Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 22:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 31 dec, 2010 21:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Jozef lunz... Wat een gedrocht :D

Blij voor je dat ie nog tot 'gerede' is gepromoveerd :D
Tsjoch voor straks en we zien elkaar volgend jaar wel es..

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jan, 2011 10:59 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
Aaahh, het is je gelukt! Je kleine lelijke monster is klaar. Ik hoop dat er gister geen oliebol op is gevallen, het is zo een petit dingetje ;).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jan, 2011 12:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart, 2009 17:55 pm
Berichten: 1869
Woonplaats: Hilversum
Netjes! geinig dingetje...

_________________
Groeten, Lars
Op de bank:
F-4F Phantom II in 1/32


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jan, 2011 13:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank voor de reacties allen.

Allereerst de beste (bouw)wensen voor 2011.

Ik zou een en ander nog even toelichten. Eerst nog even een plaatje met een verfpotje voor de schaal.
Afbeelding

Ik heb het vermoeden dat alle kitjes van Mach 2 van hetzelfde kaliber zijn. Kwalitatief niet super. Pasvorm is niet geweldig, er is redelijk wat plamuur nodig om kieren en oneffenheden op te vullen. Daar tegenover staat dat het plastic zich gemakkelijk laat bewerken.

De bouwbeschrijving is wat karig (wat ben je dan verwend met Revell :lol: ). Op zich is er nog wel wat referentiemateriaal te vinden, al heb ik veel gehad aan het boekje 'Kaman H-43 Huskie - a lifetime after militairy service'. De meegeleverde decals zijn ook karig. Je krijgt 2 serialnummers en 2 'stars-n-bars'. Extra decals zouden zo-wie-zo niet misstaan.

Het interieur van de cockpit is opgeleukt met riemen (materiaal van omhulling wijnfles), voetpedalen, collective en een brandblusser. Ook het instrumentenpaneeltje is iets aangepast, maar daar zie je niet zo veel meer van. In het laadruim heb ik wel de steolen geverfd, maar toen ik het idee kreeg om er een sproeiheli van te maken, heb ik verdere detaillering achterwege gelaten.

Het achterste landingsgestel is 3 mm ingekort zodat het model een beetje achterover helt. Ook om te suggereren dat de vering is ingedrukt als het model op de grond staat. Oh ja, vergeten, de bodem van het model is redelijk verzwaard (stond in de handleiding) om achterover kantelen tegen te gaan. Het was nog wel even een gepuzzel om uit te vinden welke stangen allemaal waar toegepast moesten worden aan het landingsgestel. Ook hier heb ik weer veel gehad aan het boek. Ik heb eerst de achterste wielen anagebracht. Na een nachtje drogen de beide voorsten. Het nadeel van 4 wielen is dat er kans is dat niet alle wielen exact op de grond staan (3 wielen staan altijd op de grond, dus stabiel). Door wat te wiebelen heb ik de 'hoogste diagonaal' wat ingekort (afschuren/vijlen) totdat alle wielen op de grond stonden.

Doordat ik de laaddeuren van het laadruim niet heb gebruikt (mede door slechte pasvorm), heb ik een spantje gemaakt welke je ziet als de deuren dus verwijderd zijn. In het staartgedeelte zijn wat extra draden aangebracht die een en ander wat stevigheid moeten brengen. Dit is gemaakt van visdraad (0.18 mm), maar door de vele laagjes verf is dit veel dikker geworden, daar moet ik voor een volgende keer wat op zien te vinden, iemand tips/advies?

Alleen de achterste wielen zijn voorzien van ski's. De vele foto's uit het boek laten verschillende uitvoeringen zien. Er zijn heli's die geen ski's hebben, alleen ski's aan de achterwielen en ski's aan alle wielen. Ik vond het toch wel wat hebben om 2 van de 4 wielen te voorzien van ski's. Als je wilt zou je je hier wellicht met PE ook wat uit kunnen leven, de ski's zijn vrij dik (1 mm is in real toch al zo'n 7 cm). Hetzelfde is het geval met de trimvleugeltjes aan de rotorbladen. Deze zitten overigens niet op de juiste plaats. Ze horen eigenlijk in het verlengde van het rotorblad te zitten in plaats van er net onder, zoals ik ze heb gemonteerd. In de handleiding stond dan weer wel 'reduce thickness'.

Het model is eerst voorzien van een laagje grijze primer (spuitbus van de Action). Gezien het korrelige effect dat zichtbaar is, denk ik dat dat komt door die primer en het fijt dat ik niet geschuurd heb. Gezien de grootte van het model en de vele oneffenheden was dit ook niet praktisch. Aan de gele verf zal het niet gelegen hebben, aangezien ik dezelfde verf heb gebruikt voor de rotorbladen (Vallejo Air), hier heb ik geen primer gebruikt en de bladen zien er mooi strak uit.

Na een laag geel, is er laag rood aangebracht en vervolgens weer 4 á 5 lagen geel om het rode te doen verdwijnen. Voor deze formule ga ik niet weer. Na de primer (wit of grijs) denk ik dat ik gewoon ga voor de hoofdkleur. Door de rode onderlaag weet ik niet of ik nu wel de echte kleur geel heb.

Nadat de basislaag was aangebracht heb ik me uitgeleefd op de sierstrepen. Om te voorkomen dat er verf onder te tape zou kruipen, heb ik eerst een laagje geel gespoten. Ondanks dit is met name het rood onder de tape gekropen. Dit heb ik met een kwastje wat proberen te camoufleren. Bij de rotorbladen (eerst een aantal lagen wit) heb ik eerst het vlak welke rood moest worden ingesmeerd met P+, met name de taperandjes. En deze zijn er mooi strak uitgekomen, dus is dat voor mij vooralsnog de oplossing.

Voor het aanbrengen van de decals is het model in de blanke lak gezet. De decals zijn zelf gemaakt. Ik heb wat gepuzzeld met een lettertype die een beetje in de buurt kwam en de puntgrootte. Met dank aan Jelle voor het afstaan van wat decalpapier. Ik heb de decals nog wel ingesmeerd met SOL, echter dat ga ik bij een volgende keer niet weer doen. Enkele decals kwamen los en vele puntjes krulden krom. Door flink wat te smeren met blanke lak, kon ik de omgekrulde puntjes nog redelijk corrigeren (niet 100% gelukt).

Als extra's zijn nog wat lampjes aangebracht (rood en groen op de zijkant) en witte lampjes op een rotorpyloon en aan een staartstuk (stabilo). OOk dit weer a.d.h.v. foto's uit het boek. Ook nog een antenne aangebracht.

Nu staat het modelletje mooi te wezen bij ons in de kamer.

Tja, ondanks wat haken en ogen ben ik best wel tevreden. Voor het eerst echt mijn air-brush gebruikt, voor het eerst zelf decals geprint.

Nu nog uitbouwen naar een sproeiversie. Ook daar zal nog wel veel tijd in gaan zitten.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jan, 2011 15:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Met het potje verf erbij zie ik pas hoe klein dit geval is. :shock: Knap werk!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jan, 2011 16:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Biggles schreef:
Met het potje verf erbij zie ik pas hoe klein dit geval is. :shock: Knap werk!


Daarom heb ik ook even die foto geplaatst. Macro is leuk, maar in detail, zo groot op het scherm, redelijk frustie. In real valt het wel mee.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jan, 2011 19:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
Zet hem in de gallerij!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jan, 2011 20:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Leuk gedrocht geworden hoor!!
Ondanks het kleine formaat heel aparte heli, vooral de rotorconstructie.
Succes met de sproeiers.

Gr.Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jan, 2011 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Eelcog schreef:
Zet hem in de gallerij!


Ik zal dave even een pb-tje sturen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 jan, 2011 22:41 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Hij staat er al in hoor!
Erg leuk ding geworden Rene, plakkertjes zijn ook goed gelukt.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement