Dank voor de reacties allen.
Allereerst de beste (bouw)wensen voor 2011.
Ik zou een en ander nog even toelichten. Eerst nog even een plaatje met een verfpotje voor de schaal.
Ik heb het vermoeden dat alle kitjes van Mach 2 van hetzelfde kaliber zijn. Kwalitatief niet super. Pasvorm is niet geweldig, er is redelijk wat plamuur nodig om kieren en oneffenheden op te vullen. Daar tegenover staat dat het plastic zich gemakkelijk laat bewerken.
De bouwbeschrijving is wat karig (wat ben je dan verwend met Revell
). Op zich is er nog wel wat referentiemateriaal te vinden, al heb ik veel gehad aan het boekje 'Kaman H-43 Huskie - a lifetime after militairy service'. De meegeleverde decals zijn ook karig. Je krijgt 2 serialnummers en 2 'stars-n-bars'. Extra decals zouden zo-wie-zo niet misstaan.
Het interieur van de cockpit is opgeleukt met riemen (materiaal van omhulling wijnfles), voetpedalen, collective en een brandblusser. Ook het instrumentenpaneeltje is iets aangepast, maar daar zie je niet zo veel meer van. In het laadruim heb ik wel de steolen geverfd, maar toen ik het idee kreeg om er een sproeiheli van te maken, heb ik verdere detaillering achterwege gelaten.
Het achterste landingsgestel is 3 mm ingekort zodat het model een beetje achterover helt. Ook om te suggereren dat de vering is ingedrukt als het model op de grond staat. Oh ja, vergeten, de bodem van het model is redelijk verzwaard (stond in de handleiding) om achterover kantelen tegen te gaan. Het was nog wel even een gepuzzel om uit te vinden welke stangen allemaal waar toegepast moesten worden aan het landingsgestel. Ook hier heb ik weer veel gehad aan het boek. Ik heb eerst de achterste wielen anagebracht. Na een nachtje drogen de beide voorsten. Het nadeel van 4 wielen is dat er kans is dat niet alle wielen exact op de grond staan (3 wielen staan altijd op de grond, dus stabiel). Door wat te wiebelen heb ik de 'hoogste diagonaal' wat ingekort (afschuren/vijlen) totdat alle wielen op de grond stonden.
Doordat ik de laaddeuren van het laadruim niet heb gebruikt (mede door slechte pasvorm), heb ik een spantje gemaakt welke je ziet als de deuren dus verwijderd zijn. In het staartgedeelte zijn wat extra draden aangebracht die een en ander wat stevigheid moeten brengen. Dit is gemaakt van visdraad (0.18 mm), maar door de vele laagjes verf is dit veel dikker geworden, daar moet ik voor een volgende keer wat op zien te vinden, iemand tips/advies?
Alleen de achterste wielen zijn voorzien van ski's. De vele foto's uit het boek laten verschillende uitvoeringen zien. Er zijn heli's die geen ski's hebben, alleen ski's aan de achterwielen en ski's aan alle wielen. Ik vond het toch wel wat hebben om 2 van de 4 wielen te voorzien van ski's. Als je wilt zou je je hier wellicht met PE ook wat uit kunnen leven, de ski's zijn vrij dik (1 mm is in real toch al zo'n 7 cm). Hetzelfde is het geval met de trimvleugeltjes aan de rotorbladen. Deze zitten overigens niet op de juiste plaats. Ze horen eigenlijk in het verlengde van het rotorblad te zitten in plaats van er net onder, zoals ik ze heb gemonteerd. In de handleiding stond dan weer wel 'reduce thickness'.
Het model is eerst voorzien van een laagje grijze primer (spuitbus van de Action). Gezien het korrelige effect dat zichtbaar is, denk ik dat dat komt door die primer en het fijt dat ik niet geschuurd heb. Gezien de grootte van het model en de vele oneffenheden was dit ook niet praktisch. Aan de gele verf zal het niet gelegen hebben, aangezien ik dezelfde verf heb gebruikt voor de rotorbladen (Vallejo Air), hier heb ik geen primer gebruikt en de bladen zien er mooi strak uit.
Na een laag geel, is er laag rood aangebracht en vervolgens weer 4 á 5 lagen geel om het rode te doen verdwijnen. Voor deze formule ga ik niet weer. Na de primer (wit of grijs) denk ik dat ik gewoon ga voor de hoofdkleur. Door de rode onderlaag weet ik niet of ik nu wel de echte kleur geel heb.
Nadat de basislaag was aangebracht heb ik me uitgeleefd op de sierstrepen. Om te voorkomen dat er verf onder te tape zou kruipen, heb ik eerst een laagje geel gespoten. Ondanks dit is met name het rood onder de tape gekropen. Dit heb ik met een kwastje wat proberen te camoufleren. Bij de rotorbladen (eerst een aantal lagen wit) heb ik eerst het vlak welke rood moest worden ingesmeerd met P+, met name de taperandjes. En deze zijn er mooi strak uitgekomen, dus is dat voor mij vooralsnog de oplossing.
Voor het aanbrengen van de decals is het model in de blanke lak gezet. De decals zijn zelf gemaakt. Ik heb wat gepuzzeld met een lettertype die een beetje in de buurt kwam en de puntgrootte. Met dank aan Jelle voor het afstaan van wat decalpapier. Ik heb de decals nog wel ingesmeerd met SOL, echter dat ga ik bij een volgende keer niet weer doen. Enkele decals kwamen los en vele puntjes krulden krom. Door flink wat te smeren met blanke lak, kon ik de omgekrulde puntjes nog redelijk corrigeren (niet 100% gelukt).
Als extra's zijn nog wat lampjes aangebracht (rood en groen op de zijkant) en witte lampjes op een rotorpyloon en aan een staartstuk (stabilo). OOk dit weer a.d.h.v. foto's uit het boek. Ook nog een antenne aangebracht.
Nu staat het modelletje mooi te wezen bij ons in de kamer.
Tja, ondanks wat haken en ogen ben ik best wel tevreden. Voor het eerst echt mijn air-brush gebruikt, voor het eerst zelf decals geprint.
Nu nog uitbouwen naar een sproeiversie. Ook daar zal nog wel veel tijd in gaan zitten.
René