Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 17:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2009 19:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 20:35 pm
Berichten: 116
Woonplaats: Lemmer
als een 1:35 plastic kit al bijna 300 dollar kost, dan ga je snel dingen zelf doen, haha, ook vind ik het bouwen wel leuk, nu ik weer met m'n neus in de boeken zit(over voornamelijk bootjes ;) )
en nu kan ik zelf de schaal bepalen, en de materialen die ik gebruik :D

Intussen staan alle spanten, komende dagen ergens vol schuimen. En daarna in vorm schuren/veilen/zagen, etc. Dan wordt de vorm nog beter zichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Johannes.
tupolev G5, bezig met de plug.
Mahu M880, huid schuren en plamuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2009 19:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 maart, 2008 22:26 pm
Berichten: 1060
Woonplaats: petten
Ziet er prima uit.
Doet me denken aan die moderne race boten met deze vorm.

Ben benieuwd

_________________
Met vriendelijke groet, Koen

Zeilen is het mooiste wat er is!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2009 19:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 20:35 pm
Berichten: 116
Woonplaats: Lemmer
haha, en dat uit 1919 ;)
de step zie je tegenwoordig nog terug, maar tegenwoordig is de achterkant meestal wat meer v-vormig voor planerende boten, iets comfortabeler ;)
Deze spiegel loopt zelfs een beetje hol. Geen idee wat voor effect dat heeft gehad, zal in ieder geval goed steken in een bocht, en bij hoge snelheid en vlak water zou de boot op de 2 uiterste punten kunnen steunen, maar of die snelheid hoog genoeg was? wellicht wordt het zichtbaar als ik eenmaal een romp varend heb :)

Afbeelding

Meteen een mooi modern plaatje van een G5 ;)
(Ik geloof dat er in Sebastopol een staat)

_________________
Johannes.
tupolev G5, bezig met de plug.
Mahu M880, huid schuren en plamuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 okt, 2009 20:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 20:35 pm
Berichten: 116
Woonplaats: Lemmer
Het schuimen is inmiddels gebeurd :)
Ik gebruik hiervoor een uitzettend PU schuim(PUR :P )
De action heeft dit in het assortiment, net als de grijze tape, ideale winkel voor dat soort spul.
Dus eerst de geraamtes afgetaped, om zo alvast een grove vorm te krijgen, anders heb je overal schuim. Ook komt er zo later een druk op, waardoor het schuim wat harder, dichter, en evenrediger wordt. Alleen een spleet aan de bovenkant blijft open om te vullen.

blijft lastig in te schatten hoeveel schuim er nou in moet, zoals op de onderste foto te zien is :roll: (gelukkig snijd je het zo weer weg :) )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen verder met rommel maken :D

_________________
Johannes.
tupolev G5, bezig met de plug.
Mahu M880, huid schuren en plamuren.


Laatst bijgewerkt door susho op do 29 okt, 2009 18:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 okt, 2009 20:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Wat een vreemd ogend ding is dit zeg!
Begint al wel een leuk model te worden.
De aandrijving zou wel eens voor uitdagingen kunnen gaan zorgen als ik dat zo zie, maar daar is wel uit te komen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 okt, 2009 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 aug, 2009 16:37 pm
Berichten: 300
Woonplaats: Rotterdam
Ik zie dit project vanavond voor het eerst. Ga ik leuk volgen. Volgens mij betekent dat laatste woord catamaran.
gr. Lode


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 okt, 2009 23:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Was het niet veel eenvoudiger geweest,als je gewoon meteen de sandwich bouwwijze had toegepast?.

Afbeelding

Dit geeft veel extra en omslachtig werk,waarbij je ook de kans loopt dat de rompvorm niet goed wordt gevuld.En bovendien(moet je ook aan denken)komen er oplosmiddelen vrij bij het uitzetten.

En de fles moet je nu of helemaal leeg spuiten,of weg gooien.bewaren kun je deze niet,het restmateriaal inde fles gaat uiteen breken als je eenmaal ermee hebt gespoten.

Misschien beterde volgende keer gewoon kant en klaar tempex kopen bij de bouwmarkt,kost ca.8 euro per pak.Daarmee maak je wel meer projecten van als een fles :wink:

Maar neemt niet weg,dat ieder experiment het altijd waard is om te proberen.Dus in dat opzicht is het niet verloren :P

Ron.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 okt, 2009 9:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 20:35 pm
Berichten: 116
Woonplaats: Lemmer
tempex kan niet zo goed tegen polyesterhars, dat is het grootste probleem, die laag komt hierna als versteviging.
Ik zou ook kant en klare PU platen kunnen kopen, maar dan had het veel passen en meten geworden om dit allemaal netjes tussen de spanten te krijgen. Wellicht dat er hier en daar een stukje niet gevuld is, maar het spul zet behoorlijk uit ;)
vanmiddag eens kijken hoe het allemaal zit :)

_________________
Johannes.
tupolev G5, bezig met de plug.
Mahu M880, huid schuren en plamuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 okt, 2009 9:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Een beetje folie eroverheen, of tape eroverheen.
Met de tape heb je ook gelijk geen lossingsmiddel meer nodig om later de polyester weer los te kunnen krijgen.
Nadeel van beide methodes is natuurlijk wel dat je iets meer schuur en plamuur werk aan de mal hebt.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 okt, 2009 10:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 20:35 pm
Berichten: 116
Woonplaats: Lemmer
En dat is niet de bedoeling, negatieve rondingen zijn erg moeilijk strak te krijgen. Hierover gaat dus een laag polyester+glasweefsel, zodat ik een harde ondergrond voor de plamuur heb. De plamuur wordt strakgemaakt, waarover grondverf+ de rest van de details komen, die laag wordt afgelakt, ingewaxt, en dan pas wordt de mal getrokken.

Ik zou natuurlijk ook een epoxy kunnen gebruiken, maar in dit geval is polyester goed genoeg, goedkoper, en sneller hard.

Ik heb deze methode een jaar of 5 ook gebruikt bij mijn eerste poging een modelboot te bouwen, daarbij is het redelijk gelukt. Helaas een harde tussenlaag vergeten, dus ding was niet strak te krijgen. Op mijn werk heb ik deze methode ook wel gebruikt om steunen te maken, met een vinylester laag er over, en die zijn wel erg strak geworden :)

_________________
Johannes.
tupolev G5, bezig met de plug.
Mahu M880, huid schuren en plamuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement