Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 22 jun, 2025 11:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2039 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 200, 201, 202, 203, 204
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2025 22:19 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
Momenteel ben ik vooral bezig om de romp weer waterdicht te krijgen (zou nu gelukt moeten zijn) en de bodem klaar te maken voor de laatste verflaag met het oog op de nodige plamuur rondom de net weer afgesloten gaten. In dit proces zal ik ook de binnenkant van de moonpool af gaan werken vanwege de as doorvoer voor het onderste luik die ook weer waterdicht afgesloten moet worden. Achterliggende gedachten zijn enerzijds het willen varen en anderzijds dat ik achteraf gezien de test opstelling beter met een goed plan op had kunnen zetten. Om de problemen met cable management op te lossen heb ik besloten om de elektronica in de boot in te gaan bouwen maar nu mét een plan (eerst voedingskabels, dan communicatie, dan de rest). Zodoende hoef ik geen dubbel werk te doen en ik heb nu voldoende vertrouwen in wat ik heb om verder te durven gaan.
Afbeelding

Afbeelding
Wellicht dat de moonpools voor de duikklokken niet geheel op schaal zijn, maar dat maakt mij hierin niet uit, niemand zal deze ooit goed kunnen zien.
Afbeelding
Hier ligt nog een leuke klus om af te werken en ik heb slechts 1 foto om mee te werken.
Afbeelding
De styreen plaat was niet helemaal lekker aangesloten en achteraf gezien had ik beter moeten controleren of het resultaat de juiste afmetingen had en volledig glad was. Dat ga ik nu corrigeren voor een betere aanhechting.
Afbeelding
Het dek zit nog niet vast gelijmd, ik wilde kijken hoever ik nu sta en wat ik hier nog aan moet doen voor een goede aanhechting voor wanneer de tijd daarvoor is gekomen.
Afbeelding
Dit geeft een mooi overzicht, ik zal nog wel wat maten moeten controleren want volgens mij moet je makkelijk met z'n 2-en naast elkaar kunnen lopen waar het bemanningslid staat maar zojuist de penstrepen aangeven past dat bij mij niet.
Afbeelding
Ook maar wat steunen onder de ROV garage gezet, nu hangt die niet meer aan de moonpool.
Afbeelding
Ik heb wat mooie steuntjes geprint om aan de spanten te monteren voor extra steun en grip voor elektronica
Afbeelding
De zekeringen heb ik alvast voorbereid voor zowel de 5V als de 3,3V regulators.
Afbeelding
Nieuwe plaat geprint voor de 8-voudige relaismodule met ruimte voor een 3,3V regulator, een 5V regulator en een MCP23017 port expander.
Afbeelding
Ik moet de onderkant van de moonpools nog iets aanpassen, nu kan de accu niet meer vlak op de bodem staan, of een steun onder de accu maken zodat die daarop rust i.p.v. op de moonpools.

Groetjes Josse

Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, een monsterklus met veel te veel details en veel te veel werkende functies, I'm loving the challenge!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2025 13:51 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik weer een grote stap kunnen zetten richting een varende boot, ik streef ernaar om 13 juli met mijn nieuwe club te kunnen varen. De volgende stap is om de stuur commando's te kunnen gebruiken om de schottels aan te sturen, daarvoor moet er nog wel wat werk verzet worden maar het geheel is nu wel opgenomen in de grote programmering en dat werkt voor nu.
https://www.youtube.com/watch?v=ClzWigQk960

Afbeelding
Iemand bij de club suggereerde om een soort lekwater detectie te creëren, dus ben ik nu bezig om in elk spantvak op het laagste punt een stroomdraad te onderbreken voor meest eenvoudige lekwaterdetectie die ik kan bedenken. Hier zijn de plattegronden voor de 4 panelen uitgeprint en geplastificeerd. Achter elk cijfer boven en onder het grote rechthoek zitten LED-jes die oplichten als het bijbehorende spantvak water heeft. Eigenlijk wel handig om te hebben, er zal in de toekomst maar weinig bodem zichtbaar blijven, zo kan ik dan toch altijd zien of ik ergens water heb. Dan moet ik nog wel zorgen voor mogelijkheden om het water daar ook weer uit te krijgen.
Afbeelding
De LED-jes netjes aangesloten en goed dicht gelijmd zodat er geen licht kan komen waar het niet moet komen.
Afbeelding
Alle - draden samen gebonden. Daarna besloten om een printplaat te ontwerpen met daarop diodes parallel aan de LED-jes om daarmee 1 signaal te kunnen geven op een multiplexer en zo een melding naar de zender te kunnen sturen. Op de printplaat zitten voor maximaal 12 LED's aan - aansluiting dus dit is ook de laatste waar ik de - draden door heb verbonden.
Afbeelding
Het detectienet ligt inmiddels in de eerste 2 spantvakken en het eerste paneel heb ik er even ter indicatie bij gehangen. Daar had ik inmiddels al een signaal kabel bij gesoldeerd, toen nog in de veronderstelling om daar los diodes op te solderen i.p.v. netjes en compact gebundeld op een printplaat.
Afbeelding
De LED-jes doen hun werk. Deze zijn vooraf al voorzien van een weerstand voor 12V
Afbeelding
Dit is de printplaat geworden. Nu nog testen of ik de juiste diodes heb gekozen, blijkbaar zitten daar nog allerlei verschillende mogelijkheden tussen.
Afbeelding
Eenvoudiger dan dit wordt een printplaat niet, maar wel heel praktisch om te hebben voor bij elke I2C multiplexer zodat ik met deze stekkertjes zowel de data kabels op de multiplexer aan kan sluiten als de stroom voorzien voor de aangesloten apparaten.

Groetjes Josse

Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, een monsterklus met veel te veel details en veel te veel werkende functies, I'm loving the challenge!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2025 19:18 pm 
Brouwer

Ziet er weer profi uit allemaal. Ambitieuze einddatum, gezien de looptijd van het project :wink:
Succes met de eindsprint!

Net af: Medi Shuttle in BB Medevac.
Onder handen: X-planes, Fokker S-IIa ambulance in BB Medevac.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 mei, 2025 19:39 pm 
Brouwer

Hallo JJ,

Bedankt voor het compliment!

De streefdatum is alleen om te kunnen varen (de aandrijving moet werken de boot moet waterdicht zijn, liefst ook mooi in de lak) het is een goede uitdaging maar dat is wel haalbaar. Daarna wordt het een kwestie van de elektronica een vaste plek gaan geven, programmering uitbreiden met wat er dan nog niet werkt, constructie maken waar de losse dekdelen waterdicht in komen te liggen, dekken sluiten, opbouwen en details maken, etc. Kortom, einddatum van het project ligt makkelijk nog 8 jaar in de toekomst.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 mei, 2025 15:23 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

In de afgelopen week heb ik grote stappen kunnen zetten richting een varende boot!! Eerst is het idee van stappenmotoren als stuurmotoren ter discussie gesteld met vertragingsmotoren als alternatief. Dit bleek vrijwel meteen veruit de beste keus voor het draaien van de hijskranen, voor de stuurmotoren was het met de magnetische hoeksensoren en motorhats i.p.v. PWM modules als aansturing niet zo snel gesneden koek. Dat duurde echter slechts tot ik mij realiseerde dat het alleen niet zo'n makkelijke keuze is zolang de bedachte gashendels gebruikt worden, die geven immers een precieze hoek op voor de schottels die dan ook bereikt moet worden. Laat ik dat idee varen en ga ik toch gewone joysticks gebruiken zoals ik er al 15 in het vaste zenderdeel heb zitten kan ik in 1 stap van een snelheid geregelde sturing, waarbij de PWM modules het geheel aan kunnen sturen. De magnetische hoeksensoren blijven in de boot, al worden die dan niet meer gebruikt voor het positioneren van de schottels maar alleen voor de weer terug gekomen roerstandmeters in de zender. Die roerstandmeters waren komen te vervallen vanwege de ruimte en de kosten van de motorhats, maar daar heb ik nu spontaan 3 lekkere kleine exemplaren van beschikbaar en stappenmotoren heb ik ook al genoeg. En nu de gashendels niet meer de draaihoek opgeven heb ik anders geen zicht op de roerstand waardoor de roerstandmeters nu wel toegevoegde waarde hebben.

Waarom ben ik door bovenstaand verhaal ineens zoveel dichter bij een varende boot? Ik heb al een tijdje een programmering die de PWM modules aanstuurt op een manier die goed werkt voor mij. Nu heb ik alleen 2 extra lijstjes moeten kopiëren en plakken (ik hou graag een vrije regel tussen alle aansluitingen voor ieder apart onderdeel, maakt het geheel net wat leesbaarder) en de afwijkende waarden aan te passen. Inmiddels beginnen de onderdelen voor het nieuwe voorzetdeel en de nieuwe aansturing ook binnen te komen, al blijken de nieuwe PWM modules alle 3 kapot, gelukkig is dat garantie.

Afbeelding
De boegschroef motoren zijn vervangen en voorzien van nieuwe peddels. 1 van de oude motoren was met epoxy vast komen te zitten aan het schoepje en kan dus niet meer gebruikt worden, de andere motor doet het af en toe als ik vol gas geef, ook daar is nu een vervanger voor onderweg. De nieuwe motoren zijn 12V motoren ter vervanging van de 7V motoren die standaard meegeleverd worden met deze boegschroeven.
Afbeelding
Alvast vooruit lopend op de volgende stap (de romp van binnen afmaken en dichtmaken) heb ik alvast 5m LED-strip besteld, geeft mooi licht in de romp om goed te kunnen zien wat er gebeurt. De bedoeling is dat er voor elk dekluik een groep komt, geschakeld door een nader te bepalen type sensor (kan ook 2 onderbroken draden zijn met wat kopertape onder het dek) zodat het licht alleen brand daar waar het nodig en alleen wanneer het nodig is.
Afbeelding
De basis voor het dek is uitgelijnd zodat er straks een mooi waterpas dek op kan komen.
Afbeelding
Voor het aansturen van de boot is de transceiver straks cruciaal, die heb ik gisteren daarom weer aangesloten op de Pi, met een mooie nieuwe kabel. Op de Pi zit nu een 2x20 pin header, dus geen gedoe meer met uitzoeken welk stekkertje waar moest, want het is nog maar 1 stekker.
Afbeelding
Na lang twijfelen en uitzoeken hoe de onderste moonpool deur nu eigenlijk geplaatst moet worden deze week de knoop doorgehakt om niet de hele moonpool te vervangen maar alleen de zijwand waarvan de vorm alleen direct onder het dek klopte, aangezien daar een uitsparing in zit voor die onderste deur. Hier ben ik de nieuwe wand aan het passen met de deur. Aan deze kant komt er een simpele as tegen de wand die de voorwand van de moonpool vormt, zodoende hier geen doorvoering door de romp heen.
Afbeelding
Hier steekt de buis door omdat dit de waterdichte doorvoering wordt die de deur gaat openen en sluiten. Ik heb de buis expres wat langer gemaakt zodat ik bij het met epoxy op z'n plek lijmen niet het risico loop dat het buisje volloopt met epoxy en daardoor onbruikbaar wordt.
Afbeelding
Zo gaat het geheel eruit zien.
Afbeelding
Zo te zien is er nog een klein beetje uitlijning nodig van het buisje maar dat komt wel goed.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jun, 2025 18:08 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
Nu ik toch al met de transceivers bezig ben leek het een goed idee om ook even te kijken naar de reddingsboten. Deze wil ik met deze standaard 4-kanaals ontvangers gaan besturen. Tegen de reddingsboot aan ligt de hoofdmotor en ik ben nog op zoek naar kleinere servo's.
Afbeelding
De intrekbare schottel is klaar om ingebouwd te worden! Op de accutol op volle snelheid draait het geheel mooi stil. Nu moet ik het ontwerp van de montageplaat nog voltooien, daarna kan alles in elkaar gezet worden.
Afbeelding
Hier heb ik de proef montageplaat er even bij gepakt om te kijken hoe het qua ruimte allemaal uit gaat pakken. Het gat voor de afdichting was oorspronkelijk exact op maat maar heb ik met genoeg kracht in het gat in het bakje gezet (nu heb ik resin op resin, voelt als een betrouwbaardere afdichting dan PLA op resin) dat het nu eigenlijk net niet meer past. Toch nog even de schottel eruit zien te halen en het gat verruimen, anders zit deze er voor de sier.
Afbeelding
Inmiddels is de laatste elektronica ook aangesloten. Omdat dit de multiplexers zijn die achter een I2C multiplexer zitten heb ik dit stukje niet op de testopstelling in elkaar gezet en pas op het laatst op de testopstelling toegevoegd.
Afbeelding
Nu alles op de testopstelling klaar is en getest is ben ik begonnen om alles vanaf de testopstelling in de boot te plaatsen. Hierbij kwam ik er, via de harde weg, achter dat werken met stekkers heel handig is, als daar geen draden voorbij gaan. Dat schijnt het doel van de stekker teniet te doen... Weer een levensles wijzer ben ik nu aan het herstellen wat ik vanaf het eerste begin meteen had moeten doen. Netjes in zones werken zodat elke zone met het loshalen van een paar stekkers in hun geheel losgehaald kunnen worden.
Afbeelding
Het leek mij een goed idee om te beginnen om de centrale computer/ voedingskast af te gaan maken. Nu had ik hier pas geleden nog nieuwe USB stekkers voor gekocht om makkelijk en zonder walstroom een touchscreen aan te kunnen sluiten voor het geval iets niet werkt zoals het moet. Die kabels nemen helaas nogal wat ruimte in en ook wat andere dingen bleken niet zo lekker te passen dus heb ik besloten de USB stekkers te laten vervallen en deze direct in de Pi te steken als het nodig is. Ook de HDMI aansluiting komt naast de USB poorten op een aanzienlijk compactere manier zonder bedoelde stekker. Hiervoor moet ik de uitsparing bij de USB poorten wel even vergroten.
Afbeelding
Nog een leermoment: door alles wat hier zonder al te duidelijke visie voor het eindresultaat is opgezet is het bijna niet meer mogelijk om de computer netjes in te richten. Als het relais nut blijkt te hebben (ik twijfel of mijn programma wel gaat werken als ik de elektronica voor nevenfuncties geen stroom geef, er zijn ook nog wat andere redenen om het relais te laten vervallen) dan moeten de draden nog wel van het NO (normally open) contact naar het NC (normally closed) contact omgezet worden.
Afbeelding
Daarna ben ik vanaf de voeding naar achteren gaan werken om de functies en bedrading te ordenen en te zorgen dat de stekkers ook daadwerkelijk volledig los kan van de rest van de boot.
Afbeelding
Ook het achterschip is inmiddels aan de beurt met de aandrijving erbij. Een aantal dingen, waaronder beide PWM modules, hebben inmiddels definitief hun plek gekregen.

Al met al is er nog een hoop werk te verzetten maar de afgelopen week is het heel hard gegaan. Het is wel heel fijn om nu meer en meer zicht te krijgen op welke onderdelen waar moeten komen. Verder heb ik weer een aantal nuttige lessen geleerd en komt het kunnen varen al met al toch steeds dichterbij!!!

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jun, 2025 19:01 pm 
Brouwer

Tegen die spaghetti-val ben ik ook al een paar keer aangelopen (wel in veel kleinere schaal). Planning van kabelbomen is ook gewoon een wetenschap. Succes verder met het vaarklaar maken!

Net af: Medi Shuttle in BB Medevac.
Onder handen: X-planes, Fokker S-IIa ambulance in BB Medevac.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jun, 2025 20:52 pm 
Brouwer

Hoi JJ,

Daar heb je helemaal gelijk in. Als je dan begint zonder te weten hoe het eindpunt eruit ziet wordt het helemaal moeilijk om het echt netjes te maken.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jun, 2025 17:12 pm 
Brouwer

Hallo allemaal,

Afbeelding
Nu het varen echt hard dichterbij komt moet de aandrijving definitief ingebouwd worden. Hierbij 1 van de pogingen voor een passende houder voor de stuurmotor voor de intrekbare schottel, inmiddels is er een mooi passende waarbij de magneet mooi net los van de chip draait. Nu nog testen of de magneet en de chip precies goed gemonteerd zijn voor een juiste registratie.
Afbeelding
Voor de achterste stuurmotoren van hetzelfde laken een pak, maar de stuurtandwielen daarvan zijn dikker dus meer ruimte nodig voor het tandwiel.
Afbeelding
Varen met een boot die niet waterdicht is lijkt mij geen goed idee, dus de moonpool moet iig qua constructie klaar zijn. Omdat ik even vergat vooruit te denken bleek het een fikse klus om de buizen voor de deur scharnieren erin te krijgen. Hier gebruik ik het resterende stuk 3*2mm buis om het eerste stuk erin te krijgen. Daarna heb ik wat lijm rondom de buis laten druppelen, die is daarna onder de garage door gekropen waardoor ik niet dezelfde truc gelijk weer toe kon passen, ik kon ternauwernood voorkomen dat de 2de buis definitief op de verkeerde plek vastgelijmd zou komen te zitten. Daarna met veel pijn en wat gescheurd PLA later de garage eruit kunnen halen en nu is alles klaar voor het plaatsen van de deuren en terugplaatsen van de garage.
Afbeelding
Als je goed kijkt in het midden zie je de restanten van het opvulmateriaal uit de garage. Beide buizen zitten nu wel goed op hun plek.
Afbeelding
Nu de garage eraf is gelijk gebruik maken van de gelegenheid om de servo's ook goed op hun plek te krijgen en aan te kunnen sluiten. Deze servo's zitten op een Y-kabel en zullen daardoor precies hetzelfde doen. Ook even mooie houders geprint om zo de servo goed te kunnen bevestigen om die daarna aan te vullen met een versie die op een bodem of dek geplaatst kan worden.
Afbeelding
De LED strip geeft erg veel licht, zo kan ik alles goed zien. Het ordenen van de bedrading vordert in de tussentijd ook aardig. Wel weer wat ideeën opgedaan voor betere cable management in de toekomst, iets met gekleurde klittenband bijvoorbeeld.
Afbeelding
Zo langs de dekrand is een prima plek voor de LED strip. Dit stuk wordt 1 sectie en heb ik zodoende alvast kunnen plaatsen.
Afbeelding
Nu was eindelijk de boeg aan de beurt om opgeruimd te worden. Ik ben nog niet helemaal klaar maar er begint weer wat herkenbaar te worden.
Afbeelding
Nu langzaamaan ook maar eens beginnen om de stekkers aan te kunnen sluiten als het dek erop ligt, daarom de houder voor de boortoren ontworpen en geprint. Er zit een gaatje in de bodem voor afwatering en een opstaande rand rondom de stekker zodat daar nooit kortsluiting kan ontstaan. Met deze houder wordt de hele boortoren met diens kraan en lieren stevig vast gehouden, niet geheel onbelangrijk.
Afbeelding
De stekker kan er nu in als het dek erop ligt, al blijft die voorlopig nog los erop liggen totdat alles binnenin de romp definitief af is.
Afbeelding
Nu zijn de mechanieken klaar voor het plaatsen van de onderste moonpooldeur en de 2 garagedeuren. Voor de bovenste moonpooldeur moet ik nog een manier van bedienen gaan bedenken aangezien deze over het dek schuift. Op dit moment ligt er een servo klaar maar dat kan ook nog een vertragingsmotor met schroefdraad worden. Gelukkig hoeft dat voorlopig nog niet af.
Afbeelding
De transceiver heeft zijn definitieve plekje gekregen. Er komt nog een 2de die achterin de hoofdopbouw geplaatst zal worden tussen alle aansluitingen voor bluswater en elektra.
Afbeelding
Zelfs de dive-area komt nog redelijk vol te zitten met elektronica. Voor de programmering zal dit wel langs de rand moeten komen want de dive-area zal op z'n plek moeten voordat ik de Pi opstart, daarom komt er een luik in het dek te zitten maar dan moet ik nog wel bij de aan/uit schakelaar en de rotary encoder kunnen komen met alleen het luik open.

Groetjes Josse

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2039 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 200, 201, 202, 203, 204

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]