Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu zo 13 okt, 2024 0:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2025 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 23 jun, 2023 6:43 am 
Moderator
Moderator

Ik zou dus beginnen met het vervangen van je scherm, de aceton heeft het scherm aangetast dus wat je ook probeert het zal dus niet gaan werken.
misschien zou polijsten kunnen helpen maar ik zou sowieso gaan zoeken naar een ander scherm

Als de print niet blijven plakken kan je de built Plate ff opschuren met wat 300 schuurpapier, gewoon paar keer goed kruislings over de plaat heen halen.

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jun, 2023 9:13 am 
Brouwer

Hoi Bert,

Bedankt voor de tip. Voor dat scherm hoef ik niet lang te zoeken, mijn eerste exemplaar bleek een kapot retour gestuurd exemplaar te zijn (Z-as doet het niet) en schijnbaar vonden ze pakweg €200 niet de moeite waard om een retouradres voor te geven ondanks dat ik daar meerdere keren expliciet om gevraagd heb.
Voor de build plate heb ik net een nieuwe flexplate erop gezet, dat zou nog binnen de garantie kunnen vallen. Punt is voor mij vooral ook dat ik met deze een paar nette printjes heb kunnen maken en vooral heel veel problemen heb gehad. 3D printers zijn voor mij een stuk gereedschap, ik zit niet te wachten op een nieuwe hobby erbij. Om dezelfde reden heb ik mijn Voxelab Aquila ook vervangen voor een Ender 3 S1. Ik kan de beide Creality's op Marktplaats zetten en kijken of er nog iemand is die er graag een werkende printer van wil maken maar ik richt me veel liever op de modelbouw. De creality heeft, net als de Voxelab daarvoor, precies genoeg werk geleverd om te weten dat het nuttige stukken gereedschap voor mij zijn maar dat ik beter een wat duurdere middenklasser kan kopen om er niet steeds gedoe mee te hebben.

Groetjes Josse

Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, een monsterklus met veel te veel details en veel te veel werkende functies, I'm loving the challenge!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jun, 2023 18:45 pm 
Moderator
Moderator

Ik snap wat je bedoelt, ik ben ook eerst met 2 oudjes aan het oefenen geweest en heb nu een Elegoo 3. Maar dan nog, net als alle gereedschappen heb je ook met de printer wel eens wat en dan heb je de keuze om hem direct te vervangen of om te repareren cq te fixen. Vaak zijn het standaard storingen. Als ex laborant weet ik dat maar al te goed met de analyse apparatuur. Meestal komen de storingen op gezette tijden terug en dan door ervaring ga je deze storingen dus sneller herkennen en oplossen. Nu heb ik te maken met afvulmachines waar ik juist de oorzaak van de storingen moet zien te vinden en advies te geven wat er aan gedaan kan worden

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jun, 2023 10:27 am 
Brouwer

Ik ben het met je eens dat het goed is om dingen niet te makkelijk weg te gooien. Echter heb ik met dit apparaat een geschiedenis van inmiddels bijna een jaar met alleen maar ellende, problemen en frustratie, waarvan zo'n beetje alle ellende komt doordat ik geprobeerd heb de printer weer werkend te krijgen. Vooral daarom heb ik inmiddels de handdoek in de ring gegooid voor de Halot One, maar het feit dat de Elegoo Mars 4 Max met z'n veel grotere bouwvolume inmiddels ook beschikbaar is en ik dat extra bouwvolume goed kan gebruiken speelt zeker ook een rol in het besluit en versterkt ook mijn tegenzin om nog wat te proberen met een printer die mij al behoorlijk wat frustratie op heeft geleverd. Wellicht dat iemand met meer verstand van resin 3D printers dan ik hier nog wat moois mee kan doen, die mag zich gerust melden en er zijn voordeel mee doen, maar voor mij is het hoofdstuk Halot One afgesloten.

Wellicht dat ik in de toekomst vaker iets kan delen over mijn uitdagingen met 3D printen zodat jij en andere forumleden mee kunnen denken terwijl ik er nog tegenaan loop, ik zag dat hier eigenlijk een beetje als off-topic maar is uiteindelijk wel een groot onderdeel geworden van hoe ik de hobby beleef. Ik ben niet voor niks op de achtergrond nog steeds bezig met 3D modellen maken die met een resin printer geprint moeten gaan worden.

Groetjes Josse

Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, een monsterklus met veel te veel details en veel te veel werkende functies, I'm loving the challenge!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jun, 2023 22:19 pm 
Moderator
Moderator

Ik weet niet of je mijn topic volgt over de Mosquito in het vliegtuigtoppic of het Daf YA 126 bij legervoertuigen, al moet ik daar maar eens laten zien dat ik een model in onderdelen in 1/24 volledig geprint hé, nu alleen de tijd vinden om de boel te gaan proefpassen, maar och, das zowat een net zo lang lopend topic als dat van 'n jou :)

Maar ik snap de overstap overweging, ben zelf erg te spreken over de Elegoo en Chitubox

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 jun, 2023 10:42 am 
Brouwer

Hoi Bert,

Die volgde ik nog niet, maar nu wel. Ik ga beide topics nog eens uitgebreid lezen, ik heb al gezien dat ik daar ook wel wat van kan leren.

Chitubox ga ik dan maar vast eens installeren, kan ik me daar ook alvast in verdiepen.

Voor het printen van het stuurhuis heb ik bedacht om de wens van de werkende verlichting te realiseren door de buitenkant van de instrumentenpanelen als 1 geheel met de buitenkant te maken, met een opening onderin waar dan een doorzichtig geprinte binnenkant met daarin alles wat licht geeft hoog genoeg om precies goed uit te komen t.o.v. da buitenkant. Zodoende kan ik gemakkelijk het hele instrumentenpaneel verven zonder het risico te lopen dat het licht niet overal komt waar ik het wil hebben.

Ander stukje waar ik op dit moment vooral in gedachte mee bezig ben is de gashendels. Ik ben alvast aan het zoeken naar de beste manier om de magneten en bijbehorende PCB in het midden van de cirkel te krijgen en de bevestiging aan het aanbouwdeel met een sleepring. Ik denk dat een paar tandwielen hiervoor noodzakelijk gaan zijn. Hier ga ik 1 dezer dagen maar eens een testopstelling voor maken om uit te zoeken wat werkt en wat niet.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 aug, 2023 10:31 am 
Brouwer

Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik de nieuwe 3D printer staan en momenteel ben ik die aan het inregelen. Dit gaat nog niet helemaal volgens plan, volgens test printjes zou ik de juiste instelling moeten hebben maar mijn onderwerp breekt nog altijd steeds los van de ondersteuning.
Afbeelding
In de tussentijd ben ik begonnen met het ontwerpen van de kraanfundatie voor de grote hijskraan, dit heeft immers aardig voeten in de aarde in de romp als het gaat om ruimte. Bovendien zal ik een uitsparing moeten maken in de 2 langsdragers zodat de kraan zoveel mogelijk op de bodem of aan het spant kan rusten. Dat laatste moet nog wat verder uitgewerkt worden. Er zijn hierbij enkele uitdagingen die inmiddels theoretisch grotendeels zijn, namelijk dat er 5 kabels doorgevoerd moeten worden, plus de videokabel (een ietwat stugge en brede kabel) en nog een bowdenkabel voor het op en neer bewegen van de kraanarm. Voor de videokabel is maar 1 oplossing, die moet er aan de onderkant uitkomen samen met de bowdenkabel. Voor de 5 kabels ga ik zelf sleepringen maken door 5 banen kopertape om de kraan heen te wikkelen en hier een stroomdraad op te solderen. Vervolgens komt er in de boot een eindstop waar ik een draad op de arm van de stop soldeer zodat de metalen rol de stroom door kan voeren naar de koper tape. Deze week verwacht ik alle onderdelen binnen te krijgen om dit concept te testen, al heb ik al getest of de arm van de eindstop stroom geleid dus kans van slagen schat ik hoog in.
Afbeelding
Zo gaat het geheel er uitzien. Zoals je ziet heb ik iets te krappen marges genomen voor de stappenmotor. Om straks een precieze passing te krijgen is mijn Ender 3 3D printer momenteel bezig om een 2de mal af te drukken waarmee ik straks de gaten voor het bevestigen voor deze onderdelen exact zou moeten kunnen voorboren.
Afbeelding
Daarnaast begint de gashendel inmiddels ook meer vorm te krijgen. Hier gebruik ik het beste exemplaar van de onderplaat wat nog een oude versie is om een beeld te schetsen, het tandwiel bewijst dat de nieuwe versie beter past. Het tandwiel drijft straks een 2de tandwiel aan waarmee de magneet gaat draaien in de zender zelf waarmee de hoek gemeten zal worden. Voor dit tandwiel ga ik 1 van de bevestigingsgaten in de sleepring gebruiken, anders moet de basis veel groter worden dan die nu is.
Afbeelding
Zo zal het werken uiteinde er ongeveer uit gaan zien, al bedenk ik me nu dat ik nog geen rekening heb gehouden met de dikte van de sleepring en van de schijf met daarop de hoeken aangegeven.
Afbeelding
En zo zal het geheel er uiteindelijk uit gaan zien.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 aug, 2023 6:32 am 
Moderator
Moderator

Tis waarschijnlijk een sla printer en daar weet ik weinig van, maar, verander de positie van je onderdeel eens door hem misschien een 180 graden te draaien en/of onder een hoek van 45 te zetten

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 aug, 2023 7:49 am 
Brouwer

Hoi Bert,

Het is inderdaad een SLA printer en ik heb mijn onderwerp daarom ook onder 45gr schuin staan. Misschien dat ik eens aan de zijkant van het bouwvolume kan proberen. Ik heb nu namelijk een 9,1" scherm waardoor de plastic laag onderaan ook meer door zal buigen voordat het onderwerp los kan laten. Wellicht dat dat er iets mee te maken heeft.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug, 2023 20:28 pm 
Moderator
Moderator

Dat zou zeker kunnen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2025 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]