Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196 ... 203  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2016 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Romp in de grondverf gezet om een meer zicht te krijgen op de laatste oneffenheden (waren er toch nog behoorlijk wat) en de kluisgaten uitgetekend.
Afbeelding
Gat voor de eerste van de 2 boegschroeven geboord en daar past de tunnel nu in. Het gat is met een 300mm lange boor door de hele romp heen geboord.
Afbeelding
De gaten voor de beide boegschroeven zijn geboord, hier is een indruk van de schroef die er straks in komt te zitten.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2016 14:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Zo, nu ik dan toch druk bezig ben met de boegschroeven heb ik ook maar gelijk de zoektocht opgepakt naar tandwielen en tandriemen voor de boegschroeven.
Vanmorgen is dat gelukt, er komen 2 haakse tandwielen met een buitendiamter van 13mm in een roodkoperen T-stuk (lag bij de waterleidingen) bedoeld voor 15mm leidingen, dus daar zit een mooi stukje speling in.
De motor komt ruim boven de buis aan een steun te hangen en zal met een tandriem met 12 tanden de boegschroefas met een tandwiel met 20 tanden aan gaan drijven.
De tandriem zelf kan maximaal 10.000 RPM aan waar de motor voluit 18.000 RPM haalt.
De oplossing voor dit probleem is inmiddels gevonden, de motor ga ik in de software op de Raspberry Pi terugschroeven naar maximaal 10.000 RPM, waarschijnlijk 9.000 RPM omdat dat de helft van het maximale toerental is.
Met de verhouding in de tandriemen kom ik dan uit op een toerental van de schroef van 6.000 RPM bij een motortoerental van 10.000 RPM, dat lijkt me meer dan nodig is.
Bij een motortoerental van 9.000 RPM kom ik dan uit op een schroef toerental van 5.400 RPM, dat lijkt me alweer wat beter.
Hierin ga ik overigens uit van onbelaste toerentallen, in de praktijk in het water komen de toerentallen nog een stuk lager uit, dan denk ik heel mooi uit te gaan komen.
Mocht het alsnog teveel zijn kan ik uiteraard altijd de software bijwerken zodat het toerental nog lager uitkomt.

De onderdelen zijn besteld, de T-stukken heb ik bij de lokale bouwmarkt gekocht en blijken inderdaad perfect in de tunnels te passen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2016 22:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Ik blijf me nog steeds verbazen hoe veel werk je er in stopt.
ga zo door!

Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 1:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Dat toerental voor de tandriem is waarschijnlijk voor continue gebruik en ik denk dat het bij kort gebruik van je boegschroef geen probleem zal zijn. Zoals je zegt zullen de toerentallen belast sowieso veel lager liggen. Buiten dat moet je je wel afvragen of de tandriem het moment aankan want er komt toch wel wat kracht op te staan. De motor via software lagere toeren laten draaien? Qua spanning zal dat best kunnen maar let er op dat je electronica de stroom (onder belasting) wel aankan. Misschien toch via een spanningregelaar doen? Die kosten niet veel en werken simpel.

Je romp vind ik mooi strak geworden dus daar heb je echt goed aan gewerkt. Jammer dat je niet wat meer bouwt want ondertussen ben ik wel benieuwd geraakt naar het resultaat.

Succes met bouwen en houd ons op de hoogte!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2016 13:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Kees,

Bedankt voor de zeer nuttige informatie.

Met software matig terugregelen bedoel ik dat ik de Raspberry Pi zo wil programmeren dat de vaartregelaar niet verder kan dan halve kracht vooruit en achteruit.
Daardoor zal ook het toerental veel lager uitvallen zonder al te ingewikkelde dingen uit te moeten halen.

Ik hou jullie zeker op de hoogte.
Vanmiddag komt de bestelling binnen, ik heb alleen nog kogellagers nodig.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 21:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
De gaten voor de eerste boegschroef zijn nu geboord en de tunnel kan er nu ingebouwd gaan worden.
Dat ga ik iig niet meer vandaag doen, eerst ga ik ga nog een stuk uit de buis zagen wat wegneembaar blijft voor onderhoud.
Na controle blijkt er 1mm verschil te zitten tussen de hoogte boven de bouwplaat aan de ene kant en hoogte boven de bouwplaat aan de andere kant, een best net resultaat.
In de dwarsscheepse richting loopt de tunnel perfect in lijn met het spant waar de tunnel direct tegenaan ligt en dus is de tunnel in die richting perfect haaks, al met al ben ik tevreden met dit resultaat, al streef ik uiteraard naar geen verschillen en dus een perfect haakse en vlaklopende tunnel.

Op de voorgrond zijn de inmiddels binnengekomen onderdelen voor de 2 boegschroeven te zien, de tandriemen waar ik eerder melding over maakte zijn teruggestuurd, die bleken niet op de tandschijven te passen en zijn nu vervangen door riemen die wel passen.

Afbeelding
Deze kant van de romp was nog niet geschilderd omdat deze kant nog het minst ver is met schuren en plamuren wat ik eerst wat verder wilde hebben.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 feb, 2016 15:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Het leek mij wel interessant om jullie deelgenoot te maken van een uitdaging waar ik nu mijn gedachten over laat gaan: het afdichten van de uiteinden van de koperen T-stukken.
In 1 van de 2 per T-stuk (de bovenkant wordt afgedekt met een plaat met een begeleidende buis erop om te voorkomen dat de aandrijfas vast komt te zitten tijdens het vol storten van de boegschroefkamer, ik wil namelijk ook het wegneembare stuk met daaraan het T-stuk met tandwielkast en schroef volstorten met epoxy of giethars om een perfecte passing en waterdichtheid te waarborgen) komt namelijk ook nog eens de doorvoer voor de schroefas.
Hieronder de opsomming van de 3 mogelijkheden:
  • Een houten plug maken, daar met siliconen een mal van maken en daar een epoxy exemplaar uit maken
  • Een houten mal maken en daar overheen een messing plaat vormen
  • Een houten exemplaar maken en die grondig in de epoxy zetten
De eerste optie lijkt mij de beste, deels omdat ik dan voor alle 4 de T-stukken (de schottels ga ik op exact dezelfde manier maken, zei het met andere schroef en met een straalbuis eraan gemonteerd i.p.v. in een tunnel gehangen) en eventueel kan ik de mal dan ook nog gebruiken voor de Seven Atlantic zodra ik daar over een jaar of 10 aan kan gaan beginnen.
Als ik dat doe kan ik ook gelijk de mallen voor de anodes verwerken in dezelfde mal zodat ik die ook gelijk kan gaan maken.
Optie 2 wordt een behoorlijke uitdaging om echt goed te doen en ik heb nog nooit iets dergelijks gedaan maar dat heeft me nog nooit tegengehouden.
Optie 3 vind ik eigenlijk helemaal niet zo interessant omdat de tandwielkasten met water gesmeerd gaan worden wat betekend dat als het hout niet heel erg goed in de epoxy gezet wordt dit gaat rotten en vervangen moet worden.

Als jullie hier nog ideeën voor hebben hoor ik het graag, het blijft lastig om hierin de juiste keuzes te maken.

De motoren ga ik met de schijven aan de bovenkant boven de tunnels aan een polycarbonaat plaat hangen die ruim voorzien zal worden van afstel mogelijkheden om de tandriem goed strak te kunnen zetten. De aandrijfas zal ook een ondersteuning krijgen in een plaat die ik op de plaat waar de motor aan hangt ga leggen zodat de as goed ingeklemd wordt in de plaat maar de zeer lastige uitlijning zo hoog erboven niet tijdens het maken van de plaat perfect uitgewerkt hoeft te worden maar met sleuven in de plaat met schroeven precies uitgewerkt kan worden.
Als de aansluitingen definitief zijn komt er nog een polycarbonaat plaat overheen waar de elektronica op komt te liggen wat nog net lukt onder het dek, de boeg zit dan goed vol maar de rest van de romp komt ook vol met elektronica en aanverwante onderdelen te zitten.

Onder de accu's wil ik per accu nog ruimte maken voor 1 stuk PVC buis waar de bedrading doorheen gevoerd wordt, het materiaal wat ik uit de spanten weg moet halen ga ik vervangen door 9mm dikke stroken multiplex aan beide zijden toe te voegen zodat de sterkte behouden blijft.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 feb, 2016 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Als afdichting zou ik gaan solderen of kunststof pluggen gebruiken. Mal maken en gieten vind ik veel werk voor zoiets. En je zult de proppen sowieso moeten nabewerken omdat de assen precies haaks op de aandrijfas moeten staan. Verder denk ik dat je nog even moet nadenken over het watergesmeerd zijn van de tandwielkasten. Ik zie dat je kogellagers gaat gebruiken en die zullen zeker gaan roesten

Een aanvulling. Je gaat je motortoerental terug schroeven met behulp van software. Volgens mij verlaag je dan gewoon de voedingsspanning. Dat is niet zo'n probleem maar sommige motoren hebben een minimale voedingsspanning nodig. Buiten dat hou je ook nog geen rekening met de belasting van de motoren. Dan kan het toerental wel eens zover terug lopen dat de motor niet eens meer draait. Welke accu ga je gebruiken? Zoek je motor bij je accu en ga niet je motor 'aanpassen' aan je accu.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2016 21:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Kees,

De kogellagers gaan dan toch met kogellagervet gesmeerd worden, roestende lagers lijkt me geen succes.
Aangezien ik elke kap 4 keer ga maken voor dit model en voor de Seven Atlantic iig 4, misschien wel 6 keer nodig heb waardoor ik in totaal al richting 10 exemplaren ga vind ik een mal best wel zinvol, bovendien ga ik de mal voor de anodes er ook in meenemen zodat ik langzaamaan een voorraad daarvan aan kan leggen.
De kap waar de as doorheen gaat zal een afgeplat uiteinde krijgen om te zorgen dat ik ruimte heb om het precies op de juiste plaats te boren voor zo perfect mogelijke uitlijning.
Aangezien de as precies in het midden van het T-stuk uit moet komen zou de uitlijning daarmee opgelost moeten zijn.
De verticale as komt dan ook precies verticaal uit.

De motoren gaan niet door verlagen van het voltage teruggeregeld worden, het signaal naar de vaartregelaars wordt zo aangepast dat de vaartregelaar nooit verder komt dan halve kracht, de hoeveelheid gas wordt dus gehalveerd in de boordcomputer ten opzichte van stop, halve kracht achteruit op de stick wordt dus kwart gas achteruit op de vaartregelaar.
De vaartregelaar geeft de motor met pulsen stroom heb ik mij laten vertellen waardoor een multimeter een lager voltage meet terwijl het voltage in werkelijkheid hoger ligt (in dit geval 12V).

Aangezien we het onderwerp stroombronnen indirect hebben genoemd misschien wel interessant om even te vermelden hoe ik dat wil gaan doen.
Er komen 2 12V 7Ah accu's aan boord, meer niet.
Oorspronkelijk had ik het idee om op 4 plaatsen in de boot spanningsregelaars te plaatsen (ik ga daar bouwpakketten voor kopen) maar met dat ik het wil typen betekent dat ook dat ik op 4 plaatsen in de boot zekeringen nodig heb en die moeten vervangen kunnen worden.
Om die reden is het handiger om de spanningsregelaars bij de accu's te plaatsen en daar ook gelijk een nette zekeringenkast te bouwen.
Wellicht ga ik glaszekeringen gebruiken met een LED verklikker erbij in een mooie houder voor de lagere stroomgroepen, ik denk niet dat dat gaat werken voor de motoren.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2016 20:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Ik ben een nieuwe zender aan het maken die aanzienlijk handzamer is dan wat ik ooit was gaan maken (dat is met recht een bureau, ik kan er comfortabel achter zitten).
De basisplaat is letterlijk A4 formaat, een kleine 30cm breed en 21cm diep, een stuk handzamer dan wat ik had.
Het totaal zal ongeveer iets meer dan een kilo gaan wegen wat echt wel een stuk zwaarder is dan een normale zender maar kan ook veel meer.
Een kwart van het gewicht komt voor rekening van het 7" touchscreen wat door de Raspberry Pi aangestuurd zal worden waarvoor ik inmiddels een programma aan het schrijven al is dat nu alleen een statusbalk voor de accu capaciteit (die nog niet functioneert omdat die nog geen informatie kan binnenhalen) en de eerste verlichtingsschakelaar.
Meer dan een kwart van het gewicht komt voor rekening van in totaal 4 3,7V 4A LiPo accu's die in 2 setjes van 2 in serie geschakeld zullen worden om totaal 7,4V bij 8A te leveren wat een comfortabele vaartijd van een uurtje of 6 tot 7 mogelijk moet maken.
Afbeelding
Hier kun je goed het scherm zien met de eerste 2 joysticks van in totaal 13 joysticks.
Ook een houder voor een glaszekering (zal een van 1,5A worden)
Afbeelding
De tandwielkast van de eerste boegschroef is in aanbouw, dit begint ten ergens op te lijken.
Hier ben ik aan het uitlijnen waar het verticale tandwiel moet gaan komen.
Afbeelding
De gehele assemblage, afgezien van de motor.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196 ... 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement