Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Moeten we het bouwjaar op 1985 laten?
Poll eindigt op wo 15 sep, 2010 11:03 am
Ja 87%  87%  [ 13 ]
Anders (zie vermeld in het topic) 13%  13%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 15
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 sep, 2010 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
SAModelbouw schreef:
laatste bouwjaar 1985 aan te houden

Ik vind dat men zich inderdaad niet mag blindstaren op een bepaald jaar, maar zoals iemand hiervoor ook al zei enkel bepaalde types toelaten, want sommige zoals de Mercedes NG zijn gebouwd vanaf 1973 tot 87-88, deze valt dus met 2 jaar uit de boot (en dat was ik nu net van plan te bouwen) :cry:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 sep, 2010 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 sep, 2009 18:15 pm
Berichten: 900
Woonplaats: Assen
Je moet natuurlijk ergens een grens trekken, en dan vallen er altijd een aantal type's buiten de boot dat heb je ook als je 31-12-78 neemt maar ook bij 1-1-1991
Jammer maar dat is niet anders.

Wel graag een duidelijke lijst met trucks die gebouwd mogen worden.

_________________
Kenworth wrecker/Over den top Daf's met dieplader/Scania 142 truck met aanhanger/Western Star met Beall tanktrailer/R620 LZV


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 sep, 2010 20:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Apk schreef:
Wel graag een duidelijke lijst met trucks die gebouwd mogen worden.


Sorry, maar dat wordt echt ondoenlijk.
Er zijn, zeker in de VS, zo verschrikkelijk veel trucks die daarvoor in aanmerking komen dat we een lijst van hier tot Tokyo krijgen met merken en types.
Ik denk dat je zelf met een idee moet komen en dan zien we wel of dat wel of niet 'mag'.
En zoals je zegt...we moeten ergens een grens trekken qua jaartal en waar komt 'ie??.....1978?....1980?....1985?.....roep het maar.
Ik heb van de administrator al een goedkeuring gehad voor een directe start van de groepsbouw dus laten we dan ook spijkers met koppen gaan slaan.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 sep, 2010 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 aug, 2007 18:31 pm
Berichten: 752
Woonplaats: Zevenbergen
Kan ik mee doen met de Haukes B8136SX Mack Ik ben er al mee bezig

Gr Michael

_________________
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... hp?t=13811

http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... hp?t=20654

http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... hp?t=17910


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 sep, 2010 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
het jaartal 1980 aanhouden lijkt mij dan kan je vele kanten uit en blijft het toch redelijk klassiek wat je aan het bouwen bent.

@Aerodyne Ik kan jou tekst op 2 manieren lezen:
1.Als de Mercedes Benz NG van 1973 tot 1987/1988 gemaakt is dan kan je toch zonder problemen aan het bouwen gaan als je een truck neemt uit bijvoorbeeld 1978.
2.Of wil jij juist een type maken van na 1980 ???
Wat bedoel je precies!!

Gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 sep, 2010 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 apr, 2009 20:27 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Zierikzee
Persoonlijk ben ik een voorstander om te kiezen voor een trucktype wat in principe werd gebouwd voor 1985. Het blauwe-platen verhaal zou betekenen dat we het alleen op Nederland toespitsen, maar we dienen naar mijn idee ook rekening te houden met ons niet onbelangrijk deel Zuiderburen hier op het forum, en met mensen die bijvoorbeeld alleen Amerikaanse trucks bouwen (al zijn er in Nederland vroeger natuurlijk ook aardig wat Amerikaanse vrachtwagens verkocht).

Verder denk ik dat we er dan ook geen al te groot probleem van moeten maken wanneer het een truck betreft die in productie ging in de jaren '70, en bijvoorbeeld pas in 1987 weer opgevolgd werd door een nieuwer type, zoals Gerdi al aanhaalde met zijn voorbeeld van de Mercedes Neue Generation.

Dus hier mijn lijstje van mogelijke kandidaten:

DAF: tot en met de 2800/3300/3600 serie (241 als ik het goed heb, Johannes?).
Scania: tot en met de 2-serie.
MAN: tot en met de F8 (de F90 was Truck of the Year 1987, dus al te jong).
Mercedes: tot en met de NG (dus de smalle dagcabine en slaapcabine in 1:25 van Revell, en de eerste versie van de Grossraumcabine in 1:24 van Italeri, kit 757).
Renault: tot en met de eerste generatie van de R-serie (Italeri R310 en R360, ik zou even moeten gaan zoeken hoe oud de Heller Bobcat G-serie is).
IVECO: tot en met de Italeri Turbostar 1, kit 782, de Turbostar werd namelijk in 1984 geïntroduceerd).
Volvo: tot en met de tweede generatie F10/F12.

Tot zover de, voornamelijk, Italeri basismodellen. Uiteraard kunnen we bij bijvoorbeeld KFS nog terecht voor diverse transkits van andere auto's van vóór 1985, zoals de Ford Transcontinental en de Leyland Marathon.
Verder kunnen we uiteraard zonder problemen de Krupp en Büssing van Revell bouwen, maar te denken valt ook aan de eerste brandweer Benzen van Revell.

Mijn kennis van Amerikaanse trucks reikt niet ver genoeg om ook hiervan een dergelijk overzicht te maken, dat laat ik graag over aan iemand die daar meer kijk op heeft als ik (Gerdi, Hessel, Arjan, anybody...?). Maar gezien de leeftijden van de gemiddelde Ertl en AMT bouwdozen liggen hier de mogelijkheden volgens mij voor het oprapen, zeker nu een aantal van die oude kits momenteel in de re-release zijn.

Waar we wellicht wel even rekening mee dienen te houden, is dat we hier veelal de oudere kits van de bekende merken aan dienen te spreken, waar op veilingsites als Marktplaats en Ebay soms stevige bedragen voor worden geboden en betaald. Voor mij pesoonlijk niet zo'n probleem, en ik heb met zo'n 30 oude(re) kits op voorraad keuze genoeg, maar voor de jongere bouwers hier met een zakgeldbudget kan dit best eens een obstakel gaan vormen om ook aan deze groepsbouw deel te nemen.

Graag opmerkingen en aanvullingen op bovenstaande lijst. Bij twijfel of een door jou gekozen kit wel of niet deel kan nemen: gewoon hier in de groep gooien (de vraag, niet de bouwdoos natuurlijk, dat wordt vechten... :mrgreen: ).

@Johannes: ook ik ben een voorstander van "Klassieke"... :wink:

Jan

_________________
I know YOU believe YOU understand what YOU think I said, but I am not sure YOU realise that what YOU heard… is not what I meant...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 sep, 2010 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Nou Arjan of eigenlijk Sebastiaan, ik wil de Scania 141 gaan bouwen.
Die lijkt me toch aan de criteria te voldoen :D
Kom maar op met die goedkeuring :mrgreen:

@Jan, een erg duidelijke lijst, lijkt mij :brouw:
Jammer dat ik al met m´n Krupp begonnnen was :?

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 sep, 2010 21:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
scaniamodelbrouwer schreef:
Wat bedoel je precies!!

Eric, ik wilde een NG maken om mijn cross BMW op te zetten ongeveer zoals deze op blz 7 van dit topic viewtopic.php?f=31&t=27749 maar dit is een foto ergens van het internet en ik weet helemaal niet van welk jaar deze is. Hij kan evengoed van 77 zijn of van 87 (een hele oude kan niet want hij heeft de "zilverkleurige" attributen zoals spiegels en ruitewissers e.d. niet meer).
En een echte replica van dit exemplaar wordt het ook niet, alleen "gebaseerd op".
Dus de volgende vraag: mag fantasie? of moet het werkelijk naar een voorbeeld gebouwd zijn?

Als de regels zijn "uiterste bouwjaar 1985", tja dan maar niet meedoen hé, maar niet getreurd, gebouwd wordt hij toch hoor :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 sep, 2010 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Net ook de lijst van Jan Astran bekeken, mijn probleem is dus opgelost als alle NG's mogen meedoen :D
Voor de US trucks zullen wel alle amt en ertl kits in aanmerking komen zoals Jan aangeeft, net zoals de 1/25 Revell yanks (de KW T600 misschien uitgezonderd, dat zou ik eens moeten gaan opzoeken), de 1/24 Italeri/Revell yanks zullen allemaal ongeveer wel te laat komen.
Ik hou het voor mezelf altijd redelijk simpel: met ronde lichten = oud, met vierkante lichten = jonger bv de KW K100 en W900 en vooral Peterbilt 359 (revell bouwers opgepast! :wink: ) want de omschakeling van rond naar vierkant is bij alle merken ongeveer in de periode 83-85 gebeurd.
Ook akkoord met Jan mbt de prijzen van deze oude kits!
Maar ook bij mij geen probleem, heb in het verleden genoeg bijeengegaard om nu niet te diep in het budget te moeten gaan, maar kan me best wel voorstellen dat dat bij anderen niet zo is (bv een Italeri Volvo F12 plat dak in Jabbeke te koop zien liggen voor 125 euro! Je zal er maar je gedachten op gezet hebben :mrgreen: ).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 sep, 2010 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 apr, 2009 20:27 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Zierikzee
De Kenworth T600 was, als ik het goed heb, in productie van 1985 tot 2007. Volgens mij is de Revell versie in 1:25 een vroege T600, maar het blijft een beetje een grensgeval. Maar mocht iemand voor de T600 willen kiezen, dan kunnen we het daar eens democratisch over hebben natuurlijk.

In mijn bovenstaand Italeri lijstje was ik uiteraard de prachtige 1:24 Opel Blitz nog vergeten... :oops:

Iets anders kwam nu ook nog bij mij opborrelen: beperken we ons tot schaal 1:25/1:24? Tenslotte zijn er op het forum ook nog leden die in bijvoorbeeld schaal 1:50 en 1:87 bouwen.

Jan (die meteen al weer teveel ideëen krijgt... :? )

_________________
I know YOU believe YOU understand what YOU think I said, but I am not sure YOU realise that what YOU heard… is not what I meant...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement