Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 17:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 116 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 dec, 2010 12:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Veel nuttigs kun je toch niet doen met dit weer, daarom afgelopen weekend nog wat tijd gehad om te brouwen.
Ik wacht eigenlijk op droog en minder koud weer om te kunnen spuiten, maar dat zal voor na nieuwjaar zijn.

Heb de ontchroomde onderdelen nog eens een badje gegeven van mr. muscle ovenreiniger en dat ging beter dan de keukenontvetter.
Alle rotzooi is nu van de onderdelen af. Volgende keer maar gelijk de ovenreiniger pakken om te ontchromen.

Ondertussen maar alles zover mogelijk gereed plakken, en wat extra detailleren.
De luchtleidingen aan de assen, ditmaal met visdraad gedaan ipv koperdraad:

Afbeelding

Ook maar eens een dryfitje. Het valt me wel op dat het een redelijk kort chassis is. De achterassen zitten bijna direct achter het slaaphok.
Toch zou het volgens de foto's in folders wel moeten kloppen, maar ik vind de IH toch wat gedrongen ogen. Om het optisch wat beter te laten kloppen ga ik de halfronde spatschermen voor de 1e achteras er niet op zetten:

Afbeelding

Afbeelding

En nog een dryfitje van het geheel:

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het weer.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2010 18:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Weer of geen sneeuw; jij hebt in ieder geval niet stil gezten Eddy :D
Lekker bezig zo, jammer dat we tot beter tijden moeten wachten voor het geheel in kleur te zien :?

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec, 2010 0:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Vanavond nog een beetje bezig geweest aan wat extra detaillering van de versnellingsbak.
Volgens de folders was de standaard versnellingsbak in de IH Transtar 4300 Eagle een Fuller RTO-14610. Dat is een ongesynchroniseerde 10 gangen Roadranger bak.
Begonnen met zelf de air-valve te maken voor aan de zijkant van de bak, en de filter/regulator voor aan de achterkant van de bak.

Omdat in de Iveco ook standaard een Fuller RTO zit (wel de 13 versnellingen uitvoering) en deze aan de buitenkant bijna identiek is, maar gelijk alles in 2-voud gemaakt.

Dit zijn de 2 air-valves:
Afbeelding

En dit is een dryfit op de versnellingsbak:
Afbeelding

Vanaf de air-valve gaan er dan nog 3 leidingen naar de achterkant van de bak, maar dat zal werk zijn voor een volgende keer.

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec, 2010 12:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
dat is een leuk detail.

ik zie dat je de leidingen op je assen van visdraad gemaakt hebt. Hoe valt dit mee op te plaatsen ipv ijzer/koperdraad of iets anders?

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec, 2010 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
:shock: Detaillering :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 23 dec, 2010 23:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Danny, het werken met visdraad (of etalagedraad) voor de leidingen bevalt me uitstekend. Het kan mooi gebruikt worden om 'flauwe' bochten mee te maken.
Enig nadeel is dat het niet van te voren te plooien is in de vorm die je wilt hebben. Als je veel ellebogen op een kort stukje nodig hebt kun je beter ijzerdraad o.i.d. nemen, tenzij je de visdraad voor en na een elleboog telkens vastplakt.
Voor de langere aanvoerleidingen ga ik, net als bij de Mack, gestripte telefoondraad gebruiken. Is ook beter van diameter.
Heb enkel maar visdraad gevonden van 0,3 en 0,5mm. De volgende maat was 1,0mm.
Voor de luchttoevoerleidingen naar de ventielen komt de 0,75mm van de gestripte telefoondraad beter uit.
Als ik overigens ergens 0,75mm visdraad tegenkom wil ik nog wel eens proberen om een hele auto hiermee te bekabelen.
Het lijmen doe ik gewoon met secondenlijm, net als de koper- en ijzerdraadjes.

Vandaag de versnellingsbak gereed gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Dit wacht nu, net als meerdere onderdelen, op een primerbeurt. Als het warmer en minder vochtig is in ons garage :evil: .

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2011 0:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Na alle hectiek van de afgelopen maand dit weekend eindelijk nog eens wat tijd gevonden om te modelbouwen.
Het is te zeggen, niet echt veel gebouwd, eerder gesloopt :wink: .

Ik was toch niet echt tevreden met de lengte van het chassis. De achterassen staan m.i. te dicht op het slaaphok. De bouwdoos zal ongetwijfeld volgens IH specificaties zijn, maar ik heb er de zaag in gezet en het chassis met 2,5 cm verlengd. In het echt kom ik dan op een wielbasis uit van 220 inch in plaats van 196 inch.

Ook staat de vooras te ver naar achteren. Deze loopt bijna tegen de wielkast. Dit zal dus ook nog aangepast moeten worden. Het veerpakket van de vooras zit al vastgelijmd, maar ik denk dat ik nog wel wat kan schuiven met de as zelf.

Verder de stoelen aan de achterkant dichtgemaakt, en .... driewerf hoera.... de temperatuur in de garage was acceptabel, en de vochtigheid eruit. Tijd om het sproeipistool uit de kast te trekken :brouw: .

De interieurdelen gespoten in maroon rood met Revell aqua en ik moet zeggen, dat valt zeker niet tegen. Nog een beetje gewend worden aan de juiste verdunningsverhouding en het komt helemaal goed.
Verder de velgen en nog wat frutsels die met Alclad moeten worden gespoten eerst maar eens in een primerlaagje gezet.
Ook heeft de V8 zijn eerste laagjes blauw metallic gehad van Humbrol enamel. Er moeten nog enkele laagjes op om helemaal dekkend te zijn.

De foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2011 9:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Lekker bezig Eddy :D Typisch dat je het model eerst ver in elkaar moet zetten voordat je er voor jezelf achter komt dat het niet naar je zin is :mrgreen:
Maar er komen alweer kleurtjes op de diverse onderdelen en dat is altijd een goed teken :wink:
Succes maar weer :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2011 15:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hey Eddy,
Lekker weer wat kleur op diverse onderdelen , netjes gedaan.
Gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 18 jan, 2011 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
jammer van je vooras, maar je kan inderdaad nog wel met de as zelf schuiven.

ik heb het ook moeten doen met mijn James Bond kenworth W900. gewoon opschuiven en wat opvullen met plaatjes.

voor de rest is het al geen hoopje wit plastic meer, zo met wat kleur erop ;-)

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 116 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement