Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 31 jan, 2011 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Zo, even verder gegaan met verlijmen van de verzameling van 2e hands spullen :D
De bouw gaat een beetje hak op de tak, er kan zoveel gemaakt worden dat ik een beetje tussen bumper, chassis en laadbak zit te wisselen tijdens het bouwen.
Inmiddels een hulpchassis voor de kieper gemaakt, het wordt een 2-zijdige kieper met werkende achterklep en hydraulische zijklep. Geen Hydroklep want die waren er toen nog niet, deze zijklept werkt met een cilinder en scharniert via een buis aan de onder kant.
Ondanks de opmerking dat dit een hapsnap bouw wordt vond ik het chassis wel een beetje kaal zonder luchtleidingen en ben optimistisch begonnen met bekabelen.
Dit keer als experiment elastiek van 0,7 mm gebruikt voor het flexibele leidingwerk. Daar waar die vroeger van metaal waren met enkel her en der een slangetje is deze volledig met flexibele slang.
Op zich werkt het perfect, het elastiek is goed te lijmen met secondenlijm echter moet je vanwege de rafelkanten het gat in de remkamer beduidend groter maken.
Het begin is er in ieder geval, ik heb geen voorbeeld dus het zal veel "lijkt het goed, dan is het goed" worden.
Inmiddels gebruikt: DAF spatborden op de achtertrein, Iveco achterlichtunits, een DAF tussenbak, diverse aandrijfassen die ik nog had, Revell MB spatborden, een Revell MB cabine, een Italeri verbouwde bumper, een hydrotank waarbij het hoofdbestanddeel een scania tank is en MAN achterassen. Een echte hybride dus :wink:
De banden en velgen zijn even om de rijhoogte te testen.
Maargoed, de foto's....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 31 jan, 2011 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hey Johannes,
Wel een bont gezelschap van kleuren aan de onderkant.Maar mooi om te zien hoe jij dan weer de bekende grabbelton erg creatief gebruikt.
Komt goed.
Gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 31 jan, 2011 20:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Leuk, de uitbreiding met leidingwerk :brouw:
Er valt straks misschien wel een hoop weg onder de bak, maar dan zet je hem maar in gekiepte stand om het te showen :wink:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 31 jan, 2011 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Ziet er vakkundig uit, kun je zo mee op discovery: Scrapheap with Johannes :brouw:

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 31 jan, 2011 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Het is inderdaad een bont geheel nu. Maar wanneer het straks weer één kleur is....... Waar ik wel nieuwsgierig naar ben , is wat voor elastiek jij daar hebt gebuikt Johannes? Ik gebruik daar wel het omhulsel van koperdraad voor, maar dat is eigenlijk nog wat te stug.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 31 jan, 2011 21:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2006 8:35 am
Berichten: 551
Het zou wel grappig zijn wanneer je een doos koopt bij een modelbouwzaak en deze vol zit met zo'n veelkleurigheid... :mrgreen:

Maar mooi om te zien dat je de mogelijkheden van je losse onderdelen ziet! Wordt een vette truck man!

Groetjes, Bryan


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 01 feb, 2011 14:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Citaat:
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben , is wat voor elastiek jij daar hebt gebuikt Johannes? Ik gebruik daar wel het omhulsel van koperdraad voor, maar dat is eigenlijk nog wat te stug.



Inderdaad Zeger heb ik dat met dat plastic omhulsel ook en ten 2e kun je het ook nog eens moeilijk vastzetten.
Geinspireerd door de sites waar ik mensen wel eens vissnoer zie gebuiken (wat volgens mij nog steeds te dun is als ik dat vergelijk met echte luchtleidingen) heb ik eens in mijn rommelbak gekeken en vond daar dat elastiek met stof omhulsel. Heb ik ooit eens in een garenwinkel gekocht om de dekzeilen van de miniatuurcontainers vast te zetten. Het spul is vergelijkbaar met elastiek wat in textiel zit maar kon je in mooie kleuren kopen. Toevallig heeft mijn buurman blauwe nylon elastieken dus ik heb maar voor blauw gekozen.
Werkt wel lekker snel moet ik zeggen, geen idee hoe het eruit ziet als er verf op komt dus voor mij ook een experiment.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 01 feb, 2011 15:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
ingzagers schreef:
geen idee hoe het eruit ziet als er verf op komt dus voor mij ook een experiment.


:lol: :lol: :lol: Dan wacht ik dat eerst maar even af.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 03 feb, 2011 1:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep, 2007 14:54 pm
Berichten: 1022
Woonplaats: Waddinxveen
ha johannes ,

Super dik gemaakt uit je grabbel ton ..................

ik heb even geen tijd voor de daf ,mevrouw gaat even voor , maar volg jullie nog steeds allemaal .

_________________
viewtopic.php?f=32&t=29970&hilit=DAF 1600 bibliotheek

viewtopic.php?f=32&t=32471&hilit=daf+geest


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 feb, 2011 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Deze week heb ik niet al teveel tijd gehad om te bouwen en stond een beetje te dubben.
Het is een hapsnap project en eigenlijk had ik de 2-zijden kieperbak als 1-zijdig willen uitvoeren en de zijklep als vast maar uiteindelijk zei mijn geweten dat bij een 2-zijden kieper de zijklep toch echt hoort te functioneren :lol:
Dus me daar eens even mee bezig gehouden.
Het is dus geen moderne hydroklep maar een klep met 2 cilinders aan de staanders, beetje ingewikkeld systeem want het werkt op basis van hele kleine verzetten tussen het scharnierpunt van de klep en het draaipunt van de cilinder.
Dus de zijwand van de bak maar losgesneden en al testend een cilinder met zuiger gemaakt.
Deze zitten redelijk stevig in de cilinder zodat de klep bijna op alle standen kan staan.
De zuigers zijn stukjes bullbar uit de Italeri onderdelendoos, de cilinders zijn stukjes staande uitlaat die ik opgeboord heb. Voor de bevestiging van het draaipunt aan de cilinder heb ik d.m.v. pen- en gatverbindingen een opgeboord stukje spreu gebruikt en al met al is het een degelijke verbinding geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achterklepje is niet zoveel bijzonders en is een plaatje styreen met wat strips en een scharnierpunt.
Inmiddels heb ik de nodige spleten, gaten en kieren dichtgeplamuurd en staat het bakje bij de kachel te drogen voor een laatste plamuurbeurt.
In het begin van de bouw was ik nog voornemens er een opzetrand op te maken maar dat idee heb ik langzamerhand laten varen.
Met de dryfit lijkt het helemaal niet zo raar meer, raarder zal de zware kraan t.o.v. het lichte kiepbakje lijken dus daar moet ik eens even over nadenken hoe ik die ga aanpassen.
De tijd is nu wel aangebroken om wat kleur te spuiten en vanmiddag wordt de cabine hernieuwd rood gespoten en de spatborden zwart.
Op de cabine zal ik de Revell mercedes streep aanbrengen, hopelijk vormt dat geen problemen vanwege de schaalverschillen immers ik gebruik de 1:24 Revell brandweercabine en de strepen zijn voor de 1:25 cabine.
Maar dat is voor de volgende keer.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement