Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 22:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 26 sep, 2010 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Er stond op de doos niet aangegeven wat voor schaal de cabine is maar het zal wel ergens rond de 1:25 of 1:24 wezen. Niet zo belangrijk eigenlijk want er mankeert genoeg aan om dat prioriteit 1 te laten zijn.
Ik bouw in ieder geval wel met de 1:24 componenten dus zal het een mengelmoes worden.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 27 sep, 2010 15:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 feb, 2010 23:00 pm
Berichten: 631
Woonplaats: stavoren
oke vond hem zo klein lijken.
dacht zelf in de richign 1.50
maar dus wel wat groter.
vind het een leuk model.
dus daarom dus ik koop er mischien oke wel een 1

_________________
revell voor de professionals
tamiya voor de amateurs


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 08 okt, 2010 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Toch ook naast de Hanomag maar even iets zitten te prutsen aan de Magirus, zeker weten dat ik nog wel een keer de vergissing maak en hier ook nog wel een keer Hanomag komt ter staan terwijl ik Magirus bedoel.
De foto-ets problemen lijken voorbij, er schijn binnenkort een etssetje op de markt te komen hebben ingewijden mij medegedeeld :D

Even iets zitten doen aan het chassis, wederom is heet chassis niet al te best (2e handsje) en is het weer van een Scania (ik heb wat met dat merk blijkbaar)
Gelukkig heb ik de nodige meetgegevens en de wielbasis van de Magirus is 4,50 met een achteroverhang vanaf hart achteras van 75 cm, past keurig netjes binnen het Scaniachassis.
Het tandemstel wederom van de Revell Volvo, dit keer een op de "ouderwetse" manier gemaakte foute vooras samengesteld door de aseinden van een vooras, die in een Evergreen buisje en bevestigd aan een differentieel van een stoere Yank :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerstvolgende bewerkingen zijn de schokbrekers van de voorassen te verwijderen en het chassis eens een beetje strak maken.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 09 okt, 2010 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Toch al lekker op weg Johannes, of niet dan :D

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2010 10:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 okt, 2007 20:44 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: rijssen
Het begin is er :D , maar heeft ie een paar lekke banden gehad ?? :mrgreen:

Grtz Arnoud

_________________
rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 11 okt, 2010 12:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
hahaha, nee dit zijn de werkbanden.
Trouwens op het voertuig zo die in de loods stond heeft ie wel wat tubeless banden maar ook originele velgen met banden met binnenband (dus met die opsluitring) en die ga ik dus wel maken op de manier van de Hanomagvelgen: met een AMT binnenring.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 07 dec, 2010 23:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Zo, nu de Hanomag bijna klaar is maar verder de draad oppakken met de Magirus.
Gelukkig heb ik hier veel foto's en maten en is het dry-fitten eigenlijk iets om te controleren of ik met de verschaling geen fouten heb gemaakt.
Tot nu toe klopt het (de achterzijde vertekend iets vanwege de groothoek!) aardig en lijkt de cabine wel schaal 1:24 en niet 1:25 alhoewel de bak wel erg breed lijkt.
Het Scania chassis is inmiddels gestript, waar nodig gerepareerd (gelukkig geen lappendeken zoals bij de Hanomag) en ik heb me gisteren en vandaag bezig gehouden met de velgen.
De velgen zijn voorzien van de opsluitringen zoals bij de binnenband-banden gebruikelijk waren.
Hiervoor heb ik de nieuwe velgen van Italeri gebruikt, de naaf uitgesneden en ingekort en afgewerkt met het uiteinde van een luchthoorntoeter omdat de naven erg lijken op de Scania naven en de Hanomag naven.
In de velgen heb ik een evergreenstrip gelijmd voor het ringeffect, dit in tegenstelling tot de Hanomag waar ik een velgring van AMT heb gebruikt.
De aangedreven voorwielen hebben als naaf die van het oude Italeri type.
De dieseltank kon gelukkig die uit de accessoiresdoos gebruikt worden, deze wijkt op schaal in diameter 1 mm af en de banden lopen niet zo mooi symmetrisch over de tank bij het origineel maar dat ligt binnen mijn marges. De uiteinden zijn uiteraard vervangen door plaatmateriaal.
De cabine heeft veel tijd gekost om aan te passen, verschillende stukken druiplijst waren niet meegegoten en moesten dus gerepareerd worden.
Tevens blijkt bij het origineel de motorkap over de zijpanelen te vallen en de zijpanelen over de radiator, bij het Resin model was dit alles in 1 vlak.
Ik heb dus een nieuwe motorkap gemaakt en de radiator versmald.
Er is nog veel te doen aan de cabine maar dat gaat wel lukken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het voor vanavond,
Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 dec, 2010 0:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Kijk, het begin is er. :) Hoe dik zijn de strips die je in de velgen hebt gelijmd, Johannes? Op de foto te zien, sluiten ze bij jou wel mooi aan.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 dec, 2010 14:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Johannes,

Dat is al een mooie dryfit, van een mooie klassieker. :wink:
Het is waarschijnlijk een vetekening op de foto, maar het lijkt alsof het chassis wat bol staat. :?:
Of zit er een knik precies onder de achterwand van de cabine. :?:

Jouw kennende zal dit niet het geval zijn, maar bij deze toch even gewaarschuwd. :wink:

De velgen zien er goed uit na je aanpassingen.

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 dec, 2010 15:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Citaat:
Hoe dik zijn de strips die je in de velgen hebt gelijmd


De strips in de voorvelg zijn 1x1 mm en die in de achtervelgen 2x1 mm, volledig uitvullen van de achtervelg met die strip lukte niet i.v.m. de schuine verdikking in de standaard Italeri nieuwe velg. Die niet zo in het zicht komende naad ga ik denk ik straks dichtstrijken met putty.
Ik gebruik dus de nieuwe Italeri velgen omdat daar al zo lekker veel "massa" staat langs de randen, de nieuwe trucks komen straks op bokjes te staan in afwachting van een setje velgen en rubber banden :wink: .

Citaat:
Het is waarschijnlijk een vetekening op de foto, maar het lijkt alsof het chassis wat bol staat.
Of zit er een knik precies onder de achterwand van de cabine.



Dank je wel voor het meekijken, ik had dit al gezien toen ik de foto op de computer kleiner maakte om te kunnen posten.
Oftewel 2x kijken en vergelijken tussen de foto en het model want zelfs de laadbak stond mooi recht op het chassis.
Ik weet niet wat er met die foto aan de hand is maar het is puur de foto die zo sterk vertekend (zelfs de dieseltank lijkt scheef aan het chassis te zitten......
In de toekomst maar geen foto's op een bolle onderbodem maken :!: ....

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement