Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 10:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 203  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 okt, 2008 20:34 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
:shock:

Citaat:
Ik wil het beplanken over een andere boeg gooien.
Ik ga zometeen naar de Gamma om horregaas te halen.


Wat ben je toch allemaal aan het doen.

Ik ben niet snel iemand die ergens raar van opkijkt, maar ik vind het verslag hier nu toch wel heel opmerkelijk worden.

Maar goed. Dat is een keuze denk ik.

Mijn advies is niet doen. Gewoon beplanken.

Maar om mijn advies even in het geheel te plaatsen. Denk ik dat het nu een beetje te hoog gegrepen is. Ik wil je niet afkraken, zo is het absoluut niet bedoeld. Maar kijk eens naar de maat die het schip heeft. Dit is echt ongelovelijk groot. De schaal is ook niet het enige vertrek punt he. Kijk nu eerst eens, en dit is welgemeend, een kleinere maat te maken. Dat geeft gelijk inzicht in hoe je het schip groter zou gaan maken.

Dus als je eerst een schip maakt hiervan met de maat van zo'n 80 cm. Dan heb je een grote uitdaging, die je kunt gebruiken als leidraad. En dit kun je dan ook goed gebruiken voor de vingeroefening om juist te leren werken, en ook om precies te leren werken. Dat is een kwestie van gedult en oefening. En ook nog nuttig ook. Dan als je dit kleine scheepje netjes en strak afgewerkt heb, kun je straks verder aan de grotere.

Dan even voor de grote nu. Als eerste zou ik meer spanten gaan zetten. Meestal worden met dit soort formaten toch om de 5 cm een spant gezet. Dan heeft de huid een draagvlak en kan je schip ook iets hebben. Dan is het dus ook steviger. Met als gevolg dat je beter de huidgangen kunt maken. En dat je beter de afwerking kunt maken, en dat je schip beter waterdichtblijft. Doordat je niet de werking van het hout hebt. Hout is buigzaam met deze oppervlakte die tussen de spanten zit. Dat los je niet op met polyester en kippengaas.

Maar goed. Je kunt dit nu weg schuiven. En laten voor wat het is. Of je zou hier nog eens over kunnen gaan nadenken. Je kunt je geld maar één keer uitgeven. En een goed overwogen keuze zou hierin niet onverstandig zijn.

En nogmaals het bovenstaande is niet bedoeld om jou af te kraken, maar juist om jou eens aan het denken te zetten over wat je allemaal van plan bent.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 okt, 2008 20:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Rik,

Bedankt voor de tip.
Het is zeker weten een goed idee om eerst een kleiner model te brouwen.
Ik zit hiervoor echter met één enorm groot probleem, mijn kamer is namelijk niet berekent op nog meer modellen, dus helaas ga ik dat niet doen.

Om de horregaas in de juiste vorm te kunnen krijgen gaan er nog wel een aantal spanten in, ik zit nu te denken aan gedeeltelijk langs- en gedeeltelijk dwarsspanten om zo te kijken of alles strookt, en zodat de constructie steviger wordt.

Het probleem met beplanken is dat ik hier nu enorm tegenop zie, omdat ik al die latjes in vorm moet gaan snijden om alles goed aan te laten sluiten.
Daarom ben ik gaan kijken naar deze oplossing.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 okt, 2008 21:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 20 jan, 2008 20:19 pm
Berichten: 309
Josse

hierbij een link naar een site.


.http://www.john-dowd.co.uk/modules.php?op=modload&name=News&sid=13&file=article&pageid=2


Deze persoon had ook geen zin om zijn romp te beplanken.
Zijn oplossing :
Tussen de spanten opvullen met blauwe foamplaat.Diegene die in de bouw gebruikt wordt als spouwisolatie in de muren.
Daar dan glasweefsel, resin , kevlar of iets ander op plakken en in vorm schuren.

Gedetailleerd bouwverslag dus eerst eens rustig doorlezen voordat je er eventueel mee begint


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 okt, 2008 5:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Danny,

Bedankt voor de tip.
De plaat in latjes zagen moet ik helemaal niet doen, ik kan namelijk niet echt recht zagen.
De draaibank van de Gamma laat ik lekker staan.
Ik lees in veel bouwverslagen dat er goed gebruik gemaakt wordt van de draaibank bij het maken van allerlei ronde onderdelen, dus toen ik er gisteren bij de Gamma eentje zag staan, dacht ik even kijken.

Hoi Newbie,

Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken of dit een betere oplossing is.
Ik heb zelf op mijn kamer volgens mij ook nog wel wat foam staan, maar dat is niet genoeg.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 okt, 2008 16:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Danny,

Is het dan verstandig om alle platen te verwijderen, en dan alsnog te beplanken?
Ik ga overigens niet zelf latjes zagen, ik ben liever iets meer geld kwijt en dat ik zeker weet dat alle latjes recht zijn, dan dat ik mezelf daarin moet vertrouwen.
Ik heb trouwens ook geen metalen strip, en het potje geld begint nu toch wel aardig leeg te raken.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 okt, 2008 17:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Ik heb toch besloten vanaf nu de traditionele bouwwijze (dus met latjes) te gaan gebruiken.
Het eerste latje zit inmiddels al vast, alleen moet de lijm nog even drogen.
Vanaf nu gaat de bouw dus ook erg langzaam omdat ik eerst de lijm moet laten drogen, daarna de tape verwijderen (lijmklemmen hebben hier geen zin, dus ik gebruik tape om alles op z'n plaats te houden) en dan kan ik pas door naar het volgende latje.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 okt, 2008 20:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Inmiddels zitten er 4 latjes op het achterschip.
Misschien komt er vandaag nog een 5de bij, maar dat weet ik nog niet zeker, morgenochtend staat nl. om 8:00uur de rij-instructeur voor de deur.
Morgen ga ik weer lekker verder met beplanken.
Het beplanken valt tot nog toe best wel mee.
Ik hou de latjes recht (in ieder geval niet in allerlei vreemde bochten zoals ik eerst in gedachte had) waardoor ik wel meer in vorm moet maken, maar de latjes blijven bijna uit zichzelf in de juiste vorm en op juiste plaats liggen.
Gezien het feit dat er in dit deel van brouw niet erg goed te zien is dat er vorderingen zijn wacht ik nog even met de foto-update, maar die zal waarschijnlijk ergens dit weekend komen :wink: :P :P :P :P

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 18 okt, 2008 11:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Ik ben begonnen met het beplaten van de boeg.
De eerste 2 latjes zijn daar geplaatst.
Nadat de lijm van het laatst geplaatste latje droog is ga ik de latjes per 2 aanbrengen, om zo de boeg een beetje gelijk te trekken met de stukken verder naar achteren, en er is genoeg ruimte om lijmklemmen te plaatsen.

Het beplaten van de kim is ook begonnen.
Hier is het eerste latje inmiddels geplaatst.

De ronding aan de achterkant is aan één kant al klaar voor het plamuren en schuren, maar daar wil ik nog even mee wachten.
Aan dezelfde kant ben ik nu bezig met het vlakke deel, maar daar moeten nog een heleboel latjes bij gaan komen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 18 okt, 2008 14:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Hier is foto-update 9 :D :D :D :D :D :D

Afbeelding
De kont tijdens het beplanken.
Afbeelding

Afbeelding
De boeg tijdens het beplanken.

Afbeelding
De kim. Deze is inmiddels af.

Afbeelding
De bodem is afgemaakt.

Afbeelding
Hier is de kim af.

Afbeelding
Zover ben ik nu met het achterschip.

Afbeelding
Zover ben ik nu met de boeg.

Tot zover deze update.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 18 okt, 2008 16:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Het achterschip is nu aan één kant helemaal dicht.
De kim is ook voorzien van een paar extra latjes om wat laatste gaten te dichten, en de boeg is nu tot aan de bulb af.
Ik heb nu ook het deel waar de scheepshuid al geplaatst is in de G4 gezet in de aanloop naar het plamuren en schuren.
Nog niet alles staat in de G4, omdat er hier en daar nog het één en ander in vorm gebracht wordt.
Daar heb ik wel zo veel mogelijk G4 aangebracht in de hoop hiermee de vorm vast te houden.

Ik ben vandaag ook nog even naar de Van Lopik (de winkel waar ik mijn latjes en messing haal) geweest om een flink stel extra latjes en wat messing voor de stoelen te halen.
Het messing is zo buigbaar dat je er bijna een vlecht van kan maken.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement