Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Ginaf F480 8x8
BerichtGeplaatst: wo 09 feb, 2011 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep, 2007 14:54 pm
Berichten: 1022
Woonplaats: Waddinxveen
het is dat ik het allemaal zie , maar haast niet te geloven , en ik maar ploeteren ..................................... :brouw:

_________________
viewtopic.php?f=32&t=29970&hilit=DAF 1600 bibliotheek

viewtopic.php?f=32&t=32471&hilit=daf+geest


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ginaf F480 8x8
BerichtGeplaatst: zo 13 feb, 2011 11:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
gertje schreef:
en ik maar ploeteren


Je bent niet de enige hoor Gerard.... Na het nodige passen en meten kwam ik er achter dat mijn nieuwe chassis ruim 3 cm te kort was... Ik had dezelfde maat aangehouden als het oude chassis. Maar had er niet aan gedacht dat ik, toen ik dat chassis bouwde, nog geen maten daarvan had, en het dus gewoon op het oog had gemaakt. Maar tijdens een dry fit merkte ik dat hij wel erg kort leek. Dus na wat zoeken op internet kwam ik er achter dat hij meer dan 3 cm te kort was. :) Dus het chassis maar weer door gesneden en er ruim 3 cm tussen gemaakt. Daarna ben ik begonnen aan de voor assen, die wat veranderd moesten worden. Hier onder een foto van hoe hij er nu uitziet.

Gr. Zeger

Afbeelding

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ginaf F480 8x8
BerichtGeplaatst: zo 13 feb, 2011 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Hè gelukkig, bij jou gaat er ook wat fout :lol:
Zonder dollen, Zeger, er staat weer al een indrukwekkend geheel, zij het met wat tegenslag.
De bouten op het chassis, moet je die nog gelijk vijlen;het lijkt net of ze ongelijk/scheef zijn :?
Succes met het vervolg :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ginaf F480 8x8
BerichtGeplaatst: zo 13 feb, 2011 19:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Ben benieuwd Zeger naar de verdere chassisafwerkingen.
Heeft deze ook een verstevigingsbalk aan de onderzijde van het chassis?
Maar ziet er zo voor de maatvoering al stoer uit.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ginaf F480 8x8
BerichtGeplaatst: zo 13 feb, 2011 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Korrelexpress schreef:
Hè gelukkig, bij jou gaat er ook wat fout :lol:
Zonder dollen, Zeger, er staat weer al een indrukwekkend geheel, zij het met wat tegenslag.
De bouten op het chassis, moet je die nog gelijk vijlen;het lijkt net of ze ongelijk/scheef zijn :?
Succes met het vervolg :brouw:


:lol: :lol: Ja, het kan niet altijd meteen goed gaan.. De boutjes moeten inderdaad nog wat worden afgewerkt, maar er zitten er ook een paar niet mooi in één lijn. Maar ik denk, dat wanneer zometeen alles aan het chassis hang, het niet opvalt. Dus niet verder vertellen. :D

ingzagers schreef:
Ben benieuwd Zeger naar de verdere chassisafwerkingen.
Heeft deze ook een verstevigingsbalk aan de onderzijde van het chassis?
Maar ziet er zo voor de maatvoering al stoer uit.


Ik weet niet welke verstevigingsbalk je bedoelt, Johannes. Maar hij krijgt wel onder en boven op de chassisbalken zo'n verstevigingsstrip, zoals ik bij de tweede 5450 ook gemaakt heb. Ik heb wat foto's van een gesloopt chassis op het internet gevonden en daar kan ik geen extra verstevigingsbalken op ontdekken.

Waar ik wel over twijfel, is of dat de eerste types Ginaf 8x8 ook al luchtvering op de voorassen hadden. Op de foto's die ik heb zit er namelijk een luchtbalg aan de achterkant van de bladveer, ipv de veerschommel. Maar dat kan ook al wel van een nieuwer type zijn.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ginaf F480 8x8
BerichtGeplaatst: zo 13 feb, 2011 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Zeger, ik kan je zo niet even helpen aan de technische gegevens maar deze specificatie gebruik ik voor mijn 6x6 en die had ik nog digitaal.

Afbeelding

Ik weet zeker dat er een verstevigingsbalk omschreven stond in de specificatie en die is hier ook wel te zien als je bij de achterassen kijkt. Ook had deze halve paraboolveren met luchtvering op de vooras.
Morgen zal ik eens even verder zoeken want ik heb geloof ik ook nog wel gegevens van een 8x4.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ginaf F480 8x8
BerichtGeplaatst: zo 13 feb, 2011 21:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Zeger,

Afgelopen Vrijdag ben ik een modelbouwverzameling van iemand op gaan halen omdat deze goede meneer stopte met bouwen en vond daar ook 4 mappen met informatie tussen waaronder wat chassistekeningen van vroege Terbergs en Ginaf's.
Volgens het artikel is de F480 in 1980 geintroduceerd en in 1984 vervangen door de F490.....ik denk dus niet dat Ginaf in die korte periode gerommeld heeft met verschillende soorten wielophanging.
De tekening laat dus een voorwielophaniging zien die dus voorzien is van bladveren met een luchtbalg aan de achterzijde en een achterwielophanging die bestaat uit een stevige bladverencombinatie die zwaarder is dan Revell/Italeri levert in zijn kits.
De assen schijnen volgens het artikel van Faun te zijn en dus niet dezelfde als de kit ( alhoewel ze er wel veel van weg hebben ).
Van de vroegere KFS-16 8x8 uit 1976 ( met DAF F2000 cabine ) heb ik eigenlijk weinig tot geen info maar ik denk dat die gewoon op bladveren gereden heeft.
Het vierasserboek geeft ook niet echt uitsluitsel over de vroegere Ginaf vierassers dus dat helpt ook niet echt.
Voorlopig ben ik wel benieuwd wat jij allemaal aan info hebt over deze trucks.

Gr. Arjan

p.s. wel meenemen naar Jabbeke hè.....nog 4 weekjes :D

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ginaf F480 8x8
BerichtGeplaatst: zo 13 feb, 2011 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Nou Arjan, jij dus ook die spullen meenemen naar Jabbeke he :wink:
Ik weet wel dat het tandemstel ook 8 reactiestangen heeft zoals het DAF tandemstel.
Wellicht is het verenpakket zwaarder maar het principe blijft gelijk.
Ook zijn die balgen onder de vooras nogal apart, het lijkt wel een michelinmannetje hahaha.
Maar wellicht heeft Zeger ook informatie, nogmaals ik zal morgen dat artikel eens opzoeken want volgens mij was het een testverslag in een oude Truckstar met tekeningen erbij.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ginaf F480 8x8
BerichtGeplaatst: ma 14 feb, 2011 0:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
ingzagers schreef:
Nou Arjan, jij dus ook die spullen meenemen naar Jabbeke he :wink:


Hahaha....Ja, neem alles maar mee. Hier een paar foto's welke ik een tijdje terug op internet tegenkwam. Daarop kun je inderdaad bij de voor asssen die "michelinmannetjes" zien. Die trouwens ook nu onder de X5450 zitten die ik aan het bouwen ben. Alleen daar zitten er bij ieder wiel twee boven de as, midden op de bladveer.

Gr. Zeger

Afbeelding
Afbeelding
Bron:Eddieducker.nl

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ginaf F480 8x8
BerichtGeplaatst: ma 14 feb, 2011 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Hahaha Zeger, jij dus ook snuffelen bij de onderdelenpagina's van truckverkopers (dacht dat ik de enig was)
Wel een leuke tandemas trouwens want men schijnt de hoger bovenkant te zoeken in het lager leggen van het scharnierpunt met bijbehorende schetsplaat.
Kopieerapparaat meenemen naar Jabbeke?

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement