Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2009 20:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Al enige tijd heb ik een romp van een vissersboot staan, die ik voor een zeer laag bedrag heb mogen overnemen.
Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik een echt leuk doel voor de boot kon vinden.
Nu ik op de Well Enhancer bezig ben met de bunkerstations schoot mij ineens een leuk doel te binnen: een zeegaande bunkerboot.
Ik weet niet of die al bestaan, maar dat maakt mij niet zo uit, er zijn erg weinig bunkerboten in de modelbouw-wereld, dus als er dan één gebouwd wordt moet het maar meteen een grote zijn.
De lengte is 113cm, breedte is 33cm, de diepgang wordt ongeveer 15cm, en de totale hoogte is nog onbekend aangezien ik nog geen ontwerp heb.
De schaal is 1:35.
De aandrijving is voorlopig die uit de Josse I, namelijk een 700Torque motor met een 55mm 4-blads schroef.
Helaas blijkt de bouwer van de romp een veel dikkere as gepland te hebben, maar dat vind ik overbodig, maar zorgt wel dat ik nu met een aardig gat rondom de schroefas zit.
Het voordeel is weer wel dat ik nu zonder boren meteen een goede uitlijning van de aandrijving kan bereiken.
Hier zijn de eerste paar foto's:
Afbeelding
Eerst maar de romp.
Afbeelding
En hier wordt de aandrijving geplaatst. Onder de as ligt even een hulpstukje die een goede uitlijning moet waarborgen.
Afbeelding
De schroef is wat aan de kleine kant voor dit model, zal kijken of er uiteindelijk een grotere onder komt.

Alle commentaar en discussie's over dit mogelijke nieuwe type schip zijn welkom, en uiteraard ook tips en adviezen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Laatst bijgewerkt door Tweety777 op ma 27 apr, 2009 9:23 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2009 21:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
En hier is alweer update nummer 1.

Afbeelding
Even een kapitein erbij gehaald.
Afbeelding
Hoezo klein schroefje?
Afbeelding
En hier de binnenkant van de romp.
Afbeelding
Weer zo'n groot schip.

Maten van het echte schip zouden zijn: L=84,75m, B=24,75, diepgang=11,25m.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2009 12:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Vandaag bericht gekregen dat mijn bolderkar onderweg is, dus transport zal niet meer zo'n heel erg groot probleem zijn.

Vandaag ook nog even heerlijk aan dit model geknutseld, de machinekamer is in aanbouw, en de electronica wordt inmiddels aangelegd.
Het is mijn bedoeling om de electronica te verstoppen onder het uiterlijk van een echte machinekamer.
De "echte" motoren en hulpwerktuigen worden wel afneembaar zodat de daadwerkelijk werkende onderdelen onderhouden kunnen worden.
Ook dit model zal weer voorzien worden van de nodige verlichting.

[edit]Nog maar even wat foto's erbij posten.
Afbeelding
De accu heeft een plaatje gekregen. Er kan nog flink met de opstelling gespeeld gaan worden, maar dit lijkt mij wel een mooie plaats.
Afbeelding
Van de Josse I had ik nog een mooie plank liggen die bedoelt was om de Josse I op te zetten, maar nu heb ik daar een mooier doel voor gevonden.
Afbeelding
De machinekamer begint ook al wat vorm te krijgen. De fundatie is voor de regelaar, maar dat zal nog een mooi onderdeel overheen komen.
Aan de andere kant van de motor komt nog zo'n platform waar de ontvanger op zal komen, wellicht maak ik daar uiteindelijk een mooie schakelkast overheen, dan klopt het ook nog een stuk beter dat er een flinke lading draden uit komt.
Afbeelding
De kapitein staat vanaf z'n nieuwe platform in de machinekamer te kijken hoe het één en ander wordt.
Afbeelding
Blokje hout op het gat voor de roeras gelijmd, en even met ducktape gezorgd dat de boel blijft liggen.
Waarschijnlijk ga ik wellicht dit weekend nog dit deel in de G4 zetten om het waterdicht te maken, en de ducktape laat ik lekker zitten.
[/edit]

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2009 16:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Weer een foto-update!!

Afbeelding
De machinekamer heeft weer wat meer platforms erbij.
Afbeelding
Werk geschied uiteraard onder toeziend oog van de toekomstige bemanning.
Afbeelding
Nog wat proviand aan boord voor de schepen.
Afbeelding
De bunkerboot is momenteel leeg, dus ligt ze een klein beetje stuurlastig.
Afbeelding
Bemanningen druk bezig met de voorbereidingen voor het bevoorraden.
Afbeelding
De romp van de Well Enhancer is lager, maar door de kleinere diepgang is dat verschil tijdens het varen nauwelijks meer te zien.
Afbeelding
Beide schepen van achteren gezien.
Afbeelding
En dat was de laatste.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2009 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 okt, 2008 21:47 pm
Berichten: 77
Woonplaats: Zandvoort
Josse, er komt toch wel een dek op?

_________________
Boot: Smit New York(1:50)
Site: http://members.casema.nl/fam.cornet
Lid NZH Hobbyclub Haarlem.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2009 16:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Bart,

Uiteraard komt er een dek op, maar eerst wil ik de aandrijving geplaatst hebben, en ik heb ook nog geen materiaal om het dek van te maken.
Eerst maar eens gaan werken, dan ik weer wat materialen betalen.
Ook heb ik eerst nog een sterkere 6V accu op de planning staan, aangezien de vaartijd anders wel erg kort is.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2009 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 maart, 2008 22:26 pm
Berichten: 1060
Woonplaats: petten
Hea josse volges mij is ze wat te groot voor je bunkerboot??
Net als je bemanning....
Realistisch gezien doet het meer aan een kotter denken kwa lijn en romp vorm.

Maar uiteraard mag jij er van maken wat je wilt :wink:

_________________
Met vriendelijke groet, Koen

Zeilen is het mooiste wat er is!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2009 17:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Koen,

Heb jij dan wel eens een zeegaande bunkerboot gezien?
Ik ken er namelijk nog geen één.
De romp is oorspronkelijk bedoelt voor een visserschip, wat voor één weet niemand, maar zou prima een kotter kunnen zijn.
Dit wordt een puur fictief model, een beetje aangepast aan de Well Enhancer om samen te kunnen doen alsof er gebunkerd wordt.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2009 18:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Danny,

In dat geval zal ik je bemanning overhalen mijn modellen met rust te laten door ze flink wat garnalen mee te geven, of anders door ze er mee vol te stoppen :lol: :lol:
Gelukkig is dit een puur fictief model, dus maakt het helemaal niets uit.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2009 20:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Nog meer foto's:

Afbeelding
Op koninginnedag wil ik eigenlijk toch wel kunnen varen met dit model, en de tankslang met de hand aan boord van de Well Enhancer kunnen plaatsen, dus ook maar begonnen met het maken van een lier en als slang gebruik ik touw.
Het lijkt mij wel leuk om dit model een mooi houten dek te geven, aangezien ik best wel van houten dekken hou.
Afbeelding
Hier zit de goed geïsoleerde slang helemaal op de lier.
Afbeelding
Vloer van de stuurmachinekamer wordt geplaatst.
Afbeelding
En nog even snel een fundatie voor de servo gemaakt.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement