Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 05 dec, 2010 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 apr, 2009 20:27 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Zierikzee
Nog even voldoende lopende projecten hier op het forum, en daarnaast nog twee opdrachten voor vrachtwagenmodellen (een Scania in schaal 1:87 die in februari af moet zijn, en een DAF XF105 in 1:24 waar geen deadline voor staat, maar waar ik reeds aan begonnen ben en die ik volgend jaar een flink eind in de steigers hoop te hebben staan). Toch mijn topic hier maar alvast openen.

Mijn bouwdozendealer stuurde me vorige week woensdag een mailtje dat mijn bestelling binnen was, dus vrijdag op mijn vrije middag de sneeuwhopen en gladheid getrotseerd om het doosje op te halen. Nieuwsgierigheid laat zich in mijn geval niet altijd bedwingen...
Tja, inmiddels staan er in het Klassieke Trucks gedeelte een paar echte klassiekers, maar het meerendeel valt in mijn ogen in de categorie "youngtimers", en heeft de klassiekerstatus nog niet bereikt, ook al voldoen ze aan het criterium vóór 1985 gebouwd te zijn. Ik heb daarom gekozen voor de Bedford O-serie van Emhar.

Een stukje geschiedenis, met dank aan fabrikant Emhar:

De Bedford O-serie werd geïntroduceerd in 1939, net voor het uitbreken van de 2e Wereldoorlog. Bedford produceerde tijdens de oorlog deze truckjes in opdracht van het Engelse Ministry of Supply.
Motor was een 6-cylinder in lijn, die 72 pekaatjes leverde bij 3000 tpm. Versnellingsbak met 4 gangen vooruit en 1 achteruit.
Bedfords werden gebouwd door Vauxhall Motors Ltd. in Luton, Bedfordshire. Al in 1934 werd een Bedford Drivers Club opgericht: lidmaatschap was gratis voor Bedford chauffeurs, eigenaar-chauffeurs, part-time chauffeurs en bijrijders. Voordelen waren bijvoorbeeld gratis verzekering en speciale faciliteiten in bepaalde chauffeurscafe's.
Naast de standaard uitvoeringen die in de oorlog werden gebouwd, werden ook 72.000 O-serie 3-tonners voor het leger gebouwd, die bekend werden onder de type-aanduiding OYD. Deze hadden dezelfde cabine als de civiele uitvoering, maar hoekige spatborden en een bredere, schuin aflopende motorkap met koplampen in de grille. Verder hadden deze OYD's enkellucht bandenmontage op de achteras, en een grotere maat banden als de civiele O's. Naast de OYD bestond er ook een trekker, de OXD.
Na de oorlog werd de productie hervat, en in de eerste jaren na de oorlog was de Bedford O-serie waarschijnlijk het meest voorkomende vrachtwagentype op de Engels wegen, omdat veel van de 72.000 OY's en 24.000 OX'en die voor het leger werden gebouwd, in particuliere handen kwamen (ook in Nederland hebben deze uitvoeringen na de oorlog gereden).
Productie van de O-serie eindigde in 1953, en veel van deze vrachtwagentjes reden tot ver in de zestiger jaren over de Britse wegen en in andere delen van de wereld.

Genoeg historie, over naar de bouwkit, EM2401. Emhar ken ik vooral van bouwdoosjes van tanks in kleinere schalen dan 1:24, bouwervaring met dit merk heb ik totaal niet. In diverse publicaties (o.a. Truck Model World) en op het internet las ik recencies over deze kit, en de kritieken waren over het geheel zeer lovend.
Het geheel zit verpakt in een stevige doos, met op de voorzijde een mooie foto van een gebouwd model. Na opening van de doos zien we een apart vakje voor de stevig verpakte cabine en de rubberen bandjes, en daarnaast de sprues, allen keurig verpakt in cellofaan.
De bouwbeschrijving heb in inmiddels al een keer of drie doorgenomen, en deze ziet er goed en duidelijk uit. Apart is dat Emhar begint met de kleur- en decalvoorstellen, daarna een overzichtje plaatst van de gietramen, en dan pas met de bouwtekening start.
Er worden mooie, kleurige decals meegeleverd voor twee kleurenschema's, te weten British Railways en British Road Services (BRS), waarbij voor elke uitvoering verschillende kentekens en depotnamen geleverd worden, zodat er meerdere varianten mogelijk zijn. Verder wat decals voor de metertjes op het dashboard.
De onderdelen zien er scherp gegoten uit, met veel detail en weinig gietranden, dus ik verwacht bij de bouw geen grote problemen.

Hier alvast wat foto's van doos en inhoud:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Emhar Bedford is in Nederland goed leverbaar, prijs ligt zo rond de 42,50 Euro. Onder nummer EM2402 is ook de versie met korte wielbasis leverbaar, uitgevoerd als kippertje. Deze had ik vroeger van Dinky Toys, erfenisje van mijn vader. Als het bouwen van deze kit me bevalt, zal dat kippertje er ook vast nog wel komen.

Voor degenen die alvast een bouwrecensie willen lezen, hier een link naar de site van Ted Taylor: http://tedtaylor.hobbyvista.com/149-emh ... e-149.html.

Goed, dan tenslotte de kleur. Ik heb ervoor gekozen de Bedford te bouwen in de kleuren van R.A. Robinson uit Ipswich. Geen idee of Robinson ooit met Bedfords gereden heeft, ouder als Volvo's F88 en Scania 141 ken ik van deze firma niet. Een beetje modelbouwers-vrijheid zullen we maar zeggen. De cabine en laadbak worden bruin, chassis en spatborden zwart. Zoals jullie van mij gewend zijn zullen er wat kleine wijzigingen aan het model komen, wat extra detail zo hier en daar, en in dit geval ook een stukje lading.

Wordt vervolgd.

Jan :wink:

_________________
I know YOU believe YOU understand what YOU think I said, but I am not sure YOU realise that what YOU heard… is not what I meant...


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 05 dec, 2010 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Dit is een échte klassieker Jan. En een model wat ik hier volgens mij nog niet heb gezien. En ik hou toch wel van die, niet alledaagse, modellen. Succes met bouw.

Dat kippertje is trouwens ook geweldig.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 05 dec, 2010 18:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooie keuze Jan, :wink:


Succes met de bouw,

groet Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 dec, 2010 13:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Jan,

Ik vind dat je een zeer mooie en leuke keuze gemaakt hebt.
En ook erg leuk voor de groepsbouw dat je met zo'n oude wagen komt meedoen.

Ik ga je met veel plezier volgen.

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 dec, 2010 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Astran 141 schreef:
Naast de standaard uitvoeringen die in de oorlog werden gebouwd, werden ook 72.000 O-serie 3-tonners voor het leger gebouwd, die bekend werden onder de type-aanduiding OYD. Deze hadden dezelfde cabine als de civiele uitvoering, maar hoekige spatborden en een bredere, schuin aflopende motorkap met koplampen in de grille. Verder hadden deze OYD's enkellucht bandenmontage op de achteras, en een grotere maat banden als de civiele O's. Naast de OYD bestond er ook een trekker, de OXD.

Kijk, die kun je natuurlijk ook bouwen :mrgreen: Da's pas echt origineel!

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 dec, 2010 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Mooie keuze Jan.
Het heeft me wel verbaasd dat je er zolang over hebt gedaan om een topic hier te openen en dan ook nog de sneeuw en gladheid erbij als je de doos gaat halen.......... :lol:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 dec, 2010 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 apr, 2009 20:27 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Zierikzee
Korrelexpress schreef:
Het heeft me wel verbaasd dat je er zolang over hebt gedaan om een topic hier te openen en dan ook nog de sneeuw en gladheid erbij als je de doos gaat halen...


Tja, dat heb je met die gladheid Onne: één stap vooruit en dan twee achteruit, en dat schiet niet op natuurlijk... :lol:

Jan :wink:

_________________
I know YOU believe YOU understand what YOU think I said, but I am not sure YOU realise that what YOU heard… is not what I meant...


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 dec, 2010 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 apr, 2009 20:27 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Zierikzee
rolf mulder schreef:
Kijk, die kun je natuurlijk ook bouwen :mrgreen: Da's pas echt origineel!


Maar da's dan een legergroene Rolf, en dat is toch meer jouw afdeling. Persoonlijk vind ik een QL dan net wat stoerder. Maar ik zal me er niet over verbazen mocht een of andere aftermarket leverancier binnenkort een Resin transkit uitbrengen om van zo'n Emhar een OYD te bouwen. KFS is de laatste tijd aardig op weg met Engels militair spul in 1:24, dus wie weet...

Jan :wink:

_________________
I know YOU believe YOU understand what YOU think I said, but I am not sure YOU realise that what YOU heard… is not what I meant...


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 dec, 2010 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep, 2007 14:54 pm
Berichten: 1022
Woonplaats: Waddinxveen
ha Jan

echt een schatje , leuke truck bijzonder .

succes met de bouw .

by the way hoe ias het met de scania 1 op 24 op mis ik ergens iets .

_________________
viewtopic.php?f=32&t=29970&hilit=DAF 1600 bibliotheek

viewtopic.php?f=32&t=32471&hilit=daf+geest


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 06 dec, 2010 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 okt, 2007 20:44 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: rijssen
Deze kit is mij ook al een paar keer opgevallen , en ben er dan ook zeer benieuwd naar :wink:
Zal je dus goed in de gaten houden ..

Grtz Arnoud

_________________
rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement