Hallo allemaal,
Dapper ging ik op een missie om de boot eerder geverfd en van naam voorzien te hebben dan ik het badje in de tuin op zou zetten. Ik zou nog even wat epoxy gebruiken om de laatste lekkages op te lossen, laatste paar details op de romp en verven maar! Dus ik de epoxy gepakt, netjes aangemaakt en aangebracht. Uiteindelijk besloten dat de hoeveelheid natuurlijk weer veel te veel was dus de hele romp maar van een laagje voorzien. What could possibly go wrong? Eh, druipers misschien? Ik was dus weer terug bij af. Na uitharden de schuurmachine er maar weer bij gepakt om te proberen de schade te herstellen maar helaas. Tijdens het schuren heb ik nog meer stukken hout kaal geschuurd (geen epoxy meer om het geheel waterdicht te maken) en dus kon ik niet meer anders dan wachten totdat een nieuwe lading epoxy inclusief 80grams mat en polyesterplamuur binnen waren. Vervolgens raakte mijn vrouw ook nog betrokken bij een kettingbotsing terwijl ze stond te wachten op iemand die af wilde slaan, bestuurder van de auto die bij haar achterop werd gedrukt heeft het niet na kunnen vertellen... Je begrijpt, ik heb een tijdje geen tijd gehad voor modelbouw. Inmiddels is de grote klap van de aanrijding en het meeste regelwerk achter de rug en ben ik rustig aan het modelbouwen weer wat aan het oppakken. Het badje is nog gevuld (niet meer helemaal maar vol zat voor de Well Enhancer) dus het kan nog met het bijzonder warme weer van de afgelopen tijd!
Na de epoxy nu maar geprobeerd om het plamuren deze keer een stuk beter op te pakken dan de vorige keer. Noot aan zelf: wat minder plamuur tegelijk aanmaken, anders heb je geen tijd om het fatsoenlijk uit te smeren. Beter in kleine stukjes tegelijk en mooi strak aangebracht dan uren schuren door het "kleien" met plamuur. Hier ben ik inmiddels aan het schuren geslagen, de boeg is nu weer behoorlijk strak op enkele details na.
Wat is dat zwarte? Dat is weer een leermoment. Ik had de boot op een zijkant gelegd met de bedoeling een lading epoxy per kant te gebruiken om de glasmat goed in te pakken. Leuk bedacht, maar is het wel handig om de zijkant waar je niet bij kunt op andere verhogers dan krantpapier te leggen voor het geval je teveel epoxy hebt aangebracht waardoor het over de bodem naar de onderbereikbare kant en dus het krantpapier loopt. Het zwarte is het vol epoxy gezogen en definitief aan de romp verlijmde krantpapier. Zucht... Overigens is er meer bewijs in deze foto van wat er gebeurt is, kijk maar naar die enorme druipers. Ik heb deze foto's bewust genomen voordat de stofdoek eroverheen ging omdat ik dit stukje leerproces nogal eens mis op internet terwijl dit toch zeer nuttige informatie is en zo zie je duidelijk wat er gebeurt is. Alles wat dof van kleur is is inmiddels geschuurd, alles daar tussenin is dus lager dan het doffe. Dat betekend dat op die plekken er of (meer) plamuur nodig is, of nog meer geschuurd moet worden. Aangezien ik hier al wat patroon van de glasmat meen te herkennen ga ik voor de plamuur optie om te zorgen dat ik niet weer de epoxy laag volledig weg kan schuren.
Dit is hoe het eruit moet gaan zien na het plamuren en schuren. Vooraan de boeg tenminste, achteraan het bewijs dat ik teveel plamuur heb gemaakt. Heb maar wel gelijk van mijn fout geleerd en zoveel mogelijk restmateriaal als zodanig op de krant gelegd zodat ik mezelf niet nog meer werk geef. Overigens kun je het beste meteen daarna de plamuurmessen gebruiken om alle restmaterialen van het andere plamuurmes te verwijderen. Gewoon over het blad van het mes schrapen met het andere mes.
Hier moet ik nog beginnen met schuren.
Hoe maak je het makkelijkste een boot schoon? Gooi 'm gewoon in de plomp! Geintje, even testen of alles nu wel waterdicht is en tot op heden is dat inderdaad het geval. Op het moment van schrijven ligt de boot nog in het water voor een langdurigere drijftest.
Deze kant is er nog niet echt mooier op geworden. Wordt aan gewerkt.
Zo ziet ze er behoorlijk imposant uit! Lang leve de live view met kantelbaar scherm op de camera!
Groetjes Josse