Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 23:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2010 18:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Huub,

Dat zeevaart en binnenvaart flink van elkaar verschillen merk ik sinds kort iedere dag weer.
Ik loop namelijk stage bij een bedrijf die binnenvaartschepen ontwerpt.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2010 18:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 15:46 pm
Berichten: 9
Hoi Josse

Dat is mooi om te weten. Bij welk bedrijf is dat.

Gr Huub


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2010 18:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Groenendijk & Soetermeer.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2010 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 15:46 pm
Berichten: 9
Nou Josse dan ben je met je neus in de boter gevallen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: verlichtingsvraag
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2010 13:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
Zo, nu we langzaam verder komen ben ik al een week aan het googlen en zoeken hoe de verlichting van de boot in elkaar zit.

Dus voor het gemak heb ik maar even een plaatje in elkaar gezet met alle lampen die ik op de tekeningen en foto's heb kunnen ontdekken en waar mogelijk de kleuren en straalrichting, maar daar loop ik dus vast, waar zijn die dingen voor vraag ik me af, en heb ik de postities, kleuren en straalrichtingen correct?

Afbeelding

En de vraag is dus wat wat is, wat gebruikt word en welke kant het opstraald

    1: stuurboordlamp / groen / vooruit-rechts
    2: bakboordlamp / rood / vooruit-links
    3: ? / wit / vooruit
    4: ? / oranje / rondom
    5: ? / ? / rondom
    6: ? / (knipperend?) blauw / rondom
    7: hecklamp / wit / achter
    8: hecklamp / wit / achter
    9: hecklamp / wit / achter
    10: hecklamp / wit / achter
    11: hecklamp / wit / achter
    12: hecklamp / wit / achter

-Waarom zijn er bij voorbeeld 6 hecklampen in paartjes van 2 (3x2 dus)
-waar is die blauwe lamp voor (ik denk voor het aangeven welke kant ze tegenliggers voorbij gaan)
-waar is nummer 5 voor? (dubbele voor nummer 6?)
-hoort nummer 6 (de blauwe) normaal niet in dat klapbare schild thuis?

naja, heb dus wat vragen, wie kan me helpen?

met voorbaad dank,

mvg Gérard

_________________
Ook al ziet niemand hem, jij weet waar dat schuine stukje zit....

en elke keer als je kijkt is ie net iets schuiner....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2010 16:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 maart, 2008 22:26 pm
Berichten: 1060
Woonplaats: petten
Volgens mij betekent blauw vaak gevaarlijke stoffen.
1 lamp is 10 meter voorbij varen. Dus in straal van 10 meter.
2 lampen zijn 20 meter
3 lampen 50(of 30)

De rest zou ik helaas niet weten omdat die voor het zeilen niet echt van toepassing zijn.
Het zou nog wel kunnen betekenen dat je aan het duwen bent maar dat weet ik niet zeker.

_________________
Met vriendelijke groet, Koen

Zeilen is het mooiste wat er is!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2010 18:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 22 sep, 2007 16:02 pm
Berichten: 274
Woonplaats: Alblasserdam
Even googlen op Binnenvaart polite reglement(BPR) daar staat wel een en ander over navigatie verlichting en de bijbehorende sectors.

Gevaarlijke stoffen vervoer is rood aangeduid.
Blauw betekent dat het vaartuig de verkeerde kant van het vaarwater gebruikt ivm met de stroomdraad of diepgang.

Vaak is de navigatieverlichting dubbel uitgevoerd ivm reserve als er een lamp stuk gaat.

_________________
Mvg Pjotr

Huidig Project : Yacht America


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2010 18:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 20:35 pm
Berichten: 116
Woonplaats: Lemmer
die heklichten zijn voor de hoeveelheid duwbakken, en aan welke kant ze zitten.
blauwe knipperlicht is inderdaad de andere kant van het vaarwater.

Blauwe kegels zijn voor gevaarlijke stoffen, ik geloof dat dit 's nachts rondom schijnende blauwe lampen zijn.

Rood/witte borden/lampen zijn voor moeilijk manouvreerbare schepen/objecten, en aan welke kant doorgang is.

handig, een vaarbewijs, al zou ik me er meer van willen herinneren af en toe ;)

_________________
Johannes.
tupolev G5, bezig met de plug.
Mahu M880, huid schuren en plamuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 maart, 2010 22:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
Zo, en weer eens tijd om een update te geven.

Om mee te beginnen, bedankt voor de antwoorden op mijn laatste vraag, voor wie nieuwsgierig is, dit was ik via verschillende wegen uit heb gevonden over de lampjes:

    1 groen vooruit en rechts
    2 rood vooruit en links
    3 wit vooruit
    4 ?
    5 blauw knipperend rondom
    6 reserve voor bovenstaande
    7 wit achter (bij 2 of drie duwbakken)
    8 reserve voor bovenstaande
    9 wit achter (duwbak midden of geen duwbakken)
    10 reserve voor bovenstaande
    11 wit achter (bij twee of drie duwbakken)
    12 reserve voor bovenstaande

Zoals Susho al aangaf zijn de 6 achterlichten dus voor de duwbakken en waar ze voor op het schip zitten en iedere heeft een reserve, het blauwe licht met reserve is inderdaad voor het gebruik van de verkeerde kant van het vaarwater. Bedankt Pjotr. Waar oranje (?) nummer 4 voor is weet ik nog steeds niet zeker, maargoed, kan ik hier verder weer mijn tanden in zetten.

Maar eerst maar even verder met het verslag, als jullie het niet erg vinden...

Heb er weer een verdieping op zitten maar ben nog niet klaar met schuren en afwerken, dus die set met foto's houden jullie van me te goed en zal ik jullie deze keer met een klein tussen projectje blij maken.

Voor de lezers die het betere geheugen hebben komt hier de oplossing voor een klein luxe probleem die ik had in de plannings fase van de boot. De Veerhaven 7 is uitgerust met twee boegschroeven waarvan het er uit zag dat ik er maar een werkend zou kunnen maken vanwegen plek problemen. (het ruim is maar net iets meer dan 5 cm hoog, voor twee boegschroeven zou de motor omhoog moeten staan, en die ruimte is er dus niet.)

Niet te min toch maar eens een boegschroefje op de kop getikt om er dan eentje werkend te hebben, maar toen deze zo voor me op de tafel stond bekroop mij een idee...

Afbeelding

Eerst even als uitleg, het is de standaard boegschroef van Graupner met een speed 400 motor en een kamer waarin een simpele schoep ronddraait en een onder peil buisje waarin en uit het water dus komt naverhand de draai richting. Eigenlijk erg simpel.

Maar toen kwam het idee, gezien de funktie van het dingetje zag de motor er een beetje sterk uit voor de simpele handeling die het moest voltooien, dus waarom geen tweede kamer erop aan brengen? Na een beetje nadenken en verder geen proefjes meer te nemen gewoon een tweede besteld, daar, als ie hier niet in ging passen zou er wel weer een ander project komen, dus weinig risico bIj binnenkomst er toen maar eens eentje open geschroeft.

Afbeelding

Afbeelding

En meteen was ik overmoedig en van mening dat dit een eitje zou moeten worden. Zoals op de foto te zien is het geheel uit hard plastiek en bestaat dus uit de kamer die vastgezet is aan de motor met twee M2.5 schroefjes, hierin op de as (2.3mm) een schoep geduwt en een deksel die vast zit met drie standaard schroefjes. De as van de motor gaat maar tot de helft van de schoep, dus meer dan genoeg ruimte om er een extra as bij vast te zetten, zonder dat ik de as van de motor moest gaan inkorten, dit was voor mij een hele opluchting daar ik aan de motor eigenlijk niks wou doen.

Ben toen dus maar eens achter de comp gaan zitten met een schuifmaat en ben met dit idee opgekomen.

Afbeelding

Deze schijf(en) zouden volgens de planning ervoor zorgen dat ik alleen maar de schoepjes te lijf hoefde te gaan met een boormachine om een as door te kunnen trekken.

Dus het plan:

    -twee schijfjes maken volgens tekening
    -een met alle opgetekende gaten en tappingen
    -een waarbij het middengat maar tot de helft is geboord en de tappingen weg zijn gelaten
    -verlenging van de as maken uit 2.3mm materiaal
    -het doorboren van de schoepjes
    -geheel weer in elkaar zetten

De schoepen waren snel genoeg uitgeboord als ook de schijven die zonder problemen van de machine rolden gaven al snel een goed beeld van de planning.

Afbeelding

Hier ligt alles op een rij klaar om in elkaar gezet te worden. Als as heb ik een paspen gebruikt die in de betere materiaal zaken te krijgen zijn. Voor iedereen die zich hieraan wil proberen raad ik ten sterkste aan ook zoiets te zoeken, ze zijn gemaakt uit gehard staal en gegarandeerd recht en maat nauwkeurig. Je zult een diamant schijfje voor een dremel moeten halen om ze op maat te kunnen maken, maar de hardheid zet zich op de lange tijd zeker betaald.

Ik zelf heb de as niet verlijmt, alles zit gewoon vast door middel van frictie.

Hiernaar heb ik alles in elkaar gezet waarbij ik de schijven met lijm op de trommels heb vastgezet om waterdichtheid te kunnen garanderen. Ik heb hiervoor secondelijm gebruikt daar dit watervast maakt, maar mocht ik het geheel nog een keer uit elkaar moeten halen is een mes en een tikje genoeg om het los te krijgen.

Afbeelding

Hier het eerste stuk erop gezet, waarbij de as uitsteekt in de tweede trommel en het op half diepte geboorde gat in de sluitschijf te zijn is die de as zal houden, dit om ervoor te zorgen dat het geheel niet kan gaan trillen.

Afbeelding

Schoepje geplaatst maar dan 90grade verdraait met de eerste schoep, om op die manier de krachten die de motor te verdragen krijgt tijdens het draaien te verdelen over de twee schoepen, tevens zijn de schoepen niet vastgelijmt zodat als er tevel kracht op komt of er iets tussen komt ze zullen doordraaien en de motor niet vast zal lopen

Afbeelding

het geheel opgeschuurd en klaar voor montage van de sluitschijf.

Afbeelding

En dan mijn geheel dubbele uitgevoerde boegschroef voor de Veerhaven 7.

Ik heb hem nog niet kunnen testen, maar als ik hem met de hand draai voel je geen verschil in weerstand als van voor mijn ruige verbouwing. De motor zal met een dubbele last wel een stuk meer te happen krijgen, maar daar ik hem op 12 volt ga draaien heb ik een idee dat het wel los zal lopen, het zal toch maar weinig gebruikt worden, en dan zeker niet lang achter elkaar.

_________________
Ook al ziet niemand hem, jij weet waar dat schuine stukje zit....

en elke keer als je kijkt is ie net iets schuiner....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 maart, 2010 11:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 04 jan, 2009 20:19 pm
Berichten: 18
Artimes schreef:
Ik zelf heb de as niet verlijmt, alles zit gewoon vast door middel van frictie.
Ben wel benieuwd of de "wrijvingskracht" tussen de motoras en het eerste schoepje voldoende is om de twee keer zo grote kracht te kunnen hebben.

Artimes schreef:
Ik heb hiervoor secondelijm gebruikt daar dit watervast maakt, maar mocht ik het geheel nog een keer uit elkaar moeten halen is een mes en een tikje genoeg om het los te krijgen.
Seconde lijm is per definitie niet waterdicht. Na voldoende lange blootstelling aan water laat het gewoon los.

Vind het wel een hele interessante oplossing, ben benieuwd naar de werking.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement