Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Josse I (eigen ontwerp) schaal 1:50
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=175&t=13554
Pagina 49 van 51

Auteur:  pergotje [ di 04 aug, 2009 10:33 am ]
Berichttitel: 

Ben benieuwd wat het resultaat van het roer is, maar ik verwacht dat het een heel stuk beter moet zijn.

Auteur:  Tweety777 [ di 04 aug, 2009 18:27 pm ]
Berichttitel: 

Hoi Pergotje,

Ik ben zelf ook erg benieuwd, maar helaas kom ik er op z'n vroegst 24 augustus pas achter.
Het zal vast en zeker beter werken dan wat het was.

Groetjes Josse

Auteur:  Tweety777 [ di 25 aug, 2009 22:22 pm ]
Berichttitel: 

Vandaag was dan eindelijk de proefvaart om te testen of de aanpassingen aan het roer hebben gewerkt.
Dat is gelukkig het geval, sturen gaat al aanzienlijk beter, al ben ik nog niet helemaal tevreden.
Hier een foto en een filmpje:
Afbeelding

En hier het filpmje:
http://www.youtube.com/watch?v=X42VgwvAu74

Groetjes Josse

Auteur:  Tweety777 [ do 27 aug, 2009 22:09 pm ]
Berichttitel: 

En dan nog de hele RC-vloot bij elkaar aangemeerd.
Afbeelding
Het grootste deel van de bemanningen was van boord, en de bemanning die nog aanwezig was hielt alles in de gaten.
Zo moest de walstroom die ervoor zorgde dat alle 3 modellen stroom konden terwijl er maar 1 een accu aan boord heeft (heb maar 1 6V accu, en de Well Enhancer heeft voor transport op de bolderkar in het donker al een stroomdraad gekregen om het achterlicht op aan te sluiten).
Ook de moest de heli goed in de gaten gehouden.
Afbeelding
Toen ging het licht uit en de diafragma omhoog waardoor de mooie sterretjes ontstaan, en er een mooie sfeervolle plaat ontstaat, lang leve het statief, die heeft zich inmiddels al dubbel en dwars terugbetaalt.
Afbeelding
Ja, echt alle schepen hadden hun verlichting aan.
Afbeelding
Als je de sluiter 1 minuut de tijd geeft krijg je dit.
Het was toch donker? :lol: :lol:
Afbeelding
Echt overal bemanning die de boel in gaten houd.
Er was een machinist bezig met het controleren van de enorme aansluitingen van de walstroom.
Afbeelding
De brug van de Smit Rotterdam.
Afbeelding
En de kade heeft ook de nodige verlichting.

Morgen hoogst waarschijnlijk geen update, dan ga ik namelijk wat dingen opleuken voor de Brouwersdag, en wat dat inhoud hou ik lekker geheim.

Groetjes Josse

Auteur:  pergotje [ ma 30 nov, 2009 14:02 pm ]
Berichttitel: 

Het blijft een enkelschroever met 1 roer.
Het is misschien nog niet helemaal fantastisch maar het is zo te zien een heel stuk beter geworden met een vrij simpele ingreep.
Dit lijkt al meer op sturen, hiervoor was het gewoon rampzalig.
De vaarbak is een stuk kleiner maar een vijver gaat al prima.
Als zul je ws geen roerdruk genoeg hebben om de kop op de wind te krijgen bij een strak windje.

Hoever gaat de maximale uitslag?
90 graden is niet nodig maar 70/80 toch wel om stilligend te manouvreren.

Auteur:  Tweety777 [ ma 30 nov, 2009 14:51 pm ]
Berichttitel: 

Hoi Pergotje,

De roerhoek moet wat teruggeschroefd worden om meer effect uit het roer te halen.
Een graad of 30 รก 40 is echt de max, als ik verder ga wordt de bocht vreemd genoeg heel snel veel groter.
Stilliggend manouvreren, daar hebben we de boegschroef voor uitgevonden.
Als je wilt sturen moet je gewoon gas geven, de 700 Torque is sterk zat om dit model tegen de wind in te krijgen.

Groetjes Josse

Auteur:  susho [ ma 30 nov, 2009 17:46 pm ]
Berichttitel: 

45 graden is de max, teken maar eens de krachtenvectoren uit, daarna wordt het vooral een rem ;)

Auteur:  Tweety777 [ ma 30 nov, 2009 17:55 pm ]
Berichttitel: 

Hoi Susho,

Tijdens de proefvaart bleek dat 45graden ook al te veel is.
Volgens mij is dat momenteel de maximum roerhoek.
In dat geval is ergens tussen de 30 en 40 graden mooi.
De draaicirkel is dan ongeveer 2 tot 3 meter.

Groetjes Josse

Auteur:  pergotje [ ma 30 nov, 2009 17:59 pm ]
Berichttitel: 

Dat hangt dus helemaal af van je snelheid.

Als je op de snelweg rijd in je auto heb je aan een paar graden draaien aan je stuur genoeg, maar met parkeren ben je toch blij dat hij verder kan.


Tijdens het varen op snelheid heb je weinig roer nodig, maar als je bijna stilligd moet je roer bijna dwars onder de kont.
Je hebt geen aanstroming door je snelheid dus moet je de straal van je schroef ombuigen.

Je roer werkt als rem, maar dat moet ook juist.
Als je in een haven rondmoet en je boot gaat 5 lengtes vooruit voordat hij stuurt kom je zonder sleepboot of boegschroef niet rond zonder schade.

Auteur:  Tweety777 [ ma 30 nov, 2009 18:04 pm ]
Berichttitel: 

Hoi Pergotje,

In dergelijke situaties geef je af en toe even vol gas, dan zorgt het schroefwater voor voldoende druk.
Ik herinner me mijn examen voor de Rijn- en Binnenvaart-opleiding, en dan het deel van het varen.
Ik moest in de Waalhaven rond een stel bakken heen draaien, vond het toch wel een beetje eng, en dan moest ik ook nog volgas geven, anders zou ze het niet halen.........
Kortom, bij langzaam varen kan je rustig af en toe even volgas geven.

Groetjes Josse

Pagina 49 van 51 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/