Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 4:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 203  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 18 okt, 2008 18:52 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Josse, van mijn kant weer een paar kleine tips waar je toch even naar zou kunnen kijken.

Het hout dat je gebruikt, dat donkere, kun je ook een beetje taps snijden, zodoende kun je aan de boeg het wat mooier krijgen.

Dan gebruik wat minder lijm. Dat scheelt heel veel schuren. En de hechting zal ook beter zijn. Lijm moet lijmen, en niet vullen.

zorg eens voor een goede ondergrond die vlak is om op te werken. Je hebt een groot schip, met een flinke lengte. Zo op je bedl werken is niet alleen vies, maar ook is het risico zeer groot dat je daardoor een krom schip krijgt.

Op foto 1 zie ik dat je de latjes koud tegen de andere (plank) aanlijmt zonder hiervoor een contsructie of iets te bedenken. Mijn idee gaat dan naar eerst een latje er onder lijmen. Deze goed laten drogen, daarna daarop de donkere latjes lijmen, dit geeft stevigheid.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 18 okt, 2008 19:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Rik,

Bedankt voor de tips.

Vooraan de boeg gaat het grootste deel massief worden, dus komt in orde.
Er zitten ook wat stukken tussen waar nog grondverf op zit, dus dat is geen probleem.
Op de meeste plaatsen komt er trouwens nog een laag latjes bij, en dan gaat het er gelijk beter uitzien.

Dat latje/ plankje ter versteviging ga dan nog een keer erin zetten, want voor nu is dit voldoende, en ik kan er nu nog niets aan doen.

De romp is overigens al helemaal recht, en gaat (denk ik) met zoveel platen erop niet echt meer buigen.
Ik zit eigenlijk ook een beetje met gebrek aan ruimte om fatsoenlijk te kunnen werken.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 18 okt, 2008 20:03 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Citaat:
Ik zit eigenlijk ook een beetje met gebrek aan ruimte om fatsoenlijk te kunnen werken.


Dan kies je toch niet zo'n groot schip. Of zie ik dat nu verkeerd?

Bij deze mijn laatste tip. Omdat ik nu denk dat je je zelf in de knoop gaat werken met een aantal andere zaken zo op je bed, kies een andere schaal. Dat is makkelijker werken. De grote van het schip is niet persee een indrukwekkend schip. Als je een indruk wekkend schip wilt bouwen dan ga je op precisie letten en op details die er strak en goed uitzien. Maar ook de afwerking enz.

Het is dus niet dat je schip mooier is of machtiger als je een groot schip bouwt.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 18 okt, 2008 22:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Rik,

Het is nu te laat om een kleinere schaal, en dus een kleiner model te nemen.
Bovendien is het interieur voor mij niet te maken als ik een kleinere schaal gebruik.
Ik heb dit schip gekozen omdat ik hier op mijn werk aan werk, en het past wel, ik heb alleen niet zo veel ruimte meer over om nog te kunnen werken, maar dat komt ook omdat de verbouwing van mijn kamer eigenlijk nog niet helemaal klaar is.
Als dat geregeld is kan ik modellen van ruim 3m lengte op één bureau kwijt.
Nu liggen mijn bureau's vol met spullen waardoor er geen werkruimte is.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 19 okt, 2008 13:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels de achterkant in de polyesterplamuur gezet, en ook alweer geschuurd.
Hier zullen nog wel aardig wat lagen plamuur op moeten om het echt strak te krijgen.

De boeg wordt nu voorzien van een 2de laag latjes.
De blokken van de bulb worden nu ook langzaam aan in vorm geschuurd.
Ik wil eigenlijk na het voltooien van de 2de laag latjes verder gaan met het beplanken van de boeg, maar dan tot aan de achterste boegschroef.
Ik kreeg namelijk van iemand de tip om alles van de aandrijving werkend te maken, dus beide tunnelboegschroeven.
De intrekbare boegschroef ga ik absoluut niet werkend maken, omdat deze veel te kwetsbaar is (als je de romp per ongeluk even net verkeerd neer zet breekt 'ie af :roll: :roll: ).

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 19 okt, 2008 17:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Hier is foto-update 10 :D :D :D :D :D :D

Afbeelding
De kont is in de polyesterplamuur gezet, en geschuurd.
Afbeelding
En zo gaat het er dan ongeveer uitzien.

Afbeelding
De boeg met inmiddels 4 latjes van de 2de laag op hun plaats.
Hier is ook het voorschot van de accommodatie te zien.

Afbeelding
Het voorschot van de accommodatie is ook al voorzien van een stijl.

Afbeelding
Hier is het eerste latje boven dek 3 geplaatst.

Tot zover deze update.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 19 okt, 2008 19:05 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Ik zit mij toch steeds te verwonderen over wat je toch allemaal aan het doen bent.

Je schrijft een complete spanten tekening te hebben. Waarom maak je die niet op schaal. Doormiddel van bijvoorbeeld een vergroting, en zaag dan de hele spant uit.

Nu ben je stukje op stukje aan het plakken. En dan verwacht je daar straks een toonbaar model te hebben. zie de kiel bijvoorbeeld. Daar ben je nu al aan het plamuren. Zo heb ik gezien dat je niet de moeite hebt genomen om de spanten af te schuinen. En om de bodem af te ronden naar de spiegel toe. Ga je dit dan met plamuur oplossen??

Denk hier nog eens over na. Je schreef dat dit een model is voor de Reder. En zou je dit dan ook een profesioneel model van het schip vinden.

Nogmaals ik wil je niet beledigen of afkraken, maar hiermee wil je wel van een blamage onthouden en toch eens sommige zaken opnieuw te overdenken. En echt het is niet kwaad bedoeld.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 19 okt, 2008 19:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Rik,

De bodem hoort op dit schip niet afgerond te zijn bij de spiegel, dus daar ga ik niet aan doen.

Ik heb inderdaad de spantentekening, en ik dacht dat die op de juiste schaal is, maar dat blijkt niet het geval te zijn.
Spanten waar niets tegenaan zit hoeven in mijn ogen ook niet afgrond te worden.
Spanten van 3mm dik zijn ook niet echt een probleem.

Dit model is overigens niet voor de reder, dat is degene waarvan het brouwverslag bij de standmodellen staat.

Het uitzagen van hele spanten ga ik bij de volgende romp weer herintroduceren, dat werkt inderdaad toch beter.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 19 okt, 2008 21:18 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Waar ik op doel Josse, is niet alleen bij dit schip. Maar ook bij het statische model. In mijn ogen ben je niet helemaal juist bezig. Maar dat is maar een mening.

Ik probeer het nog één keer, nu heb ik hiervoor een foto van jou geleend om daar toch het punt nog een keer duidelijk te maken. En PROBEER iig iets op te steken van wat ik schrijf.

Afbeelding
De rode circel is daar neergezet omdat ik denk, gezien het soort schip, dat je daar toch een ronding hebt, dan de kiel. Die kiel okee. Maar dan....... dit is niet zoals het hoort te worden, en al ga je nog zo schuren. Dit wordt niet zoals het spantenplan is. Hoe je het ook wend of keert. Je krijgt hier nooit die strakke lijn die het echte schip heeft. Dus ook hier nog even naar kijken.


Verder de groene pijl. Dat is nu wat ik bedoel met netjes werken en niet allemaal stukjes op elkaar plakken in de hoop dat het een schip wordt.

Het bouwen van een scheepsmodellen is toch een van de moeilijkste takken van de modelbouw. Zeker als je ze van hout gaat scratschen. Dan moet iets wat recht is krom maken. En dan ook nog een 3d model uit zien te halen. Ook is hier op het forum veel kennis beschikbaar die je laat liggen.

Nogmaals ik wil jou niet kleineren, maar ik weet wel dat er weinig mensen antwoorden hier. Dat heeft ook ergens mee te maken. Ik (misschien wij) willen jou veel uitleggen. Zo heb ik het de laatste tijd toch weer geprobeerd. Helaas kom je niet luisterend over naar mijn mening. En blijft stug doorgaan met knutselen ipv een serieuze kijk op de zaak te nemen.

Je steekt er veel geld in. En met meer luisteren naar wat anderen schrijven, en met een ons meer geduld. Maar ook met wat meer afwerking, kun je het best. Alleen nu nog doen.

Ik hoop dat je dit allemaal een beetje positief oppakt en niet als tegen jou beschouwt. Maar ook ik neem straks niet veel moeite meer om jou een beetje te helpen of van tips te voorzien. Ik heb steeds gezien dat je ze niet gebruikt, en steeds een argument hebt dat je het toch anders wilt doen, en dat dat beter is. Echter het resultaat geeft aan dat het toch anders.

Ik hoop nogmaals dat je mijn verhaal niet als beledigend oppakt. Maar meer als steun om toch met een iets serieuzere blik naar jou model te kijken.



[modelengeneer]
@moderators. Vinden jullie mijn mening hier ongepast. Dan mogen jullie deze ten alle tijde van mij verwijderen.

[modelengeneer]

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 19 okt, 2008 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Rik,

Bedankt voor de uitleg.
Zou je misschien bij volgende tips ook gebruik willen maken van foto's, dat scheelt waarschijnlijk een hoop miscommunicatie, wat er wellicht inmiddels erg vaak geweest is?

Die plaats is al afgerond.
De tips zijn meegenomen voor het volgende model.
Voor wat betreft het nette werken, dit ben ik nog aan het leren, en het gaat op dit model al stukke beter dan op de vorige, maar ik ben er nog lang niet.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Laatst bijgewerkt door Tweety777 op wo 22 okt, 2008 13:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement