Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu vr 15 mei, 2026 8:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2089 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 205, 206, 207, 208, 209
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 29 maart, 2026 13:24 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
Weer goede stappen gezet met schuren. Deze week ook een laag verdikte epoxy erop gezet, dat bleek een goede zet. Mede daardoor is vooral de achterste helft nu bijna klaar om de mallen te kunnen maken.
Afbeelding
Toch ben ik er nog niet helemaal.
Afbeelding
Hier moet nog wel het nodige gebeuren, vooral de bulb en de boeg zijn nog niet helemaal naar mijn zin en daar heb ik in de afgelopen weken nog met regelmaat na wat meten flinke correcties uit moet voeren.
Afbeelding

Afbeelding
De joysticks bleken allemaal versleten/ kapot te zijn dus die ben ik aan het vervangen door PS4 vervangende joysticks met hall effect sensoren i.p.v. potmeters en een betere, fijnere stick erop.
Afbeelding
Het is geen kleine zender en zo zonder joysticks ziet het er allemaal wat kaal uit.
Afbeelding
De nieuwe joysticks blijken net niet op de printplaten van de oude te passen (die maken vooral aansluiten en en verbinden makkelijker door bijvoorbeeld de + en - van beide sensoren met elkaar te verbinden) dus daar ga ik op korte termijn houders voor 3D printen.
Afbeelding
Sinds donderdag ben ik weer gaan werken aan de User Interface (UI), dit is een eerste opzet op het scherm van de zender om te zien of het allemaal leesbaar genoeg is. Dat lijkt goed te lukken. Nu zou ik eigenlijk nog een keer moeten kijken hoe het eruit ziet met vol zonlicht en in het donker om te zien hoe leesbaar het geheel dan is. Voor varen in het donker wil ik ook nog een 2-tal LED-jes aan weerskanten naast het scherm plaatsen om de joysticks te verlichten op zo'n manier dat die niet in je eigen gezicht schijnt en ook niet teveel licht geeft.
Afbeelding
Als het programma opgestart is krijg je dit scherm te zien. Op dit moment gebeurt er nog niks, dat moet ik nog gaan programmeren, qua lay-out ben ik hier prima tevreden over. De belangrijkste informatie trekt de meeste aandacht terwijl alles genoeg ruimte krijgt om leesbaar en herkenbaar te zijn. Er zijn voldoende verdelingen om het geheel toch overzichtelijk te houden. De scheepshoorn zit er nu dubbel in om straks te gaan kijken welke het beste functioneert, de scheepshoorn wil je immers niet continue aan hebben, maar alleen wanneer je erop klikt.
Afbeelding
Hier zal straks het videobeeld live vanaf de boot getoond gaan worden. Door het tabblad kun je kiezen welke beeld je wil zien.
De labels onderin heb ik de letter van de joystick richting gegeven zoals die gebruikt worden in het commando, hier komt uiteindelijk de functie van elke joystick te staan en veranderd daarom mee met de joystick functie selector
Afbeelding
Noodzakelijke instellingen om de aandrijving nauwkeurig te kunnen bedienen. Ik ben hier nog vergeten om de trim voor in de boot toe te voegen. Dit is vooral voor de roerstand erg belangrijk omdat de richting waarin de printplaat gemonteerd wordt in grote mate bepalend is voor de gemeten hoek (redelijk eenvoudig te zien en eventueel vrijwel gelijk te trekken) en ook de hoek van de magneten bepaald er veel maar die zijn op het oog niet gelijk te trekken. Aangezien dezelfde sensoren in zowel de zender als in de boot gebruikt worden heb ik voor beide dezelfde afstelmogelijkheden nodig. Wordt nog aan gewerkt. Mogelijk komen op dit tabblad de kranen nog erbij, hiervoor is het handig om de startwaarde (waarde die vooral de servo's meekrijgen bij het opstarten en de kranen dus in ruststand staan) en minimum en maximum waardes op te kunnen geven (dan kunnen de onderdelen niet verder dan realistisch is en eventueel onder hun laagste punt proberen te komen) en om het helemaal af te maken eventueel nog maximale bewegingssnelheid voor een realistisch beeld.

Al doende blijft voorlopig de hoop levend om dit jaar eindelijk te kunnen varen zoals ik het inmiddels alweer 17,5 jaar wil kunnen.

Groetjes Josse

Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, een monsterklus met veel te veel details en veel te veel werkende functies, I'm loving the challenge!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2026 15:47 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
Er bleken een aantal punten te zijn waar ik een aantal mm afwijking had. Dat klinkt niet veel maar dat is niet meer op te lossen als de romp maar 1mm dik wordt, en dat wordt ie. Nu ben ik hard op zoek gegaan naar de beste oplossing met het oog op niet teveel verspillen en de aardig op rakende voorraden aan plamuur en schuurpapier. Er is inmiddels al een 7kg aan plamuur op gesmeerd dus dat moet ook maar een keer klaar zijn. Uiteindelijk is de keus gevallen op het middelste stuk in 4 delen bekijken en heb ik het stuk met minimaal de helft van de benodigde lengte uitgekozen om daar 4 mallen van te maken. Die kunnen vervolgens voor zowel bakboord als stuurboord kant gebruikt worden omdat het midden toch symmetrisch is. Stukken die later weer van de romp afgezaagd worden zijn gemarkeerd zodat ik die ook grotendeels buiten beschouwing kan laten, als de mal maar wel loskomt. De achterkant is hier zo goed als klaar dankzij de keuze om naar 8 maldelen te gaan. Daar gaat nu dan ook mijn eerste aandacht naar, dan ben ik iig alvast een goede stap in de goede richting.
Afbeelding
Aan deze kant was de vorm van de boeg nog niet goed, dat moet nog verder bijgewerkt worden. Verder bleek de bodem hier te hoog te zijn in deze oriëntatie dus had ik daar grofweg materiaal weggeschuurd wat ik nu dus weer vlak moet maken. Dat hoop ik vandaag of morgen op te lossen met verdikte epoxy, dat is ook vloeibaar genoeg om uit zichzelf al aardig mooi vlak te worden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De spiegel bleek aan 1 kant 4mm te ver naar achteren te zijn gekomen, dat is nu zo ongeveer verholpen. Nu nog vlak plamuren en schuren.

Afbeelding
Ik had wat problemen met weerstand in het draaien van de schottels, dat heb ik nu opgelost met wat schuurpapier en een vijl. Verder bleek het tandwiel tussen de servo en de schottel teveel uit het lood gedrukt te worden door de kracht van de servo en de weerstand, dat is nu opgelost met een aangepast tandwiel met geleider halverwege. Dit is ook belangrijk voor de aansturing van de servo omdat de magneet waarmee de hoek uitgelezen wordt wel recht genoeg onder de sensor moet zitten.
Afbeelding
Hier is goed te zien hoe ik de houder voor het tandwiel toegevoegd heb. Nu alleen nog de schroeven onderuit de tandwielen halen zodat deze t.z.t. vervangen kan worden.
Afbeelding
Hier een video van de laatste test van de aandrijving. De schroef heb ik alvast wat los gedraaid om het geheel binnenkort te kunnen verven zonder de prachtige schroef af te moeten plakken. Zodoende draait de schroef aardig los mee.
https://youtu.be/nAb0t8oNYnk

Groetjes Josse

Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, een monsterklus met veel te veel details en veel te veel werkende functies, I'm loving the challenge!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 apr, 2026 22:03 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
LED's schijnen stroom te willen. Het bleek dat die dat niet kregen, na dat opgelost te hebben werkt er nu ineens heel veel in het voorzetdeel. Voor het varen in het donker overweeg ik doorschijnend zwart plexiglazen plaat om het felle uit het scherm te halen. Mijn boot heeft straks ruim voldoende zicht maar dat geldt niet voor iedereen. Wordt nog wel een kunst om de hoeveelheid licht in toom en passend te houden.
Afbeelding
De nekstrap zit erop, deze mag nog wel iets langer om wat comfortabeler te worden. Zoals het nu is ben je erg blij het geheel na een uur even weg te leggen vanwege het gewicht en de druk op de nek.
Afbeelding
Voor de innerlijke mens is ook gezorgd. Met zo'n mok moet die natuurlijk mee naar de waterkant en goed zichtbaar binnen bereik zijn. Net als de kapitein zijn koffie ook zou kunnen drinken.

Dan heb ik nog wat groter nieuws, na de schuurmachine overuren te hebben laten draaien en de keuzes van de afgelopen week is nu het eerste stuk klaar om de mal te maken!!!! Dat niet alleen, de rest volgt erg dicht op de voet met hier en daar nog een beetje plamuur nodig. Gouden tip, breng epoxy aan met een roller, dan wordt het veel gladder dan met een kwast. Voor nu is de romp nog wel ruim 15 dagen in de toekomst, eerst 12 dagen om de mallen te maken inclusief uitharden (van 1 stuk maak ik 4 mallen met 3 dagen uitharden tussendoor) en daarna de romp zelf maken. Uiteraard moet er dan eerst verstijving in, gevolgd door de elektronica en de aandrijving. Oorspronkelijk had ik bedacht de romp van 3 lagen 200grams glasmat te maken. Inmiddels zie ik dat 1 laag daarvan bij lange na niet vormvast genoeg is dus heb ik besloten om het plan aan te passen, de mal wordt van 5 lagen 200gram mat gemaakt omdat ik daar genoeg van heb voor 10 lagen in totaal, de romp van 1 laag 200gram en 2 lagen 600gram roverweefsel. Daarmee gaat de romp dikte van 1mm naar 2,35mm en gaat het gewicht van de romp van bijna 3kg naar 5,7kg. Dat scheelt dan weer 2,7kg ballast meezeulen naar de waterkant wat dan ook weer ergens een plekje moet krijgen.

Dan ben ik nog niet klaar met groot nieuws, gisteren en vandaag ben ik ook wat aan het programmeren geweest aan de zender en de boot. De problemen in de boot zijn hopelijk snel verholpen, het lek lijkt nu iig boven te zijn en als dat zo is ben ik eigenlijk meteen op het punt dat ik de boot vanaf de zender kan besturen!!!! Dat dan nog wel door commando's te typen, al is het volgende nieuws dat ik met succes de eerste AS5600 hoeksensor uit heb kunnen lezen en deze waarde om heb kunnen zetten in een commando, nu nog even aangepast aan het programma in de boot (daar moet de hoeksensor nog gebruikt gaan worden om de servo aan te sturen, nu kan ik alleen de servo met een snelheidsregeling aansturen met waardes van 0-180 i.p.v. de uiteindelijke 0-3599) Dat betekent dus dat als beide zaken op hun plaats vallen, kan ik ineens mijn boot besturen zoals ik al die jaren al wil doen!!!!!!! Dan gaat het ineens echt ergens op lijken!!

Groetjes, een zeer tevreden Josse!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 apr, 2026 20:15 pm 
Brouwer

Fijn om te lezen dat je de boot nu kunt besturen. Gefeliciteerd zou ik zeggen.
Als ik die nekstrap zo zie dan doet mijn nek al pijn. Zouden schouderstraps niet comfortabeler zijn?
Ik hoop dat de mallen helemaal goed worden en je de romp snel kunt maken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 apr, 2026 21:09 pm 
Brouwer

Hoi Ferry,

Ik ben inderdaad ook naar schouderstraps aan het kijken al voelt de huidige strap ook erg kort aan, wat extra lengte kan ook al helpen. In de praktijk hoop ik de zender vooral op een campingtafel te zetten, dat is beter mijn nek.

Met de mallen gaat vast lukken. Het belangrijkste deel is nu op 1 keer schuren na klaar, de resterende 2 delen moeten mogelijk nog een keer extra. Morgen ga ik beginnen de eerste mallen te maken.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 apr, 2026 21:18 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Soms kunnen ontwikkelingen ineens heel snel gaan, dankzij de klantenservice van Adafruit en ChatGPT. Gisteren had ik het nog over bijna werken, nu bestuur ik de boot met de zender!!!! Commando's komen lekker vlot door, verbinding is lekker stabiel op 4m afstand. Er zijn nog een paar onderdelen die nu mogelijk geen stroom krijgen in het voorzetdeel waardoor ik op dit moment nog maar 1 schottel kan sturen, dat zou makkelijk opgelost moeten kunnen worden. Dit is iig weer een enorme stap in de goede richting! Daar komt bij dat ik inmiddels ook vanuit de User Interface een commando heb kunnen versturen waardoor het programmeren nu echt in een enorme stroomversnelling is gekomen. Zie de video hieronder:
https://youtu.be/GRvxds7qC1s

Wat moet er nog gebeuren:
->Zorgen dat alle aansturingen in het voorzetdeel gaan werken (stroom aansluiten?)
->Aansturing stuur servo's zo maken dat deze de roerstand uitleest en op basis daarvan de servo aanstuurt
->Trim en correctie functies inprogrammeren
->Romp maken, aandrijving en verstijvingen inbouwen
->Elektronica overzetten
->Elektronica en aandrijving testen

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 apr, 2026 23:27 pm 
Brouwer

Ik ben verbijsterd. Na zo'n 25 jaar nog bezig met hetzelfde bouwproject? Komt het ooit af of hoeft dat eigenlijk niet zo nodig?
Evengoed, het eindproduct zullen we wel eens een keer gaan zien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 apr, 2026 23:40 pm 
Brouwer

Hallo Rob,

Voor mij is het erg belangrijk dat alles gaat werken, het maken is daarin net zo goed een doel op zich. Neemt niet weg dat ik er wel erg naar uitzie om weer structureel te kunnen varen zoals ik 17 jaar geleden al deed met dit project. Dat was binnen een half jaar.

Omdat de programmering toch wel invloed heeft op de bouw en ik de lat erg hoog leg met alle werkende functies en dat dan ook nog als 2de zelfbouw project, niet gehinderd door verstand van zaken maar wel een houding van, ik begin en ik zie gaandeweg wel hoe het loopt, bijsturen kan altijd nog ben je dan op een gegeven moment 17,5 jaar later de dromen echt realiteit aan het maken. Dat gezegd hebbende, met wat ik vandaag heb bereikt ligt het in de lijn der verwachting dat het programmeren, op de dynamic positioning (automatisch positie vasthouden) of op basis van werkelijke positie of t.o.v. een object na, dit jaar nog wel af komt. Voor nu kan ik vooral veel gaan kopiëren en plakken en daarmee gaat het heel hard.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2026 16:05 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
Soms is de sloophamer nodig. Volgende keer 2 lagen extra lossingsmiddel gebruiken.
Afbeelding

Afbeelding
Inmiddels zijn alle gemaakte maldelen los. Het achterschip moest wel bijna volledig gesloopt worden voordat die maldelen los kwamen

Afbeelding
De telemetrie werkt en de waarschuwingslampen werken. De commando's moeten nog gekoppeld worden maar dan ben ik er ook wel zo'n beetje met de programmering van de interface. Het pre-collision alert is nog niet geprogrammeerd en doordat er geen camera's verbonden zijn is het systeem uit, al was de startup test nog net niet afgerond toen ik deze screenshot maakte waardoor die nog rood is terwijl die uit moest zijn. De server was uit, daarom knippert het WiFi lampje rood. Daardoor worden er ook geen sensorgegevens ontvangen waardoor SENS (sensoren) uit is. Als de boot opgestart is zal de DRV lamp (de bovenste) groen worden, om uit te gaan als DP aangezet wordt, die 2 sluiten elkaar uit en kunnen dus nooit tegelijkertijd actief zijn. Op de achtergrond heb ik een hele logica opgezet wat welke kleur lamp aan moet geven om zo tot eenduidige foutmeldingen te komen zonder overbodige paniek zo kun beredeneren dat als de WiFi verbinding weg is alle lampen zouden moeten knipperen, maar die extra knipperende lampen leiden alleen maar af en zeggen niks over de oorzaak.
Afbeelding
Even een mooi stukje gemaakt voor het bedienen van de vuurtoren en de helikopter. Het lege deel van het beeld wordt straks gebruikt voor het videobeeld van de helikopter. Het videobeeld maakt het niet alleen door het betere perspectief makkelijker om te landen op het helidek maar ook door het geel van de H te herkennen en daarop te stabiliseren.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2089 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 205, 206, 207, 208, 209

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]