Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 jun, 2010 11:38 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Mijn inbreng voor deze (wederom) leuke groepsbrouw is de Curtis XP-55. Een erg vreemd vliegtuig dat lijkt op de Japanse Shinden. Als onderdeel van de constante zoektocht naar betere prestaties in gevechtsvliegtuigen liet het US Army Air Corps in 1939 een uitdagende specificatie uitgaan voor een nieuwe jager. Dit naast de normale reguliere ontwikkeling van jagers. Men dacht dat een radicaal andere benadering wel eens een topjager kon voortbrengen. Eén van de drie mededingers was Curtiss. In 1940 begon men met windtunneltest en op 13 juli '44 vloog de eerste echte XP-55. Uiteindelijk werden er drie testvliegtuigen gebouwd waarvan er één nog bestaat. De andere twee zijn gecrasht waarbij doden vielen onder de piloten en publiek. Uiteindelijk werd het programma stopgezet, ten eerste haalde de Ascender nooit de verwachtte prestaties en was het 'ingehaald' door conventionele vliegtuigen met meer potentieel. Ten tweede begon men meer interesse te tonen in een nieuwe soort aandrijving, de straalmotoren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kit die ik gebruik is een limited-run van Czech Models. Nu heeft niemand me nog kunnen uitleggen wat dat nu precies inhoudt en waarom die meestal lastiger te maken zijn. Dus wie kan me een antwoord geven? De kit is typisch voor kits uit die regio, ze hebben geen pinnetjes zodat ik 2 helften makkelijk aan elkaar kan plakken. Dat wordt even opletten. Tevens heeft deze kit veel resin. Dat wordt voorzichtig te werk gaan want dat spul is niet goed als je dat inademt bij het schuren.

De mooie boxart, de doos heb ik opengesneden om er makkelijk bij te kunnen.
Afbeelding

De sprues stellen niet zoveel voor.
Afbeelding

Ja, dit is mooi!
Afbeelding

Afbeelding

Uitlegboekje met de plaoties.
Afbeelding

Ik heb extra informatie opgezocht hoe dit geval goed te brouwen. Daarnaast ligt de vacuform-canopy erbij. 2 stuks voor als er één fout gaat, maar ik heb geen probleem hiermee. Alleen jammer dat nu de pit niet open kan om die details goed te kunnen zien.
Afbeelding

Het moet geen al te moeilijke kit zijn maar desondanks krijg ik het gevoel dat dit best een uitdaging gaat worden.
Wanneer ik ermee begin weet ik nog niet, eerst de Canberra afmaken en een Bf'je. Dan nog even op vakantie dus dat wordt wellicht ergens eind augustus. Kan ik ondertussen genieten van jullie vreemde eendjes.

Eelco


Laatst bijgewerkt door Eelcog op wo 29 sep, 2010 20:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 jun, 2010 14:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
lache.. 2 canopy's. Is dat niet wat weinig voor jou?? :D

Ik neem aan dat jij straks mister Canopy wordt.

Is inderdaad een leuke lelijke kist die mij ook gelijk aan de shinden deed denken. Die komt er ook nog wel es in bij mij.
Leuke extra's erbij en zo.

Succes Arjen

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 jun, 2010 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 30 apr, 2010 0:03 am
Berichten: 111
Eelcog schreef:
Mg]

De kit die ik gebruik is een limited-run van Czech Models. Nu heeft niemand me nog kunnen uitleggen wat dat nu precies inhoudt en waarom die meestal lastiger te maken zijn. Dus wie kan me een antwoord geven?

Eelco


Zoals de naam al zegt houdt limited-run in dat er maar een klein aantal kits wordt gemaakt. Ik heb geen idee wat normale aantallen zijn voor kits, maar ik stel me zoiets voor van 500-1000 voor een limited run tegen enkele tienduizenden (misschien honderdduizend?) voor een reguliere kit. Doordat de ontwikkelkosten maar over een beperkt aantal kits verdeeld kunnen worden moeten die zo laag mogelijk worden gehouden. Dat houdt ondere andere in dat er vaak minder aandacht wordt besteed aan het goed passend krijgen van de onderdelen, ergo meer werk / lastiger te maken. Bovendien wordt je mal goedkoper als je minder nauwkeurigheid vereist (wat zich ook weer zal vertalen naar een slechtere passing) Dit alles voor zover ik heb begrepen, heb zelf geen ervaring met short/limited-run kits.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jun, 2010 9:41 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Een heel leuk model.
En leuke resin stuff is altijd goed!
Succes met de bouw.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jun, 2010 11:00 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Dit is inderdaad één van de ongebruikelijkere ontwerpen.
Ik volg deze met belangstelling! :brouw:

Alvast veel succes!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jun, 2010 14:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Leuk onderwerp!

Als ik de inhoud zo zie echt een voorbeeld van een short run kit. Een setje met een beetje basic ogende spreu's zonder paspennen en al te veel details, dat weer wordt gecompenseerd door extra toevoegingen als resin, PE ,white metal, etc. En helaas ook vaak een vacu canopy ipv een injected versie.

Maar met een beetje geduld en inzet (en soms veel plamuur :roll: :wink: ) moet er toch zeker heel wat van te maken zijn.

Succes met de bouw!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jun, 2010 15:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Gaaf apparaat dit! ben benieuwd wat het gaat worden, zit misschien wel wat werk in, maar dan heb je wel wat gok ik zo!

Succes!

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 jun, 2010 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Mooie kit, dit echt een kit die niet veel ziet.
Maar wel super mooi.
Ik ben benieuwd.

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jun, 2010 9:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 mei, 2010 16:15 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Veenendaal
freddie schreef:
, dit echt een kit die niet veel ziet.


Gr Freddie

:? :? :|

_________________
Pink Floyd for the win.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jun, 2010 14:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
dit IS een kit die je niet veel ziet....
Fautje...


Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement