Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 07 dec, 2025 21:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2070 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 202, 203, 204, 205, 206, 207  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 30 jun, 2025 18:47 pm 
Brouwer

Toe maar, dat is een stoere beslissing. Je huidige romp wordt dus een prototype. Op de lange termijn is dit vast het juiste besluit, want al die zaken die je noemt blijven je altijd in de weg zitten. Heel veel succes met de nieuwe fase en het afronden van de huidige romp.

Net af: Medi Shuttle in BB MedEvac, Fokker S-IIa ambulance in BB MedEvac en Tempo A400, eveneens in BB MedEvac.
Onder handen: X-planes, Sud-Ouest Trident II.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 jun, 2025 19:52 pm 
Brouwer

Hoi Jan,

Dit is inderdaad geen lichtzinnige beslissing. De huidige romp is overigens al het 2de prototype, bij de eerste was de achterkant echt krom en had ik helemaal geen rekening gehouden met de elektronica, vooral ook omdat ik toen geen flauw idee had hoe ik alles aan kon sturen. Geduld was toen het grote leerpunt, nu is er niet echt 1 groot leerdoel maar meerdere kleinere.

Groetjes Josse

Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, een monsterklus met veel te veel details en veel te veel werkende functies, I'm loving the challenge!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jul, 2025 16:19 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
DE BOOT VAART!!!! Hier had ik alleen nog 1 draaiende schottel, dat is inmiddels verholpen. Er liep nog een tandwiel aan tegen de fundatie van de nieuwe stuurmotor maar inmiddels heb ik een beter passend tandwiel geprint waardoor dit probleem verholpen is. Met bediening vanaf 1 stick draaien de stuurmotoren op verschillende snelheden, daarom heb ik nu gekozen voor een bediening waarbij beide schottels met een eigen stick gestuurd worden. Dat is alleen iets lastiger met de bediening van de boegschroeven maar die zouden nu ook minder nodig moeten zijn.
Afbeelding

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=oofpNZ4zYHc
De proefvaart!

https://www.youtube.com/watch?v=VwyrILezzrA
En de bijgewerkte besturing.

Groetjes Josse

Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, een monsterklus met veel te veel details en veel te veel werkende functies, I'm loving the challenge!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jul, 2025 18:58 pm 
Brouwer

Zonder nou te claimen dat ik er verstand van heb, zou ik zeggen dat hij nu mooi ligt qua diepte. Als daar een opbouw bijkomt, gaat hij dan niet te diep?

Net af: Medi Shuttle in BB MedEvac, Fokker S-IIa ambulance in BB MedEvac en Tempo A400, eveneens in BB MedEvac.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jul, 2025 8:33 am 
Brouwer

De boot lag hier bijna mooi, maar er moet nog een aantal kilo aan ballast in. Met eerdere drijftests heb ik gezien dat ik op dit moment te weinig ballast heb om de boot echt op de juiste diepgang te komen. En de laatste cm diepgang vraagt aanzienlijk meer gewicht dan de eerste cm diepgang. Maar deze romp gaat niet met volledige opbouw erop varen, dat gaat op de nieuwe romp gebeuren die van zichzelf al een stuk lichter zal zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jul, 2025 9:49 am 
Brouwer

Okay, bij nadere inspectie van de foto lijkt inderdaad de bulb net boven water komen. Maar dat je daar kilos aan ballast voor nodig hebt had ik niet verwacht. Dat betekent dat je nog een paar liter water extra moet verplaatsen. Pittig. Succes weer met het vervolg!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jul, 2025 9:55 am 
Brouwer

Het is inderdaad best makkelijk om je te verkijken op het gewicht dat erin gaat. Op de foto's is duidelijk een stuk bruinig staal te zien op de moonpool, dat is een pakket van ongeveer 10cm lang, 5cm breed en 5cm hoog aan afvalstaal van het echte schip, dat zal pakweg 2kg wegen. Daarvan had ik 1 pakket er niet in gelegd vanwege een lichte lekkage en de schottels zaten voldoende onder water om geen lucht te happen. Al met al weegt dit model zo'n 29kg op de waterlijn en de laatste keer wegen kwam de boot met accu maar zonder ballast op zo'n 18kg uit.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jul, 2025 12:12 pm 
Brouwer

Dat zijn indrukwekkende getallen. Leuke info die weer een paar dingen in perspectief zetten bij me. Dank! En, zoals gezegd, succes bij het vervolg :brouw:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jul, 2025 20:12 pm 
Brouwer

Dank je! Succes kan ik goed gebruiken met een project als dit, om het plan te helpen slagen.

Vandaag heb ik deel genomen aan de vaarwedstrijd van de club (een parcours waarin behendigheid en je schip kennen de enige factoren voor succes zijn). Helaas heb ik halverwege de handdoek in de ring moeten gooien, ondanks dat ik inmiddels beide schottels apart kon sturen. Allebei met 1 stick sturen ging niet vanwege snelheidsverschil in de stuurmotoren (waarschijnlijk door weerstand) maar met beide sturen was ook 1 grote chaos. Ik was bijna continu bezig om enerzijds te achterhalen welke schottel in welke richting stond en tegelijkertijd te kijken of ik op koers lag of niet, waarbij ik bijna nooit een redelijk idee had van welke schottel hoe stond. Dat werd ook steeds moeilijker naarmate de boot verder en verder bij mij vandaan kwam.

Nadat ik de boot weer veilig op de kant had gehaald ben ik gaan nadenken hoe ik dit tijdelijk op kan lossen totdat ik de definitieve besturing heb. Dat was verrassend simpel, sloop een servo uit elkaar, zet de potmeter daarvan op een nieuw tandwiel, verbind de motorkabels in de servo met de stuurmotoren die er nu in zitten en sluit de nieuwe servo kabels aan. Dan worden de huidige stuurmotoren dus eigenlijk servo's.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 jul, 2025 23:35 pm 
Brouwer

Okay, daar moest ik even over nadenken om die oplossing te volgen. Maar na drie keer herlezen viel het kwartje.

Ik zit met een soortgelijk probleem, namelijk niet weten in welke stand een servo staat. Een paar servo's die ik logisch aanstuur. Op zich werkt dat prima, behalve bij een stroomonderbreking. Als de schakeling dan herstart is de logica op nul, maar de servo's kunnen dan in een uitgeslagen toestand staan. De logica reset de servo's ook naar nul en dat gaat razendsnel. Maar de constructie die eraan hangt kan dat vast niet volgen en breekt waarschijnlijk af. Dus ik moet een manier vinden om de stand van de servo's bij initialisatie uit te lezen (eigenlijk dan koppelen met een absolute encoder, maar daar is de ruimte niet voor), om de servo's in zo'n geval gecontroleerd te resetten. Ik heb de puzzel nog niet op weten te lossen. Zolang er geen stroomonderbreking is, is er ook geen probleem en komt het aysteem bij afsluiting in de nulstand. Maar de wet van Murphy zegt.... Dus pieker ik nog maar even verder.

Wel lollig dat je met deze verse boot al aan een wedstrijd meedoet :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2070 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 202, 203, 204, 205, 206, 207  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]