Nu mijn polikarpov dus klaar is, kan ik aan project nummer 3 beginnen van deze groepsbouw. De DC-2 van de Finse Luchtmacht.
Eerst maar even wat geschiedenis, want, die is voor onze polderboertjes uit dit koude kikkerlandje misschien best interessant.
Graaf Carl Gustaf Ericsson von Rosen, was een Zweedse luchtvaart Pionier, die vlak voor de Oorlog in Nederland terecht kwam, en bij de KLM in dienst kwam. Daarvoor had hij voor het Rode Kruis gevlogen in Ethiopië, nadat het Italië van Mussolini dat land aan gevallen had.
met uit uitbreken van de winteroorlog bood Von Rosen 3 toestellen aan, aan de Finse luchtmacht, 'n DC-2 (De voormalige PH-AKH "Haan") en 2 Koolhoven Fk-52's welke hij voor 250000 Zweedse kronen had gekocht van de KLM. Dit bedrag was afkomstig van collectes, en van een Neef van zijn moeder, John Henry Sager.
Zelf vloog hij van 28 Februari tot 31 Maart bij LeLv44 dat uitgerust was met Blenheim bommenwerpers, en de DC-2.
Zelf vloog hij de enige missie van het toestel tijdens de Winter Oorlog als Bommenwerper
Hierna is Von Rosen weer terug gekeerd na de KLM, om na de overgave vanuit Engeland door te vliegen op de Londen - Lissabon route.
De DC-2 zelf is tijdens de Winteroorlog verder niet meer gebruikt. Tijdens de vervolg oorlog is het toestel als vrachtvliegtuig in gezet.
Het toestel heeft tot halverwege jaren 50 gevlogen, en zou daarna gesloopt worden, echter het toestel werd verbouwd tot een winkel van een schietclub, en later tot een bar, en is al die tijd in takt gebleven. uiteindelijk is het toestel aan het Finse Luchtmacht Museum geschonken, en wordt inmiddels gerestaureerd.
Voor deze bouw gebruik ik dus de MPM kit.
en de inhoud
De Decals die erbij zaten gaan direct de spare box in, want, ik gebrui deze :
De versie die ik ga maken is de latere versie, zoals deze tijdens de vervolg oorlog gebruikt is.
Ik ben direct begonnen met het bouwen van het interieur, Omdat je hier vrijwel toch niets van ziet, heb ik het allemaal lekker basic gelaten
Terwijl het interieur lag te drogen, en later nadat ik de interieurkleur had gespoten, en het geheel wederom lag te drogen, werden ook de vleugels en staart delen in elkaar gezet.
En toen het interieur, basic, maar afdoende, in elkaar en in de juiste kleurtjes zat....
.... Kon de romp dicht, en de overige onderdelen gemonteerd worden.
Ondanks dat de passing best goed is, zitten er toch best wel wat aandachts puntjes in de kit. Dit is wel de ergste (andere zijde is iets minder erg)
En ook de staartvlakken hebben straks wat aandacht nodig
net als de onderzijde
Het geheel licht nu lekker te drogen, en als alles uitgehard is, kan ik aan het "herstelwerk" van de kieren beginnen!
Groetjes
Niels