Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 12:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 29 jul, 2010 1:08 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8798
Woonplaats: Utrecht
Biggles schreef:
Mooi stukje uitleg over het maken van de houtstructuur. Indrukwekkend werk allemaal!

Inderdaad, is gebookmarked.

Knap werk dat je hier toont in het algemeen :)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug, 2010 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Weer een stukje verder met deze kist langzaam maar zeker onstaat er een staaken, het is veel voorbereiden en veel vooruitplannen.
Dit vooruitplannen wordt nog moeilijker met de wings en de staart wing waar het stikt van de spandraadjes :) annyway here we go.

Ik ben begonnen met decals van Orion wat geweldige decals zijn, ze reageren heel goed op sol en drogen heel strak op.
De dingen die ik gebruik voor het aanbrengen van decals is het volgende,

Afbeelding
Afbeelding
Het stuk decalvel is wat er overgebleven is van de Gotha :(
Aangezien de gehele romp van linnen is gemaakt op de voorkant na dat zijn houten panelen zoals je kan zien ben ik gebonnen met het plakken van de decals aan de binnenkant.
Met dit soort decals is het belangrijk dat het heel goed past zodat de decal zonder moeite op zijn plek schuift, dit is een kwestie van passen en meten en passen.
Afbeelding
Ook de voorbeiding van het onderdeel is belangrijk ikzelf gebruik alles van Microscale dus gloss/flat/decalset/ alleen de Sol is van Daco products, ik gebruik het liefst de strong versie.
Daarna is het een kwestie van de decal weken in een bakje met water gemengd met een drupje afwasmiddel.
Het afwas middel is om de oppervlakte spanning van het water op te hefen anders krijg je van die irri waterdruppels her en der.
Dan voorzichtig de decal op zijn plek schuiven daarna de lucht die er ondergekomen is goed weg drukken met een zachte kwast todat het mooi strak op je model zit.
Afbeelding
De reden dat ik dit helemaal uit zit te leggen is omdat iemand daar om vroeg btw.

Daarna heb ik een foto in mijn boekje van de staaken gezien met daarop wat het effect aan de binnenkant van de romp is als je aan de buitenkant linnen verft.
Dit toestel werd namenlijk met de hand geschilderd :shock: leuk klusje denk ik maar, wat je dan dus krijgt aan de binnenkant is een niet dekkende logenze maar op sommige plekken donkerder dan andere plekken.
Dit heb ik geprobeerd na te bootsen met witte olie verf en net zolang met een kwast verschillende richtingen op wrijfen tot gewenst resultaat, van links naar recht en onder naar boven of andersom.
Dat geheel is er zo uit gaan zien ikzelf ben zeer tevreden over het resultaat en het lijkt sprekend op het plaatje in het boekje. :D
Afbeelding

Daarna eens gekeken naar het glas werk wat er in komt en jammer genoeg kloppen de raampjes niet :( dus heb ik het geheel glad geschuurd todat je er weer redelijk doorheen kan kijken.
het is niet glashelder maar ik vind het prima zo in het echt zullen ze ook niet supperschoon zijn geweest.
Voor de hele gebeuren heb ik deze dingen allemaal gebruikt.
Afbeelding
Afbeelding
Dit natuurlijk twee keer en een klein raampje aan de voorkant.

Daarna was het tijd om de romp te sluiten waar ik best tegen op keek aangezien de passing niet geweldig was, dat is ook te zien aan de hoeveelheid plamuur op de bovenkant maar ook aan de onderkant en zijkant.
Afbeelding
Afbeelding
De onderkant waar ik de cockpit zo in kan schuiven ontbreekt nog op deze foto dit omdat ik deze er nog niet wou in lijmen aangezien er aardig wat geschuurd moest worden, ik had geen zin in stof en resten kunstof in de cockpit waar ik vervolgens niet meer bij kan.
De onderkant heb ik wel zo pas gemaakt dat als die straks op zijn plek komt ik niet meer hoef te schuren.
Na het schuren alles goed schoongemaakt en ontvet.
Om vervolgens een omgekeerde versie van hout simuleren te doen op de glaasjes. Dus als eerste Clear Orange X26 van tamiya vervolgens een dun laagje Gunze Randome H318 Daarna een laag primer, het geheel weer schuren zodat het mooi glad is en geen onevvenheden meer in zaten nog een laag primer erop.
Daarna nog een laaste keer geschuurd met Korrel 1500 nat en het was een mooi strak geheel geworden.
Afbeelding
Klaar voor mijn eigen gemend kleurtje.

Toen was het tijd om de eerste kleur op de buitenkant van de romp te spuiten, deze heb ik zelf gemengt met tamiya paint vraag me niet om de verhouding wat die weet ik niet ben net zolang bezig geweest tot ik de kleur goed vond.
Nou zat er bij die decal set een mooie kleur staat onderaan die kaart staat dat je het iets grijzer moet maken naar mate de schaal kleiner wordt, zo gezegd zo gedaan en ik vind hem goed zo.
Afbeelding
Wordt echt tijd dat ik eens een goeie camara aanschaf!

Totaal plaatje van de tot nu toe stand van zaken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Voordat ik dit geheel inelkaar heb gezet heb ik de onderkant ook voorzien van het blauwe kleurtje Dark Blue 23E8 om pecies te zijn.
Daarna de randen vrij van verf maken voor het lijmen dat gaat namenlijk niet samen lijm/verf Met ander woorden of schoonmaken of van te voren inelkaar lijmen.
Afbeelding
Voordat het geheel inelkaar gezet is nog voorzien van Microscale Flat en daarna voorzichtig lijmen en klemmen.
Toen dat goed gedroogd was heb ik de hele buitenkant in de Gloss gezet voor de decals aan de buitenkant, een voordeel van het maken van deze kist is dat je wel leerd hoe je decals moet gebruiken ;)

Roden heeft bij deze kit handige snijmallen megeleverd voor de verschillende vormen, sommige gebruik ik wel en sommige niet omdat ik eigewijs ben en een betere manier verzin.
Afbeelding
In totaal heb ik 3 van deze vellen om het gehele vliegtuig te bedekken met decals :) Ik hoop wel dat ik nog twee vellen overhoud van de 6 als ik klaar ben zodat ik nog een keer een gotha kan maken.
Na een paar dagen decals plakken ben ik zover gekomen.
Afbeelding
Afbeelding
De bovenkant was wel een uitdaging om te doen maar is toch goed gelukt al zeg ik het zelf, het is veel sol gebruiken en niet bang zijn om je hobbymesje in je decal te zetten als die op zijn plek zit.
Dit is niet te voorkomen omdat er rondingen en bogen opzitten waardoor je vouwen krijgt dan is het gewoon een kwestie van een nieuw mesje op de vouw drukken en licht snijden daarna met een droge kwast glad strijken en Sol erop.
Ik zit me nu ik dit zit te typen wel te bedenken dat ik blij ben dat deze decals er zijn, ik moet er niet aan denken om dit met die van roden te doen :shock: ga het voor de lol eens een stukje proberen hoe ze reageren uitslag houden jullie tegoed!

Ook nog bezig geweest met alles wat een metaal kleur moest hebben, wat ik uiteindelijk de kleur dark alu gegeven heb.
Als eerste de twee motor gondels noem ik het maar, binnenkant voorzien van strip aangezien het wel kaal was van binnen en die leuke zinkmarks wegewerkt.
Afbeelding
Daarna de radiators gemaakt waar geen rooster op zit dus zelf gemaakt van een theezakje,
Afbeelding
Afbeelding
Goed gelukt al zeg ik het zelf.
Nog een aantal onderdelen gespoten waaronder de motoren er moet nog wel veel detailles op komen maar dat komt later en schilder ik met de hand.
Vorige maand heb ik wat centen in Allclad gestoken en met goed resultaat heb dus de primer voor dat spul gebruikt werkt prima!
Alle onderdelen die een behandeling alclad moesten hebben uit de sprues geknipt en schoongemaakt en gespoten.
Eerste laag primer,
Afbeelding
Daarna de verschillende tinten erop gespoten.
Afbeelding
Afbeelding
Dit moet nog een wash en verwering ronde krijgen maar dat komt later.

Was em weer voor vandaag ga weer rustig verder met decals plakken :P

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug, 2010 16:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
:shock: Wederom erg mooi werk wat je laat zien!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug, 2010 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 30 apr, 2010 0:03 am
Berichten: 111
Prachtig! Het 'binnenkant effect' van je linnen is erg geslaagd inderdaad.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug, 2010 18:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Zo Ron,

Je bent zo langzamerhand de "master" w.o.1 bouwer van deze site geworden, zeer indrukwekkend allemaal!

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug, 2010 19:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
:shock: Echt mooi wat je hier laar zien.
Die decals zitten er echt mooi op!

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug, 2010 20:19 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Ik ben onder de indruk.
Knap staaltje werk Ron.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug, 2010 20:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat ziet er allemaal keurig uit!!
Als koffieleut heb ik wel een vraag; wat voor theezakje heb je gebruikt? Ik heb zojuist de in huis aanwezige theezakjes geïnspecteerd (drink ik nooit) en die zien er toch heel anders uit.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug, 2010 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Dank u allemaal wat betreft de theezakjes zal ik ff kijken het is volgens mij een special ofziets morgen maar stiekum allemaal pakken :D dan heb ik ook wel eentje voor jou!

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug, 2010 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Zijn dat niet de "Pyramid tea bags" van Lipton?

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement