Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 25 jul, 2010 10:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 apr, 2009 20:27 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Zierikzee
Beste mede-gedrochtenbouwers,

Normaal gesproken ben ik vooral in het vrachtwagen-gedeelte van dit forum bezig, maar mijn interesses zijn veel breder. Ik wilde al een tijd lang eens aan een groepsbouw deelnemen, en de Vliegende gedrochten groepsbouw leek me erg leuk.

Ten eerste om weer eens een vliegtuig te bouwen (normaal bouw ik in schaal 1:48, en dan liefst "dikke" Amerikanen zoals de P47 Thunderbolt en de F6F Hellcat), ten tweede om met de airbrush eens wat nieuwe technieken uit te proberen.

Mijn plaatselijke bouwdozenhandelaar, die tevens een persoonlijke vriend is, heeft momenteel nogal wat kitjes in zijn schappen liggen die voor de Gedrochten-bouw in aamerking komen. Na het openen van de diversen doosjes, en het bekijken van de inhoud, viel mijn keuze op de Focke Wulf "Flitzer" van Revell in schaal 1:72. Mooi gietwerk, met verdiepte paneellijnen, niet te veel onderdelen, en een leuk "twin-boom" ontwerp.
De bedoeling is, de Flitzer straks op een klein ondergrondje te plaatsen. Niet zozeer een diorama, maar meer een stukje beton-platform, met een voertuig en wat mennekes erbij.

Voor meer informatie over Focke Wulf Projekt VII, verwijs ik naar deze pagina: http://www.luft46.com/fw/fwflitz.html

En dan nu de foto's. Allereerst het doosje. Mooie boxart...

Afbeelding

De onderdelen. Drie hele sprues in de doos, het doorzichtige gietraampje met de canopy staat niet op deze foto.

Afbeelding

Bouwtekening en decals. Meer plakplaatjes dan onderdelen volgens mij. Twee "what if" uitvoeringen mogelijk, waaronder de kist van Leutnant Ulrich Stampa. Dit was geen vlieger, maar een jonge ingenieur die nauw betrokken was bij het FW Projekt VII...

Afbeelding

Begin gemaakt met de Flitzer. Weinig problemen, tot nu toe was er alleen wat plamuur nodig bij de naden van de luchtinlaten in de vleugels, verder is het een kwestie van voorzichtig schuren en paneellijntjes bijwerken.

Afbeelding

Voor het aankleden van het ondergrondje had ik o.a. dit setje nog liggen. Even een ideetje gejat van Mijnheer Tamiya, de Kettenrad ga ik gebruiken als "vliegtuigtrekker".

Afbeelding

Kradje ook maar eens in elkaar geplakt, en voor de verhoudingen even gefotografeerd naast een (nog in aanbouw zijnde) 1:35 broer geplaatst. De kleine vraagt nog wel wat extra detaillering, o.a. een trekhaakje.

Afbeelding

Tot zover, wordt vervolgd.

Jan :wink:

_________________
I know YOU believe YOU understand what YOU think I said, but I am not sure YOU realise that what YOU heard… is not what I meant...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jul, 2010 10:50 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Hallo Jan,

Leuk dat je meedoet. Je hebt een vreemd gevalletje gevonden. Succes ermee!

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jul, 2010 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Leuk Kitje! Succes er mee.
Ziet iedergeval veel belovend uit!

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 jul, 2010 22:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Erg leuk toestelletje die Flitzer! maak er wat leuks van!

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jul, 2010 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Ik heb al eens meer met dit doosje in m'n handen gestaan maar uiteindelijk laten staan omdat ik niet zoveel heb met wat ik dan maar gemakshalve Luft '46 toestellen noem. De vorm van het ding kwam me op een of andere manier toch erg bekend voor, maar ik kon de link niet zo snel leggen...totdat ik onlangs door wat referentie-materiaal aan het bladeren was en ik daarbij wat plaatjes van een DeHavilland Vampire tegen kwam...toen viel het kwartje. Ik vind de gelijkenis behoorlijk opvallend, maar mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar de Vampire. Toch benieuwd wat je hier van gaat maken. Zo'n luft '46 toestel heeft zo ook z'n charme omdat je veel vrijheid hebt als het om de kleurstelling gaat.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jul, 2010 13:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
't zal mij niets verbazen als DeHavilland z'n Vampire / Venom / Sea Vixen serie er door heeft laten inspireren :)

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jul, 2010 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Nielsdol schreef:
't zal mij niets verbazen als DeHavilland z'n Vampire / Venom / Sea Vixen serie er door heeft laten inspireren :)


Da's best een interessante vraag. De Vampire had volgens mij tegen het eind van de oorlog in Europa al zo'n beetje het stadium van operationele tests bereikt (maar is net niet meer ingezet in de oorlog) Van de Flitzer is volgens mij een in aanbouw zijnd prototype buit gemaakt. De Engelsen lagen dus volgens mij voor als je het als Vampire vs Flitzer bekijkt. Andersom zou ook nog kunnen, maar ik vraag me af of de Duitsers laat in de oorlog qua spionage e.d. nog tentakels hadden die nog zover tot in de Engelse vliegtuig industrie gingen en daar bruikbare info uit naar Duitsland konden krijgen.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jul, 2010 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 apr, 2009 20:27 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Zierikzee
Mijn winkeltje had eveneens een kitje van de Vampire liggen, en de zeer treffende gelijkenis was mij ook al opgevallen. Wie nu bij wie geshopt heeft in de oorlogsjaren is ook mij niet duidelijk, wel weet ik dat het Flitzer project al vrij snel is stilgelegd omdat de Me262 beschikbaar kwam, en deze al beter presteerde dan de Flitzer op papier deed. In mijn achterhoofd broedt stiekum het plannetje om de Vampire ook nog aan te schaffen en deze er naast te zetten. Morgenavond nog even om wat verf, dus misschien dat ik het koopspook weer eens meeneem... :lol:

Jan

_________________
I know YOU believe YOU understand what YOU think I said, but I am not sure YOU realise that what YOU heard… is not what I meant...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jul, 2010 0:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
sorrowman schreef:
Nielsdol schreef:
't zal mij niets verbazen als DeHavilland z'n Vampire / Venom / Sea Vixen serie er door heeft laten inspireren :)


Da's best een interessante vraag. De Vampire had volgens mij tegen het eind van de oorlog in Europa al zo'n beetje het stadium van operationele tests bereikt (maar is net niet meer ingezet in de oorlog) Van de Flitzer is volgens mij een in aanbouw zijnd prototype buit gemaakt. De Engelsen lagen dus volgens mij voor als je het als Vampire vs Flitzer bekijkt. Andersom zou ook nog kunnen, maar ik vraag me af of de Duitsers laat in de oorlog qua spionage e.d. nog tentakels hadden die nog zover tot in de Engelse vliegtuig industrie gingen en daar bruikbare info uit naar Duitsland konden krijgen.


De eerste Vampire vloog op 20 September 1943. Ze zijn echter pas vanaf 1945 ingezet bij de RAF. Duidelijk eerder dan de Flitzer en dus niet geheel ondenkbaar dat het als voorbeeld heeft gediend.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jul, 2010 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 apr, 2009 20:27 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Zierikzee
Kijk, dan weten we dat ook meteen. Bedankt Biggles, het hebben van dit soort achtergrondinformatie vind ik altijd net wat meer geven aan het bouwen van een model.

Jan :wink:

_________________
I know YOU believe YOU understand what YOU think I said, but I am not sure YOU realise that what YOU heard… is not what I meant...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement