Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu zo 15 dec, 2019 15:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 feb, 2011 3:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4401
Woonplaats: Lelystad
Nu mijn polikarpov dus klaar is, kan ik aan project nummer 3 beginnen van deze groepsbouw. De DC-2 van de Finse Luchtmacht.

Eerst maar even wat geschiedenis, want, die is voor onze polderboertjes uit dit koude kikkerlandje misschien best interessant.

Graaf Carl Gustaf Ericsson von Rosen, was een Zweedse luchtvaart Pionier, die vlak voor de Oorlog in Nederland terecht kwam, en bij de KLM in dienst kwam. Daarvoor had hij voor het Rode Kruis gevlogen in Ethiopië, nadat het Italië van Mussolini dat land aan gevallen had.
met uit uitbreken van de winteroorlog bood Von Rosen 3 toestellen aan, aan de Finse luchtmacht, 'n DC-2 (De voormalige PH-AKH "Haan") en 2 Koolhoven Fk-52's welke hij voor 250000 Zweedse kronen had gekocht van de KLM. Dit bedrag was afkomstig van collectes, en van een Neef van zijn moeder, John Henry Sager.
Zelf vloog hij van 28 Februari tot 31 Maart bij LeLv44 dat uitgerust was met Blenheim bommenwerpers, en de DC-2.

Zelf vloog hij de enige missie van het toestel tijdens de Winter Oorlog als Bommenwerper
Afbeelding

Hierna is Von Rosen weer terug gekeerd na de KLM, om na de overgave vanuit Engeland door te vliegen op de Londen - Lissabon route.

De DC-2 zelf is tijdens de Winteroorlog verder niet meer gebruikt. Tijdens de vervolg oorlog is het toestel als vrachtvliegtuig in gezet.

Het toestel heeft tot halverwege jaren 50 gevlogen, en zou daarna gesloopt worden, echter het toestel werd verbouwd tot een winkel van een schietclub, en later tot een bar, en is al die tijd in takt gebleven. uiteindelijk is het toestel aan het Finse Luchtmacht Museum geschonken, en wordt inmiddels gerestaureerd.
Afbeelding

Voor deze bouw gebruik ik dus de MPM kit.
Afbeelding

en de inhoud
Afbeelding

De Decals die erbij zaten gaan direct de spare box in, want, ik gebrui deze :
Afbeelding

De versie die ik ga maken is de latere versie, zoals deze tijdens de vervolg oorlog gebruikt is.

Ik ben direct begonnen met het bouwen van het interieur, Omdat je hier vrijwel toch niets van ziet, heb ik het allemaal lekker basic gelaten
Afbeelding

Terwijl het interieur lag te drogen, en later nadat ik de interieurkleur had gespoten, en het geheel wederom lag te drogen, werden ook de vleugels en staart delen in elkaar gezet.
Afbeelding

En toen het interieur, basic, maar afdoende, in elkaar en in de juiste kleurtjes zat....
Afbeelding

.... Kon de romp dicht, en de overige onderdelen gemonteerd worden.
Afbeelding

Ondanks dat de passing best goed is, zitten er toch best wel wat aandachts puntjes in de kit. Dit is wel de ergste (andere zijde is iets minder erg)
Afbeelding

En ook de staartvlakken hebben straks wat aandacht nodig
Afbeelding

net als de onderzijde
Afbeelding

Het geheel licht nu lekker te drogen, en als alles uitgehard is, kan ik aan het "herstelwerk" van de kieren beginnen!

Groetjes
Niels

_________________
Flevo Decals / Worldwide Aviation Decals / Volgen doe je maar op Facebook


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 feb, 2011 16:38 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10280
Woonplaats: Installation 05
Het valt op dat deze DC-2 maar één lamp in de neus heeft, i.p.v. de gebruikelijke 2...

Succes! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 feb, 2011 17:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 mei, 2009 12:19 pm
Berichten: 564
Ha Niels,

Je productie lijn is aardig open mag je zeggen! en ook nu weer een leuke originele kit met een top verhaal erachter!
Nooit geweten dat die DC-2's nog wat zinnigs gedaan hadden na hun KLM bestaan :D

Succes!!! :brouw:

_________________
Take a look to sky, just before you die. It's the last time you will!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 feb, 2011 17:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6100
Woonplaats: ARNHEM
Leuke kit btw, heb 'm zelf een jaartje of 7 geleden gebouwd in Uiver versie.

groetjes, Nico

_________________
Een bouwdoos is sneller gekocht dan gebouwd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 feb, 2011 19:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Lekker bezig zeg ik. De productielijnen staan inderdaad weer vol open. Niet alledaags toestel in een niet alledaags jasje. Interresant!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 feb, 2011 12:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Mooie bak! Had ik hier nog niet ergens een sfeerverhogend plaatje van de Hanssin-Jukka achtergelaten, of staat die op http://www.nederlandseluchtvaart.nl?... ik weet het niet meer.

Maar de pasvorm is wel wat minder. Altijd maar weer afwachten met die rakkers van MPM.

Ben trouwens wel benieuwd naar je "museum" met gebouwde kitjes. Die moet ondertussen ook al fakking joedge zijn.

Aha... hier is tie

Afbeelding

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 apr, 2011 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4401
Woonplaats: Lelystad
Helaas ga ik ook met de verlenging van de groepsbouw deze kit niet redden :( veel dingen staan me momenteel tegen op modelbouw gebied, en deze valt daar ook onder, hij blijkt zo krom als een hoepel te zijn, weet nog niet wat ik er verder mee doe (mezelf kennende verdwijnt die in een doos en maak ik hem 5 jaar later in eens af

Foto's zijn overigens tijdelijk offline ivm overgang naar een andere webserver

Niels

_________________
Flevo Decals / Worldwide Aviation Decals / Volgen doe je maar op Facebook


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 apr, 2011 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Helaas, het is soms niet anders. MPM/Special Hobby maakt fantastisch mooie kits, maar ze kunnen het je soms wel erg lastig maken. Belangrijkste is dat het modelbouwen je niet tegen gaat staan. Zet hem gewoon even achterin de diepvries, en er komt hopelijk vanzelf weer een tijd dat je er vol goede moed aan verder gaat. (Spreek uit ervaring, ben nu een kit uit 2006 aan het afronden... :wink: )

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement