Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 16:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 31 aug, 2010 20:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Vandaag geen colleges, dus leek het mij wel wat om, nadat het kleine beetje huiswerk af was, eens met wat scheepsbouw-op-schaal aan de slag gegaan.
Ik had weer zin om eens wat verder te gaan met de planning voor de Seven Atlantic.
Eettafel in de woonkamer ingepikt (iedereen was toch weg, en pizza kun je ook prima op de bank achter de TV kijken :wink: ), en het vulpotlood en geodriehoek er eens bijgepakt.
Laptop ernaast om wat zaken op te kunnen zoeken, en maar eens uitpuzzelen wat waar kan komen.
Inmiddels heb ik voor een groot deel de indeling voor de romp af, of iig voorlopig, en daarvoor heb ik wat nieuwe ideeën opgedaan.
Eén van die ideeën is dat het wel handig is om de ballast een beetje op z'n plaats te kunnen houden, en aangezien de romp volledig van epoxy met glasmat gemaakt gaat worden is een goede bodem ook geen overbodige luxe.
Daarom komen er dus bakjes voor de ballast, maar ook voor de accu's (2 12V 12Ah accu's) en de electronica.
Ik heb ook nog over de motoren na zitten denken, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
Mogelijk gaan het toch 3 Speed 500E's worden, en dan gekoppeld aan de schottels die ook in de Well Enhancer zitten, als die nog leverbaar zijn want ik kan ze niet vinden op de site van Graupner.

Voor de electronica zit ik te denken aan C-Control units die ieder zo'n 16 kanalen aan en uit kunnen schakelen.
Daarmee moet ik een heel eind kunnen komen voor de vele functies die ik werkend wil maken.
Ik heb ook al een paar plaatsen voor deze units gereserveerd.

Tijdens het maken van de indeling kwam ik erachter dat ik oorspronkelijk de proviand-magazijnen in de ruimte voor de boegschroeven had getekend, maar minstens 1 van de boegschroeven wordt werkend gemaakt, dus dat gaat natuurlijk niet lukken.
Nu is dat ruim dus naar achteren verplaatst, en zit er tussen de boegschroeven en de magazijnen in een ruimte voor de computer die de magazijnen gaat bedienen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 maart, 2011 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Vandaag bij het weghalen van een groot deel van de bedrading in de Well Enhancer merkte ik weer even goed dat ik voor de bedrading in de Well Enhancer geen fatsoenlijk systeem heb gebruikt waarmee de draden door gevoerd kunnen worden naar de juiste plaats.
Om te voorkomen dat ik dit op de Seven Atlantic straks ook krijg heb ik besloten om me vandaag eens te storten op het ontwerp van de Seven Atlantic.
Ik had de romp al enigszins nagetekend in Delftship, maar toen ik die vandaag weer eens ging bekijken bleek die toch niet zo accuraat te zijn als ik dacht.
Daarom heb ik maar een PDF van het spantenplan omgezet naar een AutoCAD bestand, en vervolgens enkele uren bezig geweest om de duizenden losse lijnstukjes samen te voegen tot volledige spanten.
Na veel RSI kweken met de muis is het eindelijk gelukt om de belangrijkste spanten tot 1 geheel te maken, en inmiddels heeft ieder spant zijn eigen tekening.
In totaal komen er zo'n 16 á 17 spanten in het schip.
Ieder spant zal 9mm dik worden, de hoogte wordt zo gekozen dat er gaten in geboord kunnen worden om de bedrading doorheen te voeren.
Naast spanten zullen er ook 1 á 2 "tussendekken" in komen die samen met de kiel voor langsscheepse sterkte moeten zorgen, en die moeten helpen om de spanten goed haaks op de kiel te zetten.
Ik ben aan het overwegen om de spanten ook gelijk te voorzien van stijlen die de accu's en electronica op hun plaats moeten gaan houden.
Omdat ook dit schip schottels als aandrijving heeft zal de machinekamer op een verhoogd dek komen, die uiteraard ook ondersteund moet worden.
Het machinekamerdek zal in dit schip echter schuin naar beneden moeten lopen omdat de schottels haaks op de bodem uitgelijnd zijn.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 maart, 2011 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 03 apr, 2010 18:48 pm
Berichten: 582
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam
Josse, ook dit topic volg ik. Zou je misschien je spantenplan kunnen posten?

Ik wil je als tip meegeven voordat je aan de daadwerkelijke bouw begint om vooral niet te gehaast en daardoor slordig te gaan werken. Misschien dat het ook een optie is om zier op het forum te vragen wat wij van ideën vinden zodat we tips kunnen geven wat betreft het bouwen. Bij de Well Exchanger zie ik namelijk nogal wat slordigsheidsfoutjes (is dat goed nederlands?). Hierdoor duurt je bouw langer en kost het veel meer geld omdat je dingen over moet doen. Lijkt me niet bepaald optimaal.

Misschien dat dit wat bot geschreven is, maar ik hoop dat je me dat vergeeft.

Ik ben (nog steeds) zeer benieuwd!

Jesse

_________________
Nu op de brouwtafel:

- Mijn "Brouw-kast" - - - Binnenkort foto's!

- Republic P-47 Thunderbolt


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 maart, 2011 8:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Jesse,

Het spantenplan hier laten zien is geen optie.
Het spantenplan komt bij de werf vandaan, en ik heb getekend voor geheimhouding hiervan.
Het idee is dat de spanten samen met de kiel en de tussendekken een soort puzzel gaat vormen die makkelijk en goed in elkaar gezet kan worden.
Daardoor krijg ik makkelijk een mooie en rechte romp.
Ik ben nu juist voor de bouw al bezig met het maken van ontwerpen om dergelijke slordigheidsfoutjes te voorkomen.

Mijn huidige model heet trouwens Well ENHANCER, niet exchanger :?

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 maart, 2011 8:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 03 apr, 2010 18:48 pm
Berichten: 582
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam
Hai Josse,

om dan het spantenplan te laten zien is niet helemaal handig! :lol:

Ik volg je,

Jesse

p.s. sorry, lette even niet helemaal op... well enhancer... hmm... :roll:

_________________
Nu op de brouwtafel:

- Mijn "Brouw-kast" - - - Binnenkort foto's!

- Republic P-47 Thunderbolt


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 apr, 2011 12:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Vandaag en gisteren weer flink zitten stoeien met AutoCAD om de vorm van de spanten (en dan met name aan de binnenkant) te ontwerpen.
Gisteren eind van de avond ontdekte ik dat ik de tekeningen niet goed verschaalt had waardoor de breedte te groot was geworden.
Toen ik dat recht had gezet besloot ik om de hoogte eens op te meten.
Terwijl de breedte dus goed was bleek de hoogte alsnog te groot te zijn, en wel een goede 2cm :? :(
Daar werd ik bepaald niet vrolijk van.
Dacht ik het lekker makkelijk te hebben omdat ik de tekeningen zowel digitaal als op papier heb liggen, blijken allebei de uitvoeringen nutteloos te zijn om op de meest nauwkeurige manier te gebruiken.
De vorm van het schip is echter wel behoorlijk goed behouden gebleven, dus op het oog kan ik met Delftship een heel eind komen.
Als de vorm op het oog lijkt te kloppen dan kan ik dat ook nog eens controleren aan de hand van het deplacement en de blok-coëfficiënt.
Als die overeenkomen met die van het echte schip dan heb ik de juiste vorm te pakken.
Uiteraard ga ik niet proberen om dit exact overeen te laten komen, dan ben ik na 1 jaar full time stoeien met Delftship nog niet klaar, als het maar wel een beetje in de buurt zit.
Op dit moment is de vorm in Delftship nog niet eens in de buurt van wat het moet zijn, en ik mis nog zo'n 4000 ton, maar ik ben ook nog lang niet klaar.
Beetje jammer alleen dat ik deze problemen pas gisteren eind van de avond heb ontdekt, want ik had behoorlijk wat resultaat geboekt wat nu dus compleet nutteloos blijkt te zijn.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 mei, 2011 9:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 28 aug, 2006 9:29 am
Berichten: 7
Woonplaats: Hardinxveld
Als je de tekeningen digitaal heb zal het toch zeker niet moeilijk zijn alles op de goede schaal te krijgen.

Ben benieuwd naar de bouw van de romp ondanks dat het niet zo'n moeilijke rompvorm is.

Groetjes,

Govert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 mei, 2011 13:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo Govert,

De PDF-bestanden die ik heb blijken niet de juiste verhoudingen te hebben.
De bestanden zijn hoger of breder dan ze zouden moeten zijn waardoor de hele vorm uit verband is getrokken.
Het handmatig opmeten van een waterlijnenplan heeft als grote voordeel dat ik nu een mooie maat kan gebruiken als spant-afstand, i.p.v. een maat met vele cijfers achter de komma door de verschaling.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 mei, 2011 20:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 28 aug, 2006 9:29 am
Berichten: 7
Woonplaats: Hardinxveld
Je kan een screenshot van de spantenvloer als achtergrond in AutoCAD zetten, dan kan je hem zo overtrekken.
Verhoudingen kan je ook zo wijzigen voor die achtergrond.

Zelf heb ik een 1:100 glasvezel romp van de Seven Pacific. Een mooie pijpenlegger met dezelfde rompvorm.
Op het echte schip heb ik heel wat voetstappen staan, net als op de Seven Atlantic.

Groetjes,

Govert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2011 8:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Ik wist wel dat je screenshots kunt gebruiken in Delftship (waarmee ik nu de rompvorm aan het tekenen ben), maar ik wist niet dat dat ook in AutoCAD kon.
Dat is wel eens erg handig, dank je.
Voor dit specifieke doel (spantenplan maken) hou ik het hier toch nog even op zelf opmeten omdat ik dan een mooie spant-afstand kan gebruiken, wat ik toch wel erg prettig vindt.

Kun je eens wat laten zien van je Seven Pacific?
Is die trouwens niet wat korter dan de Seven Atlantic?

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement