Hallo allemaal,

Ohjee, wat is hier gebeurt???? Inmiddels ben ik al 16,5 jaar bezig met dit project en al die tijd heb ik het werkend maken van de intrekbare schottel in de boeg niet eens overwogen (ook al zou al die tijd lang de Seven Atlantic er 2 krijgen), nu toch besloten om die toch wel te gaan maken. Aangezien ik toch heel erg graag dit jaar wil kunnen varen als dat fatsoenlijk wil lukken is dit wel ongeveer het laatste moment om dergelijke aanpassingen te maken dus nu maar de multitool erin gezet en er werk van gemaakt. Het bakje dat ik bij het gat hou heb ik eerst zonder gat geprint om te testen of dat waterdicht wordt, dat was een overduidelijke ja. Dit is de definitieve versie inmiddels ook voorzien van de bevestigingen voor geleidestangen en M4 draad voor de motor die het intrekken en uitschuiven gaat regelen.

Het ontwerp van de intrekbare schottel vordert nu behoorlijk. Met name de plaat waar alles aan komt te hangen moet nog wat verder uitgewerkt worden. Hier komt de schottel zelf namelijk aan vastgezet maar dat moet wel op zo'n manier dat de schottel nog kan draaien t.o.v. dit platform terwijl ook het draaien hier aangestuurd moet worden. Verder is het kunnen onderhouden erg belangrijk.

Dit geeft een redelijk beeld van hoe alles bij elkaar zal komen, dit is nog met een uit filament geprinte versie die puur bedoeld is om te kijken waar ik sta. De uiteindelijke versie is korter en heeft genoeg ruimte voor met name het verticale tandwiel, die paste hier nog niet.

Dit is het definitieve ontwerp van de schottel, hier past het verticale tandwiel wel goed in. De uiteindelijke versie wordt uit resin geprint zodat die gelijk een schaal waardig uiterlijk heeft.

Na het bruggetje terug in de tijd naar de schottel nu weer terug naar vandaag, nu hoef ik dit alleen nog dicht te stoppen met wat greenstuff om het weer waterdicht te maken en mooi strak te schuren.

Dit was wel een gevalletje eerst te klein zagen daarna zo precies mogelijk op maat maken maar dat blijft lastig om echt perfect te krijgen. Het stuk bodem wat eruit is gezaagd ligt er bovenop.

Maar dat was nog niet het laatste gat in de romp, er zijn er nog 2, namelijk voor de duikersklokken. Ook deze heb ik 3D geprint, scheelt een hoop werk en dit was erg simpel te ontwerpen.
Op dit moment ligt de Well Enhancer weer in Amsterdam bij Damen Shiprepair, dit keer met de Seven Atlantic 2 steigers verderop. Dat was een mooi moment om foto's te maken. De Seven Atlantic is inmiddels alweer in Noorwegen maar onderstaande foto heb ik 1,5 week geleden nog mooi kunnen maken:

Groetjes Josse