Dank u, wat een warm welkom!
Mijn bouwmethode is niet standaard en heeft voor de nodige complicaties gezorgd in het verleden maar voldoet ondertussen zeer goed en levert al zeg ik het zelf een mooi resultaat op. Misschien dat ik nog een apart topic maak om dieper er op in te gaan maar in het kort komt het hier op neer:
1: fabriceren van spanten, kiel en dekken van 2mm glad passe-partout karton
2: bedekken van de spanten met 2 lagen 0.5 mm karton om de romp te vormen
3: plamuren van romp met gips om een gladde romp krijgen
4: grof schuren met een blokje hout
5: aanbrengen van twee of meerdere lagen epoxyhars om de romp waterdicht en stevig genoeg te maken
6: vormen als bulbstevens maken van polyesterplamuur en eventuele onvolkomendheden wegwerken
7: opnieuw grof schuren voor de vorm en daarna fijn schuren als voorbereiding op het verven
8: verven met HUMBROL-verf (3 lagen) en eventueel lakken
Dan het model. Al zeker 10 jaar terug kwam ik door mijn interesse in zeeslepers een boek tegen met daarin foto's van (destijds) 's werelds grootste en sterkste zeeslepers; de S.A. John Ross en S.A. Wolraad Woltemade. Bij menig sleepbootliefhebber wel bekend:
Bouwjaar: 1976
Bouwwerf: John-Brown & Hamer Ltd., Zuid-Afrika
Lengte: 94,65 m
Breedte: 15,85 m
Diepgang: 7,52 m
Gewicht: 5.600 ton
Machines: 2x 16 cil. Mirrlees-Blackstone
Vermogen: 26.200 apk; 215 ton paaltrek
Mijn ervaringen met het voorgaande model waren dat goede tekeningen superbelangrijk zijn om een mooi en natuurgetrouw model te maken. Daarom schreef ik de Zuid-Afrikaanse rederij aan met het verzoek om constructieplannen, zo gedetailleerd mogelijk. Wat in de bus viel was een grote koker met een kopie van de werftekeningen 1:100.
Na mijn enorme dank betuigd te hebben en het verzamelen en printen van vele afbeeldingen begon ik te bouwen.