Deze week heb ik niet al teveel tijd gehad om te bouwen en stond een beetje te dubben.
Het is een hapsnap project en eigenlijk had ik de 2-zijden kieperbak als 1-zijdig willen uitvoeren en de zijklep als vast maar uiteindelijk zei mijn geweten dat bij een 2-zijden kieper de zijklep toch echt hoort te functioneren
Dus me daar eens even mee bezig gehouden.
Het is dus geen moderne hydroklep maar een klep met 2 cilinders aan de staanders, beetje ingewikkeld systeem want het werkt op basis van hele kleine verzetten tussen het scharnierpunt van de klep en het draaipunt van de cilinder.
Dus de zijwand van de bak maar losgesneden en al testend een cilinder met zuiger gemaakt.
Deze zitten redelijk stevig in de cilinder zodat de klep bijna op alle standen kan staan.
De zuigers zijn stukjes bullbar uit de Italeri onderdelendoos, de cilinders zijn stukjes staande uitlaat die ik opgeboord heb. Voor de bevestiging van het draaipunt aan de cilinder heb ik d.m.v. pen- en gatverbindingen een opgeboord stukje spreu gebruikt en al met al is het een degelijke verbinding geworden.
Achterklepje is niet zoveel bijzonders en is een plaatje styreen met wat strips en een scharnierpunt.
Inmiddels heb ik de nodige spleten, gaten en kieren dichtgeplamuurd en staat het bakje bij de kachel te drogen voor een laatste plamuurbeurt.
In het begin van de bouw was ik nog voornemens er een opzetrand op te maken maar dat idee heb ik langzamerhand laten varen.
Met de dryfit lijkt het helemaal niet zo raar meer, raarder zal de zware kraan t.o.v. het lichte kiepbakje lijken dus daar moet ik eens even over nadenken hoe ik die ga aanpassen.
De tijd is nu wel aangebroken om wat kleur te spuiten en vanmiddag wordt de cabine hernieuwd rood gespoten en de spatborden zwart.
Op de cabine zal ik de Revell mercedes streep aanbrengen, hopelijk vormt dat geen problemen vanwege de schaalverschillen immers ik gebruik de 1:24 Revell brandweercabine en de strepen zijn voor de 1:25 cabine.
Maar dat is voor de volgende keer.
Johannes