Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 07 jan, 2011 1:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Hallo leute,

Naast de Polikarpov ben ik vandeweek ook begonnen aan de Bristol Blenheim van MPM....

Deze doos dus :
Afbeelding

met de volgende inhoud :
Afbeelding

al een ietwat oudere kit van MPM, waar wel wat werk te verwachten valt, maar alles een beetje mee zit valt er een mooie Blenheim van te maken.

Ik ben begonnen met grote onderdelen van de cockpit in de rechter romphelft te monteren. Voor de kortere Mk.I uitvoering houdt dat in dat je een Resin vloer moet gebruiken.
Afbeelding

De basis werd vervolgens samen met de overige delen die cockpit groen moesten van een engels cockpit groen kleurtje voorzien (in mijn geval Gunze 312)
Afbeelding

En eigenlijk konden de beide romphelften toen al op elkaar geplaatst worden.
Helaas hadden we daar enige brute kracht voor nodig.
Afbeelding

terwijl de romphelften liggen te drogen ben ik verder gegaan met de vleugels. Omdat de wielbakken een kier behielden, heb ik aan de buitenkant (dus in de vleugel) wat plamuur er tegenaan gesmeerd, en is de kier enigzins weg (je kijkt in ieder geval niet meer via de wielbak in de vleugel)
Afbeelding

En vervolgens werden de beide vleugels in elkaar gezet, ook hier was de nodige brute kracht vereist
Afbeelding

Ondertussen werden ook de staartvleugels (horizontale staartvlakken voor de puristen onder ons :P ) in elkaar gezet, en toen alles uit de lijmklemmen was, werd het geheel samen gevoegd, en hadden we al zowat een complete Blenheim!
Afbeelding

Helaas was de vleugel / romp verbinding niet helelaal 100% super, dus, daar moest geplamuurd en geschuurd worden.

Ondertussen werden ook alvast de motoren op kleur gebracht :
Afbeelding
Afbeelding

En ook de cockpit werd verder op orde gemaakt, met het nodige PE voor het instrumentenpaneel en de gordels
Afbeelding
Afbeelding

Zoals al aangegeven zat er best wat werk in, en dan voornamelijk schuur en plamuurwerk.
't grootste probleem was het resin onderdeel waar later de geschutskoepel in geplaatst wordt....
Inmiddels is dat flink geschuurd en zijn de paneellijnen hersteld.
Afbeelding

Maar ook aan de onderzijde moest het 1 en ander gecorrigeerd worden.
Afbeelding

Op dit moment ben ik druk bezig met het afplakken van de canopy (jeuj!) en het op orde maken van de cowlings.

Tot zover het werk van de afgelopen dagen!

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan, 2011 7:44 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Een 'early' Blenheim zie je niet zo vaak, en voor zover ik het kan zien is het begin al goed! :brouw:
Maare, klopt het dat de driehoekige 'beugels' die karakteristiek zijn voor Bristol motoren ontbreken, en zo ja, ga je die scratchen?

In ieder geval succes verder! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan, 2011 8:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
Ziet er goed uit!

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan, 2011 11:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Klopt Danny,

die typische driehoeksbeugels ontbreken, ik weet nog niet wat ik er aan ga doen, ik ben bang dat het snel "overdone" wordt, wegens, 't is toch best klein allemaal. Ik zit er nog een beetje over in dubio,

En, Gerd Jan, als je reactie niet uit meer dan 4 worden en 1 zin kan bestaan, leuk, maar laat het dan achterwege aub. Iets meer feedback / inhoud kan namelijk geen kwaad.

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan, 2011 12:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Hmmm, vier woorden en één zin...daar kan ik overheen. :mrgreen:

Weer een kit die in een DOLdriest tempo wordt neergezet, zoals we wel zijn gewend van Niels. So far so good! Wat die beugels aangaat, zou je niet eens kunnen proberen om een paar ijzerdraadjes (de zgn. boterhamzakdichtbindijzertjes) in V vorm te buigen en die als beugels vast te zetten met een druppie oeps-het-zit-al-vast-lijm? Dan lijkt het er wat meer op (kijkend naar de foto op de doos) en geeft het wat meer 'leven' en diepte aan de motoren. Is natuurlijk wel killing voor jouw tempo :wink: , maar ook de wielbakken mogen in mijn ogen wat meer detail hebben (of waren die in het echt ook zo kaal?).

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan, 2011 12:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Mijn vriend Paul heeft deze ook nog liggen en ik heb 'm eventjes goed bekeken (en de Finse decals er uit getrokken :mrgreen: ). De propellers in elkaar fröbelen lijkt me nog een hele klus bij deze kit. Drie aparte bladen rondom zo'n kleine stukje resin, goed t.o.v. elkaar 120 graden verschil en ook nog een ieder in de juiste vaanstand en dat alles ook twee keer. Typisch sort run zogezegd. Ik hoop dat het galswerk niet teveel problemen zal geven.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan, 2011 13:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
@ Peter : Ik zou inderdaad met zo'n stukje ijzerdraad kunnen gaan klooien, dat is absoluut een optie!

@ Nico : Die Prop'sben ik op zich niet zo heel bang voor, de Fokker D.XXI van MPM heeft het zelfde, en dat heb ik ook al een paar keer overleefd
In eerste instantie lijkt het glaswerk wel OK. Niet al te dik, en de beide "hoofddelen" passen los goed opelkaar

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jan, 2011 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Typisch MPM short-run kitje inderdaad, en eist derhalve een aantal schuur- en plamuursessies. Komt echter meestal wel op zijn pootjes terecht met dit merk. :)

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jan, 2011 18:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
Citaat:
En, Gerd Jan, als je reactie niet uit meer dan 4 worden en 1 zin kan bestaan, leuk, maar laat het dan achterwege aub. Iets meer feedback / inhoud kan namelijk geen kwaad.


Ben ik met je eens, maar...
Ik vind het gewoon leuk hoe jij die dingen bouwt, en ik geef gewoon een ''Samenvatting'' van 4 woorden.

Uit de wreld ermee.

Ik heb nog wel wat zinnigs te zeggen hoor.

Over de propeller, als je nou een plaatje van zon propeller opzoekt (recht van voren) dan kan je de propellerbladen op dat plaatje leggen, en precies goed lijmen.
Wel even het plaatje op dezelfde groote maken als de prop in het kitje.

Ik vind trouwens dat de cockpit erg goed gelukt is.(kon je al zien aan mijn 4 woorden)

hoop dat je wat aan de prop-tip hebt, GJ

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jan, 2011 19:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Die prop, daar maak ik me niet zo heell druk over, die komt wel goed, ik heb ze vaker zo in elkaar gezet. waar ik meer over in zit is het landingsgestel, zwak, en slecht gegoten etc.

De cockpit is dankzij het kleine beetje Photo Etch wat er bij zit inderdaad best oke geworden, hoewel nog steeds erg basic, kan het er voor mij, voor een 1/72 kit mee door

Gr.
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement