Hallo allemaal,

In mijn vorige post had ik al even een filmpje van de nieuwe servo's aan het werk getoond, hier de foto ervan. Momenteel overweeg ik om over te stappen op continous rotation servo's met AS5600 hoeksensoren voor het sturen van de schottels. Dat werkt net zo goed als de toch wel erg grote stuurmotoren in een veel compacter jasje. Dit overweeg ik ook te doen voor vooral de grote hijskraan omdat die ook wel wat kracht zal vragen om rond te draaien.

De tijd is aangebroken om de nieuwe romp te gaan maken, hier ben ik de spanten aan het tekenen om uit te zagen. Om de mal makkelijk en snel in 4 delen te kunnen maken (zonder 3 dagen te moeten wachten na het maken van elk deel, maar alle 4 de delen eventueel zelfs op dezelfde dag te kunnen maken) en ook om de aanhechting zo precies mogelijk te maken heb ik de romp als het ware bij voorbaat in 4-en "gezaagd", de kiel en een middenschot er meteen tussen gezet. Zodoende maak ik de spanten dus precies voor de helft, maar dat dan wel 2 keer.

Op deze plaat wordt de romp opgebouwd, hier zet ik alvast de lijnen uit waar de spanten gaan komen, rekening houdend met 4cm dik piepschuim wat ertussen gezet zal worden.

Alle spanten zijn uitgezaagd, ik heb blokjes tegen de lijnen voor de spanten aangezet om zo houvast te geven en te helpen de spanten recht te zetten. Hier heb ik al 2 fouten zijn gemaakt, ik kom daar bij volgende foto's op terug.

Het houten geraamte ga ik gebruiken om de juiste vorm in het piepschuim te drukken en om te controleren hoe goed de vorm is.

Hier heb ik fout 1 gecorrigeerd, precies daar waar die de meeste impact heeft op het eindresultaat. Ik had de houten balk tot het einde van de plaat (5cm voor de voorste punt van de boeg) door laten lopen. Dat was een leuk idee maar dan zit de balk hopeloos in de weg in wat uiteindelijk de verschansing moet worden, ik heb namelijk 60 werkelijke cm's extra hoogte aan de romp gegeven, dat komt neer op 8mm op het model. Daarom was dit hier een kritische fout, achteraan heb ik de fout ook gecorrigeerd al blijft de balk daar wel zeer ruim boven de verschansing.

De 2de fout heb ik aan 1 kant kunnen corrigeren toen het nog makkelijk was, de andere kant zat het spant al vastgelijmd. Omdat het achterste spant wederom de spiegel is moet ik niks achter deze spanten gaan plaatsen, deze geleide blokken hadden het bovendien ook erg moeilijk gemaakt om de mal los te krijgen.
Inmiddels ben ik ook al aan het opvullen met piepschuim, al ben ik inmiddels wel wat verder dan hier te zien is.

Gezien de zachtheid van piepschuim ga ik nog wel een laagje epoxy met glasmat aanbrengen voordat de mal gemaakt wordt zodat er een goede kwaliteit mal kan ontstaan.
Groetjes Josse