Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 4:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 203  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 okt, 2008 18:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Danny,

Heel veel werk maakt mij niet uit, dat heeft dit model sowieso al nodig.
Het gaat mij er vooral om dat het voor polyester al aardig laat in het seizoen is, en er dus een kans bestaat dat ik tot na de winter zal moeten wachten, en dat is dan toch weer een behoorlijke vertraging.
Schilderen kan nl. wel prima binnen.
Ik wilde minstens 2 lagen G4 aanbrengen, en uiteraard de nodige lagen plamuur, grondverf, kleur-verf en lak.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 okt, 2008 20:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 20:35 pm
Berichten: 116
Woonplaats: Lemmer
gewoon wat extra harder toevoegen. je kan nu nog wel met 1,5-2 procent. als het echt koud is 3 tot 3,5. en maximaal 4.

je bedoelt met dichtmaken het hout zelf, of ook eventuele kieren?
voor het laatste kun je beter plamuur, of nog beter, een glasweefseltje gebruiken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 okt, 2008 20:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Susho,

Bedankt voor de tip.
Polyester hard 0,0% uit bij temperaturen onder de 8graden, ook niet als je er extra harder in doet.
Ik bedoelde ook de eventuele kieren, maar glasweefsel wil ik op dit model achterwege laten.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 okt, 2008 20:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 20:35 pm
Berichten: 116
Woonplaats: Lemmer
het hard wel uit, het heeft alleen een start temperatuur nodig, daarna houd de reactie zichzelf op gang. als je eens teveel harder met een te hoge temperatuur bij de polyester gooit merk je het wel ;) dan wil het best gaan roken en dergelijke.
polyester is niet echt vullend, g4 geloof ik ook niet helemaal. epoxy wel, maar dan heb je wel een goede temperatuur nodig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 okt, 2008 20:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Susho,

Dat wist ik nog niet :wink:
Epoxy heb ik op school eens mee gewerkt, maar daar blijf ik liever vanaf.
Ik wil ook minstens 2 lagen G4 aanbrengen omdat het dan beter vult (hoop ik).
G4 maakt overigens het hout zelf waterdicht, maar ik vroeg mij vooral af in hoeverre het verstandig is hier volledig op te vertrouwen.
Ik weet van de Josse I hoe triplex op water reageert, je krijgt dan namelijk van die lelijke zwarte plakken op het hout.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 13 okt, 2008 20:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Danny,

Het vervelende van Polyservice is hun openingstijden.
Ik ben altijd weg als zij open zijn.
Dat wordt dus erg lastig.

Hoe krijg jij het trouwens voor elkaar om met epoxy te werken zonder een flinke niet-gezonde lucht (dus erger dan alleen een beetje muf) er vanaf te krijgen, dat zou dan wel een redelijke oplossing zijn.

De glasweefsel op een 3mm dikke huid lijkt mij nogal overbodig, en dan laat ik liever dat gedoe met het op maat knippen, en eindeloze schuren liever achterwege.
Ik heb er nog een trauma van sinds de Josse I.
Toen dacht ik ook, ik zal dat model wel even in de glasmat zetten, maar daarna was ik voor wat betreft het schuren nog veeeeeeeeeeeeel verder van huis.

Weet je trouwens ook of boegschroeven met demontabele buizen geleverd worden?
Ik hoop morgen middag namelijk in die omgeving met het beplanken/ beplaten te kunnen beginnen, maar ik wil er wel minstens één werkende in hebben.
Zou één trouwens genoeg zijn om een model van 1,76m lengte flink te kunnen helpen?

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 okt, 2008 9:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Ik heb de eerste platen onder het achterschip geplaatst.
Er moeten daarna nog ong. 3 platen aan de kont komen, en dan nog een stel latjes en dan is de kont dicht!
De duck-tape bewijst hier trouwens zijn krachten, want met lijmklemmen kan ik helemaal niets, met spijkers kom ik al iets verder, maar ook niet ver genoeg, en dan blijft de duck-tape over, en dat werkt uitstekend.

Omdat ik nu nog redelijk makkelijk in de romp kan komen heb ik gelijk ook maar een paar flinke stroomkabels (geschikt voor 230V, stukken van 2 - 3m lengte, uit de afvalbakken op de werf gered) in de romp gelegd.
Deze stroomkabels wil ik gebruiken om vanaf de accu's naar de verdeelgroepen te gaan.
Ik kreeg van de mensen die de electra aanleggen een paar nuttige tips voor wat betreft storing.
Het is namelijk erg handig om de draden in setjes van 2 om elkaar de wikkelen.
Ook een aardedraad om de stroomkabels wikkelen werkt erg goed tegen storing.

Dek 5 is ook al uitgezaagd, en ja ik weet dat dat best wel vroeg is (dek 4 moet er nog tussen), maar dek 4 en 5 haal ik uit dezelfde tekening, en per tekening staat er van één dek 2 de bovenste en onderste vorm aangegeven.
Ik gebruik hier namelijk de interieur-tekeningen voor.

Ik wil vandaag gaan kijken voor de boegschroef, en die evt. gelijk kopen zodat die ingebouwd kan worden op een moment dat ik overal nog bij kan.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 14 okt, 2008 10:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 20:35 pm
Berichten: 116
Woonplaats: Lemmer
een koolstoffiltermasker gebruiken, ook bij polyester. je moet ook geen glasmat gebruiken, weefsel is veel feiner.
polyservice is niet de enige winkel in kunststoffen. als je er meer wil hebben mag je pm'en, ik heb een lijst met winkels door heel nederland en een paar in duitsland. Zitten ook webshops tussen(bestel ik altijd, is makkelijk en snel, en ik ken de eigenaar ;) )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 okt, 2008 19:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Ik ben gisteren nog bij Quartel gaan kijken voor de boegschroef, maar die heeft helaas niets voor dit model voor de prijs die ik in gedachte heb.
Ik weet dat het voor die prijs wel te doen is, dus ik ga eens kijken of ik daar aan een mooie boegschroef kan komen.
Onderweg terug kwam ik een soort actie-winkel tegen, en dacht eens kijken of die nog iets nuttigs hebben, en jawel hoor.
2 snoeren 3mm doorsnee LED-jes met 20 LED-jes per snoer gekocht voor in totaal €2,60, dus dat vindt ik geen slechte prijs.
Helaas hadden ze nog maar 2 snoeren met witten LED-jes, maar anders had ik er zeker meer meegenomen.
Er zit een batterijpack voor 2 AA's bij, maar die ga ik er waarschijnlijk afhalen, en bewaren voor iets anders, en dan sluit ik ze gewoon aan op de accu's.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 okt, 2008 19:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Ik wil het beplanken over een andere boeg gooien.
Ik ga zometeen naar de Gamma om horregaas te halen.
Dan ga ik zorgen dat ik het horregaas goed vast kan zetten, en daana op de romp vastzetten.
Daarna gaat er polyester met glasmat/ weefsel overheen om zo de romp dicht te maken.
Dit is trouwens ook gelijk weer een goede leer voor de volgende romp: alles met latjes dichtwerken, geen grote platen gebruiken.

Ik heb vandaag nog even gekeken hoeveel lichtbakken er aan boord komen, en dat zijn er 240 stuks, en dan die in de gangen nog niet eens meegerekend.
Ik zal dus nog flink wat extra lampjes moeten kopen.

Weet iemand of houtbewerkings-draaibanken die de Gamma voor €100,- verkoopt ook geschikt zijn voor metaal door er iets anders bij te kopen?
En zijn dit dan draaibanken van een klein beetje kwaliteit?

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement