Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 15 jan, 2011 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik ben inmiddels ook begonnen tussen het leren van de (vele) tentamens door.

Ik ben begonnen met het opleuken van de cockpit. Ik wil de cockpitkap in opengeschoven stand zetten waar wel wat hak/zaag/scratchwerk voor nodig is aangezien de canopy uit één stuk bestaat, en de cockpit niet veel meer is dan een vloerplaatje en een wel erg kubistisch vormgegeven stoeltje.


De vloerplaat met ribbels komt uit de kit. De rest bestaande uit het stoeltje, achterste schot, rudder pedals, kompas en stuurknuppel zijn zelfgemaakt. Ook de zijwanden van de romp kregen nog wat extra detail in de vorm van verstevigingsribben, en een simpel instrumentenpaneel maar het is allemaal wel erg klein en niet zo de moeite waard om alles er in te gaan stoppen. Je ziet er later vrij weinig van terug.
Afbeelding

Ik heb een pilootje uit een Italeri Ju-52 gehaald. Deze bestond uit een los onder- en bovenlijf en losse armen, dus op deze schaal is het best makkelijk om daarmee het figuurtje een wat minder saaie houding te geven. Deze piloot zit naar achteren gebogen te praten/gebaren met een figuur dat op de grond staat (dat komt later nog), zijn linkerarm plak ik er later nog op want anders breekt die waarschijnlijk af.
De gordels zijn gemaakt van 0,5 mm afplaktape.
Afbeelding

Ik ben ook begonnen met de ski's. De twee hoofdski's zijn het moeilijkste, de kleine staartski kan ik voor het grootste deel uit al eerder genoemde Ju-52 kit halen.
Dit is eigenlijk de twee poging al, bij de eerste probeerde ik de hele vorm op de voorste helft te bouwen uit een brok plamuur, maar dat werkte niet echt. Ik heb nu gewoon twee halve droptankjes gebruikt en dat werkte een stuk beter. Nu moet ik ze nog verder gaan afwerken en bijschuren zoals wel te zien is.
Afbeelding

Ik ben voorlopig nog wel even bezig met het wegwerken van alle naadjes e.d, en ik wacht nog steeds op m'n resin Bristol Mercury.


groeten
Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jan, 2011 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 8:45 am
Berichten: 1414
Woonplaats: Friesland
Mooi vliegtuig.
Ik ben erg benieuwd naar wat voor kleuren je gaat gebruiken.

kornelis

_________________
Work in progress:
T-26 Model. 1933 | Skif 1:72
TATA Lpt 1613 TC (52/Cowl) | 1:24 – ‘Horn Please!’


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jan, 2011 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Zo...! Goed bezig! :shock:

Je opengewerkte cockpit deurtje ziet er al goed uit. Maar krijg je het met de redelijk dikke kap wel voor elkaar om deze in open toestand te plaatsen?

Je gordels lijken echt op een "Sutton" harness, netjes gedaan. De scratchbuild ski's mogen er ook wezen.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 jan, 2011 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Goed bezig Jelle,

Erg goed die interieurdetails en die vlieger zo, daar houd ik wel van!

groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jan, 2011 0:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Bedankt voor de aanmoedigingen :D


De cockpitkap wordt wel lastig, ik moest hem in drieen zagen zodat ik het voorste windscherm, het schuivende deel en het achterste vaste deel overhou. Dat zagen is wel gelukt, maar het schuivende deel past niet zomaar over het achterste gedeelte, daar is hij inderdaad te dik voor. Dat stukje zal ik dus moeten maken met dun transparant plastic dat ik in vorm breng door het te verhitten, een trucje dat ik vaker heb geprobeerd. Ik heb inmiddels een doos vol stukken blisterverpakking verzameld, er gaat geen zak plastic de recyclebak in voordat ik het heb doorgespit voor mijn eigen 'recycling' :mrgreen:


Wat betreft de kleuren weet ik nog niet wat ik ga gebruiken, maar sowieso aluminium als basiskleur waar dan de camouflage overheen komt. Maar zover ben ik nog niet :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jan, 2011 18:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
Misschien een idee om een vacform cockpitkap op te zoeken?

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jan, 2011 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Geert-Jan Meeuwissen schreef:
Misschien een idee om een vacform cockpitkap op te zoeken?

GJ


Dat is inderdaad wel een idee, maar d.m.v. thermoformen kan ik die ook evengoed zelf maken. Gewoon de bestaande canopy op een sateprikker o.i.d. bevestigen met een dot klei, de satéprikker aan de andere kant aan tafel vastzetten met een andere dot klei en dan een stukje doorzichtig plastic voorzichtig gelijkmatig verwarmen boven een kaarsje. Dan in een snelle beweging het zachte plastic over de canopy heen trekken en voila! Dat werkt verbazingwekkend goed, ik heb ooit eens een doorzichtig koepeltje moeten maken en gebruikte daarvoor het ronde handvat van een schroevendraaier. Zelfs de ruwe structuur van het handvat was te zien in het 'afgietsel', dus de details komen mooi naar voren (al was het in dat geval niet helemaal de bedoeling). Ik heb het vaker gedaan en het resultaat is na een paar pogingen best netjes. Geen reden dus voor mij om een vacuform canopy uit Zuid-Waziristan te importeren :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 jan, 2011 23:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Alle tentamens zitten er gelukkig op (met goed resultaat vind ik zelf, heb waarschijnlijk 10 van de 12 toetsen gehaald) dus had ik weer tijd om verder te gaan met de Gladiator.
Een paar dagen geleden heb ik de resin Mercury motor ontvangen vanuit Engeland. Hij ziet er erg goed uit, het bestaat uit tien losse cilindertjes (één reserve dus) en het hart van de motor. Het is allemaal scherp gegoten:
Afbeelding

En.. tja.. dit is dan wel erg jammer eigenlijk:
Afbeelding

Hij is ook niet een klein beetje te groot, maar toch wel een ruime millimeter aan beide kanten. Of het aan het motortje of aan de cowling uit de kit ligt weet ik niet, al vermoed ik dat laatste gezien de leeftijd van het kitje. Met het uitdunnen van de randen van de cowling zou hij er nog steeds niet in passen, dus heb ik helaas de koppen van de cilinders af moeten snijden.. au, erg zonde, en achteraf gezien had ik hem gewoon moeten bewaren voor een ander model en een nieuw onderdeeltje bij Revell moeten vragen. Ach ja, dan weten we dat voor de volgende keer.

Dan nog een foto voor het idee met de ski's en de bovenvleugel er los op gezet. Het begint er op te lijken he? Al heb ik het idee dat er iets niet klopt aan de ski's. Ze steken te ver naar voren uit, maar kan me haast niet voorstellen dat ze te groot zijn. Nog even goed naar kijken dus.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 feb, 2011 17:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Toen ik dit project begon waren de resin ski's uitverkocht, maar zag van de week dat ze er weer waren bij de LHS in Aalsmeerderbrug. Vandaag ben ik na school even langs geweest om ze te bekijken en toen zag ik dat ik de grootte echt totaal verkeerd had ingeschat :oops: Dus daarom toch maar meegenomen.

Ik heb ze op de foto al ontdaan van de grote gietblokken:
Afbeelding

Ik had voor de zelfgemaakte exemplaren geprobeerd de grootte te schatten door foto's te verkleinen tot de grootte van m'n model en zo de ski's op te meten. Nou dat werkt dus blijkbaar niet, want het zijn nu zowat drijvers :oops:
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 feb, 2011 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Wat vinden jullie hiervan?
Afbeelding

Ik vind het zelf wel aardig gelukt, maar moet het nog wel bijwerken hier en daar. Dit is eigenlijk pas de tweede keer dat ik camouflage heb gemaakt met de airbrush, ik heb het gedaan door het patroon in papier uit te knippen en de stukjes papier net boven het oppervlak van het model te plakken met stukjes blu-tack (posterbuddies). Op die manier krijg je zachte overgangen zonder al teveel overspray.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement