Zo, en weer eens tijd om een update te geven.
Om mee te beginnen, bedankt voor de antwoorden op mijn laatste vraag, voor wie nieuwsgierig is, dit was ik via verschillende wegen uit heb gevonden over de lampjes:
1 groen vooruit en rechts
2 rood vooruit en links
3 wit vooruit
4 ?
5 blauw knipperend rondom
6 reserve voor bovenstaande
7 wit achter (bij 2 of drie duwbakken)
8 reserve voor bovenstaande
9 wit achter (duwbak midden of geen duwbakken)
10 reserve voor bovenstaande
11 wit achter (bij twee of drie duwbakken)
12 reserve voor bovenstaande
Zoals Susho al aangaf zijn de 6 achterlichten dus voor de duwbakken en waar ze voor op het schip zitten en iedere heeft een reserve, het blauwe licht met reserve is inderdaad voor het gebruik van de verkeerde kant van het vaarwater. Bedankt Pjotr. Waar oranje (?) nummer 4 voor is weet ik nog steeds niet zeker, maargoed, kan ik hier verder weer mijn tanden in zetten.
Maar eerst maar even verder met het verslag, als jullie het niet erg vinden...
Heb er weer een verdieping op zitten maar ben nog niet klaar met schuren en afwerken, dus die set met foto's houden jullie van me te goed en zal ik jullie deze keer met een klein tussen projectje blij maken.
Voor de lezers die het betere geheugen hebben komt hier de oplossing voor een klein luxe probleem die ik had in de plannings fase van de boot. De Veerhaven 7 is uitgerust met twee boegschroeven waarvan het er uit zag dat ik er maar een werkend zou kunnen maken vanwegen plek problemen. (het ruim is maar net iets meer dan 5 cm hoog, voor twee boegschroeven zou de motor omhoog moeten staan, en die ruimte is er dus niet.)
Niet te min toch maar eens een boegschroefje op de kop getikt om er dan eentje werkend te hebben, maar toen deze zo voor me op de tafel stond bekroop mij een idee...
Eerst even als uitleg, het is de standaard boegschroef van Graupner met een speed 400 motor en een kamer waarin een simpele schoep ronddraait en een onder peil buisje waarin en uit het water dus komt naverhand de draai richting. Eigenlijk erg simpel.
Maar toen kwam het idee, gezien de funktie van het dingetje zag de motor er een beetje sterk uit voor de simpele handeling die het moest voltooien, dus waarom geen tweede kamer erop aan brengen? Na een beetje nadenken en verder geen proefjes meer te nemen gewoon een tweede besteld, daar, als ie hier niet in ging passen zou er wel weer een ander project komen, dus weinig risico bIj binnenkomst er toen maar eens eentje open geschroeft.
En meteen was ik overmoedig en van mening dat dit een eitje zou moeten worden. Zoals op de foto te zien is het geheel uit hard plastiek en bestaat dus uit de kamer die vastgezet is aan de motor met twee M2.5 schroefjes, hierin op de as (2.3mm) een schoep geduwt en een deksel die vast zit met drie standaard schroefjes. De as van de motor gaat maar tot de helft van de schoep, dus meer dan genoeg ruimte om er een extra as bij vast te zetten, zonder dat ik de as van de motor moest gaan inkorten, dit was voor mij een hele opluchting daar ik aan de motor eigenlijk niks wou doen.
Ben toen dus maar eens achter de comp gaan zitten met een schuifmaat en ben met dit idee opgekomen.
Deze schijf(en) zouden volgens de planning ervoor zorgen dat ik alleen maar de schoepjes te lijf hoefde te gaan met een boormachine om een as door te kunnen trekken.
Dus het plan:
-twee schijfjes maken volgens tekening
-een met alle opgetekende gaten en tappingen
-een waarbij het middengat maar tot de helft is geboord en de tappingen weg zijn gelaten
-verlenging van de as maken uit 2.3mm materiaal
-het doorboren van de schoepjes
-geheel weer in elkaar zetten
De schoepen waren snel genoeg uitgeboord als ook de schijven die zonder problemen van de machine rolden gaven al snel een goed beeld van de planning.
Hier ligt alles op een rij klaar om in elkaar gezet te worden. Als as heb ik een paspen gebruikt die in de betere materiaal zaken te krijgen zijn. Voor iedereen die zich hieraan wil proberen raad ik ten sterkste aan ook zoiets te zoeken, ze zijn gemaakt uit gehard staal en gegarandeerd recht en maat nauwkeurig. Je zult een diamant schijfje voor een dremel moeten halen om ze op maat te kunnen maken, maar de hardheid zet zich op de lange tijd zeker betaald.
Ik zelf heb de as niet verlijmt, alles zit gewoon vast door middel van frictie.
Hiernaar heb ik alles in elkaar gezet waarbij ik de schijven met lijm op de trommels heb vastgezet om waterdichtheid te kunnen garanderen. Ik heb hiervoor secondelijm gebruikt daar dit watervast maakt, maar mocht ik het geheel nog een keer uit elkaar moeten halen is een mes en een tikje genoeg om het los te krijgen.
Hier het eerste stuk erop gezet, waarbij de as uitsteekt in de tweede trommel en het op half diepte geboorde gat in de sluitschijf te zijn is die de as zal houden, dit om ervoor te zorgen dat het geheel niet kan gaan trillen.
Schoepje geplaatst maar dan 90grade verdraait met de eerste schoep, om op die manier de krachten die de motor te verdragen krijgt tijdens het draaien te verdelen over de twee schoepen, tevens zijn de schoepen niet vastgelijmt zodat als er tevel kracht op komt of er iets tussen komt ze zullen doordraaien en de motor niet vast zal lopen
het geheel opgeschuurd en klaar voor montage van de sluitschijf.
En dan mijn geheel dubbele uitgevoerde boegschroef voor de Veerhaven 7.
Ik heb hem nog niet kunnen testen, maar als ik hem met de hand draai voel je geen verschil in weerstand als van voor mijn ruige verbouwing. De motor zal met een dubbele last wel een stuk meer te happen krijgen, maar daar ik hem op 12 volt ga draaien heb ik een idee dat het wel los zal lopen, het zal toch maar weinig gebruikt worden, en dan zeker niet lang achter elkaar.