Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 2:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2009 21:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
ik snap,

als je vragen hebt over verspanende handelingen stel ze gerust, voor mij is een heleboel normaal, maar voor anderen inderdaad niet. Maar ik denk dat we dan beter een nieuw draadje kunnen openen want anders gaan we hier een beetje erg veel vervuiling aanbrengen.

mvg gerard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2009 13:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
Terwijl ik nu langzaam de tekeningen aan het digitaliseren ben kwam ik al achter de eerste fout in het eerste stukje opbouw die ik gemaakt had en heb ik alles dus weer uit elkaar moeten halen, naja, dat zal zeker nog wel vaker gebeuren.

Maar daarvoor heb ik ook heugelijk nieuws, via onze vrienden van het 1 op 1 forum voor schepen, te weten http://www.kustvaartforum.com/ heb ik iemand gevonden die gewillig was mij te voorzien van een CD vol foto's van de verschillende Veerhavens. Ik heb erg veel hoop van deze foto's dat ik wat meer kan leren en zien van de details die op het schip zitten.

Dus ik blijf nu lekker ongeduldig op mijn late kerstkado wachten.

Prettig nieuwjaar toegewenst allemaal, en de beste wensen,

mvg Gerard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2010 11:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
En nu we al weer twee weekjes in het jaar zijn, en de boekhouding thuis is gedaan, sterf ik helaas op het werk in de schaatmedailjes, en is het overwerken wat de klok slaat en kwam ik niet echt aan werken aan de veerhaven toe.

Maar een dag voor mijn verjaardag kreeg ik gisteren de beloofde CD binnen, en hij valt zeker niet tegen. Wederom, heel erg bedankt Menno-Jan. Wat er voor zorgde dat ik zoveel zin had iets nuttigs te gaan doen dat ik gisteren nacht mijn verjaardag ingegaan ben al tekenend en freesend, en kan ik vanavond weer verder met het in elkaar zetten van de volgende verdieping.

Hoop vannacht een paar foto's voor jullie te hebben.

mvg Gérard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2010 13:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
belofte maakt schuld...gelukkig maar...

Ik ben de laatste dagen bezig geweest met de bovenbouw (eerste verdieping). Hoe ik alle onderdelen heb gemaakt weten jullie al, dus daar ga ik jullie niet meer mee pesten.

Wel had dit gedeelte van de bovenbouw een klein probleem, aan de voorkant zitten twee zware rondingen op de hoeken die ik moest zien te maken. Nu ben ik alles uit ABS aan het maken, dus wou ik dat ook graag uit ABS maken maar hoe was de vraag.

Nadat ik gewoon simpel buigen had geprobeerd, als ook dompelen in kokend water kwam ik erachter dat de temperatuur iets hoger moest zijn. Dus maar een proefje in de over gedaan en dat werkte, dus hier is hoe ik het gedaan heb:

ik heb eerst een messing rondel gedraait met de goede maat (26 mm was de gewenste ronding, materiaal is 1.5 mm dus dit twee keer afgetrokken van de messingmaat [het materiaal gaat helemaal rond], maakt 23 mm.)

Die ging de oven in tot het warm was (gastandje 3, sorry, geen idee wat de temp daarvan is) En daar ging het plaatje materiaal op, ruim gesneden.

Afbeelding

tot deze vanzelf om het messing heen zakt.

Afbeelding

Dan met handschoen uit de oven pakken en over een koele ondergrond rollen, dan neemt hij de vorm aan, en door de ondergrond koelt het ABS weer af tot hij redelijk hard was.

Afbeelding

Na koelen in een bakje water tot gebruiksklaar.

Afbeelding

Daarnaar alles afwerken en beginnen met plakken.

Afbeelding

Voor de rest weinig spannends te vertellen, alles snijden, na schuren en de zooi in elkaar plakken, kwam nog achter een of twee foutjes binnen de tekeningen die ik gemaakt had, maar die kon ik snel verhelpen, dus dat was geen drama.

De rondingen rond de deur zijn gemaakt met behulp van ABS strips van Evergreen. En naar een paar uurtjes knutselen heb ik dus voor mijn neus staan:

Afbeelding

Afbeelding

het enigste waar ik echt nog even naar moet kijken is een betere camara.

mvg Gérard[/img]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2010 22:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
en er is goed nieuws, er is een camara in the house gekomen.

Daarnaast is het niet al te hard gegaan de laatste tijd, erg druk etc en andere flauwe en slechte smoezen die we allemaal kennen.

In de rustige periode heb ik eigenlijk alleen maar alles afgewerkt en glad gemaakt, als ook de onderkant van de uitstekende delen voorzien van H-balken en de randen.

Afbeelding

Hier niet echt zichtbaar op een nog niet zo mooie foto, zal proberen naar het verfen in daglicht er nog een betere van te krijgen.

Laatste paar dagen bezig geweest met de twee uitstekende punten waar dadelijk de radar houders op komen, als ook het loop rooster en het eerste gedeelte van de hut.

Afbeelding

Hier het rooster, gemaakt van 1.5mm L-strips van messing. De vorm wijkt af van de veerhaven 8, en daar ik ervoor gekozen had om de 7 te bouwen heb ik na lang foto's studeren en wierook branden besloten deze vorm en afmetingen te gebruiken.

Volgens mij klopt dit wel redelijk. De dragers zijn trouwens vierkant 1.5mm evergreenstrips.

Afbeelding

Met de roosters erbij. Deze zijn geknipt uit een roostertje die de knutselzaak om de hoek verkocht, het is een rooster die je samen met een tandenbortsel en inkt gebruikt voor spetteren....

De roosters hou ik eerst nog even los, en worden apart van alle andere onderdelen met alclad aluminium (alc-101) geschilderd voor ze in het geschilderde model vast gezet gaan worden.

Waardoor we nu samen met de eerste stukken van de stuurhut een redelijk geheel van de bovenkant beginnen te krijgen

Afbeelding

Ik heb nu ook de relingen en trappen van PE binnen, dus ik kan nu redelijk vooruit.

Dus binnen kort krijgen jullie wel weer wat van me te horen.

mvg Gérard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2010 0:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
en toen hadden we cadeautjes gekregen van de goede sint/kerstman/paashaas/etc.

Einde vorige week heb ik de motoren binnen gekregen als ook een paar van de andere dingetjes die ik dadelijk nodig ga hebben om het bootje de nodige bewegings mogelijkheden te gaan geven.

Afbeelding

Te zien op het plaatje de drie speed 600 BB SP's van graupner als ook de standaard boegschroef van de zelfde leverancier. Waar ze voor dienen behoefd denk ik geen uitleg. Tevens de twee normale servo's voor de besturing, eentje voor de standaard roeders en eentje voor de farting-roeders. Tevens twee kleine servo's waarvan er eentje gebruikt gaat worden om de radar-armen te gaan bewegen, en eentje (als het me lukt) om het blauwe scherm aan de zijkant van de stuurhut open en dicht te laten gaan. (ik heb geen idee hoe ze heten, maar als ik het goed heb begrepen is heeft het de funktie om aan te geven voor de tegenligger of men er links of rechts voorbij wenst te gaan.

De boegschroef heb ik ook laten komen zodat ik eens kan kijken hoe ze werken, en of ik er misschien twee aan elkaar kan zetten. Dit omdat de veerhavens twee boegschroeven heb, ik maar ruimte heb voor een. Ik heb er nog niet echt naar gekeken, maar zal jullie op de hoogte houden.

En toen ben ik maar begonnen aan het stuk waar ik me de meeste zorgen over maakte...De schoorsteen. Ik kan niet goed uitleggen waarom ik er zo tegen op zat te kijken, maar al die ronden vormen en vloeiende lijnen leken me erg moeilijk om te doen.

Dus eerst maar in de zure apel gebeten en de makkelijke stukken in elkaar gezet, aka de onderkant, bovenkant, de rechte zijkanten en de achterkant met de stap erin.

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaar heb ik met kleine evergreen 1.5x1.5mm strips de rondingen grof aan gegeven, hierdoor zaten ze boven aan elkaar en aan de onderkant hadden ze met vaste afstanden een tussenruimte. Hiernaar heb ik de hele zooi in de vuller gezet en laten drogen.

Afbeelding

Hiernaar langzaam gaan schuren, eerst heb ik die nieuwe schuurlatjes van modelbrouwers gebruikt (waar ik zeer over te spreken ben) maar ik merkte dat de vuller sneller weggeschuurd werd dan de evergreen, en het dus erg moeilijk werd om een mooie ronding te krijgen omdat de schuurlatjes een lichte vering hebben. Hierop heb ik schuurpapier op een oude vijl geplakt en had ik verder geen problemen meer.

Afbeelding

Zover als ik nu ben, bovenop als de eerste aanzet van de schuinte van het bovenste stukje, de is gewoon gemaakt met behulp van een evergreen buisje 12mm, stukje afgezaagd en in vieren gedeelt in de lengte. De ronding iets slapper gemaakt en met de vijl verwerkt tot op maat.

Toen dat allemaal stond te drogen voor de volgende schuurbeurt heb ik me alvast even zitten af te vragen hoe ik de drie grote schoorsteenbuitlaten ging buigen. (de boot heeft er in totaal 8 die aan de bovenkant van de schoorsteen uitsteken, allemaal met ze een mooie ronding.) Volgens de tekening moesten ze tegen de 11mm aanzitten. Maar naar wat geprobeer om de buis te buigen dit opgegeven, de ronding werd simpelweg niet mooi.

Naar wat denken schoot me te binnen van een verbouwen in huis nog wat 12mm 45grade waterleiding verloopstukjes te hebben liggen. Die heb ik even uitgegraven, en ze leken op het eerste oog geschikt voor de plannen.

Afbeelding

Dus begonnen met het uitsnijden van de dunne gebogen middenstuk. Hierop heb ik toen aan beide kanten een stukje buis gesoldeerd (gewoon tin soldeer).

Afbeelding

Afbeelding

Waardoor het geheel naar het schoonmaken en even bewerken met een vijl een meer dan acceptabel uiterlijk hebben gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Nu lijkt het er alleen op de een van de twee pijpjes niet nodig was geweest. Maar het is een prima basis, en ik kan het er altijd weer afslijpen als niet gewenst is.

Maar dat zien we morgen wel weer.

MvG Gérard

_________________
Ook al ziet niemand hem, jij weet waar dat schuine stukje zit....

en elke keer als je kijkt is ie net iets schuiner....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2010 23:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
Naar het maken van de pijpjes voor de schoorsteen en de basis van de schoorsteen had ik het op mijn heupen en moest het af. Dit resulteerde in een bouw-frenzy die een zowat compleet achterdek, een schoorsteen, een heleboel luiken en een dak heeft opgeleverd. En dus zijn we weer wat verder richting de veerhaven 7

eerst maar eens een plaatje van hoe het geheel er nu uitziet:

Afbeelding

Voor de duidelijkheid, dit is de eerste verdieping en de stuurhut, er hoort hier nog een verdieping onder.

Bij de schoorsteen heb ik de beslissing gemaakt om de plaat waar de pijpen uit komen verdiept te laten liggen, ik heb geen flauw idee of dit klopt, op de foto's van de schepen op de website van de eigenaar ziet het er wel naar uit dat ze daar iets lager zitten. Geen flauw idee of de plek waar ik het heb aangelegt (op de overgang van de onderste stuk van de schoorsteen naar de bovenste) correct is. Het ziet er op het model nu een beetje laag uit, maar zeker niet lelijk.

Pas later ben ik bij mij twee voorgangers gaan kijken hoe hun het gedaan hebben op hun modellen en zag ik dat eentje ervan, en waarschijnlijk beide als ik het goed kan zien op hun foto's tot boven de schoorsteen afgesloten hebben...hmmm, lastig...maar ik blijf maar even bij het knutselwerk wat ik heb gedaan, mocht ik toch andere foto's tegenkomen met beter bewijs kan ik het altijd nog veranderen.

Ik zal eerst maar wat foto's van de schoorsteen neerzetten, kunnen jullie zelf oordelen en beoordelen hoe het geworden is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van het dak van de stuurhut ben ik eigentlijk vergeten verder foto's te maken, maar dat zal ik inhalen als de stuurhut verder opgebouwd word.

Als laatste een paar worden over het achterdek:

Afbeelding

Afbeelding

Hier heb ik ten eerste twee trapjes neer gezet naar de onderhoudsluiken, hoewel ik ze niet op de tekening heb terug gezien, waren ze duidelijk te zien op de foto's die ik gekregen had. De meeste modelen van de veerhaven hadden ze zitten en het leek me niet meer dan logisch eigentlijk. Ze zijn gemaakt uit 1mm messing draad via een spijkermalletje gebogen (plankje met kleine messing spijkers waar ik de trap in een keer overheen kan buigen). Gaatjes geboord op de plek waar ze moesten komen, de hele zooi vastgelijmt, en toen een dag later ietsjes omlaag gebogen. Die heb ik pas op het model gedaan zodat ze makkelijker allemaal in de zelfde stand te krijgen waren.

De onderhoudsluiken zelf hebben schanieren gekregen van 1x0.25mm evergreen en handvaten van messing 0.7mm draad, spreekt allemaal verder voor zich denk ik.

Voor de luiken zijn wederom uit 0.7mm messingdraad de haakjes gemaakt waaraan ze opgetild kunnen worden...

en toen ging het bij mij jeuken....

want op foto's is te zien dat de luiken niet echt vast zitten met schroeven of zo, maar er is wel een rij met punten te zien. Zonder die punten zagen de luiken er erg kaal uit. Dus naar wat zoeken heb ik bij Modelbrouwers hele kleine boutjes gevonden (die normaal gebruikt worden voor het afwerken van motoren) die net rond de 1mm zitten. Deze heb ik rondom de luiken gezet (maken het alsnog bouten van 5cm in het echt hoor...) door het styreen een stukje in te boren, druppel secondenlijm erin, boutje erachter aan.

Het ziet er misschien iets "te veel" uit ten opzichten van het echte schip, maar het brengt de achterkant van het model zeker tot leven.


Afbeelding

Afbeelding

Ohja, de schoorsteen heeft ook boutje gekregen, daar deze naar wat ik gok ook verwijderd kan worden, want beide luiken liggen over te twee buitenste motoren, en de schoorsteen over de middeste...

"it's all elementry dear Watson..."

Voor zover weer mijn geouwehoer, en tot de volgende keer...

mvg Gérard

p.s.

blijf ik met een vraag zitten die me al heel lang plaagt....

hebben ze zulke mooie en grote schoorstenen op die boten zitten...trekken ze er alleen maar een paar lijnen op...

Waarom hebben ze niet het logo van de reder erop zitten...of een gestileerde Walrus? (de naam van het schip is Walrus)

Maar ik zie op meer foto's dat een kale schoorsteen mode is tegenwoordig.

Jammer

_________________
Ook al ziet niemand hem, jij weet waar dat schuine stukje zit....

en elke keer als je kijkt is ie net iets schuiner....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2010 8:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Gerard,

De schoorstenen zijn hele mooie hulpmiddelen om bij de motoren te kunnen voor onderhoud, dus inderdaad kunnen de schoorstenen er meestal afgehaald worden.
Soms word de schoorsteen zelfs zo groot gebouwd dat er een complete hoofdmotor doorheen kan.

De verlaging van je schoorstenen heb ik op (vrijwel) alle schepen die ik ooit in mijn leven heb gezien zien zitten.
De kans is dus redelijk groot dat dit klopt, en ook de hoogte zal waarschijnlijk wel goed zijn.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2010 21:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
ah, fijn om te lezen..

ik moet me echt eens af leren eerst van alles te bouwen en dan de vragen die opkomen meteen opzoeken, in plaats van als een bezetenen rustig en in trance door te bouwen...

maar door het hele geneuzel wel een nieuw idee gekregen. De schoorsteen zit nu nog los namelijk, en ik denk dat ik dat zo ga laten. Als ik namelijk de plaat onder de schoorsteen leegfrees heb ik genoeg ruimte om onder de schoorsteen de hoofd aan en uit schakelaar te verstoppen, als ook de ladepunten voor het opladen van de accu's.

Dit zorgt ervoor dat niet elke keer als ik de zooi moet opladen de hele bovenbouw van het schip af moet, en zorgt er dus ook voor dat ik veel minder slijtage ga krijgen.

mvg Gérard

_________________
Ook al ziet niemand hem, jij weet waar dat schuine stukje zit....

en elke keer als je kijkt is ie net iets schuiner....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2010 18:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 apr, 2005 15:46 pm
Berichten: 9
Hoi Josse

Je hebt deels gelijk. Meestal waar een sierpijp staat heb je meestal een schacht eronder. En die schacht gebruikte ze om een motor te plaatsen of eruit te halen. En dat heeft niets met de grootte van de sierpijp te maken.
Een sierpijp heeft meestal te maken met KRACHT en UITSTRAALLING. En als je goed kijkt zie naast de sierpijp een luik zitten. En die zit ook aan de andere kant. Want deze boot heeft 3 motoren. En die verlaging waar de pijp op staat. Dat is nu de hele schacht. Ofwel de machienekammer.

En dat is weer op ieder schip anders, en zeker in de binnenvaart. Want waar ik zelf mee vaar. Daar hebben we geen sierpijp, maar de uitlaten van de motor zitten in de boeing van het achterschip. Maar we hebben wel een schacht. Daar zitten de ventylatoren in en de tanks voor de schroefassen. Ik hoop jullie weer een beetje opweg in de binnenvaart heb gebracht. Want dat is HEEEEEEEEL iets anders dan zeevaart.

Gr. Huub


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement