Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2010 19:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Ik weet wel hoe ik het gewicht moet uitrekenen, maar dan weet ik alleen het totaal gewicht.
Om te weten hoeveel ballast er nodig is zal ik het gewicht van ieder los onderdeeltje moeten uitrekenen, anders weet ik niet hoeveel gewicht er over blijft.
Daarnaast zit je met de verdeling van het gewicht, dus uiteindelijk is het veel simpeler om te zorgen dat ik met de boot in het water bepaal hoeveel ballast er er nodig is.

Maxsurf ken ik zelf niet, wellicht komt dat nog.

Spanten zal ik wel gaan plaatsen, en hoe dan ook ook dekbalken.
De spanten zullen alleen wel veel kleiner zijn dan die in de Well Enhancer, het zal waarschijnlijk meer over een balk gaan dan een plaat.
Ook zal er wel een kiel in komen, en de accu's zullen op een stevige verhoging komen wat ook weer meehelpt aan de sterkte van het geheel.
De electronica zal in bakken geplaatst worden die ook weer versterkt zullen worden.
Onder de hijskraan en de davit op het achterdek komt extra versteviging om doorzakken te voorkomen.
Voor de stroomdraden zullen er PVC-buizen tegen de romp aangelijmd worden, die daarmee ook de romp weer wat stijver maken.

Voor de schakelaars heb ik op dit model geen mooie ruimte die met een simpel luik afgesloten kan worden.
Daarom zullen er containers en kisten vastgelijmd worden op het dek om de schakelaars daarin te plaatsen.

De romp van de Seven Atlantic die ik in Delftship heb getekend klopt niet helemaal, mijn romp heeft wat minder inhoud, maar dat geeft niet zo.
De spanten en kiel heb ik al in de juiste schaal op papier, en in de juiste hoeveelheid.
De tekening is puur bedoeld om een ontwerp van de indeling te kunnen maken.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 jan, 2010 18:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Vandaag even flink geluk gehad!
Ik zou nog een keer aan boord van het echte schip foto's mogen maken, maar daar zou over teruggebeld worden.
Dat is dus niet gebeurd, dus ik vandaag maar eens gevraagd of er al een afspraak was gemaakt.
Of de kapitein zelf maar even wilde bellen, die is toevallig ook Nederlands, en die mag over dergelijke zaken beslissen.
Dus ik de kapitein gebeld, even kort uitgelegd wat er aan de hand is en gevraagd of ik foto's mag komen maken.
Was allemaal geen enkel probleem, kon zelfs vandaag nog.
Ik in de auto gestapt met de camera bij me, en naar de Seven Atlantic gereden.
Aan boord gelijk maar de camera aan het werk gezet, en zo'n 200 tot 300 foto's later, en wat gezellige en nuttige gesprekken later weer zeer tevreden van boord gegaan.
Foto's maar in een hele hoge kwaliteit geschoten, wie wat of het nog nuttig kan worden.
Er zaten wat onderdelen op het schip waarvan ik het nut nog niet wist, dus maar aan de kapitein gevraagd, en die wist het antwoord wel.
De kapitein heeft me ook zijn hut laten zien, aangezien ik een groot aantal hutten wil gaan nabouwen.
Ik ben dus een hele ervaring rijker, en natuurlijk ook een heleboel foto's en informatie.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2010 16:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
WoW, dat is een luxe.

Zo te horen heb je ervan genoten, ik benijd je.

Ik hoop dat je er inderdaad veel aan hebt.

mvg Gerard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 jan, 2010 8:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Ik heb er zeker van genoten, was wel weer een tijd geleden dat ik op de Seven Atlantic heb gelopen.
Bovendien vindt ik de Seven Atlantic een mooier schip dan de Well Enhancer, de opbouw is namelijk zo veel mooier gevormd.
De opbouw wekt de indruk veel hoeken te hebben, maar is tot aan het stuurhuis toch echt een rechthoekig blok met wat platformen eraan.
De equipment is veel moderner, en er is veel meer mee te doen, voor mij ruimschoots voldoende voer om flink wat leuks in te bouwen.

Eén van de moeilijkste ideeën (zoals er nu tegenaan kijk) is het maken van een opslag systeem, zodat ik de proviand-ruimen met een hijskraan kan vullen, en dat een "computer" vervolgens de spullen ergens ander in het ruim neerzet zodat de bemanning wel voor een paar weken/ maanden aan eten en drinken bij zich heeft..

Toen ik aan boord van de Seven Atlantic liep viel mij op dat de stroomdraden voor de mast buitenom lopen.
De stroomdraden zitten dus overduidelijk in het zicht aan de buitenkant van de schoorstenen op ook duidelijk zichtbare kabelbanen.
Het spreekt voor zich dat ik deze draden en kabelbanen na ga bouwen, maar het lijkt mij natuurlijk wel mooi om dit werkend na te bouwen, dus dat de draden die je ziet ook daadwerkelijk aangesloten zitten op de verlichting of wat dan ook.
Nu is mijn vraag, zijn er stroomdraden met isolatie die zo dun zijn?
En zijn er per ongeluk ook tyraps schaal 1:75?..............

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2010 3:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
hmmm, het dunste draad wat ik ooit gevonden heb was 1.2 mm met isolatie, waarbij je zelfs zover zou kunnen gaan om de draden de strippen (als die enkelkern zijn, dat zijn die dunnen meestal), ze over plastiek te leggen, en dan door te lakken weer te isoleren.

een goedkope andere plek voor dunnen kabels: computerkabels, je weet wel, die platte grijze dingen waarmee harde schijfen etc verbonden worden, die kun je kabel voor kabel lostrekken, en zelfs ook nog een keer strippen, die zijn erg dun.

En voor je ladings probleem:

zit hier net te denken dat je misschien met een "lopende band" kunt werken, deze loopt in het schip, door geleiding van boven komt de krat erop te staan als de kraan hem omlaag laat zakken, op die plek op de lopende band kan je aan de onderkant kan je een microswitch zetten (zo een dingetje die kontact maakt als ie ingedrukt word) De lopende band begint dan te draaien (via gestripte servo?) en rolt de krat weg tot de schakelaar weer vrij komt, en dan kan je weer een nieuwe krat erop laten zakken.

Misschien een bruikbaar idee, en anders kom je op erg complexe dingen uit, met micro computers en meerdere loopbanden, en dat is een hobby voor zich ben ik bang en kan ik je zeker niet mee helpen.

naja, en tyrips op 1:75? als ik de maat zo even uitreken, zou je enigste toevlucht etsen zijn, en dat is zelfs niet echt meer haalbaar....

mvg Gérard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2010 9:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Gerard,

Bedankt voor de tips.

De draden voor de mast gaan dan mooi via de binnenkant van de opbouw, ik wil het namelijk wel veilig houden.
De tyraps ga ik dan waarschijnlijk proberen te etsen, maar voorlopig hou ik met alles voor dit model alle opties open.

De lopende band is inderdaad een goed idee, maar nog wel redelijk beperkt.
Meerdere lopende banden is dan wellicht alweer een beter idee.
Zelf zat ik eigenlijk meer in de richting van een soort vorkheftruck te denken.
Maar dat is inderdaad wel een hele andere hobby, die dit model overigens voor andere dingen toch ook al ingebouwd krijgt.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2010 21:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 02 mei, 2008 11:48 am
Berichten: 14
Wat ik gedaan heb is een oud elektromotertje gesloopt en de wikkeling
ervan gebruikt.
ook lekker dun.

groet,

Pat

_________________
www.modelbouwvereniginggoes.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2010 23:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Dat kan ook, eigenlijk vindt ik het geen verkeerd idee eens te proberen of ik op 1 of andere manier hele dunne draden van isolatie kan voorzien.
Is wel een mooie uitdaging, maar moet natuurlijk wel goed gebeuren anders krijg je vonken......
Als ik dat ga doen zorg ik wel dat ik eerst goed test of er geen kans is op kortsluiting, en of het weer-bestendig is.
Mocht het niet lukken kan het altijd nog via de achterkant van het schot.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2010 13:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 03 jun, 2008 12:56 pm
Berichten: 36
Woonplaats: Schoonhoven
ik heb persoonlijk nog nooit problemen gehad met zelf gelakte draden, zolang ze maar niet tegen elkaar lagen tijdens het lakken zelf. Wikkeldraden van motoren (die ook op rol te koop zijn) Zijn al afgelakt en dus geisoleerd. Omdat we op lage spanning werken en meestal zonder veel amp. erop moet de lakking genoeg zijn lijkt me, en anders, uitproberen op een plankje ofzo.

mvg Gérard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2010 16:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Zal ik zeker eens doen.
Waarschijnlijk krijgt iedere draad hooguit 1 LED aangesloten, dus hoge stromen zijn zeker niet te verwachten.
De kabelbaan zal ik wel van messing moeten maken, maar die zal ik dan zo aansluiten dat die als aarde dient.
Op die manier maak ik de kans op kortsluiting nog wat kleiner, dan kan er hooguit een lampje extra gaan branden.
Hoe ik het ook aan ga pakken, voordat het geheel geplaatst gaat worden ga ik alles testen, en nog een extra keer na het vastzetten op de kabelbaan.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement