Hallo allemaal,
Inmiddels heb ik de nieuwe 3D printer staan en momenteel ben ik die aan het inregelen. Dit gaat nog niet helemaal volgens plan, volgens test printjes zou ik de juiste instelling moeten hebben maar mijn onderwerp breekt nog altijd steeds los van de ondersteuning.
In de tussentijd ben ik begonnen met het ontwerpen van de kraanfundatie voor de grote hijskraan, dit heeft immers aardig voeten in de aarde in de romp als het gaat om ruimte. Bovendien zal ik een uitsparing moeten maken in de 2 langsdragers zodat de kraan zoveel mogelijk op de bodem of aan het spant kan rusten. Dat laatste moet nog wat verder uitgewerkt worden. Er zijn hierbij enkele uitdagingen die inmiddels theoretisch grotendeels zijn, namelijk dat er 5 kabels doorgevoerd moeten worden, plus de videokabel (een ietwat stugge en brede kabel) en nog een bowdenkabel voor het op en neer bewegen van de kraanarm. Voor de videokabel is maar 1 oplossing, die moet er aan de onderkant uitkomen samen met de bowdenkabel. Voor de 5 kabels ga ik zelf sleepringen maken door 5 banen kopertape om de kraan heen te wikkelen en hier een stroomdraad op te solderen. Vervolgens komt er in de boot een eindstop waar ik een draad op de arm van de stop soldeer zodat de metalen rol de stroom door kan voeren naar de koper tape. Deze week verwacht ik alle onderdelen binnen te krijgen om dit concept te testen, al heb ik al getest of de arm van de eindstop stroom geleid dus kans van slagen schat ik hoog in.
Zo gaat het geheel er uitzien. Zoals je ziet heb ik iets te krappen marges genomen voor de stappenmotor. Om straks een precieze passing te krijgen is mijn Ender 3 3D printer momenteel bezig om een 2de mal af te drukken waarmee ik straks de gaten voor het bevestigen voor deze onderdelen exact zou moeten kunnen voorboren.
Daarnaast begint de gashendel inmiddels ook meer vorm te krijgen. Hier gebruik ik het beste exemplaar van de onderplaat wat nog een oude versie is om een beeld te schetsen, het tandwiel bewijst dat de nieuwe versie beter past. Het tandwiel drijft straks een 2de tandwiel aan waarmee de magneet gaat draaien in de zender zelf waarmee de hoek gemeten zal worden. Voor dit tandwiel ga ik 1 van de bevestigingsgaten in de sleepring gebruiken, anders moet de basis veel groter worden dan die nu is.
Zo zal het werken uiteinde er ongeveer uit gaan zien, al bedenk ik me nu dat ik nog geen rekening heb gehouden met de dikte van de sleepring en van de schijf met daarop de hoeken aangegeven.
En zo zal het geheel er uiteindelijk uit gaan zien.
Groetjes Josse