Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2011 9:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 28 aug, 2006 9:29 am
Berichten: 7
Woonplaats: Hardinxveld
De Seven Pacific is op dit moment niet meer als een kale romp in de rode gelcoat.
Als ik hem ga bouwen wordt hij uitgevoerd met 2 schroefassen ipv de thruster. Thrusters zijn in 1:100 te klein om goed functioneel te krijgen.
De Seven Pacific is inderdaad wat korter en smaller.

Seven Atlantic is een heel mooi schip, heb zelf het inbouwen van alle machinebouw onderdelen begeleid. Dat wil zeggen: motoren, thrusters., retractable thruster, boegschroeven etc.
Ik ben ook verantwoordelijk geweest voor het inbouwen van de duiktanks, flexibele opstelling ervan enz.

In AutoCAD kan je een jpeg plaatje van de spantenvloer als raster image invoegen en verschalen.

Groetjes,

Govert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2012 21:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Vandaag weer eens wat verder gegaan met het maken van een bouw-plan voor de Seven Atlantic.
Eerst heb ik een overzicht gemaakt van de functies die ik werkend wil maken, en dat gaan er meer worden dan op de Well Enhancer.
In totaal hebben we het hier over 158 functies.
Hierin is de aansturing van de achterste schottels beperkt tot 2 functies (gas en roer), terwijl de dynamic positioning de mogelijkheid zal krijgen iedere schottel apart aan te sturen.
Voor wat extra kracht in de boeg (met name handig voor de DP voor als het hard waait) heb ik besloten om ook de intrekbare schottels werkend te maken, inclusief het in en uit trekken.
Ook hier geldt dat vanaf de zender beide schottels gelijk aangestuurd worden, waar de DP wederom de mogelijkheid krijgt om beide schottels apart te bedienen, en bijvoorbeeld ook maar 1 i.p.v. 2 schottels te gebruiken.
Vanaf de zender kan er alleen gekozen worden om of alle 2 de schottels uit te schuiven of geen van beide.

Er zit nog wel een bron van wijziging in de genoemde 158 functies, wat overigens ook geldt voor de Well Enhancer.
Dit is de verlichting in de mast.
Deze zal per situatie aangestuurd worden, waarbij de Arduino de betreffende lampen aan zet, wat betekent dat dit geen invloed heeft op het aantal gebruikte pinnen op de Arduino, maar wel op het effectieve aantal functies dat vanaf de zender aangestuurd kan worden.

Ik weet niet of ik dit al eerder aangegeven had, anders staat het er voor de 2de keer.
De romp zal gebouwd worden met 20 spanten, 1 kiel en 1 tussendek.
Hierdoor zal het skelet al dusdanig sterk zijn dat er vrijwel geen beweging meer in te krijgen is.
De huid zal gemaakt worden van 3mm dik triplex waarvan ik zelf latjes ga zagen met de decoupeerzaag.
Dit zal een stevige romp geven, zeker nadat de epoxy (geen polyester meer) en glasmat zijn aangebracht.
Eerst zal de romp helemaal waterdicht gemaakt worden, waarna de gaten voor de aandrijving, inlaten van de ballasttanks en inlaatkasten voor de waterpompen aangebracht zullen worden.
Op dit moment weet ik nog niet zeker wat ik ga doen met de ankerkluizen.
Deze zijn namelijk nogal lastig te voorzien van glasmat, dus G4 zal hier uitkomst moeten bieden.
Nu is het wel zo dat de hele romp aan de binnenkant nog voorzien gaat worden van G4 en een laagje verf.

De bouwvolgorde ga ik ook veranderen t.o.v. de Well Enhancer.
Eerst zal de romp van binnen en van buiten (inclusief de eerste functies, elektronica en aandrijving) helemaal voltooid worden, tot en met het verven en verweren, daarna zal het achterdek naast het schip tot in detail voltooid worden, en pas als dit helemaal af is zal dit dek aan boord geplaatst worden.
De hijskraan werkt dan al.
Op deze manier zal ik verder bouwen, dek voor dek, alles compleet met detaillering en volledig geverfd.
De reden hiervoor is dat ik dan met de Well Enhancer voor mezelf bewezen heb dat ik het gewenste niveau van detaillering kan halen, en door de dekken stuk voor stuk naast het model te voltooien kan ik overal een stuk beter bij.
Daardoor maak ik het voor mijzelf een stuk makkelijker om het gewenste niveau te bereiken en vast te houden.
Daarnaast worden de belangrijkste onderdelen (en met name de grotere onderdelen) van te voren al ontworpen, waardoor ik voor het begin van de bouw al weet hoe alles in elkaar gezet zal worden.
Daardoor weet ik waar ik ruimte nodig ga hebben voor bijvoorbeeld de aandrijving van een hijskraan.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 maart, 2012 15:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Kleine update over de planning.
Ik ben vandaag wat verder gegaan met het ontwerpen van de spanten.
Daarbij heb ik besloten dat een aantal spanten een loszittend deel moet krijgen.
Dit los zittende deel vult de plaats waar later een gang loopt die van buitenaf zichtbaar is, en daarom ook nagebouwd zal worden.
Ook op de plaats waar de gangways opgeborgen kunnen worden zullen tijdens het beplanken tijdelijk opgevuld worden.
Deze opvulstukken moeten na het beplanken echter wel weer verwijderd worden, anders zal dit later in de bouw voor grote problemen gaan zorgen.

Daarnaast heb ik een begin gemaakt met het ontwerp van een ROV-hangaar, waar in totaal 4 ROV's worden opgeslagen.
Het echte schip heeft er maar 2, maar ik wil graag 2 reserve aan boord hebben, en ik heb er de ruimte voor.
De moonpools waardoor de ROV's overboord gezet worden zitten op het echte schip echter te ver uit hart schip (is middenlijn van het schip), waardoor ik de geplande 40mm breedte van het betreffende spant zou moeten aanpassen.
Aangezien de moonpools nooit gezien zullen worden doet het echter geen afbreuk om deze op een voor mij gunstigere plaats te zetten.
Daarom komen de moonpools dus net wat verder naar achteren en iets meer naar binnen, dan gaan ze ook niet door een spant heen.

Terwijl ik bezig was met de bovengenoemde zaken ontdekte ik dat er, ondanks het behoorlijke formaat van dit model, te weinig ruimte is voor een handmatige bediening van de ballast tanks.
Deze tanks moeten zichzelf vullen door de openingen in de romp, maar de breedte wil ik kunnen aanpassen om zo de inhoud te veranderen om het model op de waterlijn te krijgen.
Omdat er, vooral voorin het schip, nogal wat spullen boven de tanks geplaatst worden heb ik besloten dat de loze ruimte tussen de tanks en de andere onderdelen maar benut moet worden voor electromotoren zodat die de schotten in de tanks kunnen verplaatsen.
Ruimte voor een kastje met wat schakelaars is er immers toch wel.
Nadeel is wel dat onderhoud aan de tanks erg lastig is, dus zal ik de tanks erg degelijk moeten bouwen, en niet te zuinig moeten zijn met kunst harsen om een levenslange waterdichtheid te waarborgen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 maart, 2012 13:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Gisteren ben ik begonnen met het maken van een handleiding voor hoe ik dit model wil gaan bouwen.
De handleiding wordt alleen voor mijzelf gebruikt, dus laat ik logische stappen als "zaag de spanten uit" achterwege, dat weet ik immers zelf ook wel (duh...).
De handleiding is vooral gericht op het noemen van de achterliggende gedachten die maken dat ik het wil doen zoals ik het wil doen.

Ik heb nog eens wat na zitten denken over de ballast tanks, de simpele open versies die ik in gedachte had hebben namelijk 1 groot nadeel: het water gaat er pas uit als de boot boven water is.
Dat betekent dat ik zo'n 18kg meer uit het water moet hijsen dan nodig is.
Om dit op te lossen heb ik besloten om gemotoriseerde afsluiters in iedere tank te plaatsen waarmee de tank zichzelf automatisch vult, maar met een pomp worden de tanks vervolgens weer leeg gepompt om te zorgen dat ik niet al dat water uit het water hoef te tillen.
Dit betekent ook dat het systeem met de verschuifbare schotten in de tanks niet meer nodig is, de afsluiters gaan gewoon dicht zodra ze op diepgang is.
Dit is echter geen goedkope oplossing, wellicht kan ik zelf wat proberen te maken, maar dat zijn we dan wel.

Daarna keek ik nog eens op de tekeningen, en ontdekte dat de beide opbouwen over een hoogte van 1 dek aan elkaar gebouwd zijn.
Omdat het voorste schot van de hoofdopbouw als steun dient voor het helikopterdek, en daardoor aan de romp vast zit, wordt het vrijwel onmogelijk om alleen de hoofd opbouw eraf te halen.
Daarom heb ik besloten om de 2 opbouwen als 1 geheel afneembaar te maken, met een paar stevige balken aan de onderkant bevestigt om te voorkomen dat het dekje scheurt.
Het blijft een gevaarlijke onderneming, maar helaas is er geen betere manier om dit te doen.
Het voordeel van deze methode is wel dat de elektronica in de opbouw beter bereikbaar blijft voor onderhoud.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 maart, 2012 11:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Gisteren nog wat engineering gedaan voor de Seven Atlantic.
Ik had wat bedenkingen over het gebruik van een vorkheftruck in het proviandmagazijn.
Ergens leek mij dit toch wat lastig te bouwen en om fatsoenlijk werkend te maken.
Daarom ben ik gisteren bezig geweest met een alternatief: een hijskraan.
In dit geval dus een hijskraan die op een soort rails staat (in dit geval een eenvoudige inkeping waar een wiel in past), waar een karretje overheen beweegt.
Dit kan heel eenvoudig gedaan worden met lieren, wat veel simpeler is om fatsoenlijk te laten werken dan om een snelle elektromotor te moeten voorzien van de juiste vertraging om te kunnen sturen.
Bovendien hoef ik helemaal niks op te tillen, simpelweg een frame over de pallet heen laten zakken en zorgen dat het frame recht onder de kraan blijft en dan schuif je de pallet naar z'n plaats.
Om dit te maken is best simpel, dus dat is altijd handig.
Enige nadeel van deze oplossing is dat er inkepingen gemaakt moeten worden in meerdere spanten.
Die inkepingen kunnen echter prima van wat extra verstijving voorzien worden en dan is ook dat sterk genoeg.

Daarnaast ben ik nog druk bezig geweest met het vormen van de tussendekken (op hoofddek niveau komt een 2de tussendek om alles voor het dek zelf de nodige extra verstijving aan te brengen en om te zorgen dat de spanten ook echt recht blijven staan) en het vormen van de kiel en het achterdek.
Dit is inmiddels ook gebeurt, dus de romp is nu zo goed als klaar om gebouwd te worden.
Alleen heb ik nog steeds geen ruimte, en eerst moet de Well Enhancer vrijwel helemaal af zijn.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan, 2013 15:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Al weer een tijd geleden dat ik met dit model bezig ben geweest.
Nu dan eindelijk toch wat vorderingen.
Doordat ik een auto heb gekocht en de afmetingen daarvan zal de Seven Atlantic in 2 delen gebouwd moeten worden.
De deling komt ter hoogte van het achterste schot van de dive area waardoor er een 87cm lange achterste sectie is en een 106cm lange boegsectie.
Om de stekkers te beschermen tegen het water zal er een messing strip in de huid aangebracht worden die de naad verbergt en zal er een U-profiel gemaakt worden die bij samenvoeging opgevuld wordt door een dikke houten plaat.
Dit moet een waterdichte afdichting vormen voor het geval het water tussen de rompdelen in onverhoopt toch boven de waterlijn komt.
De romp zal zo gebouwd worden dat in het water samenvoegen geen optie is.
Dit is deels vanwege het gebruik van ballast tanks.

Dan nog wat nieuws wat de bouw van dit model dichter bij brengt dan dit in de huidige situatie leek.
Ik dacht namelijk geen ruimte te hebben in mijn kamer om én de Well Enhancer veilig te stallen en de Seven Atlantic in aanbouw te hebben.
Na een plank van mijn muur gehaald te hebben om voldoende hoogte te hebben voor de toren van de Well Enhancer en mijn bed een paar cm bij mijn bureau vandaan gehaald te hebben is er net genoeg ruimte om de Seven Atlantic naast de Well Enhancer te kunnen bouwen.
Dat betekent dat ik alleen even door moet zetten met het voltooien van de Well Enhancer maar als ik daarvoor ga kan dat in pakweg 6 maanden gebeurt zijn.

Dan heb ik nog eens gekeken naar de planning voor de electronica.
Ik was er doodleuk vanuit gegaan dat de Seven Atlantic, net als de Well Enhancer, bluskanonnen aan boord zou hebben wat echter niet het geval is.
Dat betekent dus 6 werkende functies minder...
Daarnaast had ik redelijk wat functies als 2 geteld met de bedoeling dat functie 1 de ene kant op zou bewegen en de 2de functie de tegenovergestelde richting zou bedienen.
Het is echter veel makkelijker en nauwkeuriger om zo veel mogelijk functies met servo electronica te bedienen waardoor die 2 functies tot 1 samengevoegd worden.
Daarnaast had ik bedacht dat het wel makkelijk zou zijn om met sensoren de positie van de heli, reddingsboten, bijboten en ROV's te bepalen om zo op een kaart aan te kunnen geven waar die naartoe moeten gaan.
Dit wordt echter wel erg lastig en levert ook behoorlijk wat inputs op waardoor ik bijna 2 keer zoveel Arduinos zou moeten gebruiken (inputs kunnen, voor zover bij mij bekent, niet per pin meerdere inputs behappen, de outputs kunnen wél meerdere functies in- en uitschakelen aangestuurd door 1 pin) waardoor de kosten (niet belangrijk maar ook bij mij geldt: als het goedkoper kan dan graag) aanzienlijk hoger uitkomen.
Met alle wijzigingen op het gebied van werkende functies blijf ik uiteindelijk net boven de 140 steken.
Daar moet ik echter wel bij vertellen dat er functies tussen zitten als "aanmeren" wat zoveel inhoud als dat er een gangway overboord gezet wordt, koelwater gaat aanzienlijk langzamer stromen, navigatie verlichting gaat uit en meer van dat soort grappen.
Daardoor lijkt het alsof er 140 werkende functies zijn terwijl er in werkelijkheid meer werkt dan alleen die 140 dingen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement