Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2010 18:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik ga voor deze groepsbouw een Finse Gloster Gladiator bouwen, gevlogen door Zweedse vrijwilligers. Het toestel dat ik ga maken is in 1938 geleverd aan de Zweedse luchtmacht en zijn bij het uitbreken van de Vervolgoorlog (1941/'44) voorzien van Finse kentekens om het voor die zijde tegen de Sovjet-Unie op te nemen. Inmiddels was Finland bondgenoot geworden van nazi-Duitsland.

Ik gebruik de 1:72 Revell kit (heruitgave van Matchbox) waar decals voor een RAF-kist bij zitten.
Afbeelding

Ondanks de leeftijd van de mal (jaren '70) ziet het er allemaal vrij netjes uit. De Bristol Mercury stermotor uit de kit heb ik gesloopt in een poging er een bewegend motortje in te bouwen. Dat ging op zich goed, totdat één van de draadjes het begaf op zo'n manier dat dat onmogelijk nog vast te solderen was. Ik heb er toen een nieuw motortje in gezet waar precies hetzelfde mee gebeurde. Ik heb het idee voor een draaiende propeller nu bewaard voor later en een nieuwe stermotor besteld van Vector Resin welke qua detail ook een stuk mooier is dan het Revell/Matchbox onderdeeltje.
Afbeelding

Goed, dat is het kitje. Maar daarmee ben ik er nog niet, want hier valt geen Finse Gladiator van te bouwen. Dus daarom heb ik de volgende decals van Kora Models aangeschaft. Er zitten ook vier kleine resin pieletjes bij waarvan ik nog niet heb kunnen uitvogelen waar die terecht moeten komen.
Afbeelding

Zoals te zien op de beschrijving waren deze toestellen uitgerust met ski's om zo te kunnen opereren vanaf besneeuwde vliegvelden of dichtgevroren water. Er zijn resin exemplaren te koop maar om de kosten voor dit projectje niet al te ver op te laten lopen ben ik de ski's zelf aan het maken. Hier ben ik afgelopen twee weken al mee bezig geweest (beschouw het maar als voorbereidend werk :wink: ) en zodra dat ergens op begint te lijken laat ik het hier zien.


Wanneer ik ga beginnen weet ik nog niet, de tentamenweken die voor de deur staan zijn nu even belangrijker. Ik heb er in elk geval zin in. In het bouwen dan, en niet in die tentamens.


gr Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gloster Gladiator
BerichtGeplaatst: za 11 dec, 2010 12:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Deze Zweden vlogen voor de Finnen, mét Finse kentekens GEDURENDE de winteroorlog, lijkt me duidelijk toch!

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gloster Gladiator
BerichtGeplaatst: za 11 dec, 2010 12:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Heb gisteren paar artikels doorgelezen over de Winteroorlog en de Vervolgoorlog (o.a. Wikipedia) en daar had ik het inderdaad ook al in gevonden. Ik moet zeggen dat ik het echt interessant vind aangezien ik me niet kan herinneren dit onderwerp ooit behandeld te hebben op de middelbare school.
Maar goed, zodra het kerstvakantie is rij ik even op en neer naar de LHS (heb nog een cadeaubon te besteden) om een setje decals te halen en dan zal ik mijn onderwerp wat uitgebreider introduceren. Ik heb er zin in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gloster Gladiator
BerichtGeplaatst: za 11 dec, 2010 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
Hee, ik ga ook een gladiator aanschaffen, maar dat was ik al van plan, de ,meeste stemmen zijn voor de gladiator bij mijn poll.

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gloster Gladiator
BerichtGeplaatst: ma 13 dec, 2010 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
TheFlyingDutchman schreef:
Hey,

het gaat toch niet de Bf-109 worden. Ik heb net voor deze groepsbouw een Gladiator Mk.1 aangeschaft, en wel de 1:72 rebox van Revell.
Aangezien ik helemáál niet thuis ben in militaire luchtvaart, laat staan in de winteroorlog, heb ik wel een vraagje: in de LHS wordt een aantal setjes aangeboden van Korat met decals voor Finse gladiators. Er staat steeds op dat ze gevlogen werden door Zweedse vrijwilligers; zijn die wel geschikt voor deze groepsbouw? Of zijn er misschien andere aanraders voor decals voor dit kitje? Ik wil ook wel een ski-landingsgestel scratchen, mocht dat noodzakelijk zijn.
Ik ga nu eerst zelf ook op zoek, en dan hoop ik op 1 januari ook te kunnen beginnen. Ik vind het erg leuk om eens aan zo'n groepsbouw mee te doen tussen alle civiele vliegtuigen die ik meestal bouw.


Je hoeft die ski's niet te scratchen, je kunt ze ook kant-en-klaar kopen:
http://www.lfmodels.com/gloster-gladitor-ski-p-483.html

De decalsetjes zijn hier ook te koop voor 7 euro per set. De prijs is inclusief verzendkosten! Ze zijn alleen niet zo snel met verzenden. Begin november heb ik de ski's besteld en vandaag kreeg ik een mailtje dat ze verzonden zijn...

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gloster Gladiator
BerichtGeplaatst: ma 13 dec, 2010 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Zoals in het topic van Gerd Jan ook al genoemd kan je naast de Zweedse vrijwilligers ook gewoon een versie van de Finnen zelf maken. Daar heb je geen ski´s voor nodig.

Voor een setje ski´s en decals voor de Zweedse vrijwilligers versie kan je ook heel goed het Pavla setje gebruiken (wat ook te zien is in Gerd Jan´s topic...)

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gloster Gladiator
BerichtGeplaatst: ma 13 dec, 2010 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Waar je wellicht wél op moet letten is het volgende: de Zweeds / Finse Gladiators zijn volgens mij het eerste type met de twee bladige propeller zoals die in de Revell doos zit. De Finse eigen toestellen hebben volgens mij driebladige props.

Groetjes, nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gloster Gladiator
BerichtGeplaatst: ma 13 dec, 2010 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Hoi, bedankt voor jullie reacties! Het wordt waarschijnlijk toch een Zweedse vrijwilligers-kist omdat ik die ski's wel een leuke toevoeging vind vanwege de naam van de groepsbouw. Ik ga ze niet kopen in resin, maar zelf scratchen aangezien ik een leuk idee heb met een motortje, zodat ik de contactjes in de ski's kan verwerken. Ik moet nog even kijken of ik dat ook daadwerkelijk ga doen maar het motortje heb ik in elk geval al.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jan, 2011 18:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik heb de beginpost aangepast voor de intro van mijn deelname aan deze groepsbouw. Ik heb inmiddels een hoop referentiefoto's/sites gevonden waar ik het wel mee ga redden. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jan, 2011 19:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Die resin stukjes kunnen nog wel eens de luchtinlaat onder de motor zijn. De Finnen vlogen met een aangepaste versie rond. Op de tekeningen kan je het verschil wel zien.

Succes met de bouw!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement