Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 25 jan, 2011 16:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Tja medebouwers van het groepsproject, heb je een dip dan kun je het best met gewoon verstand op nul gaan bouwen.
Ik had een dipje, te weinig tijd en ben ondertussen gelukkig uit de dip met een nieuw project als erfenis.
Dit keer een simpele bouw waarbij ik zoveel mogelijk gebruik maak van spulletjes uit de onderdelendoos.
Een paar jaar geleden heb ik al eens een Mercedes 2628 6x6 kieper met Hiab kraan gebouw als replica van de truck die mijn buurman eind jaren 80 had.
Met die maten nog op papier en spulletjes die ik overhad maar vrolijk begonnen aan de vrije bouw van een soortgelijke kieper waar ik niet al teveel tijd in wil steken.
Basis: cabine van een NG MB, volgens mij die van een brandweerauto, een kiepbakje die opgebouwd uit onderdelen die ik van de andere kiepbakken nog over had, een standaard Effer kraan en een chassis van een DAF NTT

Afbeelding

Hier ben ik mee aan de slag gegaan, gelukkig had ik nog een tandemas veerpakket van een MB liggen dus daaromheen maar een ophanging gemaakt. De vooras is een proefmodel wat ik voor de Hanomag had willen gebruiken.
Oja, vergat ik nog te vermelden dat dit zo'n lekkere foute truck uit de begin jaren 80 moet worden met Michelins, rood-wit-blauwe ster, overal zilveraccenten, rood-wit-blauw kettingen, vlaggenstickers en nog meer van dat gedateerde spul :shock: .
En ik zie dat de foto's wel groter mogen.....sorry Arjan, ik heb dus wel het voorbeeld gekeken maar hier moeten jullie het ook voor de volgende updates even mee doen. (altijd wennen als je een andere camera hebt die een grotere resolutie heeft :wink: )

Johannes


Laatst bijgewerkt door ingzagers op ma 14 maart, 2011 19:24 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mercedes 2628
BerichtGeplaatst: di 25 jan, 2011 18:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Welkom terug dan maar :wink:

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mercedes 2628
BerichtGeplaatst: di 25 jan, 2011 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Mooi dat je weer uit de dip bent Johannes, en nog mooier dat weer een kipper gaat bouwen. :D Ik denk dat ik maar een aanhangwagentje zand meeneem naar Jabbeke, dan kunnen we ze in hun natuurlijke leefomgeving tentoonstellen. :D Succes met de bouw.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mercedes 2628
BerichtGeplaatst: di 25 jan, 2011 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Welja, nog zo'n ster :mrgreen:
Leuk projekt Johannes, klassiek in elk opzicht :)

Vraagje betreffende de Effer kraan; hoe heb je die gespoten? Eerst helemaal in elkaar gelijmd en toen gespotenof anders :?:
Ik zet die op m'n Streamline die ik aan 't bouwen ben en daar stuit ik toch op het probleem, dat je niet alles raakt met spuiten, lijkt me, als je alles in elkaar zet. Bovendien moeten ook nog de schuivende delen zilverkleurig gespoten worden of beplakt met bmf :?

Succes in ieder geval met je neckermann :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mercedes 2628
BerichtGeplaatst: di 25 jan, 2011 20:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hey Johannes,
Hier een andere "dipper", al diverse keren de Daf 2600 spullen voor mijn neus maar gewoon niks uit mijn handen komen.
Wel een Scania afgewerkt die al wel 7 a 8 jaar op de laatste afwerk puntjes stond te wachten , dat dan weer wel.
Maar euh , weer een leuk project hoor en kom maar op met al die foute accesoires uit vervlogen tijden.
Succes weer met de bouw .
Gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mercedes 2628
BerichtGeplaatst: di 25 jan, 2011 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
@ Onne, die kraan is niet van mij maar zat op een 2e handsje, ik zet er een nieuwe kraan op en vervang dan ook de telescopen door verchroomde sprue, altijd mooier dan schilderen. :wink:
Ik heb tot nu toe slechts 2x eerder dat kraantje gebouwd en heb met de airbrush alles in uitgeschoven toestand na eerst in te schuiven alles er wel onder gekregen. Vooral even al die nisjes voorspuiten omdat je daar slecht bijkomt .

@ Eric, tja soms is de inspiratie gewoon weg omdat je iets niet wil lukken. Bij mij gebeurt dat nog wel eens bij de afbouw en daarbij speelt ook een beetje die ramp met het lijmnaaldje van de Hanomag mee. Persoonlijk vind ik dat afbouwen ook minder leuk dan het zoeken naar gegevens, bouwen van chassis e.d.
Maar gewoon een makkelijk kitje pakken en beginnen te lijmen :brouw: .
Deze mercedes bouw ik voor 95% uit bestaande onderdelen, welliswaar met aanpassingen maar geen grote verbouwingen waar ik moet zoeken naar documentatie of moet meten aan originele voertuigen.
Het is ook geen replica dus ik ga me lekker uitleven.

Afbeelding

Dit heb ik zo ongeveer in gedachten.
En ja, ik weet dat de bak niet hoog is en meer geschikt voor een enkelas kieper echter ik denk dat ik er nog schotten op ga maken.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 25 jan, 2011 22:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Nog voordat ik de laatste regel las dacht ik 'zet er dan houten schotten op' maar dat hoef ik dus niet te melden.
Als dry-fit geeft dit al goed aan welke richting je wil opgaan. En kijk maar eens in de eerste fotojaarboeken van Truckstar en alles is mogelijk. Er waren ook Mercedessen met een complete omlijsting van de grille en daarop aansluitende hoekstukken.

Als je de Scaniavelgen gebruik van de 142 torpedo heb je al vrij snel die typsiche '8-kleine en 2-grote gaten velgen'.
En dan zo'n wielring uitdunnen met op één plaats zo'n 'deukje' aan de buitenkant...

O ja, en onder de steunpootjes van de kraan simpelweg van die verlengstukjes plakken. Was vroeger ook vaak als de kraan wat te hoog opgebouwd stond op het chassis.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 25 jan, 2011 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Jeroen, inspiratie is ook een beetje ontstaan door de 1e twee fotojaarboeken door te neuzen.
Wat een spul en persoonlijk vind ik het nog steeds de leukste boeken, alles kon en het "optuigen" mocht zo fout zijn als maar wat.
Wat ik nog precies met het kraantje ga doen weet ik niet. De vorige 2628 die ik gebouwd hebt had een Hiab kraan en die heb ik zelf gebouwd. Veel tijd wil ik ook niet aan de kraan besteden want die komt zo lekker languit gestrekt te over en te rusten in de laadbak met het knijpertje.
Die poten bij Hiab waren bij voorwielaandrijving al langer dan de zuiger en hadden aan de bedieningskant een opklapbaar opstapje zodat je mooi bij de hendels kon, in ieder geval worden deze dus ook zo.
De velgen die jij omschrijft zijn de huidige en oude standaard Italeri voorvelgen dus dat is geen probleem.
Vooral bij Mercedes zat er zo'n mooie gekarteld middenstuk op de achternaaf zoals de Revell bouwdoos die in principe ook heeft en dat gaat hem dan wel worden.
Ook typisch waren de sierringen op de voorvelg, de gaten waren sleufgaten met de sleuf naar de naaf toe.
Ach, zo'n ding heb ik al eerder gebouwd en vanavond heb ik al een gigantisch gat in het werk geslagen :wink:

Trouwens over verhalen vertellen zo Gertje dat kan, nou ik heb er ook een.
Chauffeurs zijn nog wel eens lui :wink: en de chauffeur van mijn buurman vouwde bij een dag van normaal kiepverkeer de kraan niet achter de cabine maar legde die met knijper in de laadbak onder het motto dat ie dan altijd de knijper bij de hand had.
Bij het kiepen zette ie de arm vertikaal en ging dan kiepen, ongekeerd ritueel als ie weer weg reed.
Tot het moment dat ie dat laatste vergat en met zijn verticale kraan een nabijgelegen stalen loopbrug tegenkwam.
Deze vette V8's :wink: hebben nogal wat kracht en de kraan nam de loopbrug mee en die schuurde op haar beurt weer over een direct achtergelegen spoorbaanviaduct.
De kraanschacht trok de verbinding tussen kraan en chassis kapot en had een hoek van 60 graden i.p.v 90 graden en steunde nog tegen het kopschot van de laadbak. De poten van de kraan kwamen nog net niet door de cabine maar staken in de spatborden, kraan helemaal geknakt en met alle hydrauliekvloeistof in de laadbak en een gigantische schade aan de loopbrug (en tevens stremming aan het spoor omdat gecontroleerd moest worden of er schade aan de rails was) kwam de truck weer met 2 lekke voorbanden hobbelend thuis.
Tegenwoordig hebben ze daar volgens mij een waarschuwingslampje en signaal voor in de cabine.
Tja, vroeger...

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 26 jan, 2011 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik was ze laatst ook weer aan het doorbladeren en zat me te bedenken als je nu een oude vrachtwagen uit begin jaren '80 op zou knappen en er ook allemaal van die dingen op gaat zetten, of ze je dan voor gek verklaren of dat het dan toch weer mag?

En die velgen, daar heb je gelijk in maar ik zat net eens in de 'oud-type-velgen-doos' te kijken en mij valt op dat niet elk velgenraam hetzelfde is. Natuurlijk verschillen de kleuren nogal eens maar ook de diameter van de kleine gaten in de velgen. Daarom haalde ik de Scania-velgen aan omdat die gaatjes heeft van 1mm. Sommige andere raampjes hebben ook 1mm maar andere hebben een diameter van 1,5mm. Dit heeft niet te maken met een gietfout want bijna alle raampjes hebben wel dichtgegoten gaatjes erbij zitten, zowel voor- als achterwielvelgen. Maar die kleine gaatjes geven nou net die uitstraling van die oude Mercedes-velgen.
Ik zou zowieso niet voor het nieuwe type velg van Italeri kiezen ( vallen de banden kleiner uit ).

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 26 jan, 2011 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Ben ik gisteravond eens niet thuis en staat hier meteen deze prachtige Benz.
Ge weet Johannes, mijn aandacht heb je vast en zeker :wink:


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement