Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Informatie Slotracing,
BerichtGeplaatst: di 02 dec, 2008 13:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 26 okt, 2008 14:18 pm
Berichten: 47
Woonplaats: Schoonhoven
Afbeelding

Omdat nog redelijk veel mensen niet weten wat Slotracing is,
Hier wat informatie.

Wikipedia
Slot car racing is een race met modelauto's die op een voorgevormde racebaan rijden. In deze baan zijn sleuven (slots) aangebracht (meestal 2) waarin het autootje zich voortbeweegt. De slot dient ten eerste als stroomvoorziening, de tweede functie van de slot is het voorkomen dat het autootje de baan uit vliegt.

De racebanen die vrij in de handel verkrijgbaar zijn, zijn de bekendste vorm van Slotracing. Fabrikanten zijn o.a. Carrera, Scalectrix en Ninco. Er zij ook verenigingen die vaak zelf hun eigen racebanen bouwen, groot voordeel hiervan is dat men niet gebonden is aan de standaard baanstukken, hierdoor is het mogelijk om beroemde racecircuits of fantasiebanen op schaal na te bouwen. Deze banen hebben soms wel 6 slots of meer, voordeel is dat er met meerdere auto's tegelijk gereden kan worden.

Ook kan er in verschillende klassen gereden worden.

Er zijn ook racebanen waarbij de auto zich vrij binnen de baan kan bewegen, een bekend voorbeeld waren de Servo racebanen van Carrera. Deze vorm van racen heeft niet veel meer te maken met het echte slotracen maar is wel veel realistischer omdat er op deze banen "echt" ingehaald kan worden (hinderen), hetgeen op een slotcar racebaan niet mogelijk is.


Racebaan website
BAANKEUZE - MEER DAN DOOR FOLDERS BLADEREN

De discussie welke baan of baansysteem je moet kiezen is in mijn ogen er een die te veel aandacht krijgt. Kijk bijvoorbeeld eens wat je in vijf jaar aan de racebaanhobby uitgeeft en reken dan eens procentueel uit wat je baanstukken en baankanten op het geheel hebben gekost. Maar ja, ik sta op het punt een nieuwe baan te bouwen en dan is het toch aardig eens stil te staan bij de keuze van een baansysteem. Geloof me er is geen perfect baansysteem. Dat komt er ook niet en het zal altijd een compromis zijn tussen je persoonlijke wensen en het aanbod. De verleiding bij de aanschaf van een nieuwe baan om flink in folders te bladeren is groot maar niet altijd de beste aanpak.
MET HET HART OF MET HET HOOFD

Wil je een baan met het hart kopen? Of wil je toch het hoofd ook een beetje mee laten doen? Natuurlijk mag je impulsief naar de winkel lopen en gewoon kopen wat je hart je ingeeft. De racebaan is een emotieproduct pur sang, dus misschien is teveel nadenken wel niet op zijn plaats.
Alleen niet zelden heeft iemand na een jaar, een half jaar of zelfs al sneller spijt van zijn gemaakte keus......
ASPECTEN

Er zijn een aantal aspecten die van wezenlijk belang zijn bij de aanschaf van een baan. Bedenk dat een fabrikant er geen belang bij heeft, om aspecten waar hij niet zo goed op scoort in zijn folder te noemen. Geluidsniveau is zo'n aspect. Hier wordt geen of nagenoeg geen aandacht aan besteedt. Heb je een permanente baan op zolder boven twee slapende kinderen, dan kon dat ineens een heel groot argument gaan worden. Anders zorgt je vrouw daar wel voor! Aspecten die je in je aankoopoverweging mee kan nemen zijn:

* Breedte
* Structuur wegdek
* Diepte slot
* Ligging slots in wegdek
* Stroomgeleiding
* Diversiteit baanstukken
* Geluidsniveau
* Opbouwgemak
* Duurzaamheid
* Compatibiliteit
* Prijs
* Aanbod 2e hands

Fotografen onder ons moeten daarnaast zeker het aspect reflectie in hun afweging meenemen.
TOELICHTING ASPECTEN

Breedte - op een brede baan kunnen dus ook bredere auto's soms zelfs ook 1:24 modellen. Maar een brede baan neemt bij gelijke rijlengte wel meer ruimte in beslag. Of anders gesteld: met een brede baan kan je minder racemeters per vierkante meter kwijt.
Structuur wegdek - hoe grover, ruwer en stroever de baan des te meer grip. Minder grip betekent overigens wel meer kans op fraai driftwerk.
Diepte slot - bij een dieper slot hoef je de geleideschoentjes van baanvreemde merken niet aan te passen.
Ligging slots - steken de geleidestrips ver boven de baanstukken uit, dan zal een auto daarop stuiteren als deze in een bocht gaat driften.
Stroomgeleiding - omdat een slotcar nu eenmaal stroom nodig heeft om te rijden, moet dit gewoon in orde zijn. Het vele op en afbouwen van een baan kan overigens de kwaliteit van de stroomgeleiding door de jaren heen fors doen afnemen.
Diversiteit baanstukken - het zal duidelijk zijn dat als de diversiteit aan baanstukken groot is je bij het maken van een ontwerp meer mogelijkheden hebt.
Geluidsniveau - spreekt voor zich.
Opbouwgemak - is bij een permanent opgestelde baan niet van belang, maar als deze vaak op en afgebouwd moet worden speelt dit zelfs een zeer grote rol.
Duurzaamheid - om hier echt informatie over in te winnen moet je eigenlijk iemand vinden die het merk van je keuze al jaren gebruikt.
Compatibiliteit - alleen SCX en Scalextric Classic zijn 100% compatibel. Om deze met Scalextric Sport of Ninco te gebruiken heb je een verloopstukje nodig. Koppelingen tussen andere merken is zonder te knutselen niet mogelijk
Prijs - hoewel het geen goed idee is om op baanstukken te bezuinigen, heeft iedereen natuurlijk een budget waar hij rekening mee moet houden. Is dit een zwaar wegend aspect kijk dan eens wat langer rond, want aanbiedingen van startsets kunnen soms erg aantrekkelijk zijn.
Aanbod 2e hands - ook dit is vooral belangrijk voor wie een kleine beurs heeft.
WEGINGSFACTOREN

Door voor jezelf ieder aspect een wegingsfactor te geven kan JIJ deze ten opzichte van elkaar waarderen. Vind je de prijs totaal niet belangrijk krijgt deze bijvoorbeeld een wegingsfactor 1 en vind je de breedte van een baan het aller belangrijkste dan krijgt deze wegingsfactor 10. Vervolgens vul je de tabel in met de scores van de merken die je met elkaar vergelijkt. Bedenk dat de score relatief is en op jouw gericht. Bijvoorbeeld bij breedte kan het zijn dat JIJ juist een heel brede baan wilt, omdat je ook met 1:24 auto's wilt rijden. Maar je collega heeft wel een erg kleine zolder en wil juist een wat smalle baan.

DRIE AANKOOP ADVIEZEN
Voor je dan toch naar de winkel spoedt nog drie tips:
Rij-test - zorg dat je met JOUW favoriete auto's een keer op de baan van je keus hebt gereden.
Bouw-test - moet je de baan regelmatig op en afbreken? Probeer dit dan eerst een keer in de winkel voor je je keus maakt. Niet laten demonstreren...…gewoon zelf doen!
Twee referenties - probeer twee hobbyisten te vinden die het merk van je keus gebruiken. Vraag ze vooral wat hun NIET bevalt!

EEN TAFEL VOOR JE VASTE RACEBAAN
Als je een racebaan permanent wilt opstellen is het verreweg het handigste om deze op een tafel te plaatsen. Probleem is echter dat een beetje racebaan groter is dan de gemiddelde eetkamertafel. Dus je moet meerdere tafels gebruiken of er een zelf maken. Zelf maken is aanzienlijk goedkoper en het heeft tevens als voordeel dat je een grote vrijheid hebt om deze geheel op maat te maken.
HOOGTE
De hoogte van je tafel is een van de vele compromissen die je moet sluiten bij de bouw van een permanente racebaan. Een lagere (40 cm) tafel geeft doorgaans wat beter overzicht om te racen. Aan de andere kant geeft een
hogere (>100cm) tafel een beter visueel effect. Bij een hoge tafel waan je je echt tussen het publiek.
Denk goed na over de hoogte van je tafel, want het kan een lastig klusje zijn om dit later aan te passen.
MDF EN BALKJES
Het maken van een tafel hoeft geen ingewikkelde klus te zijn. Een tafel voor je racebaan hoeft ook niet een design meubel te worden. De onderkant ziet niemand en de bovenkant wordt nog afgewerkt met scenery. Dus niet moeilijk doen en gewoon lekker zelf aan de slag! Wat heb je nodig aan materiaal en gereedschap:

Materiaal:
Plaatjes mdf 8 mm dik
Balkjes 22x44mm
Schroeven (kruis)
Houtlijm
Tafelpoten

Gereedschap:
Handzaag
Decoupeerzaag
Kapzaagje met verstekbak
Schroevendraaier (elektrisch)
Rolmaat - duimstok
Potlood
Waterpas

AANPAK BOUW TAFEL
Leg eerst je baan neer op de plaats waar deze moet komen. Schuif nu steeds een mdf plaat onder de baan net zolang tot alle ruimte onder je racebaan van een "vloer" is voorzien. Zaag de platen daar waar nodig is op maat. Zorg dat de plaatjes goed tegen elkaar aanliggen. Check of er rond de baan genoeg ruimte is. Verwijder nu de baan van de mdf plaatjes. Maak nu met balkjes een frame en monteer daarop de plaatjes mdf. Als je niet zo handig bent kan je rechtstreeks de balkjes onder de mdf plaatjes schroeven. Je kan de balkjes lijmen, maar echt nodig is het niet. Bedenk dat het niks te houden heeft. Zorg wel dat om de 40 cm er een balkje loopt, want anders zakt het mdf door en hoewel dat geen kwaad kan is het wel een lelijk gezicht. Is de tafel erg groot (langer dan 4 meter) dan is het verstandig om meerdere losse tafels te maken en deze later aan elkaar te koppellen. Zodra de plaatjes op het frame zitten kunnen de poten eronder. Poten kun je het beste plaatsen daar waar meerdere balkjes bij elkaar komen (zie foto). Op die manier is de ondersteuning maximaal. Zorg verder dat de ruimte tussen de poten niet veel groter is dan 1 meter. Poten hoeven niet perse onder de rand zoals bij meeste gewone eetkamertafels, maar kunnen gerust 20 cm inspringen. Zet tot slot de tafel op een paar plaatsen vast aan de muur, zodat deze niet kan verschuiven. Controleer of alles goed bereikbaar is, want anders moet je een aantal additionele maatregelen nemen. Dit kan kan op twee manieren bewerkstelligen. Je kan een werkluik maken op een plaats die erg lastig is te bereiken. Maar je kan ook op die plaatsen de tafel dusdanig verstevigen dat je er kan staan. Je zal dan meer balkjes en tafelpoten moeten aanbrengen. Om de plaats van een werkluik te bepalen is het handig om eerst de baan op de tafel te plaatsen.
CHECKLIST BOUW TAFEL

* De hoogte van de tafel
* Eén of meer tafels
* Werkverlichting
* Stroomaansluiting in de buurt
* Verankering aan de muur
* Bereikbaarheid


TESTEN
Het is belangrijk om tussen de verschillende fases alles te testen. Als de tafel staat is het belangrijk je baan daar een eerste keer op te plaatsen en kijken of alles wel klopt. En natuurlijk of het aan je verwachting voldoet. Heb je eenmaal een hoop scenery geplaatst is het heel lastig om nog correcties aan te brengen.
Je zal merken dat een tafel een belangrijke stap in je project is en geniet dan ook met gepaste trots als alles op poten staat!


EEN VASTE BAAN: WAT KOST DAT NOU?
Een hele Hollandse vraag! Maar als het om een hobby gaat wil je daar toch wel wat zicht op hebben. Hieronder een opsomming van de kosten die gemaakt zijn om onze vaste baan Parkzoom te bouwen. In dit overzicht is alles meegenomen van tafel tot baanstukken en van bomen tot de laatste schroefjes. Onze hobby is gelukkig (nog?) niet zo duur als bij onze collega's van het modelspoor. Toch is een vaste baan al snel een serieus bedrag en je geeft ongemerkt een hoop geld uit aan niet directe racebaanspullen.


Artikel / Item Euro's
Hout (MDF en raggels) voor de tafel 120
8 Tafelpoten (bouwmarkt) 24
Baanstukken Scalextric Sport (zie baanontwerp voor details) 291
MDF platen - baankanten 24
MDF stroken - muren 7
MDF stroken buitenbording 20
Schroeven & spijkers 21
Houtlijm (watervast) 27
Fotolijm 5
Hobbylijm 5
Verf - grond - schoolbordenzwart - latex (blauw en geel) 28
Gaas en profielen 20
Bomen - struiken - gras - grind (Heki, Busch en Noch) 231
Bandenstapels SCX 84
Vangrail - Scalextric 24
Dunlop brug - Jouef 2e hands 10
Tribunes - Scale Buildings 80
Tapasbar - MRRC pressbox 9
Baanfiguren - 170 stuks MRRC, Scalextric, SCX 182
Papier reclameborden 3
Tijdwaarneming DS020 100
Lichtnetadapter tbv DS020 15
Stop & Go Box DS 60
Bananenstekkers 4
Lichtbrug DS 40
Transformator regelbaar - DS-P5 210
2 regelaars Parma 60
2 siliconenkabels en DS connectors 20
Contactdoos met verlengsnoer 15
Lichtmasten - 8 x Viesmann en 1 x Brawa 130
Lichtreclame - 1 x ArtKit Slot 22
Transformator verlichting 35
30 meter tweelingsnoer 15
Totaal 1941
TOELICHTING

In dit overzicht is uitgegaan van losse baanstukken. Door de aanschaf van één of meerdere startsets komt het totaalbedrag iets lager te liggen.
Bedenk dat op Parkzoom maar een paar gebouwen staan en dat een aantal extra gebouwen de teller fors laten stijgen.
Alle baankanten op Parkzoom zijn eigenbouw. Als je baankanten koopt voor je hele baan hou dan rekening met een serieus bedrag.
Hou ook rekening met materiaal wat je wel verbruikt, maar later niet terugziet zoals schuurpapier, kwasten, hobbymesjes, terpetine etc. Ook daar geef je zomaar weer 30 Euro aan uit.

En nog wat foto´s
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Never drive faster than your guardian angel can fly.

Meebezig:
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... hp?t=20259


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 02 dec, 2008 18:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 17 dec, 2004 15:59 pm
Berichten: 285
Woonplaats: Rotterdam
Dat lijken wel foto's van www.racebaan.com?

Slotracing is leuk, heb zelf ook nog het een en het ander liggen, alleen helaas momenteel geen ruimte om de baan uit te leggen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement