Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 6:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192 ... 203  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 23 mei, 2014 21:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Visite!!
Afbeelding
Vandaag de bodemplaat gemaakt en ook maar gelijk vast gelijmd.
Tijdens het schuren om de splinters weg te halen nog een 2,5cm lange splinter voor de helft in mijn vinger gekregen wat even minder prettig was maar de splinter is er inmiddels weer uit en er is niks meer van te zien...
Het gat in de bodemplaat is voor de moonpool, de kiel en spanten moeten daar nog weggezaagd worden, ik had hier in het begin geen rekening mee gehouden.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 mei, 2014 0:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Gaat al weer aardig op een schip te lijken :brouw: :brouw:

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 mei, 2014 8:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Gelukkig wel zeg, zou wat wezen als het op wat anders was gaan lijken :roll: :roll: :wink: :wink: :lol: :lol:

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 mei, 2014 6:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Afbeelding
Ben op een nodig zijspoor gekomen, er is hier namelijk een kamer vrij gekomen waar ik nu mijn hobbyhok van aan het maken ben.
De kamer heeft ook een balkon dus hoef ik niet meer helemaal door het hele huis heen te slepen met mijn boot om met kunststoffen te kunnen werken of om te kunnen schuren of verven.
Voorlopig ben ik hier nog wel even mee bezig al verwacht ik vandaag het hobbyhok grotendeels ingericht te krijgen maar daarna moet ik nog beginnen aan mijn oude kamer die nu alleen nog maar slaapkamer is.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 aug, 2014 17:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Sinds een maand geleden heb ik een grote andere bezigheid erbij: ik heb namelijk een vriendin.
Dan kom je er ineens achter dat je daar met alle plezier al je vrije tijd in stopt en dat daardoor de modelbouw ineens helemaal stil komt te liggen.
Gelukkig zijn mijn kamers nu zo'n beetje klaar dus daar heb ik geen werk meer aan.
Vandaag vanwege de vakantie van mijn vriendin toch weer eens tijd weten te vinden om weer eens te kunnen modelbouwen.
Afbeelding
Ik ben maar eens begonnen om de achterkant eens stevig onder handen te nemen, eerst moest er een stuk plaat weg om de latjes goed aan te kunnen sluiten en daarna maar eens begonnen met het aanbrengen van de latjes.
Afbeelding
Bij de boeg ben ik inmiddels met de 2de laag net onder de waterlijn uitgekomen dus de boeg gaat nu hard richting volledig beplankt.
Afbeelding
Voordat ik de achterkant begon te beplanken wilde ik eerst controleren of de achterkant inmiddels wel echt recht is, dus kijk naar de spiegel en zie tot mijn verbazing dat die vlak op het bureau ligt, wat duid op een recht achterkant.
Ik kijk verder naar de bodem en zie tot mijn verbazing dat die ook recht ligt!!!!
Kortom, de achterkant is op dit moment echt recht!!!!

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2014 20:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Afgelopen week was ik weer jarig en dit keer maar eens wat serieus gereedschap op de verlanglijst gezet op advies van mensen in mijn omgeving en het gereedschap heb ik gekregen:
Afbeelding
Een 350W kolomboormachine die boortjes van 1,5mm tot 13mm kan hebben en op 5 snelheden ingesteld kan worden en een 90W elektrische figuurzaag.
Bij beide apparaten kan het werkblad 45graden gekanteld worden.
Dit gereedschap zal ik goed kunnen gebruiken tijdens het modelbouwen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 sep, 2014 11:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Het beplanken van de achterkant is klaar er moet alleen nog een plaat gemaakt worden die de opening opvult.
Afbeelding
Eerst blokken zijn op de boeg gelijmd.
Afbeelding

Afbeelding
En gelijk maar begonnen met het vormen van de boeg.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 sep, 2014 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Langzaam verder maar een mooie update. Ik ben benieuwd naar het vervolg.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 sep, 2014 14:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Kees,

Bedankt voor het compliment!

Momenteel ben ik druk bezig met nadenken over hoe verder te gaan met de bouw waarbij 1 onderwerp zeer regelmatig naar boven komt: het maken van de mal en de romp.
Ik heb 3 mogelijke werkwijzen kunnen bedenken maar in de details kom ik bij alle 3 de werkwijzen problemen tegen waar eerst een oplossing op gevonden moet zijn en waarbij het minste van de kwaden gevonden moet worden.
De problemen beginnen bij de bulb, die zorgt er namelijk voor dat de mal uit 2 helften moet bestaan omdat anders de plug en daarna ook de romp niet uit de mal gehaald kunnen worden.
De mal moet in de toekomst nog een keer gebruikt kunnen worden dus halverwege doorzagen en dat naderhand met epoxy weer 1 geheel maken is geen optie.

Eerst dacht ik om een houten plaat te nemen en die eerst aan de ene kant naast de hartlijn te zetten om dan de eerste helft van de mal te maken.
Daarna de houten plaat naar de andere kant van de hartlijn zetten en de andere helft van de mal maken.
Het problemen met deze methode is hoe zet ik de houten plaat zo stevig vast dat die niet kan verplaatsen zonder daarbij de plug aan te tasten.
Daar heb ik nog geen goede oplossing voor kunnen vinden.

Daarna bedacht ik om de houten plaat tussen de mallen in te laten zitten en dat ook zo te laten als de mal wordt gemaakt.
Dat is op zich leuk bedacht alleen betekent dat dat de boeg na uit de mal gehaald te zijn nabewerkt moet worden om de juiste vorm te krijgen omdat dat met hout niet gaat lukken.
Dat is niet echt handig als je de mogelijkheid wil hebben om in totaal misschien wel 5 identieke rompen uit de mal te halen.

Dan heb ik nog een variant bedacht op de laatst genoemde methode met dat verschil dat de houten plaat niet over de hartlijn van het schip geplaatst wordt maar in de dwarsrichting ergens in de buurt van de halve lengte.
De mal wordt dan naar voren en naar achteren van de plug of romp gehaald.
Het probleem waar ik hier tegenaan loop is dat de mal achter de diepgangsmerken kan blijven hangen.
Een oplossing voor dat probleem zou zijn om de mal expres wat flexibeler te maken dan je eigenlijk zou willen en dan als de romp gemaakt wordt de mal verstijven met een houten raamwerk.

Je ziet het, er is genoeg stof tot nadenken.
Wat denken jullie dat de beste optie is?
Of mis ik nog een mogelijkheid?

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 sep, 2014 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 apr, 2014 12:25 pm
Berichten: 648
Woonplaats: Rijnsburg (ZH)
Je zou het eens kunnen vragen aan Bert Kroes (ff op facebook zoeken?) Die maakt echt hele mooie rompen en heeft veel ervaring met polyester e.d. Ik heb ooit een plug gemaakt en bij hem de mal en de romp laten maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192 ... 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement