Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 06 maart, 2023 16:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Afbeelding
Deze week ben ik weer bezig gegaan met het aansluiten van de aandrijving. De blauwe 3D geprinte onderdelen worden de nieuwe spanner voor de tandriemen. Ik moet nog een as op maat maken die door het bewegende stuk heen gaat en daar het tandwiel en het wiel voor de encoder op aansluit. Zodoende sla ik 2 vliegen in 1 klap. De plaat boven in beeld was versie 1, gelukkig heb ik er daar maar 1 van gemaakt want die was te groot.
Afbeelding
Zo ziet de hele assemblage er ongeveer uit, as moet nog ontwerpen en geprint worden.
Afbeelding
Zo zie je net wat beter wat er precies gebeurt. Al denk ik dat het encoder wiel onderop gaat komen i.v.m. de hoogte benodigd voor de encoder zelf. Deze zal uiteindelijk het toerental gaan meten van de motoren.
Afbeelding
De inserts voor het vastschroeven van de joysticks en electronica zijn allemaal geplaatst, nu alleen nog een aantal voor de achterwand. De M2x6 schroefjes blijken wat fragiel, er zijn er inmiddels een paar van gebroken.
Afbeelding
Ruimte gemaakt voor de voorste positiesensor (9-DOF), al ga ik daar t.z.t. haakse pinnen op solderen i.p.v. de rechte die ik op de achterste gebruik. Ook gelijk de bedrading voorbereid voor het Suezlicht dat straks bovenop de verschansing zal komen. Draden zijn 0,1mm dik.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 maart, 2023 12:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Afbeelding
Inmiddels ben ik begonnen aan de definitieve boordcomputer. Ik heb ook een basisontwerp gemaakt voor de platen die in de groeven geschoven kunnen worden. Hier heb ik een tekening bij gemaakt om inmetingen te kunnen doen voor de posities van de gaten t.b.v. het bevestigen van de elektronica. De nieuwe en compactere zekeringenkast is inmiddels ook binnen, al ga ik die waarschijnlijk toch niet aan de boordcomputer bevestigen maar los daarnaast.
Afbeelding
In een poging om de zender te programmeren liep ik tegen problemen aan, mogelijk veroorzaakt door problemen met de bedrading. Zodoende besloten om de bouw van de definitieve zender weer op te pakken. Aangezien ik de elektronica niet wil verven dus eerst de zender geplamuurd en geverfd. Ik had het beschermplastic nog op het scherm laten zitten dus die maar als afplaktape gebruikt.
Afbeelding
Daarna de joysticks ingebouwd. De bedrading achter het scherm ligt nog opgeborgen om niet per ongeluk geverfd te kunnen worden door de openingen voor de joysticks heen.
Afbeelding
Zo begint het concept van de zender ineens goed duidelijk te worden. Volgens mijn planning is de zender inmiddels 34% klaar, onder de overige 66% valt grotendeels het programmeren van de zender.
Afbeelding
In de categorie meten is weten, niet alles gaat meteen goed... De blauwe plaat is voorzien van M2,5 schroefdraad. Helaas is dit niet helemaal goed gelukt door de onnauwkeurigheid van de printer (nadeel van de filament printers). Daarnaast is er iets mis gegaan met het opmeten van de breedte tussen de gaten, zat er ongeveer 5mm naast... Dat wordt nu gecorrigeerd en ga toch weer schroefdraad inserts gebruiken. Ook bleek de hoogte van de haakse headers hoger dan ik had gemeten dus ook de balken die ik hiervoor gemaakt had moeten opnieuw gemaakt worden. Gelukkig zijn dat kleine aanpassingen.
Afbeelding
Handig om zo met 3D programma's te kunnen ontwerpen, zo krijg je makkelijker inzicht in wat je eigenlijk aan het doen bent.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 apr, 2023 22:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Afgelopen tijd voor druk geweest met het ontwerp van de zender en het ombouwen naar de definitieve zender.
Afbeelding
Inmiddels heeft alle elektronica een plek gekregen en is het aansluiten begonnen. Het grootste deel van de joysticks is inmiddels aangesloten, maar de stroomvoorziening moet nog wel aangesloten worden.
Afbeelding
Dit was het lastigste deel vanwege de uiterst gebrekkige ruimte hier, mede doordat er 3 joysticks zitten en de ruimte hierop afgestemd is. Overigens komt de accu (een 27000mAh powerbank) hier vooraan er bovenop te liggen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 apr, 2023 21:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi allemaal,

Afbeelding
Weer een grote stap verder met de zender. De joysticks zijn nu vrijwel helemaal aangesloten, alleen de voeding moet nog aangesloten worden in het midden waar al die draden bij elkaar komen. Cable management staat nog op de planning want dit is niet onderhoudsvriendelijk en erg lastig met trouble shooten. Volgende stap is, naast het aansluiten van de voeding, ook het maken van een degelijke bevestiging voor de accu die ook gelijk kan helpen om de elektronica op z'n plaats te houden.
Afbeelding
Schiet wel lekker op in de lijst met aansluitingen in de zender. Dit geeft een goed beeld van waar ik sta en heb ik ook voor de boot.
Afbeelding
Wel handig om zo'n uitgebreide planning te hebben. Gaat zo wel echt opschieten voor de zender.
Afbeelding
Deze planning heb ik afgelopen zomer opgezet, 0% is daarom de romp strak i.p.v. een lege bouwplaat. Hierachter zitten een aantal tabbladen met daarin de individuele taken per hier getoonde categorie met een inschatting van hoelang ik daar mee bezig zal zijn en hoeveel tijd ik eraan besteed heb.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 apr, 2023 21:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Vandaag weer hard verder gewerkt aan de zender, ik hoop de binnenkant komende week te gaan voltooien. Terwijl ik dat type besef ik me ineens hoe lang ik daar naartoe heb gewerkt!
Afbeelding
Nu de joysticks bijna klaar waren heb ik de achterkant opgepakt. Hier is de reset knop toegevoegd. Het indrukken hiervan schakelt de stroom af waardoor ik altijd een directe afsluitmethode heb mocht normaal afsluiten niet meer willen lukken. Verder heb ik de rotary encoder geplaatst en van de nodige bedrading en stroom voorzien. De draden voor de LED-jes hierin en de signaaldraden van de encoder zelf moeten nog wel aangesloten worden. De encoder ga ik gebruiken om eventueel handmatig een kanaal te kunnen kiezen. Als alles straks werkt heb ik nog wel wat werk om de bedrading wat netter te krijgen...
Afbeelding
Hier links in beeld heb ik aansluitingen gemaakt voor de voeding van de joysticks en de PCF analoog/digitaal converters. Ook maar vast de nodige ty wraps erbij gehaald om alvast wat dingen netter te maken.
Afbeelding
Vanmorgen had ik alleen nog een idee in mijn hoofd, inmiddels is het idee al uit de 3D printer en is de lijm nu aan het drogen. Ik heb hiervoor dezelfde pootjes gebruikt om op te bevestigen als ik gisteren heb gebruikt om de donkerblauwe blokken vast te kunnen zetten. Uiteraard belangrijk om niet te vergeten om een opening te maken voor de USB kabels. Gelukkig heb ik die een stuk ruimer gemaakt dan eerst bedacht, nu blijken de kabels perfect te passen.
Afbeelding
Lekkere spaghetti zo. Die ribbon cables werken wel erg prettig om het nog een beetje overzichtelijk te houden.
Afbeelding
Aan de onderkant zitten beide steunen met een schroefje vast. Dit zal sterk genoeg zijn, zeker omdat dit geheel al op de bodemplaat rust zodra die vast zit. Voordeel is wel dat er ruimte vrij blijft voor de bedrading.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 apr, 2023 14:20 pm 
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Heb je ook een failswitch aan boord?

Ja, het lijkt nu een wirwar, het voordeel van die flatstrips is dat ze mooi bij elkaar blijven, nadeel is wel dat het grote lompe dingen zijn, zelf zou ik losse draden hebben gekozen en die mbv een mantel tot een kabelboom hebben gevormd zoals in auto's en motoren. Je kan dan makkelijker lospluggen en de kabelboom dan testen.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 apr, 2023 14:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Bert,

Er is inderdaad een fail switch in de zender aanwezig en die zal ook in de boot komen voor het geval de Pi dusdanig vastloopt dat een ctrl alt del niet meer helpt. Deze switch is direct verbonden aan de unset pin in het circuit dat de stroomvoorziening van de Pi regelt. Wel zo handig als je met dit soort complexe systemen werkt.

Ik gebruik inderdaad ook losse draden in spiraal vormige kabelbinders. Als er veel aders van punt 1 naar punt 2 moeten ben ik geneigd om de flatcable te gebruiken, ook omdat dat het makkelijker maakt om beide einde correct aan te sluiten.

Gisteren ben ik begonnen met wat testen maar ben niet verder gekomen dan een IO error, de ontdekking dat de joysticks met alles eromheen nu geen stroom hebben en dat het voorzetstuk nu maar 1,5V krijgt en dus niet naar behoren kan functioneren. Leuke dingen om uit te vogelen wat veroorzaakt wordt door wat en hoe ik dat kan oplossen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jun, 2023 23:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hallo allemaal,

Afgelopen 2 maanden vooral af en toe achter de schermen gewerkt aan een paar ideeën, al heb ik niet heel veel tijd meer gehad omdat 4 dagen na mijn laatste post mijn zoontje geboren is!! Dat was een week of 5 vroeger dan verwacht waardoor ik met mijn vrouw ruim een week in het ziekenhuis ben gebleven, al was er eigenlijk niks aan de hand.

Voor wat betreft de ideeën, ik had bedacht dat het een goed idee zou zijn om mijn Ender 3 S1 3D printer te upgraden met een laser engraver/ snijder module. Na veel overwegen, met name voor welk doel ik dit zou willen gebruiken, uiteindelijk besloten hier vanaf te zien en een vriend te contacten voor het laser snijden omdat mijn Ender 3 niet groter gaat dan 22cm terwijl ik eigenlijk graag de styreen platen die de buitenkant van de opbouw zullen vormen zou willen snijden met een grootste maat van 40cm. Met zijn pure laser snijder kan dat wel in dergelijke groten. Om te kunnen snijden ben ik dan ook begonnen om de hele opbouw in 3D te verwerken waarbij ik wil toevoegen dat het stukje dek 4 wat sinds vorig jaar regelmatig geverfd en wel prijkt op de boot ook opnieuw gemaakt gaat worden vanwege de afwijkende hoogte en voorkomen van naden. Zie hieronder de huidige stand van zaken.
Afbeelding

Verder ben ik druk bezig geweest met de uitdaging genaamd tandriemspanner. Het licht aan het eind van de tunnel is hiervoor nu wel in zicht (alleen nog de houder voor de sensor een plekje geven) maar hierin ben ik vertraagd geraakt doordat ik dit met de resin printer wilde printen die ook al maanden in steeds meer toonaarden dienst weigert (voor straf heb ik nu een andere op het oog met dezelfde buitenmaten maar veel groter bouwoppervlak en nog nauwkeuriger) terwijl ik de beide printers ook in een nieuwe en zelf ontworpen vaste kast heb gezet zodat ik nu meer ruimte over heb op zolder terwijl ook mijn printers een betere plek hebben.

Toen ik wat op YouTube zat te kijken ontdekte ik dat er veel nauwkeurigere sensoren bestaan voor het meten van hoeken. Deze gaan onder de noemer AS5600 en zijn op 0,05gr nauwkeurig, veel nauwkeuriger dan ik mijn schottels ooit zal kunnen bewegen. Deze sensoren zijn niet eens echt duur en komen op een printplaat met I2C communicatie. Zodoende is dit voor mij de perfecte match voor de gashendels in de zender en het controleren van de roerstand in de boot. Betekent wel dat ik weer een ontwerpwijziging te maken heb aan de gashendels. Het fijne is dat ik zodoende straks een hele fijne en ook wrijvingloze besturing heb, het nadeel is dat ik hierdoor en door de problemen met de resinprinter dit jaar varen alweer uit mijn hoofd kan zetten. Hopelijk volgend jaar beter, het resultaat is immers vele malen belangrijker.

Afbeelding
Toch even de boot tewater gelaten, toch een kleine lekkage gevonden bij de achterste boegschroef en de achterste koelwaterpomp blijkt een geblokkeerde inlaat te hebben.
Afbeelding

Voor vaderdag heb ik nog een mooi oefenprojectje gekregen om de fijne trucjes van het airbrushen te leren.
Afbeelding
Bootje heeft een perfecte maat om snel in elkaar te kunnen zetten en toch lekker te kunnen oefenen met technieken als verweren bijvoorbeeld. Dit is trouwens de PT 109 in de uitmonstering waarin ze voer onder commando van de latere president John F Kennedy.
Afbeelding
Ze drijft nog ook.
Afbeelding
Als ik dan toch met technieken aan het oefenen ga, dan ook de putty in tube maar eens proberen.
Afbeelding
Tot op heden ben ik erg tevreden over het resultaat met de airbrush, al heb ik inmiddels ook wat dingen geleerd om beter op te letten. Overigens staan bij de 2 stukjes interieur onderin de foto de dekken in de liquid mask zodat ik binnenkort de banken en de wanden kan gaan verven.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jun, 2023 7:34 am 
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Zou calibratie van je printer wat uitmaken, of je bed eens oppoetsen cq vervangen.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jun, 2023 8:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Bert,

Helaas niet, de UV lamp komt nog amper door het scherm heen na een keer oppoetsen met aceton. Daarvoor bleven de prints steeds niet plakken aan de buildplate (inmiddels geupgrade met een magnetische flexiplate, die heb ik pakweg 3 á 4 keer geprobeerd). Allerlei belichtingen geprobeerd maar zelfs op een 3D print forum kunnen ze me niet verder helpen. Het is ooit begonnen met hars die onder de tank gelekt is en vervolgens heb ik een keer de FEP vervangen en daarbij niet doorgehad dat er aan 2 kanten beschermfolie op zit (die trekt de printer zo kapot) waardoor de resultaten ook achteruit gingen. Voordeel is wel dat je hooguit een beter uitgeharde dunnen plak krijgt i.p.v. een enorme spaghetti aan flinterdun filament. Het gaat hierin om een Creality Halot One resin 3D printer. Met de Ender 3 S1 heb ik nooit problemen gehad, maar die is dan ook zo'n beetje full option.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement