Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 07 dec, 2025 21:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2070 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 203, 204, 205, 206, 207  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 jul, 2025 10:52 am 
Brouwer

JJ@MB schreef:
Okay, daar moest ik even over nadenken om die oplossing te volgen. Maar na drie keer herlezen viel het kwartje.

Dan heb ik het toch lastiger omschreven dan ik bedoeld had.

JJ@MB schreef:
Ik zit met een soortgelijk probleem, namelijk niet weten in welke stand een servo staat. Een paar servo's die ik logisch aanstuur. Op zich werkt dat prima, behalve bij een stroomonderbreking. Als de schakeling dan herstart is de logica op nul, maar de servo's kunnen dan in een uitgeslagen toestand staan. De logica reset de servo's ook naar nul en dat gaat razendsnel. Maar de constructie die eraan hangt kan dat vast niet volgen en breekt waarschijnlijk af. Dus ik moet een manier vinden om de stand van de servo's bij initialisatie uit te lezen (eigenlijk dan koppelen met een absolute encoder, maar daar is de ruimte niet voor), om de servo's in zo'n geval gecontroleerd te resetten. Ik heb de puzzel nog niet op weten te lossen. Zolang er geen stroomonderbreking is, is er ook geen probleem en komt het systeem bij afsluiting in de nulstand. Maar de wet van Murphy zegt.... Dus pieker ik nog maar even verder.

Interessante uitdaging! Ik kan mij 2 oplossingen bedenken. De eerste is een back-up voeding met genoeg stroom om juiste apparaten net lang genoeg aan te laten om terug te keren naar nulstand, wel beveiligt met een diode tegen overladen van de back-up. Alternatief kan zijn om de signaaldraad vanaf de potmeter in de servo parallel door te trekken naar je besturingstechniek zodat je live de stand ziet van je servo's. Een risico hierin kan zijn dat de weerstand van de potmeter verdeeld wordt waardoor de servo dan niet meer werkt zoals het moet. Er zijn trouwens ook analog feedback servo's, daar komt een extra draadje uit die de positie terugkoppelt.

JJ@MB schreef:
Wel lollig dat je met deze verse boot al aan een wedstrijd meedoet :D

Leek mij ook wel leuk om eens mee te doen aan een wedstrijd, dat was voor mij ook voor het eerst. De manoeuvreerbaarheid is prima dus met een beetje goede besturing zou ik prima een gooi naar de winst kunnen doen.

Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, een monsterklus met veel te veel details en veel te veel werkende functies, I'm loving the challenge!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jul, 2025 8:40 am 
Brouwer

JJ@MB schreef:
Okay, daar moest ik even over nadenken om die oplossing te volgen. Maar na drie keer herlezen viel het kwartje.

Ik zit met een soortgelijk probleem, namelijk niet weten in welke stand een servo staat. Een paar servo's die ik logisch aanstuur. Op zich werkt dat prima, behalve bij een stroomonderbreking. Als de schakeling dan herstart is de logica op nul, maar de servo's kunnen dan in een uitgeslagen toestand staan. De logica reset de servo's ook naar nul en dat gaat razendsnel. Maar de constructie die eraan hangt kan dat vast niet volgen en breekt waarschijnlijk af. Dus ik moet een manier vinden om de stand van de servo's bij initialisatie uit te lezen (eigenlijk dan koppelen met een absolute encoder, maar daar is de ruimte niet voor), om de servo's in zo'n geval gecontroleerd te resetten. Ik heb de puzzel nog niet op weten te lossen. Zolang er geen stroomonderbreking is, is er ook geen probleem en komt het aysteem bij afsluiting in de nulstand. Maar de wet van Murphy zegt.... Dus pieker ik nog maar even verder.

Wel lollig dat je met deze verse boot al aan een wedstrijd meedoet :D

Er zijn servo's met position feedback. Deze kun je dmv een microcontroller terug sturen naar bijvoorbeeld je zender. Zo weet je altijd hoe je servo's staan. Heb dat bij een schip wel eens gedaan (jaaaaaren geleden) door een soort van roerstandgever te maken en dit terug te koppelen naar de zender. Klein oled schermpje op de zender gaf de positie aan van een aantal servo's (roer, boegschroef en stabilizer)

Als je googled op servo with position feedback vind je ze tegenwoordig kant en klaar, zelfbouw kan ook.

Ontopic: mooi dat je dit schip maakt en wat een beslissing om haar opnieuw te maken. Heb wel eens bij haar in de buurt gelegen (werk zelf in de offshore maritieme industrie) en het is een indrukwekkend schip.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 aug, 2025 17:17 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Na eerst geprobeerd te hebben om wat oude servo techniek om te bouwen om de stuurmotoren aan te sturen heb ik uiteindelijk een paar nieuwe, krachtige servo's gekocht en die inmiddels voorzien van tandwielen en houder voor beide servo's. Hieronder een filmpje van de aansturing terwijl ik die aan het testen ben:
https://www.youtube.com/watch?v=Y2qK5vOKexQ

Groetjes Josse

Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, een monsterklus met veel te veel details en veel te veel werkende functies, I'm loving the challenge!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 aug, 2025 20:40 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
In mijn vorige post had ik al even een filmpje van de nieuwe servo's aan het werk getoond, hier de foto ervan. Momenteel overweeg ik om over te stappen op continous rotation servo's met AS5600 hoeksensoren voor het sturen van de schottels. Dat werkt net zo goed als de toch wel erg grote stuurmotoren in een veel compacter jasje. Dit overweeg ik ook te doen voor vooral de grote hijskraan omdat die ook wel wat kracht zal vragen om rond te draaien.
Afbeelding
De tijd is aangebroken om de nieuwe romp te gaan maken, hier ben ik de spanten aan het tekenen om uit te zagen. Om de mal makkelijk en snel in 4 delen te kunnen maken (zonder 3 dagen te moeten wachten na het maken van elk deel, maar alle 4 de delen eventueel zelfs op dezelfde dag te kunnen maken) en ook om de aanhechting zo precies mogelijk te maken heb ik de romp als het ware bij voorbaat in 4-en "gezaagd", de kiel en een middenschot er meteen tussen gezet. Zodoende maak ik de spanten dus precies voor de helft, maar dat dan wel 2 keer.
Afbeelding
Op deze plaat wordt de romp opgebouwd, hier zet ik alvast de lijnen uit waar de spanten gaan komen, rekening houdend met 4cm dik piepschuim wat ertussen gezet zal worden.
Afbeelding
Alle spanten zijn uitgezaagd, ik heb blokjes tegen de lijnen voor de spanten aangezet om zo houvast te geven en te helpen de spanten recht te zetten. Hier heb ik al 2 fouten zijn gemaakt, ik kom daar bij volgende foto's op terug.
Afbeelding
Het houten geraamte ga ik gebruiken om de juiste vorm in het piepschuim te drukken en om te controleren hoe goed de vorm is.
Afbeelding
Hier heb ik fout 1 gecorrigeerd, precies daar waar die de meeste impact heeft op het eindresultaat. Ik had de houten balk tot het einde van de plaat (5cm voor de voorste punt van de boeg) door laten lopen. Dat was een leuk idee maar dan zit de balk hopeloos in de weg in wat uiteindelijk de verschansing moet worden, ik heb namelijk 60 werkelijke cm's extra hoogte aan de romp gegeven, dat komt neer op 8mm op het model. Daarom was dit hier een kritische fout, achteraan heb ik de fout ook gecorrigeerd al blijft de balk daar wel zeer ruim boven de verschansing.
Afbeelding
De 2de fout heb ik aan 1 kant kunnen corrigeren toen het nog makkelijk was, de andere kant zat het spant al vastgelijmd. Omdat het achterste spant wederom de spiegel is moet ik niks achter deze spanten gaan plaatsen, deze geleide blokken hadden het bovendien ook erg moeilijk gemaakt om de mal los te krijgen.
Afbeelding
Inmiddels ben ik ook al aan het opvullen met piepschuim, al ben ik inmiddels wel wat verder dan hier te zien is.
Afbeelding
Gezien de zachtheid van piepschuim ga ik nog wel een laagje epoxy met glasmat aanbrengen voordat de mal gemaakt wordt zodat er een goede kwaliteit mal kan ontstaan.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 sep, 2025 12:21 pm 
Brouwer

Wow, bijna klaar en dan weer opnieuw beginnen. Respect! :brouw:

Zo op de eettafel krijg je een goede indruk van hoe enorm dit model wordt. Drie keer is schepsrecht, zegt het spreekwoord. Dat lijkt me een fijne gedachte voor je :wink: . Veel succes!

Net af: Medi Shuttle in BB MedEvac, Fokker S-IIa ambulance in BB MedEvac en Tempo A400, eveneens in BB MedEvac.
Onder handen: X-planes, Sud-Ouest Trident II.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 sep, 2025 12:57 pm 
Brouwer

JJ@MB schreef:
Wow, bijna klaar en dan weer opnieuw beginnen. Respect! :brouw:

Bijna klaar? Er is nog een hoop aan opbouw, details en een hele lading aan werkende delen dus ik was nog lang niet op de helft. Maar blijft een hoop werk om weg te gooien, al heb ik er een hoop waardevolle lessen van geleerd.
JJ@MB schreef:
Zo op de eettafel krijg je een goede indruk van hoe enorm dit model wordt.

Dit is zeker geen kleintje nee, dat was wel een bewuste keuze want hoe kleiner het hele model hoe moeilijker het wordt om al die kranen werkend te maken om nog maar te zwijgen van bluskanonnen en zoeklichten en dergelijke.
JJ@MB schreef:
Drie keer is schepsrecht, zegt het spreekwoord. Dat lijkt me een fijne gedachte voor je :wink: . Veel succes!

Daar heb je helemaal gelijk in! Dat, en het feit dat ik qua elektronica nu eigenlijk wel weet wat er allemaal in de boot komt maakt dat de kans dat er nog een 4de poging nodig gaat zijn wel erg klein. Ik zal allicht weer wat verbeterpunten vinden maar ik kan me niet voorstellen dat dat vanaf dit punt nog zulke grote verbeterpunten zijn dat je daar nog een keer opnieuw voor gaat beginnen.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 sep, 2025 20:04 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
Nu heb ik even mijn aandacht verzet naar de zender, die wil ik namelijk ook met pakweg een half jaar kunnen gebruiken om de definitieve versie te besturen. De bekabeling van de elektronica naar de Pi liet nog aardig te wensen over, dat heb ik er nu tussenuit gehaald om opnieuw op te zetten. Hier heb ik inmiddels een begin mee gemaakt.
Afbeelding
Hier had ik allemaal losse stekkers aan 1 kant waarvan er 2 de neiging hadden los te gaan. Nu heb ik al die losse stekkertjes uit de houder gehaald en in 1 gezamenlijke houder gedaan. Nu zit alles een stuk steviger.
Afbeelding
Nu duidelijk is dat de besturing toch echt op basis van de hoek zal moeten gebeuren ben ik begonnen om de nu niet meer nodige elektronica uit het voorzetdeel te halen en te kijken hoeveel ruimte er is voor de nieuwe elektronica.
Afbeelding
2 USB poorten in de zijkant van de zender gemaakt. De bovenste (hier links) is voor een toetsenbord voor troubleshooting zonder de zender op te moeten schroeven, de onderste is de oplaadpoort. Deze week heb ik besloten dat die niet de bijna 27A powerbank gaat opladen maar een oplaadbaar 9V blok met 28A, ding kost nog geen €7,- bij Oom Ali en weegt een stuk minder dan de powerbank terwijl ik dus langer met 1 lading kan doen. Alleen nog wel even de nodige attributen bij bestellen om de batterij een mooie plek te geven en alles weer netjes aan te kunnen sluiten. De 9V kan direct op de printplaat bovenop de Pi aangesloten worden en vanaf datzelfde printje kan ook de 5V voor de andere elektronica aansluiten. Alleen nog even een zekering ertussen zetten en dan is dit stuk klaar voor de komst van de batterij. Misschien nog wel een keer een mooi afdakje maken voor de onderste USB poort zodat er geen regen in kan komen.
Afbeelding
Verbruikssensor ook aangesloten en hier is de nieuwe aan/uit schakelaar inmiddels ook aangesloten.
Afbeelding
Zo wordt het alweer een stuk netter geheel.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 sep, 2025 22:59 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
Alvast een verjaardagscadeau gehad, de Airfix giftset 1:72 Westland Sea King. Deze zal op het helikopterdek komen te staan als ik niet ga vliegen, maar wordt al wel voorzien van verlichting. Die keuze heb ik gemaakt omdat er nooit standaard een helikopter aan boord is, daar is het schip niet voor voorzien. Daarom maak ik de heli alsof die op standby staat, klaar om de motoren te starten voor de volgende vlucht.
Afbeelding
Het fijne van je in fotografie kringen begeven is dat er meestal wel 1 je boot kan fotograferen als je dan eenmaal besluit de laatste aanpassingen te gaan testen.
Afbeelding
De proefvaart was een groot succes! Totdat de tandwielen van de servo's afvielen (je zal ze maar vast schroeven...) en de accu leeg leek te raken en er uiteindelijk zelfs een volledige waterplant de schroef in getrokken werd. Het varen ging verder perfect, heerlijk manoeuvreerbaar en goed controleerbaar, precies hoe je het hebben wil. De boegschroeven blijken zelfs op snelheid nog wel wat te helpen en hadden genoeg vermogen met de wind die er stond.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=f8--mzrQIf4

Afbeelding
Na goed proefvaren is het goed verder knutselen! Ik heb nu de moed verzameld om de 2 joysticks in het voorzetdeel goed passend te maken.
Afbeelding
Dat heeft dan ook weer te maken met dat ik de bestanden voor de nieuwe gashendels en de schottels inmiddels naar mijn vriend heb opgestuurd om in resin te laten printen. De gashendels hebben ook gelijk een upgrade gekregen in de vorm van wat verlichting zodat ik ook in het donker kan zien welke kant de schottel op gericht is en hoeveel gas ik geef. En terwijl ik dit type bedenk ik mij dat dat ook best handig kan zijn om hetzelfde te doen met de roerstandmeters en misschien zelfs wel iets van zwak licht op de joysticks te laten vallen.
Afbeelding
Zo wordt het een mooi rijtje. De middelste is voor de intrekbare boegschroef.
Afbeelding
De basisplaat wordt te groot om de knoppen te kunnen bedienen en de as door het bestaande gat heen te kunnen steken. Dat wordt een beetje aanpassen. Ik ga hier nog een plaat overheen leggen zodat de gashendel mooi recht loopt.
Afbeelding
De potmeter komt helemaal achterin te zitten en wordt met een plaat op zijn plek gehouden. Ik heb hier de basis van de gashendel doorzichtig gemaakt om wat inzicht te krijgen in hoe alles in elkaar zal gaan vallen.
Afbeelding
Dit is de proefversie, de hoek verdeling is hier ziet zo mooi geworden. Het zilveren cilindertje is een sleepring waarmee ik alle beperkingen op het aantal rotaties volledig wegneem. De LED voor de backlichting is hier ook zichtbaar.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2025 20:22 pm 
Brouwer

Mooi hoor, wat een project.
Wat de heli betreft, die staat altijd maar zeer kort aan boord en altijd met "running rotors". Wij waren al lang blij als die uiensnijder weer vertrokken was en dan het liefst met ons aan boord want dan was het crewchange dag!! Anders was het altijd maar een hoop herrie van dat ding. (niet op de Enhancer gevaren hoor maar wel op andere DSCV's)

Zo'n heli staat nooit stil aan boord, te gevaarlijk en het deck is er ook niet voor uitgerust om een heli lang vast te zetten. Dat kan ook niet want als je een heli lang aan boord hebt dan moet je de heli en de bladen vast zetten. Misschien een idee om de heli met draaiende rotor op het deck te zetten (is natuurgetrouwer :) )

Maak je het model ook zo dat het op DP kan blijven liggen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2025 0:21 am 
Brouwer

Irdon schreef:
Mooi hoor, wat een project.
Wat de heli betreft, die staat altijd maar zeer kort aan boord en altijd met "running rotors". Wij waren al lang blij als die uiensnijder weer vertrokken was en dan het liefst met ons aan boord want dan was het crewchange dag!! Anders was het altijd maar een hoop herrie van dat ding. (niet op de Enhancer gevaren hoor maar wel op andere DSCV's)

Zo'n heli staat nooit stil aan boord, te gevaarlijk en het deck is er ook niet voor uitgerust om een heli lang vast te zetten. Dat kan ook niet want als je een heli lang aan boord hebt dan moet je de heli en de bladen vast zetten. Misschien een idee om de heli met draaiende rotor op het deck te zetten (is natuurgetrouwer :) )

Dat is zeer nuttige informatie, heel erg bedankt!

Had/ hadden de DSCV's waar je op gevaren hebt een briefing room voor helicopters? De Well Enhancer heeft die, mijn gedachte was dat je die niet nodig hebt als de heli met de motoren nog net aan op het dek laat staan omdat bijtanken aan boord niet echt een optie zal zijn en dat wel brandstof kost. Al heb ik ook nooit begrepen waarom dat helidek nodig zou zijn maar crewchange klinkt wel heel logisch. Is een SAR uitvoering dan wel handig?

Irdon schreef:
Maak je het model ook zo dat het op DP kan blijven liggen?

Speciaal daarvoor zitten er 2 gyroscopen aan boord van mijn model. Dit wordt de kers op de taart aan het einde van het project, wellicht gecombineerd met een systeem voor positie behoud t.o.v. een ander schip, wel iets om de komende tijd een schuin oog op te richten met het oog op de sensoren (wellicht camera's) daarvoor om te voorkomen dat ik er achteraf geen plek meer voor kan vinden.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2070 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 203, 204, 205, 206, 207  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]