Hallo allemaal,

Weer goede stappen gezet met schuren. Deze week ook een laag verdikte epoxy erop gezet, dat bleek een goede zet. Mede daardoor is vooral de achterste helft nu bijna klaar om de mallen te kunnen maken.

Toch ben ik er nog niet helemaal.

Hier moet nog wel het nodige gebeuren, vooral de bulb en de boeg zijn nog niet helemaal naar mijn zin en daar heb ik in de afgelopen weken nog met regelmaat na wat meten flinke correcties uit moet voeren.

De joysticks bleken allemaal versleten/ kapot te zijn dus die ben ik aan het vervangen door PS4 vervangende joysticks met hall effect sensoren i.p.v. potmeters en een betere, fijnere stick erop.

Het is geen kleine zender en zo zonder joysticks ziet het er allemaal wat kaal uit.

De nieuwe joysticks blijken net niet op de printplaten van de oude te passen (die maken vooral aansluiten en en verbinden makkelijker door bijvoorbeeld de + en - van beide sensoren met elkaar te verbinden) dus daar ga ik op korte termijn houders voor 3D printen.

Sinds donderdag ben ik weer gaan werken aan de User Interface (UI), dit is een eerste opzet op het scherm van de zender om te zien of het allemaal leesbaar genoeg is. Dat lijkt goed te lukken. Nu zou ik eigenlijk nog een keer moeten kijken hoe het eruit ziet met vol zonlicht en in het donker om te zien hoe leesbaar het geheel dan is. Voor varen in het donker wil ik ook nog een 2-tal LED-jes aan weerskanten naast het scherm plaatsen om de joysticks te verlichten op zo'n manier dat die niet in je eigen gezicht schijnt en ook niet teveel licht geeft.

Als het programma opgestart is krijg je dit scherm te zien. Op dit moment gebeurt er nog niks, dat moet ik nog gaan programmeren, qua lay-out ben ik hier prima tevreden over. De belangrijkste informatie trekt de meeste aandacht terwijl alles genoeg ruimte krijgt om leesbaar en herkenbaar te zijn. Er zijn voldoende verdelingen om het geheel toch overzichtelijk te houden. De scheepshoorn zit er nu dubbel in om straks te gaan kijken welke het beste functioneert, de scheepshoorn wil je immers niet continue aan hebben, maar alleen wanneer je erop klikt.

Hier zal straks het videobeeld live vanaf de boot getoond gaan worden. Door het tabblad kun je kiezen welke beeld je wil zien.
De labels onderin heb ik de letter van de joystick richting gegeven zoals die gebruikt worden in het commando, hier komt uiteindelijk de functie van elke joystick te staan en veranderd daarom mee met de joystick functie selector

Noodzakelijke instellingen om de aandrijving nauwkeurig te kunnen bedienen. Ik ben hier nog vergeten om de trim voor in de boot toe te voegen. Dit is vooral voor de roerstand erg belangrijk omdat de richting waarin de printplaat gemonteerd wordt in grote mate bepalend is voor de gemeten hoek (redelijk eenvoudig te zien en eventueel vrijwel gelijk te trekken) en ook de hoek van de magneten bepaald er veel maar die zijn op het oog niet gelijk te trekken. Aangezien dezelfde sensoren in zowel de zender als in de boot gebruikt worden heb ik voor beide dezelfde afstelmogelijkheden nodig. Wordt nog aan gewerkt. Mogelijk komen op dit tabblad de kranen nog erbij, hiervoor is het handig om de startwaarde (waarde die vooral de servo's meekrijgen bij het opstarten en de kranen dus in ruststand staan) en minimum en maximum waardes op te kunnen geven (dan kunnen de onderdelen niet verder dan realistisch is en eventueel onder hun laagste punt proberen te komen) en om het helemaal af te maken eventueel nog maximale bewegingssnelheid voor een realistisch beeld.
Al doende blijft voorlopig de hoop levend om dit jaar eindelijk te kunnen varen zoals ik het inmiddels alweer 17,5 jaar wil kunnen.
Groetjes Josse