Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 4:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190 ... 203  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2014 23:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Even demonstreren hoe groot de inmiddels gelijmde romp nu eigenlijk is.
Als je goed kijkt naar de kiel zie je dat de kont toch weer getordeerd is.
Dit wil ik morgen aanpakken door een ammoniak verdunning te gebruiken en vervolgens met gewicht de romp in de juiste vorm te buigen.
Afbeelding
Nog in de veronderstelling dat de romp recht was (de eerste metingen wezen dat wel uit al zag ik met mijn blote oog dat de kont toch echt getordeerd was) had ik alvast weer even 2 sfeerfoto's gemaakt.
Afbeelding
En dat was het voor vandaag.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2014 15:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Aangezien men hier thuis niet vrolijk werd van ammoniak heb ik naar andere technieken gezocht en heb vervolgens de stoom techniek wat aangepast, het werkte alleen niet goed genoeg, vermoedelijk omdat ik het geheel niet warm genoeg had gemaakt.
Afbeelding
Ik ben ten einde raad.
Als ik naar de foto kijk en ik trek de niet al te nette bovenkanten van de spanten in een rechte lijn zie ik dat alleen de spiegel krom staat.
Als ik met een blokhaak controleer kom ik tot dezelfde conclusie.
Als ik met de waterpas meet zie ik ineens dat de kont toch echt getordeerd is.
Kunnen jullie mij helpen?
Ik wil namelijk een eventuele foute vorm eruit halen voordat de huid erop gaat omdat ik anders nog niet het resultaat heb wat ik wil hebben waardoor er alleen maar meer geld over de balk gesmeten moet worden om het probleem op te lossen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jan, 2014 8:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 14 jan, 2014 8:42 am
Berichten: 1
Beste Josse,

Ik volg je al een tijdje en heb respect voor wat je allemaal doet. Er is al veel over gezegd, zeker op het gebied van afwerking e.d.. Je hebt nu een basis om een mooi schip te bouwen, dus vandaar mijn reactie op jouw hulpvraag. Gezien de grootte en lengte van het schip is het logisch dat eea gaat torderen op het moment dat je haar van de bouwplank hebt. Een werkwijze die ik zelf altijd toepas bij het bouwen is het schip op de bouwplank te laten staan en ook te fixeren todat er een flinke hoeveelheid latjes van de huid op zit. Hierdoor krijgen de spanten stevigheid. Ik heb zelf haakse steunen gemaakt om de spanten mooi recht te houden. Dit zou ik je ook willenm adviseren. Dus zet het frame terug op de bouwplank, fixeer het geheel zodat het recht staat en plak de huid er om en om (een latje aan BB en dan een latje aan SB). Begin aan de bovenkant en werk naar beneden toe. Je zult zien dat als je halverwege of bij 3/4 bent dat de stevigheid in de romp komt, pas dan kun je het schip van de bouwplank halen en de onderkant bekleden. Ik zou voor latjes van minimaal 3mm dikte gaan. Deze geven stevigheid en zijn toch nog in vorm te buigen. Als je nog meer vragen hebt, geef dit dan aan. Aankomend weekend sta ik met onze modelbouwclub op de hobbybeurs in Bleiswijk, wellicht dat je langskan komen om bij ons en anderen te kijken. Ik wil je dan graag nog verdere tips geven aan de hand van de modellen die ik dan mee heb.

Als je googled op 'Le Suroit Onderzoeksschip' kom je bij mijn bouwverslag uit. Hier zie je ook de foto's erbij.

Groet,
Nils


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jan, 2014 9:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo Nils,

Bedankt voor de tips.
Ik vind het erg lastig om nu beplanking aan te gaan brengen omdat ik niet zeker weet of de romp wel echt recht is.
De controle met de waterpas en met de blokhaak zijn namelijk de eerste keer getest met de romp nog gefixeerd aan de bouwplaat.
Ik zeg hiermee niet dat ik het niet ga doen, ik wil hier wel even goed over nadenken.
Vanuit buitenlandse fora had ik ook al enkele adviezen gekregen, zodoende ben ik er op uit gekomen om met een lange rechte balk (in dit geval een L-profiel) te checken vanaf de spanten die iig wel goed staan of de achterste spanten ook goed staan.
Ook die methode wijst uit dat de kont recht zou zijn.
Er werd trouwens ook aangegeven dat de waterpas er wel eens naast kan zitten omdat die op "bulten" staat die er niet horen te zijn.

[edit] Na deze post lees ik in mijn topic op de buitenlandse fora ineens dezelfde tip van nog 2 mensen, dan begint het steeds harder richting beplanken te gaan. [/edit]

Ik denk er nog even goed over na, ik wil namelijk liever eerst een eventuele fout corrigeren voor ik verder ga maar ik zie wel wat het gaat worden.

Je bouwverslag hou ik al een beetje in de gaten, zei het dat ik er op dat forum niet op kan reageren.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jan, 2014 19:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Nog een langsdrager toegevoegd.
Er komt nog een langsdrager boven en op advies van een vriend komen er in het achterschip nog 1 of 2 zijzaathouten omdat de langsdragers hier niet zo veel doen door de te geringe diepgang.
Als dat allemaal gebeurd is ga ik de constructie schuren om de spanten af te schuinen en om een strakke basis voor de huidplaten te vormen waarna de eerste huidplaten en wellicht ook de eerste latten aangebracht kunnen worden.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jan, 2014 22:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Laatste van de horizontale dragers is geplaatst.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 12:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het gaat een drukke bedoeling worden in de romp...
Afbeelding

Afbeelding
Het bleek een uitdaging te zijn om de afschuining van de spanten goed te laten zien maar hier is iig iets te zien.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 maart, 2014 0:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
De eerste huidplaat is uitgezaagd, vervolgens een uur lang in een bad met heet water gelegd en vervolgens kletsnat zo strak mogelijk tegen de spanten aan getrokken.
Hier is nog niks definitiefs aan, eerst maar eens zorgen dat de plaat de juiste vorm krijgt.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 maart, 2014 0:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Zo begint het al weer een schip te worden :brouw: :brouw:

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 maart, 2014 22:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Aangezien de eerste huidplaat inmiddels vast gelijmd is ben ik vandaag de 2de plaat uit gaan zagen en die ligt hier in een bad heet water om deze makkelijker krom te kunnen trekken.
Afbeelding
De eerste plaat zit dus vast en de 2de plaat wordt hier in vorm gebracht, dit is verder nog niet definitief, hopelijk komt dat morgen.
Afbeelding
De achterste plaat is uitgetekend met wederom een beetje marge voor eventueel te krap meten.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190 ... 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement