Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 6:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2009 22:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 jan, 2009 21:48 pm
Berichten: 66
Het verdunnen is om te zorgen dat het een beetje in het hout trekt.
ook krijg je dunnere lagen, die dekken niet maar drogen sneller en worden gladder.
Een romp kun je ook prachtig glad krijgen met een kwast als je je verf maar verdunt trek je geen strepen maar vloeien die dicht.

Overigens is het echt de moeite waard om dat roer ff taps te maken hoor.
Ik weet zeker dat de boot dan beter gaat varen.



die doos pringels zal geen magnetisme tegenhouden.
Ik weet niet of het kwaad kan, maar dat soort storingen moet je juist uitsluiten.

Overigens hoef je je luidspreker ook niet bij de motor te hangen, op 2 meter afstand hoor je toch alleen maar dat het uit het model komt, niet uit de motor.
Als je dat toch wilt (jou kennende), moet je ook niet de luidspreker daar hebben, maar juist het uiteinde van de baspijp (pringels) daar komt het geluid uit.




Je hebt op die geluidsmodule 3x2 aansluitingen zitten?

Afbeelding

Dan heb je de SP oftwel speaker, daar hangt je luidspreker aan.
Je hebt een + en -, dat is de voeding.

Nu loopt de motor hoorbaar stationair (wel het geluid goed afregelen.

Dan heb je nog een andere aansluiting (M
) waarschijnlijk of bij de conrad module's (FS).
Daar gaan de kabeltjes uit je regelaar heen.
Dus de kabels uit je regelaar naar je motor aftakken naar de module.

Doordat die de snelheid van de hoofdmotor doorgeven, gaat de module dan in toeren mee.


Robbe heeft helaas geen handleiding online staan, maar hier is die van de conradmodule.
http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... erator.pdf
Neem maar ff een spoedcursus duits...




Ik hou het voor vandaag voor gezien, ik word een beetje suf van al die kabels in mn Adolph Bermpohl.
2 regelaars op 3 motoren, 1 servo voor de 3 roeren.
12 kanaals switch voor de verlichting en de sirene.
een duo switch voor de achterklep en de spindel om de bijboot binnen te halen.
een monoswitch om die om te polen, met daarachter een relais.
6v. vaaraccu, 4v voor de verlichting.
2 spindels voor de bijboot en de achterklep.
En dan moet ik nog een plekje vinden voor een servo om de schijnwerper te kunnen draaien.
Volgende keer weer verder als ik weer inspiratie heb.
En dan moet de bijboot nog RC worden.....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 26 apr, 2009 22:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Pergotje,

Dan snap ik nu wat ik fout gedaan heb, de voeding komt bij mij rechtstreeks vanaf de motor-draden.
En ik maar denken, waar is die derde aansluiting toch voor?
Zal morgen eens even proberen er bij te komen.

Voor wat betreft het roer, dat weet ik maar al te goed van de Josse I, maar het weer is er niet naar om dat nu te doen, maar dat gaat zeker wel gebeuren.

Zou je een schets kunnen maken van het gebruik van de basbuis en de plaatsing van de luidspreker?
Wordt uit je verhaal namelijk niets wijzer, ik neem namelijk aan dat de luidspreker op een bepaalde manier toch wel minstens erg dicht in de buurt van de basbuis moet zijn.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2009 9:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Zoals al te zien is aan de topic-titel heb ik de schaal aangepast, zodat de verhoudingen tussen de afmetingen van de romp beter kloppen.
De diepgang was bijvoorbeeld veel te groot voor zo'n relatief klein scheepje (In dezelfde schaal als de flink grotere Well Enhancer, en zelfs nog grotere Seven Atlantic, en toch heeft de Josse II een grotere diepgang, en niet maar een klein beetje :shock: :? ), dus ben ik eens gaan kijken naar een andere schaal, en aangezien ik nog wat bemanning van tanks heb liggen in schaal 1:35 was dat een voor de hand liggende schaal om naar toe te gaan.
Hier wat foto's van de bemanning en hoe die er aan boord uitzien.
Afbeelding
De nieuwe bemanning.
Afbeelding
En de nieuwe bemanning in de machinekamer.
De oplettende kijker heeft misschien al gezien dat er een extra draadje naar de geluidsmodule gaat, dat is omdat ik de fouten in de aansluiting inmiddels heb verholpen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2009 9:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 jan, 2009 21:48 pm
Berichten: 66
Zorg eerst dat je zo'n buisje hebt.

Waarom juist pringels?
Deze zijn van hard karton met een aluminium binnenlaagje.
Heel licht en toch stevig, vormvast.

Een pvs pijp wil ook prima, maar is weer wat bewerkelijker en zwaarder.

Als je een buisje hebt, leg je je speaker op tafel, module dr naast en kan je gaan regelen.
Als je nu die buis voor de speaker houd, gewoon in de richting waar het geluid heen gaat, hoor je al dat het speakertje een veel voller geluid gaat krijgen.

Het een en ander hangt natuurlijk af van het formaat van je speakertje als je speaker te groot is voor die pijp, moet je in ieder geval de pijp niet tegen het membraam aandrukken, maar dit vrijhouden.
Maar dat snap je zelf ook wel denk ik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2009 9:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Pergotje,

Bedankt, zo is het al een stuk duidelijker.
De speaker moet dus toch wel dicht bij de buis zitten.
Moet de buis dan erg lang worden om de speaker uit de buurt van de motor te houden?

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2009 11:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Inmiddels heb de geluidsgenerator nog een keer getest met de juiste aansluiting, en het werkt nu al een heel stuk beter.
Bij achteruit draaien en gas los komt er nu ook geluid uit.
Hier is een filmpje met het geluid:
http://www.youtube.com/watch?v=wtilQV5cfNA

Ook al wat aan de bemanning geknutseld zodat ik die voor de foto-updates ook kan gebruiken zonder dat het zombie's lijken.
Afbeelding
Ik denk dat de jongeman maar even een nachtje de cel in moet wegens onder invloed van alcohol proberen aan te monsteren aan boord van een schip van mij.
Hij staat er nogal dronken bij, ideaal voor de kapitein, aangezien het toch wel eng zal blijven om naast een kolossaal schip te liggen, midden op een ruwe zee terwijl beide schepen ook nog eens flink de vaart erin hebben.
Als je ook nog eens bedenkt dat er tijdens het vlak naast elkaar blijven varen vooral ook brandbare stoffen worden overgepompt met het nodige brandgevaar wat daar bij hoort begint het wel begrijpelijk te worden dat de kapitein flink aan de alcohol zit :shock: :?

[edit]De bemanning is ook bekent, het worden er 10, een kapitein, eerste en tweede stuurman, 3 machinisten, 4 matrozen.
De machinisten wisselen elkaar af in de machinekamer, de matrozen sturen om de beurt het schip, onderhouden het schip overdag, en bij het aanleggen of het bevoorraden werken ze met de trossen en zorgen dat alles kan werken.
De stuurmannen lopen om de beurt wacht in het stuurhuis als wachtofficier, en moeten dan onder andere zorgen dat het schip de juiste koers en snelheid aanhoud.
De kapitein loopt z'n rondjes over het schip, doet z'n administratieve taken en is tijdens aanmeren, ontmeren en bevoorraden in het stuurhuis.[/edit]

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2009 14:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Weer wat verder met de bemanning:
Afbeelding
De machinisten.
Afbeelding
De roerganger heeft besloten het dek tot shipsimulator te dopen.
Foto is ondersteboven gemaakt zodat de flitser ligt onder het dek kon geven om ook dat goed belicht op de foto te krijgen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2009 20:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Nog veel meer werk verricht op dit model:
Afbeelding
De eerste verlichting is geplaatst, in dit geval zo ver mogelijk gestripte LED's, verbruik 0,01A voor 6 stuks.
Helaas blijkt er al één kapot te zijn, en de LED's komen uit een snoer en worden nu wegens het hogere voltage per 2 in serie gezet.
Afbeelding
De eerste generator-set is in aanbouw.
Ik moet bekennen dat ik hier geen research voor gedaan heb, maar heb al wel een aantal generator-sets gezien in het echt, dus zal wel lukken om er wat moois van te maken.
Afbeelding
Wat sfeer-foto's, voornamelijk gemaakt met de webcam, waardoor de foto's kleiner moesten worden.
Afbeelding
Dit was ook meteen de laatste keer dat ik de webcam heb gebruikt, ik verleng nog veel liever wat draden in m'n oude camera om in dezelfde posities te kunnen maken dan dit ik dit soort Kwalitatief Uitermate Teleurstellende (ik scheld echt niet, vond het nu wel toepasselijk) foto's te tonen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2009 22:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Vandaag nog weer even gevaren net voor het donker.
Afbeelding
Weer even lekker in het gras gaan liggen om wat mooie foto's te maken.
Afbeelding
Moet nog een heleboel aan gebeuren voordat dit een mooi model is.
Afbeelding
Te snel om een scherpe foto te kunnen maken met deze hoeveelheid licht.
Ik ontdekte ook dat als ze volgas vaart, en ik laat het gas dan los, dat dan de boeg een centimeter of 2 á 3 zakt, dus leeg is ze eigenlijk een klein tikje te snel.
Afbeelding
Toch nog een scherpe foto van de boeg terwijl ze op volle kracht op me af kwam stormen.
Tijdens één van de pogingen om een dergelijk plaatje te schieten dacht ik, ach ik heb 10X ingezoomd, die boot is er voorlopig nog niet, toch wel, en toen was ik te laat om nog te remmen en met een redelijk harde dreun kwam ze tot stilstand.
Gelukkig geen schade.
Afbeelding
Tot nog toe geen echte problemen ondervonden door de opstelling, echter wel, vooral dicht bij de kant, wat kleine storingen, die snel voorbij waren.
De filmpjes komen later op de avond.


En dan de verlichting:
Afbeelding
Op de scheepswerf. De plaat onderin beeld was het hulpmiddel om de camera recht te kunnen houden om een scherpe foto te kunnen maken met een sluitertijd van 5seconden.
Afbeelding
Hier had ik helaas niet de luxe iets te kunnen gebruiken om de camera recht te houden, dus camera op rand van de romp laten rusten, en zelf vasthouden, maar het resultaat is helaas wel een bewogen foto.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 27 apr, 2009 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hier zijn de filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=B7Sgy-iXLiU
http://www.youtube.com/watch?v=Ic5IXtpi_CI

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement