Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 9:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189 ... 203  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2014 13:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Ik kreeg de tip om iig iets van een bouwplank te gebruiken ook al staan daar alleen maar lijnen op met de bedoeling te kunnen controleren of de spanten en de kiel echt recht zijn.
Zodra het zover is ga ik met een zaklamp boven de spanten schijnen die niet direct op de bouwplaat staan om zo met licht te kunnen controleren of ze echt recht staan.
Afbeelding
De kiel wordt verlengd.
Afbeelding
En de laatste spanten zijn ook helemaal klaar.
De volgende stap wordt de kiel met de spanten uitgelijnd op de bouwplaat zetten om zo te kunnen controleren of de locaties van de spanten op de langsdragers nog kloppen waarna de langsdragers van inkepingen voorzien zullen worden.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2014 18:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 01 okt, 2010 19:19 pm
Berichten: 1380
Woonplaats: Benschop
Mooi werk Josse, knap om helemaal opnieuw te beginnen. Nou ben ik geen botenman, maar klopt het dat het een en ander scheef staat? Of komt dat doordat er nog niks is verlijmd? Daarnaast is het misschien een idee om iets sterkere lijmklemmen te gebruiken bij zo'n werkje als dit wat volgens mij behoorlijk recht moet zijn, maar dat zijn kleinigheden...

Arjan

_________________
"Vir prudens non contra ventum minget..."

"Een wijs man plast niet tegen de wind in..."

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2014 21:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo Arjan,

Op dit moment is inderdaad alleen de kiel tot 1 geheel verlijmd, de rest staat allemaal nog los.
Ik ga nu vooral bezig met zorgen dat ik straks alles mooi uit kan lijnen waardoor wellicht morgen de hele constructie samengevoegd kan worden.
Eerst maar eens zorgen dat ik kan zien wat recht is en wat niet.
Ik heb net iig al de lijn voor de kiel getekend met behulp van een 1m lang aluminium hoekprofiel, gaat een stuk nauwkeuriger dan met een liniaal van 30cm...

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2014 23:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
De spiegel is nu definitief vastgelijmd.
De belangrijkste reden hiervoor is dat ik nu beter uit kan lijnen wat waar moet komen omdat ik nu een vast referentiepunt heb helemaal achteraan, wat ik altijd al is belangrijkste referentiepunt heb gebruikt.
Afbeelding
De kielbalk is gefixeerd op de bouwplaat.
Om de kiel er weer af te halen moeten eerst een aantal schroeven losgehaald worden.
De kiel bleek op sommige plekken toch nog pakweg een millimeter af te wijken maar dat is nu dus volledig opgelost en als straks de langsdragers vastgelijmd zitten zal er geen beweging meer in komen.
Afbeelding
Ook de spanten van de boeg maar eens vast gelijmd.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2014 18:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
De achterste delen van de langsdragers zijn bij wijze van dryfit geplaatst.
Afbeelding
Hier moet nog het nodige gebeuren, vooral omdat ik niet door had dat lijm ook ruimte nodig heeft tussen de 2 te verlijmen onderdelen waardoor een het eerste vastgelijmde spant dat niet in 2-en gezaagd is te hoog vast zit, zelfs een hamer bood geen uitkomst.
Daar gaan dus voldoende houten latjes op aangebracht worden te zorgen dat de vorm alsnog gaat kloppen.
Afbeelding
Nog steeds is bijna alles een dryfit maar het begint al een stijf geheel te worden, de nieuwe methode is zichzelf voorlopig alleen maar aan het bewijzen.
Afbeelding
Weer even oud en nieuw naast elkaar gelegd, er wordt toch niks gelijmd dus mocht er nu nog wat buigen (vergeet niet dat de kiel op 7 plaatsen met schroeven aan de bouwplaat vast zit waardoor de kiel als een soort verstijving dient van de plaat en andersom) dus nu kunnen deze foto's nog gemaakt worden.
Afbeelding

Afbeelding
Op de plaats waar de Arduino ligt zal later zeer waarschijnlijk ook een Arduino met bijbehorende elektronica komen, daar blijkt namelijk te weinig hoogte voor te zijn op de plaats waar ik dat eigenlijk had willen hebben.
Afbeelding
Ik zeg, de vorm begint er goed in te komen!
Afbeelding
En dat was de laatste.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2014 19:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 13 mei, 2011 6:53 am
Berichten: 115
Ziet er mooi uit :brouw: maar in feite ben je nu (bijna) helemaal weer overnieuw begonnen? Je had toen toch ook al zo'n ander project een beetje opgestart, heb je die dan weer afgeblazen :?:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2014 19:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo Vlammenwerper,

Dit het enige project waar ik de afgelopen 5,5 jaar daadwerkelijk aan begonnen ben, heb hier en daar wel wat ideeën gehad voor nieuwe projecten maar verder dan wat tekenen is het niet gekomen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2014 19:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Ik blijf me elke keer weer verbazen hoe jij dit project volhoud.....ik had er al lang mee gestopt.Alle respect :brouw:
Je vorderingen zien er goed en degelijk uit.

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2014 11:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Een mogelijke indeling, zei het dat ik nu een waterleiding van de zeeinlaatkast naar de pomp ga leiden i.p.v. de pomp met de aanzuigbuis direct door de romp heen te steken.
Afbeelding
De plaats van de motoren (dit zijn Johnsons die ik al boegschroefmotoren ga gebruiken, moet de Speed 500E's nog uit de oude romp halen) en de stappenmotoren zal misschien nog iets gaan wijzigen t.o.v. wat ik hier toon maar het zal niet veel zijn.
Afbeelding
Na toch nog maar weer een wandeling omdat ik merkte dat ik het beeld in de foto eigenlijk nog eergisteren af had willen hebben heb ik vervolgens rustig de hele constructie in elkaar gelijmd.
De accu's moeten de lichte afwijkingen corrigeren, had bijna een getordeerde kont gehad de andere kant op.
Vandaag rond 17:30 uur heeft de lijm 24uur gedroogd en kan het gewicht eraf en kan ik de laatste 2 langsdragers op maat gaan maken en plaatsen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2014 14:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi allemaal,

De laatste tijd ben ik met enige regelmatig in gedachte bezig met het uitdenken van de toren en de moonpool.
Omdat ik erg van het principe ben van als je het doet doe het dan goed en op z'n minst volledig kan het niet zo zijn dat praktisch alles op mijn model werkt behalve alles wat op de toren zit.
Daarom was ik al zo ver dat ik wist dat de toren iig boven dek volledig werkend gemaakt zou worden.
Na nog wat meer over het onderwerp nagedacht te hebben en ook aangemoedigd door het idee dat foto's van een modelboot die gemaakt zijn met de lens half in het water en half erboven (waarvoor ik het idee heb om op termijn een onderwater compactcamera te kopen en die in een soort onderzoeksduikboot in te bouwen die met de grote hijskraan overboord gezet kan worden) is het dus wel zo leuk als je een foto kunt maken waarop te zien is dat het schip in de zeebodem aan het boren is.
Dat heeft er voor gezorgd dat ik inmiddels eigenlijk al wel besloten heb dat er toch een moonpool in de nieuwe romp moet komen en dit keer moet de moonpool ook door de bodem heen steken.
Dat betekent dat de bodemplaat voor plaatsing van het gat voor de moonpool voorzien zal worden waarna de kiel (die al eerder vervangers krijgt die ook als steun voor de moonpool wanden kunnen dienen) en het door de moonpool heen lopende spant afgezaagd kunnen worden (afgezaagde boel is het hier zeg :roll: :lol: :lol: :lol: ) waarna de wanden van de moonpool erin kunnen.
De moonpool zal net als de echte aan de randen van een soort raamwerk voorzien worden wat als doel heeft om de golven te breken.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189 ... 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement