Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 14:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 jul, 2009 10:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Martin,

De Well Enhancer ligt al rond de honderd meter, en daar kan nog veel meer bij, en de Seven Atlantic wordt 1,93m lang t.o.v. 1,76m bij de Well Enhancer.
De breedte scheelt ook weer 5cm, namelijk 35cm op de S-A tegen 30cm op de W-E.
Ook de hoogte en vooral de ruimte in de achterste opbouw zal aanzienlijk gunstiger gebruikt kunnen worden, aangezien die als 1 geheel met de romp zal worden gebouwd.
Ook heeft dit schip verschillende moonpools t.o.v. de Well Enhancer, de S-A krijgt er waarschijnlijk 2 kleine wat voorin voor ROV's met schijnwerpers, maar de grote moonpool van de W-E in het achterdek heeft dit schip niet, maar wel zijn er 2 veel kleinere die ik er waarschijnlijk niet in ga bouwen, aangezien ze volgens mij gewoon voorzien zijn van een luik, dus die hou ik dan maar dicht.
Dat komt ook al mooi uit omdat de splitsing van de romphelften daar ook zit.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 jul, 2009 10:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 16:13 pm
Berichten: 311
Woonplaats: Katwijk aan Zee
Tweety777 schreef:
.
Ik dacht altijd dat de Robbe F40-zender tot 12 kanalen uitgebreid kon worden, maar dat blijkt maar tot 8 te zijn volgens Robbe, en met mijn meest stoute dromen is 8-kanaals ook nog genoeg als ik gebruik maak van een soort decoder om uit 1 kanaal 16 kanalen aan en uit te schakelen.


Ik heb een Futaba F14 zender en die is prima uit te breiden. Je kunt dit met een multiswitch van Robbe doen, maar die zijn erg duur.
Beter kun je een multiswitch bestellen bij een Hobby-ist die ze zeer professioneel maakt voor een laag bedrag. Ik was voor een setje: Decoder en Encoder nog geen 60 euro kwijt. Hiermee kan ik 12 kanalen schakelen, met memory of zonder.

Gr. Kees

_________________
Bekijk ook eens het brouwverslag van mijn eurokotter scratchbuild http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... hp?t=13646
Forum MKCN: http://mkcn.yourbb.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 jul, 2009 10:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Kees,

Bedankt voor de tip, die zal ik zeker in gedachte houden!

De multiswitch heb ik voor €72,- bij Conrad gevonden, en werkt zonder benodigde encoder/decoder op de zender, en heeft 16 kanalen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 jul, 2009 19:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 jan, 2009 21:48 pm
Berichten: 66
Die 100 meter aan luidsprekerdraad is alleen maar ballast.

Probeer (zoals alles) ook je elektra beter te plannen.
Hoeveel schakelkanalen wil je hebben voor je verlichting?

Die bekabeling is nu erg rommelig en over 2 jaar kun jij een storing echt niet meer terug vinden.

Probeer in groepen te werken en leg dan dikke kabels naar verdeel stations met de groepen.
Daarvandaan kun je met wat dunnere kabels verder.
Elke verdieping heeft verder naar boven al minder groepen die doorgetrokken moeten worden.

De + zal meestal geschakeld worden, leg naar elk verdeelstation dus een gezamelijke min, een koperen strip met schroefpuntjes is het mooiste.

Later is een storing makkelijk terug te vinden door een dek los te pakken en het verdeelstation daaronder door te meten.
Heb je daar geen stroom op een groep, pak je weer een dek af en meet je daar weer.


Kees bedoel je die van Alwin?
Daar heb ik goede ervaring mee, heb ik in mn Adolph Bermpohl ook liggen.
http://www.youtube.com/watch?v=qeOEko54_hU
Overigens schakeld deze de -, maar dat maakt alleen het verschil dat je een gezamelijke + gebruikt.

Die van Conrad werkt met codes, door je stick op juiste manier een aantal keer in een richting te bewegen.
Ik betwijffel of je daar ooit alle juiste bewegingen in je hoofd krijgt.



Welke groepen zou je plaatsen?
Navigatieverlichting.
Ankerlichten (zitten in de mast)
Dekverlichting
Schijnwerpers
Binnenverlichting accomodatie's
Noodverlichting
Radar draaien


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 jul, 2009 21:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Pergotje,

Het belangrijkste van de planning is de electra, en het komt er praktisch op neer dat alleen de electra gepland wordt.
Van de verlichting komen er wel wat meer groepen, maar slechts 2 daarvan gaan vanaf de zender bediend worden, namelijk de Panama-verlichting en het vliegtuigwaarschuwingslicht.
De overige verlichting zal met schakelaars aan boord bediend worden.

Voor wat betreft de electra neem ik alle ideeën van de Well Enhancer mee, maar dan wel met de nodige verbeteringen.
Het hele electrisch schema zal op meerdere manieren uitgetekend worden, één daarvan met de specifieke plaats aan boord van het hele spul, één met de nummering van de onderdelen en de draden.
Van alle componenten zullen aan boord reserve-onderdelen meegenomen worden, omdat dit model alleen al tijdens de vaart een demonstratie moet worden, zonder ook maar iets speciaals daarbij te doen.
Als er dan iets defect blijkt te zijn wil ik dat natuurlijk snel kunnen vervangen.
Voordat ik het electrisch schema aanneem als goed wil ik 10 keer het hele schema doorgelopen zijn zonder ook maar één fout tegen te komen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 jul, 2009 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 maart, 2008 22:26 pm
Berichten: 1060
Woonplaats: petten
Daarna lever je het volgende week 3 voudig in en dan krijg je het antwoord 2 weken daarna zeker :roll: :lol:

_________________
Met vriendelijke groet, Koen

Zeilen is het mooiste wat er is!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 jul, 2009 22:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Koen,

Ja zoiets :lol: :lol: :lol: :lol:
Een schema als dit moet gewoon goed zijn, anders is de kans best groot dat het fout gaat.
Vandaar dat wat extra controles bepaalt geen overbodige luxe zijn.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2009 1:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 16:13 pm
Berichten: 311
Woonplaats: Katwijk aan Zee
Tweety777 schreef:
Hoi Kees,

Bedankt voor de tip, die zal ik zeker in gedachte houden!

De multiswitch heb ik voor €72,- bij Conrad gevonden, en werkt zonder benodigde encoder/decoder op de zender, en heeft 16 kanalen.

Groetjes Josse


Dit is natuurlijk op geen enkele manier te vergelijken met een echte multiswitch :? Dat ding wat jij bedoelt heeft zich zeker al bewezen, als een van de slechtste oplossingen die je maar kunt bedenken. Maar goed: zoals altijd sla je goede raad mooi de wind in.

Waarom reageerde ik ook? :(

_________________
Bekijk ook eens het brouwverslag van mijn eurokotter scratchbuild http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... hp?t=13646
Forum MKCN: http://mkcn.yourbb.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2009 8:36 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
IK vind het weer eens een zeer ambitieus project, maar waarschijnlijk ook een beetje net naast de realiteit. Nu heb ik geen bal verstand van electronica, maar waarom zoveel schakelopties en zoveel draad? Dekverlichting brand altijd, accomodatielicht brand of wel of niet.

Hoe doen ze dat bij de F6 klasse dan ? Die hebben volgens mij ook niet zoveel zooi aan boord, maar werken gewoon met electronische modules Ik zou daar eerst eens naar op zoek, lijkt mij

Daarbij, ik zou gewoon een mal maken en de hele zooi in polyester zetten, Volledig hout bouw, dan mag je wel een hijskraan aanschaffen om het kreng te tillen en voor dieptegang trimmen gewoon loodblokken nemen die je kan verwijderen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 jul, 2009 9:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 24 mei, 2009 11:39 am
Berichten: 94
Woonplaats: Spijkenisse
Hoi Josse,

1,93 mtr :shock: Oei, dan lijkt me dat wel een erg abitieus projectje waaraan ik in deze schaal nooit zal beginnen ( wordt veel te groot en wat Bert al aan haalde veel te zwaar ) Als je de boel eens verschaald naar 1:100 dan is het schip al een uitdaging.
Wat betreft de functionaliteit op een schip daar ben ik ook van terug gekomen ik wilde op de Smit Hunter zoveel mogelijk functioneel hebben en daar is de helft nog van over en waarom omdat je het niet gebruikt of onpraktisch is als voorbeeld een werkende ankerlier is harstikke leuk maar je zal de eerste niet zijn die z'n spulletje verliest in de plaatselijke sloot ( denk aan de onderwater beplanting waarin je anker vast blijft zitten ) en daar komt bij dat jehet bij kleine schalen op het water toch niet ziet wat er gebeurt. Want het zal te toch wel opgevallen zijn hoe groot je schip op de kant is hoe klein ze lijken op het water.

Dat is ook een van de reden waarom ik ben overgestapt op 1:20 ten eerste vaart het een stuk realistischer je ziet er meer van. En jawel een nadeel is het gewicht laten we de vikingbank nemen die weegt vaarklaar denk ik al gauw 80 kg.

En laat ik nu wel verstand hebben van electrotechniek omdat het mijn daagelijkse beroep is en te maken heb met tekeningen van diverse pluimage en omvang van simpel tot complex en er komt geen tekening van de tafel of plotter in dit geval :D waarin in eerste instantie geen fouten staan. En die worden getekend en bedacht door engineers/tekenaars die geacht worden er verstand van te hebben. Kortom foutloos bestaat niet voordat het gemaakt wordt :D althans ik kan ze op 1 hand tellen :wink:

En als jer draad gebruikt zou ik lekker dun draad gebruiken ( waar mogelijk ) 0,8mm2 is een mooi maatje dat scheeld weer in gewicht. Maar ik vraag me nog steeds af waardan die 100 mtr draad in zit. Ik bedoel ik ben bezig met de Kinderdijk die is ook al gauw 1,15 mtr en ik heb er in middels al best wat bedrading in zitten van verlichting en dergelijke van voor tot achter maar ik kom bijlange na niet aan 100 mtr. dus van daar mijn verbazing :wink:

Maar laat mij je niet tegen houden :wink: bij dit project ik heb alleen het advies denk heel goed na met wat je van plan bent want je kan je centen maar 1 keer uitgeven en het is zonde als je daar erg veel in inversteerd en het loopt spaak.

Gr Martin :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement