Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 9:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 203  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 sep, 2008 15:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Ik wil hier een brouwverslag bij gaan houden over de bouw van de Well Enhancer.
Ik heb voor dit schip gekozen omdat ik de afbouw van dit schip mag coördineren, en er dus erg veel van zie.
Bovendien vind ik dit een erg mooi schip.

De bouw zal beginnen als de paar laatste puntjes op de Josse I af zijn, wat hopelijk koment weekend zal zijn.

Gegevens van het echte schip:
Lengte: 131,700m
Breedte: 22,000m (zonder heliplatform, sloepen binnenboord)
Diepgang: 6,500m (ontwerp-diepgang is 6,250m, maximum is 6,75, dus dit is het gemiddelde)
Totale hoogte (zonder retractable schottel): 43,806m
Aantal Machinkamers: 3, ieder met genoeg power om het hele schip van stroom te voorzien.
Aantal schroeven: 2 schottels onder het achterschip, en één intrekbare onder de boeg.
Aantal ROV's: 2

Model:
lengte: 1,760m
Breedte: 0,300m
Hoogte: 0,600m
Aandrijving: 2 schottels (motor nog niet bekent), misschien in intrekbare onder de boeg

Het model zal van interieur worden voorzien, met verlichting.

Ik ga (zodra de Josse I af is) beginnen met het zagen van het hoofddek, en vervolgens ga ik eerst de opbouw volledig afbouwen (met de verlichting en alles er al in), en dan pas ga ik de romp bouwen.
Dit is omdat er voorop een grote opbouw staat waarvan ik het gewicht zeer waarschijnlijk met ballast zal moeten compenseren, en de ballast wil ik vastzetten in de romp.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2008 19:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Ik ga morgen het eerste materiaal halen om te kunnen starten met dit project!!!!!
Er zal dan heel veel aandacht in dit model gestoken worden, en een heel klein beetje in de Josse I, maar dat is vooral hier en daar even tussendoor een latje of onderdeeltje plaatsen, en wat herstelwerkzaamheden aan de aandrijving om begin komend vaarsezoen weer te kunnen varen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 17 sep, 2008 19:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Ik ben net terug van de Gamma. Ik heb daar een plaat 4mm dik MDF gekocht.
Ik heb voor MDF gekozen omdat het lekker glad is, dus dat scheelt mij weer wat ellendig schuurwerk.
Ik heb ook wat grondverf, een grote kwast en wat afplaktape gekocht.

Morgen ga ik beginnen met dit project, want ik heb nog aardig wat werk te doen.
De eerste foto-update komt waarschijnlijk dit weekend, anders is er nog niet veel te zien.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 sep, 2008 16:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 20:35 pm
Berichten: 116
Woonplaats: Lemmer
je weet het effect van water op mdf. (ik ga er vanuit dat je dat op een scheepsbouw opleiding leert)
Hoe ga je het mdf beschermen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 sep, 2008 17:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Susho,

Ik ga alles in de gronverf, kleur-lak en lak zetten zodat alles goed beschermt is.
Hout is altijd al gevoelig geweest voor rotten, en al weet ik niet precies wat MDF doet i.k.m. water (dat leer ik niet op mijn opleiding, dat gaat allemaal over staal en aluminium en plastic (kunststof)), maar rottend hout vindt ik al erg genoeg.
Eventueel kan ik er nog wat G4 opsmeren om het echt waterbestendig te maken.

Aan allen,

Heeft normale houtlijm op MDF het zelfde effect als op andere houtsoorten?
Ik wil namelijk vandaag of morgen het hoofddek in de grondverf zetten, maar als de lijm dan minder goed houd wil ik de plaatsen waar schotten komen helemaal afplakken.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 18 sep, 2008 20:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Danny,

Bedankt voor de tip.

Ik wil alleen wel even een misverstand uit de wereld helpen, namelijk dat mijn werk een stage is, dus ik verdien niet veel.
Ik hou het dus toch op MDF, maar dan gaat er polyster overheen, dat werkt zelfs op staal nog (zei het minder).

Ik wil in het interieur ook verlichting hebben, maar het echte schip heeft TL-balken, en die ga ik niet op schaal maken.
Ik heb 2 oplossingen gevonden, en ik zou graag jullie mening erover willen weten.
-Op de plaats van iedere lamp een klein lampje plaatsen (het dek mag ong. 1-2mm dik worden)
-In de schachten op ieder dek een groter en sterkere lamp plaatsen en dan een hol plafond.
Als jullie nog een andere oplossing weten hoor ik die ook graag.


Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Laatst bijgewerkt door Tweety777 op zo 31 jan, 2016 14:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 sep, 2008 10:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 jun, 2008 20:35 pm
Berichten: 116
Woonplaats: Lemmer
mdf wordt als papier in water, het gaat uit elkaar vallen.
polyester is niet volledig waterdicht, dus boot niet te lang nat houden, maar het is een modelboot, dus die ligt als het goed is niet zo lang in het water.
polyester over staal is dus ook niet slim, het staal gaat er gewoon onder roesten als het lang genoeg contact heeft met water.
als je polyester gebruikt, de ruwe zijkantjes 2 keer doen, de eerste keer impregneerd het, de 2e keer sluit het af.

waar ga je de huid van maken, ook mdf?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 sep, 2008 16:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Susho,

Bedankt voor de tip.

De huid ga ik waarschijnlijk van 3mm triplex op de vlakke delen en 2 lagen met totaal dezelfde dikte latjes op de rondingen.

Polyster is waterdicht genoeg om jachten van te maken, dus dan beschermt het mijn hoofddek ook wel uitstekend tegen dat kleine beetje water dat er misschien is een keer aan dek komt.
Bovendien zullen alle onderdelen op dit model flink goed in de verf gezet worden.
Voor de kleur zit ik te denken of ik de schilder van wat restjes Hempel verf af kan helpen, en dan is de bescherming goed zat.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 sep, 2008 20:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo Allemaal,

Vandaag vanwege mijn eigen verjaardag maar een uurtje eerder naar huis gegaan, en heb die tijd benut om het voorste stuk dek uit te zagen en om het dek vervolgens in de eerste van 3 lagen grondverf te zetten.
Morgen gaat de 2de laag erop.

Morgen ga ik ook de materialen voor de schotten en scheepshuid (voor zover van toepassing) halen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 sep, 2008 10:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Hier is de eerste foto-update van dit project!!!!!!!

Afbeelding
Dit is het hoofddek in de huidige staat.

Afbeelding
Ik ben erg hard opgeschoten, de opbouw is al bijna helemaal af :lol: :lol: :lol: .
Nee, geintje, dit is de echte, gisteren.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement