Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 14 aug, 2010 17:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Deze week aan het piekeren geweest hoe ik de wing op de juiste en sterkste manier op de romp kan krijgen, tevens moet de hoek van de wings ook kloppen jammer genoeg heeft Roden dit bij het verkeerde eind het verschil met de echte hoek is 1 cm :(
Dus had ik het volgende bedacht heb een spaanplaat van 50 bij 30 gepakt en daarop lijnen uitgezet, op elk lijntje staat een ondersteuning voor zowel de romp en wing met verschillende hoogtes.
Na meten en passen staat de romp nu haaks ten opzichte van de plaat en loodrecht op de hartlijn.
Vervolgens zorgen dat de wings in de juiste hoek staan met op verschillende punten hoogste gemaakt van styrene.
Vervolgens het zaakje gefixeerd met twee strips van styrene en schroefen zodat het goed op zijn plek zit.
Daarna met een goeie kappers fhone de wing verwarmt zodat die uit zichzelf op het buitenste hoogte plaatje zakt zodat je de goeie hoek heb, dit is natuurlijk allemaal volgens een schaal tekening uit het boekje van de staaken gedaan.
Dit ziet er zo uit de wings heb ik nog niet vast gelijmt dit omdat ik nog de romp van kruizen moet voorzien, heb daarbij ook de decals van Roden geprobeert en dat is zacht gezegt K * T dus ga ik deze op de romp spuiten dat zal ik de volgende keer laten zien hoe ik dat fix.
Aantal fotos van mijn JIG.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zoals te zien is zit de romp nu gheeel in zijn Logenze op het kruis na en meschien wat verwering is die klaar, uiteindlijk nog een paar laagjes Matt erop en kan ik de romp afstrepen.
Het enige waar ik nog niet uit ben is de rigging.... Ik heb nikkel staafjes van 0.20 liggen om die als rigging te gebruiken of de normale manier met visdraad daar ben ik dus nog niet helemaal uit, iemand een mening hierover?

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 aug, 2010 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 17 mei, 2008 19:08 pm
Berichten: 764
Woonplaats: Naaldwijk
ziet er goed uit hoor. totaal niet mijn vliegtuig, maar het patroon enz heeft wel wat.
ja, soms moet je improviseren met modelbouw :shock: dat is het leuke 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 aug, 2010 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Als ik dit niveau van modelbouwen nog eens mag halen ben ik een gelukkig mens,
Prachtig wat je hier laat zien Ron,

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 aug, 2010 17:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mooi werk wat je hier laat zien, Ron. Die Roden modellen hebben toch altijd wat extra aandacht nodig, dat blijkt wel weer. Aan de andere kant hebben ze onderwerpen waar andere fabrikanten hun vingers niet aan branden en daar moet je wat moeite voor doen. Ben benieuwd hoe je de kruizen gaat spuiten, je dure lozenge naar de knoppen helpen met afplakken lijkt me geen goed idee. Jouw kennend heb je hier weer een creatieve oplossing voor gevonden!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op wo 18 aug, 2010 20:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 aug, 2010 15:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
woow...
respect voor ''your way of work'', Ron. Geweldig ook die ene hele grote decal, om de romp, en dat linnen effect binnenin, en het oplossen van dat probleem met de vleugel.

zeeer veel succes, van een grote fan...

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 aug, 2010 8:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
WOOOW !!!!

zit nu op mijn werk, maar dit ga ik straks thuis eens rustig doorlezen.
Met die " houtmethode " heb ik ook al eens geexprimenteerd ( met het nodige ONgeduld :lol: ), het werkt inderdaad, en met mooie resultaten.
Ongetwijfeld " a winner " hier
grtz
Chris

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 aug, 2010 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Zo na 3 weken decals plakken is het einde in zicht nog 3 onderdelen en kruisen erop en het decals verhaal is klaar... :| wat een werk was dat zeg.
Ik heb wel een persoonlijk recore gehaald met grootste decal ooit :D
Afbeelding
Na enige ervaring met deze decals heb ik deze er in 1 keer op geplakt en dat ging prima!

Het verhaal over de kruizen van Roden is dus een RAMP de decals van Roden zijn zoals gewoonlijk onbruikbaar! dus dacht ik spuit ze er wel op.
Na het afplakken van het kruis het spuiten van wit en zwart zat er een mooi kruis op.... MAAR na het verwijderen van de tape je raad het al trok ik de decals van de romp :evil: :evil: dus @#%!#$%^^&%$@%^%$& sessie en bij de LVH gevraagd of hij er een idee op had, wat gelukkig het geval was heb ik decals ja ja weer decals :( van Extra decal een wit vel en zwarte strepen.
Vervolgens de maten uit gezet op papier en zo de decals uit gesneden, als iemand denkt ey dat zou ik wel stap voor stap willen zien zeg het ff van de week dan zal ik daar een (How to van maken)
Annyway gelukkig ging dat goed dus hier een aantal fotos van het tot zover gevorderde Staaken!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lastig om deze kist met mijn TEL op de foto te krijgen.

Volgende waar ik mijn hoofd op ga breken is de motor gondels leuk verhaal op zich, Roden heeft bedacht om styreen als struts in te maken van 0,8 na het testen van de buigzaamheid van deze dingen dacht ik na dat gaat em niet worden dus heb ik die zelf gemaakt van messing tube van 0,8 met daardoorheen een draad van 0.40 koper en het geheel in de juiste hoek aanelkaar gesoldeerd.
Dit geheel gaat een stuk meer stevigheid geven aan deze lompe bak aangezien die top wing best zwaar is en ik niet die stomme trappjes steuntjes erbij wil hebben.
Dat geheel ziet er dan zo uit,
Afbeelding
Afbeelding
Ze zijn nog niet af moet nog wat meuk op natuurlijk...

Nou weet ik nog dat bij de Gotha problemen waren met het sluiten van de gondels omdat de motoren te groot waren of de gondels te klein, wat schetst mijn verbazing dat is dus bij deze kit ook zo het binnen werk gaat nevver nooit nie passen niet :( :twisted: dus word dat scratchen voordeel is wel dat ik er meer detailles in kan proppen maar dat is weer extra werk en ik breek mijn hoofd al weken over hoe ik dat ga aanpakken...
Annyway dit was em weer Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 aug, 2010 18:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Dit is weer hogere modelbouwkunde wat je hier laat zien, Ron.
Mooi werk die struts en wat een lappen aan lozenge is er op die vleugels gegaan, zeg.
Hoe ga je nou controleren of je met je nieuwe struts de vleugels in de goede stand boven elkaar krijgt?
Het enige wat ik kan bedenken is een goede maattekening aanhouden voor de vervaardiging van de struts of een mal waarmee je de bovenvleugel in de juiste positie t.o.v. de romp houdt en
dan met een passer de lengte van de struts bepalen.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 aug, 2010 19:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Een goeie maat tekening plus dat hij nu in een zelf gemaakte Jig ligt die pecies de hoek van de wings geeft daarnaast ga ik de 4 struts op hoogte aanpassen dat ze gelijk en waterpas lopen aangezien de bovenste wing er recht op licht.
Op de bovenkant van de strut komt nog een stukje koper gesoldeerd van 0,5 die pecies in de topwing past zodra dit allemaal goed is ga ik pas meten wat de middelste strut hoogte moet zijn, daarna werk ik van binnen naar buiten.

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 aug, 2010 0:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Vet spul, die messing buizen. Moet maar eens zien of ik ook eens wat van dat buizenspul kan scoren. Je weet maar nooit waar het handig voor is. Ook extra strip etc van plastic is nooit weg.

Trouwens je model ziet er tot dusver strak uit.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement