Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 07 dec, 2025 21:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2070 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 203, 204, 205, 206, 207
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2025 8:53 am 
Brouwer

Tweety777 schreef:
Dat is zeer nuttige informatie, heel erg bedankt!

Had/ hadden de DSCV's waar je op gevaren hebt een briefing room voor helicopters? De Well Enhancer heeft die, mijn gedachte was dat je die niet nodig hebt als de heli met de motoren nog net aan op het dek laat staan omdat bijtanken aan boord niet echt een optie zal zijn en dat wel brandstof kost. Al heb ik ook nooit begrepen waarom dat helidek nodig zou zijn maar crewchange klinkt wel heel logisch. Is een SAR uitvoering dan wel handig?

Irdon schreef:
Maak je het model ook zo dat het op DP kan blijven liggen?

Speciaal daarvoor zitten er 2 gyroscopen aan boord van mijn model. Dit wordt de kers op de taart aan het einde van het project, wellicht gecombineerd met een systeem voor positie behoud t.o.v. een ander schip, wel iets om de komende tijd een schuin oog op te richten met het oog op de sensoren (wellicht camera's) daarvoor om te voorkomen dat ik er achteraf geen plek meer voor kan vinden.

Groetjes Josse

Als je 1 dag of 2,4 of 6 weken op zo'n schip hebt doorgebracht dan is het standaard dat je voor vertrek van de heli het "filmpje" bekijkt. In dit filmpje laten ze type heli en veiligheidsinstructies zien. Dit is in de offshore verplicht voor eenieder die met de heli gaat. Vanaf de luchthaven naar de plek van werken en vice versa. Dit filmpje word meestal bekeken in de messroom of zoals op de Enhancer een heli briefing room. In deze ruimtes kun je ook je survival suit aantrekken en je bagage en jezelf wegen voordat je op de heli stapt. Daarna is het wachten tot de heli op deck staat.
Hier een voorbeeld van zo'n filmpje (is al een oude) maar laat zien dat de heli niet shutdown gaat op het helideck https://youtu.be/eiw418s4D6k?feature=shared . Hier een filmpje vanag Den Helder wat ik zo kan opdreunen. het is ondertussen alweer vernieuwd ivm nieuwe heli's en lifejackets https://youtu.be/5uVlB7BIiW8?feature=shared

Een SAR uitvoering kan maar dat betekent dat er een incident is gebeurt, een normale heli aan deck betekent dat er een crewchange gaande is.

Leuk dat je 2 gro's gebruikt, ga je die ook koppelen aan een GPS?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2025 10:31 am 
Brouwer

Irdon schreef:
Als je 1 dag of 2,4 of 6 weken op zo'n schip hebt doorgebracht dan is het standaard dat je voor vertrek van de heli het "filmpje" bekijkt. In dit filmpje laten ze type heli en veiligheidsinstructies zien. Dit is in de offshore verplicht voor eenieder die met de heli gaat. Vanaf de luchthaven naar de plek van werken en vice versa. Dit filmpje word meestal bekeken in de messroom of zoals op de Enhancer een heli briefing room. In deze ruimtes kun je ook je survival suit aantrekken en je bagage en jezelf wegen voordat je op de heli stapt. Daarna is het wachten tot de heli op deck staat.
Hier een voorbeeld van zo'n filmpje (is al een oude) maar laat zien dat de heli niet shutdown gaat op het helideck https://youtu.be/eiw418s4D6k?feature=shared . Hier een filmpje vanag Den Helder wat ik zo kan opdreunen. het is ondertussen alweer vernieuwd ivm nieuwe heli's en lifejackets https://youtu.be/5uVlB7BIiW8?feature=shared

Dan snap ik nu waarom er een helikopter briefing room is en waarom die zo groot is als die is. Heel erg bedankt voor deze informatie! Het is dan wel een heel leuk idee om de crew change ook uit te beelden, al staan die poppetjes natuurlijk wel weer hopeloos in de weg als er een helikopter wil landen. dat kan weer opgelost worden door 2 dekken te maken die met een paar magneten op hun plek gehouden kunnen worden, de 1 met crew change, de ander voor het landen.

Irdon schreef:
Een SAR uitvoering kan maar dat betekent dat er een incident is gebeurt, een normale heli aan deck betekent dat er een crewchange gaande is.

Helder verhaal, dan ga ik kijken of ik wat andere transfers kan vinden zodat het beter past bij de crew change.

Irdon schreef:
Leuk dat je 2 gyro's gebruikt, ga je die ook koppelen aan een GPS?

Er komt inderdaad ook GPS, al wil ik die vooral gebruiken om iets van een back to home functie te maken, ik verwacht dat de gyro's voor Dynamic Positioning en registreren van snelheid en koers nauwkeuriger zijn dan GPS.

Groetjes Josse

Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, een monsterklus met veel te veel details en veel te veel werkende functies, I'm loving the challenge!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 sep, 2025 21:15 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Vandaag met de modelbouwclub een accu helemaal leeggevaren, ik ben dan ook bijna non stop aan het varen geweest.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De drone zelf is erg moeilijk te zien, maar de rotorwash geeft duidelijk aan dat de drone bijna op het helidek had kunnen landen als ik die al aan boord zou hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://youtu.be/EHB85an_Nhc
https://youtu.be/0ucsQX1cdxg
https://youtu.be/wIpAAF3Hfp4
https://youtu.be/F7uZRC7CF6c

Groetjes Josse

Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, een monsterklus met veel te veel details en veel te veel werkende functies, I'm loving the challenge!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 okt, 2025 23:17 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
De nieuwe gashendels zijn geprint, al gaat er nog een kleine wijziging gemaakt worden aan de hendel zelf omdat die nu niet goed past op de potmeter door de lastige hoeken tijdens het printen.
Afbeelding
Dat wordt wel een grote stap richting een voltooide zender, die dan nog wel geprogrammeerd moet worden.
Afbeelding
Er komt nog een diepere nieuwe versie van het voorzetdeel omdat dit wel heel krap is en ook niet praktisch qua indeling. Dan ga ik ook de elektronica verticaal plaatsen zodat er meer ruimte blijft, dit ook omdat ik nu geen ruimte heb om de potmeter voor de hoogte van de intrekbare schottel te plaatsen omdat die dan of compleet uit de richting komt of dwars door elektronica heen gaat.

Afbeelding
De nieuwe schottels die onder de nieuwe romp gaan komen zijn ook binnen. De kleinere set is voor een blusboot die ik samen met een clublid bouw.
Afbeelding
De nieuwe schottels zullen waarschijnlijk stiller zijn in gebruik maar er zit hoe dan ook een betere schroef onder.
Afbeelding

Afbeelding
Met het oog op eventueel nachtvaren heb ik maar even wat verlichting geplaatst en aangesloten. Dit is wel allemaal tijdelijk aangesloten en de boordlichten zitten op plekken die toch vervangen gaan worden waardoor de impact hiervan is een paar mm kortere draden aan de LED's is.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 nov, 2025 23:51 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
Het plamuren van de romp is goed en wel begonnen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De boegschroeven zijn, na wat verdere doorontwikkeling in 3D op de computer, inmiddels ook geprint en kunnen geassembleerd worden. Daarvoor moeten de assen nog wel op de juiste lengte gezaagd worden.
Afbeelding
Na een poging om de zender te voorzien van een 9V blok die opgegeven was als 28000mAh (blijkt in de praktijk eerder 280 mAh, veel te weinig voor mijn zender) heb ik het nu maar goed aangepakt en heb de voeding omgebouwd naar deze 14,8V 10000mAh accu. Er komt nog een accustatus schermpje bij, die moet nog geleverd worden. Het geheel is inmiddels verder volledig aangesloten en hiermee werkt het scherm wel volledig. Deze accu heeft duidelijk meer vermogen dan de powerbank (5V 27000 mAh, maar beperkt op de uitgangen tot 3A voor de zwaarste uitgang, er lijkt nog een verdere beperking op te zitten voor alle uitgangen) en zeker meer vermogen dan het 9V blokje.
Afbeelding
Het nieuwe voorzetdeel is ontworpen en inmiddels geprint. Zo wordt het wel een erg groot geheel, waarschijnlijk ga ik dit op een campingtafel zetten tijdens het varen met de nekstrap als back-up voor waar de tafel niet past (bij de sloten in de buurt zou ik dan op de weg moeten gaan zitten)
Afbeelding
De kleuren van de knoppen zijn nu nog omgedraaid maar het idee is duidelijk. 1 van de doorslaggevende redenen voor het nieuwe voorzetdeel was de potmeter voor de hoogte van de intrekbare schottel. Die zit inmiddels op zijn plek.
Afbeelding
Inmiddels zit de meeste elektronica op z'n plek, nu nog de potmeter en de LED's van de backlighting nog aansluiten.
Afbeelding
Er blijft zo wel een stuk meer ruimte vrij voor eventuele upgrades mocht ik dat nog nodig vinden.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 nov, 2025 10:09 am 
Brouwer

Misschien een domme vraag, maar anders wordt ik nooit wijzer :wink: : waarom heb je de console alleen in de diepte uitgebreid en niet ook in de breedte ruimte gecreeerd?

Net af: Medi Shuttle in BB MedEvac, Fokker S-IIa ambulance in BB MedEvac en Tempo A400, eveneens in BB MedEvac.
Onder handen: X-planes, Sud-Ouest Trident II.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 nov, 2025 12:19 pm 
Brouwer

Dat is een hele goede vraag. De breedte is afgestemd op de zender zodat dit mooi op elkaar aansluit en dat is ruim voldoende voor het voorzetdeel van de Well Enhancer. Waar komt de breedte van de zender vandaan? Dat begon met een liggend A4-tje waarbij ik de 2 groepen van 6 joysticks comfortabel wil laten passen met daar tussenin de 3 joysticks die oorspronkelijk de boegschroeven zouden bedienen. Die 30cm breedte bleek te smal voor de joysticks waardoor ik (na een eerste testversie) besloot 5cm breedte toe te voegen aan beide kanten (totale breedte is nu 40cm) waardoor ook een upgrade van het touchscreen van 7" naar 10" mogelijk werd. De houten testversie daarvan liet duidelijk zien dat dit een grote stap in de goede richting was, de breedte en hoogte waren nu goed, de diepte eigenlijk ook alleen was de wens voor de scheeps specifieke besturing niet te combineren in 1 zender, alleen al kijkend naar dit project, de Smit Rotterdam die ernaast ligt en de Seven Atlantic die al voor de Well Enhancer op de planning staat. Zodoende heb ik een stuk diepte opgegeven om dat te verhuizen naar het voorzetdeel. Zie onderstaand het verschil in breedte:
Afbeelding

Toch is de huidige zender nog niet het meest extreem. In 2013 ben ik bezig geweest aan een veel grotere zender die zeer goed past in de categorie overkill.
Afbeelding

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 nov, 2025 17:20 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Achter de schermen ben ik af en aan bezig met het monteren van de schottels, om 1 of andere reden (mogelijk de iets dunnere assen, net niet 4mm met M4 draad zoals een goede schroefas is) wil de aandrijving met de hand nog niet heel stabiel werken.

Afbeelding
Aangezien de opbouw mee gaat naar de nieuwe romp kan ik hier al wel aan verder werken. Zodoende de platformen gemaakt.
Afbeelding
Wellicht dat het bovenste dek net niet 100% vlak is, dat ga ik nog controleren.
Afbeelding
Zo begint het wel meer op een schip te lijken.

Afbeelding
De indicatoren zijn vastgelijmd op het voorzetdeel, klaar om de sleuven te verwerken zodat de gashendel helemaal op zijn plek kan komen. Ik moet de knoppen nog even nalopen, die lijken niet altijd even goed te reageren.
Afbeelding
Aangezien met name de I2C kabel vanaf de Pi nog wel eens los raakte heb ik de printplaat met de multiplexer een definitieve plek gegeven en voor de zekerheid een druppel hot glue op de steeds losrakende stekker gedaan. Mocht die dan alsnog een keer los gehaald moeten worden is de hot glue zo verwijderd terwijl de stekker niet meer zomaar los raakt.
Afbeelding
Ook niet geheel onbelangrijk is het voorzetdeel aan het vaste deel te kunnen koppelen. De stangen voor de uitlijning zitten nu definitief op hun plek. Oorspronkelijk had ik een mal gemaakt en die vervolgens t.o.v. het verkeerde referentiepunt gebruikt om uit te tekenen. In de categorie check, check, dubbel check.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 nov, 2025 17:25 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
De 2 zenderdelen worden nu aan elkaar gekoppeld! Uiteraard wel op zo'n manier dat het ook weer los kan.
Afbeelding
De stekker wordt ook gelijk op zijn plek gelijmd.
Afbeelding
Ondanks de zorgvuldigheid met het lijmen van de zender is dit niet helemaal goed gegaan. Na het loshalen lukt het niet meer om het geheel in elkaar te zetten. Dat is ook iets om in de gaten te houden voor de Well Enhancer, mocht dit een uitdaging blijken te zijn die onlosmakelijk verbonden is aan dit type stekker.
Verder heb ik hier ook de gaten aangepast voor de gashendels waardoor die nu definitief passen.
Als laatste heb ik ook de USB poort aan de zijkant vervangen door een dubbele USB poort zodat daar de WiFi Repeater in kan terwijl ook de dongle van het toetsenbord aangesloten kan worden.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 nov, 2025 1:25 am 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
Recent kwam ik bij Oom Ali 1,5" schermen tegen die wel erg perfect lijken te zijn om als roerstandmeter te gebruiken en zodoende gelijk de slechte plaatsing van de roerstandmeters op te lossen, roerstandmeters zijn niet de handigste plek om je hand op te laten rusten. Het eerste scherm zit inmiddels op zijn plek met een mooie plaat er omheen om de elektronica uit het zicht te houden.

Afbeelding
De plug zit nu goed in wel in de epoxy plamuur, nu even goed uit laten harden, dan kan het schuren beginnen!
Afbeelding
Schuren zal nog een flinke klus worden, ik had behoorlijk moeite om de plamuur mooi gelijkmatig aan te brengen, met name in de rondingen.

Afbeelding
Eerder vanavond heb ben ik gaan nacht varen met de modelbouwclub, dat was weer eens wat anders. Gelukkig heb ik genoeg licht aan boord, het gaat nog wel een uitdaging worden om de hoeveelheid licht in toom te houden want nu zitten er pakweg 15 "deklampen" op, dat worden er meer dan 100!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2070 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 203, 204, 205, 206, 207

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]