Hallo allemaal,
Afgelopen 2 maanden vooral af en toe achter de schermen gewerkt aan een paar ideeën, al heb ik niet heel veel tijd meer gehad omdat 4 dagen na mijn laatste post mijn zoontje geboren is!! Dat was een week of 5 vroeger dan verwacht waardoor ik met mijn vrouw ruim een week in het ziekenhuis ben gebleven, al was er eigenlijk niks aan de hand.
Voor wat betreft de ideeën, ik had bedacht dat het een goed idee zou zijn om mijn Ender 3 S1 3D printer te upgraden met een laser engraver/ snijder module. Na veel overwegen, met name voor welk doel ik dit zou willen gebruiken, uiteindelijk besloten hier vanaf te zien en een vriend te contacten voor het laser snijden omdat mijn Ender 3 niet groter gaat dan 22cm terwijl ik eigenlijk graag de styreen platen die de buitenkant van de opbouw zullen vormen zou willen snijden met een grootste maat van 40cm. Met zijn pure laser snijder kan dat wel in dergelijke groten. Om te kunnen snijden ben ik dan ook begonnen om de hele opbouw in 3D te verwerken waarbij ik wil toevoegen dat het stukje dek 4 wat sinds vorig jaar regelmatig geverfd en wel prijkt op de boot ook opnieuw gemaakt gaat worden vanwege de afwijkende hoogte en voorkomen van naden. Zie hieronder de huidige stand van zaken.
Verder ben ik druk bezig geweest met de uitdaging genaamd tandriemspanner. Het licht aan het eind van de tunnel is hiervoor nu wel in zicht (alleen nog de houder voor de sensor een plekje geven) maar hierin ben ik vertraagd geraakt doordat ik dit met de resin printer wilde printen die ook al maanden in steeds meer toonaarden dienst weigert (voor straf heb ik nu een andere op het oog met dezelfde buitenmaten maar veel groter bouwoppervlak en nog nauwkeuriger) terwijl ik de beide printers ook in een nieuwe en zelf ontworpen vaste kast heb gezet zodat ik nu meer ruimte over heb op zolder terwijl ook mijn printers een betere plek hebben.
Toen ik wat op YouTube zat te kijken ontdekte ik dat er veel nauwkeurigere sensoren bestaan voor het meten van hoeken. Deze gaan onder de noemer AS5600 en zijn op 0,05gr nauwkeurig, veel nauwkeuriger dan ik mijn schottels ooit zal kunnen bewegen. Deze sensoren zijn niet eens echt duur en komen op een printplaat met I2C communicatie. Zodoende is dit voor mij de perfecte match voor de gashendels in de zender en het controleren van de roerstand in de boot. Betekent wel dat ik weer een ontwerpwijziging te maken heb aan de gashendels. Het fijne is dat ik zodoende straks een hele fijne en ook wrijvingloze besturing heb, het nadeel is dat ik hierdoor en door de problemen met de resinprinter dit jaar varen alweer uit mijn hoofd kan zetten. Hopelijk volgend jaar beter, het resultaat is immers vele malen belangrijker.
Toch even de boot tewater gelaten, toch een kleine lekkage gevonden bij de achterste boegschroef en de achterste koelwaterpomp blijkt een geblokkeerde inlaat te hebben.
Voor vaderdag heb ik nog een mooi oefenprojectje gekregen om de fijne trucjes van het airbrushen te leren.
Bootje heeft een perfecte maat om snel in elkaar te kunnen zetten en toch lekker te kunnen oefenen met technieken als verweren bijvoorbeeld. Dit is trouwens de PT 109 in de uitmonstering waarin ze voer onder commando van de latere president John F Kennedy.
Ze drijft nog ook.
Als ik dan toch met technieken aan het oefenen ga, dan ook de putty in tube maar eens proberen.
Tot op heden ben ik erg tevreden over het resultaat met de airbrush, al heb ik inmiddels ook wat dingen geleerd om beter op te letten. Overigens staan bij de 2 stukjes interieur onderin de foto de dekken in de liquid mask zodat ik binnenkort de banken en de wanden kan gaan verven.
Groetjes Josse