisco.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2009 14:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 jan, 2009 21:48 pm
Berichten: 66
Hmmm
Leest je SWMBO ook mee?

Je zou 1 bak kunnen maken.
Helaas heeft je rekenmachine storing en wordt hij een factor 6 te groot.
Omdat het transport niet te doen is moet je hem dan in 6 stukken zagen, ziedaar toch je 6 bakken.....

Ja die 6 bakken, ik weet het niet.
1 meter 50 lang x 6 je hebt een flinke kamer nodig.
Wel kun je stempels maken voor het gangboord en ze thuis opstapelen.
Zo komen ze ook 3 breed, 4 hoog op een ponton uit China....

Scharnieren in de zijden en waterdichte doek ertegenaan in de hoeken moet kunnen.
uitgevaren, haakjes los zijden naar binnen klappen met gangboorden en den en al.
Door de overstekende kop zijn ze dan stapelbaar.

Als het goed werkt in model vragen we samen patent aan voor de echte binnenvaart....


Nee serieus,
Ik denk dat je met 1:50 heel goed zit.
Ik heb de Lehnkering 16 gehad in 1:50 en dat was een mooi handzaam formaat, lekker stabiel en genoeg ruimte van binnen.
Daar komt bij dat er voor veerhaven ook genoeg tekeningen en zelfs complete rompen zijn in die schaal.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement